Sanifair in Tilburg kost nu 0,90 euro in plaats van 0,70 euro!
Krijg je dan wel korting in de shop met je bonnetje?
Die bonnetjes die altijd weggegooid worden? Voortaan maar even de plas ophouden. Of vlak voor het uitstappen nog gauw in de trein naar de wc.
Sanifair in Tilburg kost nu 0,90 euro in plaats van 0,70 euro!
Het minimumloon is in drie jaar tijd met 40% verhoogd, dat hakt er met name bij bedrijven met veel ongeschoolde arbeid als Sanifair flink in. Schrale troost, in Duitsland is het overal minimaal €1.
Niet persé overal volgens mij, maar je hebt in de Duitstalige landen ook grote verschillen.
In Zwitserland komt CHF 1,50 voor, maar zijn er ook drukke stations met gratis toiletten om maar wat te noemen. Maar die gratis exemplaren zijn dan ook niet bemenst.
Daarom in Arnhem maar rechtsomkeert gemaakt en de wc in de trein gebruikt!!!!!
Al die drukte om 90 eurocent? Serieus?
Nee, het is nog erger, de drukte is om 20 cent, want daarmee is het bedrag verhoogd. En dat bedrag van €0,70 was waarschijnlijk al heel wat jaren niet verhoogd. Ik kan me in ieder geval herinneren dat ik ergens in 2017 of 2018 op Utrecht Centraal ook 70 cent betaalde.
Waar de meeste mensen denk ik over vallen niet de prijs is, maar de kwaliteit die je ervoor krijgt. De toiletten zijn altijd bijzonder ranzig en dan is 90 cent echt te veel.
In bijvoorbeeld Duitsland betaal ik die euro met alle plezier, om vervolgens wel een schoon toilet te hebben. En die euro korting op een slappe bak koffie is dan ook mooi meegenomen.
Al die drukte om 90 eurocent? Serieus?
90 cent in deze economie is bijna je jaarsalaris .
Waar de meeste mensen denk ik over vallen niet de prijs is, maar de kwaliteit die je ervoor krijgt. De toiletten zijn altijd bijzonder ranzig en dan is 90 cent echt te veel.
Gelukkig vertegenwoordigt wim.vogel.52 niet in zijn eentje 'de meeste mensen'.
In bijvoorbeeld Duitsland betaal ik die euro met alle plezier, om vervolgens wel een schoon toilet te hebben.
Zal daar ook per station verschillen net als in Nederland lang niet alle Sanifair toiletten ranzig zijn (de onbemande van NS zelf zijn soms erger overigens).
In Hannover trof ik onlangs nog een Sanifair toilet wat half blank stond met tig lege handdoekdispensers bij de wasbakken. En in Offenburg betaal je een euro voor een zelfreinigend toilet wat overigens ook allesbehalve brandschoon was.
In bijvoorbeeld Duitsland betaal ik die euro met alle plezier, om vervolgens wel een schoon toilet te hebben.
Zal daar ook per station verschillen net als in Nederland lang niet alle Sanifair toiletten ranzig zijn (de onbemande van NS zelf zijn soms erger overigens).
In Hannover trof ik onlangs nog een Sanifair toilet wat half blank stond met tig lege handdoekdispensers bij de wasbakken. En in Offenburg betaal je een euro voor een zelfreinigend toilet wat overigens ook allesbehalve brandschoon was.
Ik moet zeggen dat ik alleen ervaring heb met de Sanifair-toiletten langs de Autobahn, over de toiletten op stations kan ik niet oordelen.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen nog weten hoe de toiletten in mat’64 waren vroeger. Dat was dan wel gratis, maar je durfde niet eens in de buurt te komen. Daarover hoor ik nooit als er weer eens geklaagd wordt over de toiletten in de treinen. Er is altijd wel wat te klagen.
.
Het is triest idd… gisteravond voor het eerst sinds lange tijd weer een toilet op het staition bezoeken, HS in dit geval; kosten 90 ct voor het toilet bezoek, bonnetje met waarde 0.50.. schandalig is het! idd dan maar in de trein naar het toilet voortaan :)
Het is triest idd… gisteravond voor het eerst sinds lange tijd weer een toilet op het staition bezoeken, HS in dit geval; kosten 90 ct voor het toilet bezoek, bonnetje met waarde 0.50.. schandalig is het! idd dan maar in de trein naar het toilet voortaan :)
Sanifair werkt vrijwel uitsluitend met minimumloners en het minimumloon is in nog geen drie jaar tijd met een kleine 40% verhoogd.
Wen er maar aan dat door de rap uit de hand lopende loonsverhogingen alles waar arbeid aan te pas komt de komende jaren in hoog tempo onbetaalbaar wordt. Dit zal dus zeker niet de laatste verhoging bij Sanifair zijn.
Dat het van land tot land zo verschillend kan zijn. Ik was vorige maand in België op een klein station in Wallonië. Daar was een gratis toilet in het stationsgebouw. Eenvoudig, maar dat is niet erg. Het was netjes en schoon en er hing een papieren lijst op de muur waarop bijgehouden werd wie er wanneer had schoongemaakt (dagelijks). Van welke organisatie dat uitging weet ik niet, misschien van NMBS zelf? Ik zag zo'n toiletruimte later ook op een ander station in de buurt daar.
Ik ken de (ruime) gratis stationstoiletten ook uit Zwitserland, de kosten zullen wel verwerkt zitten in de vervoerstarieven. Zelfde op Schiphol.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.