Skip to main content

Hi, mijn elektrische fiets van 6 jaar oud met ruim 3000 kilometer op de teller is gestolen uit de bewaakte stalling in Heerhugowaard. Op dubbel slot geparkeerd.

Aangifte gedaan. Politie heeft onderzoek afgerond. Zonder resultaat.

Claim ingediend volgens het boekje, bij NS.
500 euro toegekend gekregen. 

Daar zakt mijn broek vanaf. Hier kan ik niet mee akkoord gaan. Het is niet redelijk.

De fiets was 2600 euro bij aanschaf. Ik stalde deze betaald, bewaakt.

Voor 500 euro koop ik een nieuwe accu.

Ik heb een mail gestuurd naar de woordvoerder, maar ik krijg geen reactie.

Wat moet ik doen? Naar Radar stappen? Of mijn rechtsbijstand inschakelen?

De rechtsbijstand contacteren kan zeker geen kwaad. Maar volgens mij is dit conform de voorwaarden en die voorwaarden zijn redelijk en billijk. Bepaalde schadegevallen dien je immers te dekken door zelf een verzekering te nemen. De eigenaar van een Rolls Royce kan de gehele auto ook niet claimen als die uit een Q-park wordt gejat.

NS hanteert een systeem waarbij gekeken wordt naar de ouderdom van de fiets. Jouw fiets is 6 jaar oud, dan kun je niet verwachten dat je de nieuwwaarde krijgt.

Je kunt een klacht indienen.

NS hanteert een systeem waarbij gekeken wordt naar de ouderdom van de fiets. Jouw fiets is 6 jaar oud, dan kun je niet verwachten dat je de nieuwwaarde krijgt.

Je kunt een klacht indienen.

Het verschil tussen 2600 euro en 500 euro is wel heel erg groot. Ik heb zelf een Rih van bijna 3000 euro is ook zo oud maar ziet er nog uit als nieuw en dan is zo'n schamele vergoeding wel een hard gelag. Ik peins er trouwens niet over om een dergelijke fiets in een NS-stalling te plaatsen. Dat is vroeg of laat vragen om moeilijkheden gezien de inmiddels talloze topics over de diefstallen op dit forum. 

Dit onderwerp is al een keer bij Radar geweest. Helemaal geen vergoeding bij een bewaakte stalling kan niet. De beheerder heeft een zorgplicht. Men kan wel redelijke voorwaarden stellen aan de hoogte van de vergoeding. Je zou met de rechtsbijstand de discussie kunnen aangaan of dit wel redelijk is.

Mijn fietsverzekering zou na 6 jaar nog maar 40% van de waarde vergoeden. Dat zou in jouw geval 1040 euro betekenen. Jij hebt 500 euro gekregen. Mijn buikgevoel zegt dat de rechtsbijstand zal kiezen voor de gulden middenweg en je een extra vergoeding zal uitbetalen van 250 of 300 euro.

Dit onderwerp is al een keer bij Radar geweest. Helemaal geen vergoeding bij een bewaakte stalling kan niet. De beheerder heeft een zorgplicht. Men kan wel redelijke voorwaarden stellen aan de hoogte van de vergoeding. Je zou met de rechtsbijstand de discussie kunnen aangaan of dit wel redelijk is.

Mijn fietsverzekering zou na 6 jaar nog maar 40% van de waarde vergoeden. Dat zou in jouw geval 1040 euro betekenen. Jij hebt 500 euro gekregen. Mijn buikgevoel zegt dat de rechtsbijstand zal kiezen voor de gulden middenweg en je een extra vergoeding zal uitbetalen van 250 of 300 euro.

Daar heeft de rechtsbijstand natuurlijk zelf niets over te zeggen. Het is natuurlijk gewoon heel vervelend dat je weer een derde partij moet inroepen om je gelijk te halen. Die 40% is iets beter maar of die redelijk is laat ik even in het midden. 

@Henkpeetersen Die 40% is in mijn geval ook niet redelijk. Ik heb zelf ook een RIH en deze is net als jouw fiets nog zo goed als nieuw (alleen de accu gaat er op achteruit). 

In beginsel heeft de rechtsbijstand hier niets over te zeggen. Echter bij lage bedragen gaat de rechtsbijstand nooit naar de rechter. Men geeft je een compensatie en sluit het dossier.

De maximale vergoeding voor een uit een NS stalling gestolen fiets is €750 en voor een e-bike €1250. Die bedragen worden minder per jaar dat de fiets oud is.

Bedankt allen, voor de reacties.

Hier kan ik verder mee.

In ieder geval heb ik een les geleerd: ik was naïef.

Ik heb een bevriende advocaat aan het werk gezet. Die stond nog bij me in het krijt! Wordt vervolgd.

Ik heb een bevriende advocaat aan het werk gezet. Die stond nog bij me in het krijt! Wordt vervolgd.

Laat zeker weten hoe dit verder gaat.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1627565126586/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-dagstallen-fiets.pdf

Artikel 4: Vermissing Fiets of Buitenmodelfiets
...
3. Bij de berekening van de in de eerste zin van lid 3 van dit artikel genoemde
pagina 3 van 4
vergoeding wordt per jaar vanaf aankoopdatum van de Fiets of Buitenmodelfiets
een bedrag van € 75 in mindering gebracht op de maximale vergoeding van € 750.

Al dan niet redelijk, dit staat gewoon in de algemene voorwaarden.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1627565126586/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-dagstallen-fiets.pdf

Artikel 4: Vermissing Fiets of Buitenmodelfiets
...
3. Bij de berekening van de in de eerste zin van lid 3 van dit artikel genoemde
pagina 3 van 4
vergoeding wordt per jaar vanaf aankoopdatum van de Fiets of Buitenmodelfiets
een bedrag van € 75 in mindering gebracht op de maximale vergoeding van € 750.

Al dan niet redelijk, dit staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Wat NS of welke organisatie dan ook in Algemene Voorwaarden neerzet hoeft echt niet bindend te zijn. De rechter heeft in deze toch echt het laatste woord en kan dan ook verklaren dat deze voorwaarden niet redelijk en billijk zijn. Het is in het verleden overigens al meerdere malen voorgekomen dat NS naar aanleiding van topics de Algemene Voorwaarden heeft aangepast.

Hopelijk laat ​@Sistar ons nog weten hoe het afloopt. Interessante zaak.

Reageer