scooter stallen bergen op zoom | NS Community
beantwoord

scooter stallen bergen op zoom

  • 27 January 2022
  • 2 reacties
  • 680 Bekeken

Hallo,

In de overdekte fietsenstalling in bergen op zoom staan altijd scooters, en ook mijn dochter stalt haar scooter regelmatig daar.

Nou is ze gister op niet al te vriendelijke manier weggestuurd door een man die daar waarschijnlijk werkte ( nog nooit eerder iemand gezien daar).

Nou is mijn vraag, mogen er nu wel of niet scooters daar geplaats worden en kan ze haar scooter anders ergens anders stLlen? Want zij durft nu niet meer de stalling in met haar scooter als ze zo afgebekt wordt en buiten vind ik toch wel een risico.

Wij wonen in een dorp en als zij tot het laatste uur les heb en de trein heeft vertraging, wat regelmatig gebeurt dan rijd de bus niet meer dus dat is geen optie.

icon

Beste antwoord door MoDe 27 January 2022, 09:11

Bekijk origineel

2 reacties

Dit onderwerp is al diverse keren aan de orde geweest. 

Recentelijk nog hier 

Officieel is het argument dat het niet zou mogen omdat een scooter een verbrandingsmotor heeft en daarmee een gevaar zou kunnen opleveren. In de algemene voorwaarden van NS fietsenstallingen wordt dan ook gesproken over fietsen: een tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door gebruikmaking van spierkracht.

Maar tien regels verder bij de uitleg over de fietstag wordt vervolgens ook een bromfiets genoemd en dat lijkt me een voertuig dat niet door spierkracht wordt voort bewogen. Worden bromfietsen of scooters dan beschouwd als buitenmodel fiets?  

Verder zijn elektrische fietsen en pedalecs wel toegestaan en dan vervalt het veiligheidsargument om bijvoorbeeld bromfietsen/scooters te verbieden aangezien het brandrisico bij elektrische voertuigen juist veel groter is dan bij verbrandingsmotoren.  

De ultieme regel in de voorwaarden is: bij twijfel over de classificatie buitenmodel fiets is het oordeel van het in de stalling bevoegde NS personeel leidend. Daarmee kun je dus alle kanten uit. In de praktijk is mijn eigen indruk dat de beheerder redelijk op eigen houtje kan beslissen wat hij wel/niet toelaat.

Vervelend is het wel. Door het steeds verder inkrimpende busvervoer zijn de meeste treinreizigers voor voor-en natransport inmiddels afhankelijk van eigen vervoer en bij grotere afstanden is een fiets dan weer onhandig.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik kan vinden is er bij Bergen op Zoom een bewaakte zelf service stalling voor fietsen. Er staat niet aangegeven dat er scooters mogen staan. Als er scooters mogen staan, staat dat aangegeven aan de buitenkant van de stalling.

Reageer