Zie dit lange topic en trek over de handhaving van het rookverbod uw eigen conclusies.
Als het maar niet bij reizigers is ben ik niet iemand van het erop aanspreken maar ik ben wel geïnteresseerd in wat het beleid in zo'n situatie is, vooral op Arriva-stations (wat zover ik kan vinden nog steeds NS-terrein is) waar geen handhavers om de handhavers te handhaven zijn.
Op vrijwel alle stations waar ik kom zie ik af en toe mensen roken, niet alleen personeel. Ik heb niet de indruk dat er überhaupt nog op gecontroleerd wordt.
In dat andere topic is deze reactie van een machinist te lezen:
Vanaf komende maand start er een nieuwe campagne om reizigers erop te wijzen dat roken niet is toegestaan op de perrons. De campagne start online en wordt na de zomervakantie ook op de stations zelf uitgerold.
Dus wie weet wat er binnenkort op de stations gaat gebeuren ...
Aan de andere kant vind ik dat we ook niet moeten overdrijven. Als iemand ver weg van de reizigers in de buitenlucht een sigaretje opsteekt, who cares. Regels zijn er met een doel. In dit geval lijkt me dat: overlast voor reizigers voorkomen. Als dat doel ook wordt bereikt zonder de regel te handhaven, is dat wat mij betreft meestal ook prima.
......Af en toe zie ik toch wel eens treinpersoneel snel even een jointje pakken…
Een joint is een uit cannabis samengestelde sigaret. Ik kan mij niet voorstellen dat NS personeel dit onder werktijd doet. Waarom worden dit soort berichten geplaatst @Slagroomwolk ?
In dat andere topic is deze reactie van een machinist te lezen:
Vanaf komende maand start er een nieuwe campagne om reizigers erop te wijzen dat roken niet is toegestaan op de perrons. De campagne start online en wordt na de zomervakantie ook op de stations zelf uitgerold.
Dus wie weet wat er binnenkort op de stations gaat gebeuren ...
Aan de andere kant vind ik dat we ook niet moeten overdrijven. Als iemand ver weg van de reizigers in de buitenlucht een sigaretje opsteekt, who cares. Regels zijn er met een doel. In dit geval lijkt me dat: overlast voor reizigers voorkomen. Als dat doel ook wordt bereikt zonder de regel te handhaven, is dat wat mij betreft meestal ook prima.
Regels zijn regels, als je het soms wel toestaat of gedoogt dan is het einde zoek. Want gisteren mocht wel op station A en vandaag niet op station B? Maak dan geen regel.
Mijn ervaring is dat rokers bij voorkeur onder de overkapping of wachthokje staan/zitten en niet het einde van een perron opzoeken.
Ze gaan gewoon tussen reizigers staan op perrons. De hondsbrutalen hebben de hele wereld.
......Af en toe zie ik toch wel eens treinpersoneel snel even een jointje pakken…
Een joint is een uit cannabis samengestelde sigaret. Ik kan mij niet voorstellen dat NS personeel dit onder werktijd doet. Waarom worden dit soort berichten geplaatst @Slagroomwolk ?
Ik wel, zie ze namelijk iets te vaak voor de ingang op Utrecht Centraal . Maar goed zo veel kwaad kan het blijkbaar niet anders was er allang al iets aan gedaan, maakt de boel alleen maar gezelliger lijkt mij .
Een joint zou ons als personeel direct onze baan kosten als we worden betrapt. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat collega's hun baan zo op het spel zouden zetten. Mag ervanuit gaan dat TS hier sigaretten bedoeld.
Mag ervanuit gaan dat TS hier sigaretten bedoeld.
Heb het in principe over alle soorten sigaretten ja. Dat joint een soort sigaret is en geen synoniem is nieuw voor mij. Excuseer mijn flauw benul aan rook-kennis... weer iets nieuws geleerd…
Zover ik weet is een sigaret een sigaret, allemaal onsmakelijke boel waar reizigers niet betrokken bij hoeven te zijn
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen. Sinds de jaren 60 en 70, toen de sigaretten op feestjes standaard op tafel stonden en iedere woonkamer blauw stond, is de medische kennis toch flink toegenomen.
Maar goed, ieder het zijne. Maar moet er als zorgmedewerker vaak aan denken als ik voor stationsingangen groepen rokende mensen zie (Utrecht Centraal!) en je dan daar tussendoor het station binnen moet gaan. Om dan op het perron ook iedere keer wel 1 of 2 mensen te zien staan roken en hun peuk op de grond of het spoor gooien. Weinig mensen misschien, maar de regel is er nu eenmaal: helemaal niet roken.
Ik verwacht niet teveel van die NS-campagne na de zomer. Alles valt of staat met voldoende handhaving (en dan niet alleen maar waarschuwen).
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen. Sinds de jaren 60 en 70, toen de sigaretten op feestjes standaard op tafel stonden en iedere woonkamer blauw stond, is de medische kennis toch flink toegenomen.
Tja, begrijp je een alcoholist of gokverslaafde dan wel? niemand zal een verslaafde ooit begrijpen behalve diegene die in de zelfde situatie zitten of hebben gezeten.
Het principe is heel simpel. Iedere reiziger heeft recht op een rookvrije reis. Roken doe je maar ergens anders dan op het station.
Overigens gaan er steeds meer stemmen op om het roken op terrassen te verbieden.
https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-wil-af-van-roken-op-terras-als-mensen-niet-meer-mogen-roken-voelen-ze-zich-gediscrimineerd~ab1d6e59/
Met daarbij het verhaal dat rokers zich gediscrimineerd voelen als ze niet meer op het terras mogen roken.
De normen verschuiven en tijden veranderen. Wat in mijn jeugd nog heel gewoon was (toen mocht je ongeveer overal roken) is anno 2024 totaal ondenkbaar. De rokers moeten daar maar aan wennen. En de overheid zou natuurlijk veel meer kunnen doen om rokers te helpen van de verslaving af te komen.
Vooropstellende dat ik mij niet kan voorstellen dat personeel tijdens de dienst enig verdovend middel tot zich neemt zoals TS suggereert zijn alle stations in Nederland rookvrij.
Op alle stations gelden dezelfde huisregels, ook stations waar andere vervoerders rijden worden beheerd door ProRail en NS Stations.
https://stations.nl/huisregels-op-stations/
Opsporing en handhaving van de in de WP2000 gestelde strafbare feiten liggen bij de bevoegde opsporingsinstanties (politie, BOA’s van ProRail en BOA’s van de vervoerders).
Ook personeel van enige vervoerder kunnen/worden geverbaliseerd als zij een overtreding begaan.
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen.
Er is langzamerhand een behoorlijk grote zwarte markt ontstaan. Veel rokers hebben hun 'adresjes" en dan vallen de kosten wel mee.
Opsporing en handhaving van de in de WP2000 gestelde strafbare feiten liggen bij de bevoegde opsporingsinstanties (politie, BOA’s van ProRail en BOA’s van de vervoerders).
Ook personeel van enige vervoerder kunnen/worden geverbaliseerd als zij een overtreding begaan.
Tot zover de theorie.
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen.
Er is langzamerhand een behoorlijk grote zwarte markt ontstaan. Veel rokers hebben hun 'adresjes" en dan vallen de kosten wel mee.
Ik werk bij een bedrijf waar veel arbeidsmigranten uit Oost Europa werken. Die kunnen heel goedkoop aan rookwaar komen. Iets waar het Nederlandse kantoorpersoneel ook van profiteert.
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen. Sinds de jaren 60 en 70, toen de sigaretten op feestjes standaard op tafel stonden en iedere woonkamer blauw stond, is de medische kennis toch flink toegenomen.
Tja, begrijp je een alcoholist of gokverslaafde dan wel? niemand zal een verslaafde ooit begrijpen behalve diegene die in de zelfde situatie zitten of hebben gezeten.
Er zijn genoeg mensen die van hun verslaving af gekomen zijn, al dan niet met hulp. Mijn ouders rookten vroeger als ketters en zijn beiden plotseling ermee opgehouden, binnen 2 of 3 dagen niets meer. Je moet er wel wilskracht voor hebben en bereid zijn door te zetten, het gaat niet vanzelf.
Ik vind, als medewerker zorg, het zo erg om te zien dat zoveel jeugd aan vapes zit en hoe dat in de markt gezet wordt. Gewoon nieuwe verslaafden aan het creëren vanwege financieel gewin.
Op perrons zie ik jeugd regelmatig aan de vapes en zelfs een enkele keer in de trein zelf, een beetje verdekt. Je ruikt de prikkelende aardbeien of watermeloen geur.
Campagnes en voorlichting lijken als water naar zee dragen. En handhaving lukt maar niet. Wat heb je aan regels als er toch niemand naar omkijkt.
Dat er in deze tijd nog zoveel mensen roken en daar geld voor hebben en willen uitgeven is voor mij persoonlijk niet te begrijpen.
Er is langzamerhand een behoorlijk grote zwarte markt ontstaan. Veel rokers hebben hun 'adresjes" en dan vallen de kosten wel mee.
Ik werk bij een bedrijf waar veel arbeidsmigranten uit Oost Europa werken. Die kunnen heel goedkoop aan rookwaar komen. Iets waar het Nederlandse kantoorpersoneel ook van profiteert.
Vreselijk. Later komt in veel gevallen alsnog de rekening, helaas op een andere manier.
Ik werk bij een bedrijf waar veel arbeidsmigranten uit Oost Europa werken. Die kunnen heel goedkoop aan rookwaar komen. Iets waar het Nederlandse kantoorpersoneel ook van profiteert.
Vreselijk. Later komt in veel gevallen alsnog de rekening, helaas op een andere manier.
Als een pakje sigaretten in Nederland €11 kost en in Polen en Bulgarije zo'n €3-€4 is het natuurlijk niet zo vreemd dat er gehandeld wordt.