Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5083 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen zaterdag stond ik op station Helmond te wachten op de trein. Het was behoorlijk winderig, bijna stormachtig. Er stonden aardig wat mensen op het smalle stuk perron waar de treinen tegenwoordig stoppen. Opeens kwam, zonder enige waarschuwing of aankondiging, een goederentrein voorbijrazen, echt voorbijRAZEN, met dik meer dan 100 km per uur, vlak langs het smalle perron. Het was al stormachtig winderig, maar die voorbijrazende goederentrein, met pakweg 110/120 km per uur, veroorzaakte nóg eens een zuiging en wervelwind die echt niet normaal was, en een paar oudere mensen grepen zich vast aan het hek omdat ze moeite hadden zich staande te houden onder dit geweld. Zoals ik zei, het perron is smal, dus die trein kwam echt voorbijdenderen op 2 à 3 meter hooguit van de wachtende mensen.

Is dat normaal? Ik kan me herinneren dat er vroeger dan wel eens een bericht werd omgeroepen, dat er een doorgaande trein langskwam en dat mensen moesten oppassen en niet te dicht aan de rand van het perron moesten staan. Maar nu niks, geen waarschuwing, helemaal niks, opeens was die razende trein er.

En ik kan me ook nog herinneren dat die goederentreinen dan vaak wat afremden, zodat ze niet als een dolle stier door het station raasden. Maar niks.

Is dat normaal?

97 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik kan me ook nog herinneren dat er wel eens werdt omgeroepen als er een doorgaande trein langs kwam. Overigens was de snelheid denk ik 100 km/u aangezien dit de maximale snelheid van goederentreinen in Nederland is.
Goederentreinen hebben gewoon een maximale snelheid van 100 kmh en van extra afremmen bij stations is nooit sprake geweest.
Goederentreinen hebben gewoon een maximale snelheid van 100 kmh en van extra afremmen bij stations is nooit sprake geweest.

Nou, sorry hoor, of het nou 100 km was, of net iets meer, de manier waarop die trein vlak langs mensen kwam razen die niet meer dan 2, hooguit 3 meter terug konden deinzen, was onverantwoord. Zoals ik zei, het perron ter plaatse is net iets meer dan 2 meter breed, het waaide al behoorlijk, en dan komt er zo'n trein langs die oudere mensen zowat doen tollen op hun benen, dankzij de snelheid en de zuiging en de windwerveling die dat nog eens extra oplevert.

En ja, vroeger werd daar echt wel voor gewaarschuwd, dan werd er omgeroepen dat er een doorgaande trein langskwam, en werd mensen aangeraden zo ver mogelijk van de perronrand te gaan staan.

Nu echt niet, opeens was die voortrazende trein daar, en ik ben echt nog geen bejaarde, maar zelfs ik moest me afwenden en schrap zetten tegen de zuiging en wervelingen die die trein veroorzaakte, en een paar oude mensen hadden echt moeite op de been te blijven. Is dat normaal?
Badge +3
Die omroep zou standaard moeten zijn, of anders zouden ze (afhankelijk van het tijdstip) wel even kort kunnen toeteren bij nadering van een station, zeker als normaal elke andere trein daar stopt.

Helmond heeft geen doorgaande sporen (die niet aan een perron liggen) en ligt ook nog een beetje in een bocht dus zowel de mensen op het station als de machinist zien dat niet echt, en om dan pas te gaan toeteren (da's best hard) zou mij op het perron nog extra laten schrikken.

Automatisch omroepen dus daar.
@Pejeka
Wat wilt u? Dat iedere intercity en iedere goederentrein op ieder station moet afremmen tot 30 kmh?
Automatisch omroepen, tsja. Technische beperkingen zou ik niet willen zeggen. Laat ik ze organisatorisch noemen.
Badge +3
Heb mijn bericht wat uitgebreid, hopelijk zo duidelijker dat een melding voor mensen op het perron welkom zou zijn.
Automatisch omroepen, tsja. Technische beperkingen zou ik niet willen zeggen. Laat ik ze organisatorisch noemen.

Nee, maar dan kan men in elk geval via een omroep de mensen even waarschuwen, als er een trein vlak langs het (smalle) perron komt razen op volle vaart.
Ik reageerde meer op het automatisch omroepen van Robert.
Reputatie 4
In onze buurlanden volgt een waarschuwing van een doorrijdende trein...
Reputatie 7
Badge +4
....eindigend met: 'Bitte zurücktreten'.
Stond toevallig gister op een station met veel breder perron met een goederentrein die veel trager reed, machinist gaf gewoon eventjes een kort geluidssignaal om de aandacht te trekken van de wachtende reizigers. Werkt ook prima.
Tip, hou je lunch goed vast. Zag ooit mijn bovenste boterham en mijn beleg verdwijnen toen een intercity voorbij kwam. :S
Als omroepen te veel moeite is, zou een oplossing kunnen zijn dat de goederentrein een geluidssignaal geeft alvorens het station binnen te denderen. Maar zelfs dat gebeurde niet. En zoals ik zei, het perron hier is nét iets breder dan 2 meter, het waaide al flink, en dan komt daar zo'n op volle vaart razende goederentrein voorbijgestormd, op 2 meter afstand van je, met een zuiging en wervelwind die niet meer normaal is. Oudere mensen moesten zich echt vastgrijpen, er waren gelukkig geen kleine kinderen op het perron, want als die op 1 meter van die voorbijrazende trein hadden gestaan... Echt, ik vind het niet normaal dat daar niet voor gewaarschuwd wordt, of dat in elk geval de trein zelf geen signaal geeft bij het binnendenderen van het station.
Dames en Heren, pas op, u staat op een station, er kan een trein langskomen?

Normaal gezien moet er geen gevaar zijn als iedereen zich aan de markeringen op het perron.. Daar is immers alles voor ingericht.
Reputatie 7
Badge +4
😉
Reputatie 7
@Slidestops Wat een stoere Avatar. +1
Heb even wat navraag gedaan, maar voor zover bekend mogen goederentreinen niet harder rijden dan 80 km/u. Is nog steeds hard, maar een lege reizigerstrein mag vaak 130 km/u.
Reputatie 7
Badge +4
Dan moet 110/120 km behoorlijk overdreven zijn geweest. Goede informatie. Is dat ook op de Betuwelijn?
En een volle intercity Loes?

(Mijn verloren boterham heb ik destijds overleefd.)
Geen idee. Eens kijken of ik daar een antwoord op kan krijgen Thom.
Ligt aan de baanvaksnelheid en die mogen ook 130 dan. Als we echt overvol zijn, besluit het treinpersoneel in overleg om langzamer te gaan rijden. Ik ben ooit op een drafje van 60 km/u van Amsterdam Rai naar Utrecht Centraal gegaan. Was iets met een huishoudbeurs.... 😉
Als er een trein langs dendert hou ik me vast aan de perronwand. Op station Nieuw Vennep is dat goed te zien met gele markeringen. Maar waarom zetten ze zo'n markeringen niet op meerdere stations waar nodig is? Er kan een Intercity passeren zeker in Nieuw Vennep.
Automatisch omroepen van goederentreinen en andere passages zoals in het buitenland... Tsja, lang gekoesterde wens van velen, dat zeker :8

Technisch zie ik nog steeds weinig beperkingen, organisatorisch wel. Ik zou er helaas niet (op korte/middellange termijn) op rekenen.
Heb even wat navraag gedaan, maar voor zover bekend mogen goederentreinen niet harder rijden dan 80 km/u. Is nog steeds hard, maar een lege reizigerstrein mag vaak 130 km/u.

Ik kan snelheid aardig inschatten en de trein waar ik het in mijn openingspost over had, reed echt wel harder dan 80 km per uur, en om dat ik toevallig de kant op keek waar hij vandaan kwam, zag ik hem ook naderen (ik kwam net het stationsgebouw uit en kon dus om de bocht heen kijken), en hij minderde echt geen snelheid bij het naderen van het station, maar bleef op volle snelheid doorrazen, misschien omdat de intercity Venlo-Eindhoven er vlak achter zat? Hoe dan ook, ik vind het onverantwoord dat goederentreinen op zeer hoge snelheid vlak langs wachtende mensen denderen zonder dat die mensen gewaarschuwd worden.

Reageer