Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5083 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Een voorbijrijdende trein lijkt me vrij normaal op het station. Als je van jezelf weet dat je wat onvast op de benen staat, dan is oplossing eenvoudig: houd zoveel mogelijk afstand. Waar ik me eerder over verbaas is dat wachtende reizigers het niet zo nauw nemen met de waarschuwingen / belijning op de perrons.

Bij een stoppende trein lopen mensen vaak op het randje van het perron. Als je om wat voor reden dan ook van het perron valt, dan is het over en uit. Al rijdt de trein stapvoets.
Een goederentrein mag op normaal spoor niet harder dan 80 km/u. Of een goederentrein harder kan gaan durf ik niet te zeggen, maar meestal hebben goederentreinen lak aan reizigerstreinen. Ik heb niet eerder meegemaakt dat er daarom te hard werd gereden.
https://www.prorail.nl/overheden/vragen?page=2

De toegestane maximumsnelheid hangt af van de samenstelling van een trein (gewicht, type locomotief en type wagons, stand van de remmen, etc.).
Over het algemeen geldt:

Treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden en inhalen met 90 km per uur.
Treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden en inhalen met 100 km per uur.
Treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden en inhalen met 85 km per uur.

Technisch is het vaak niet zo'n probleem met modern materieel + beveiligingssysteem, al duurt het even voordat je op snelheid bent met fors gewicht. Heb zelf binnen Nederland nooit echt iets met goederen gezien of gedaan, dus praktische kennis is er niet, en over de grens werkt het weer totaal anders.
Volgens Prorail (naar aanleiding van eerder bericht in dit topic) : Dat heeft waarschijnlijk met het type perron te maken. Bij een smal 'middenperron' met twee sporen er langs moeten reizigers goed opletten. Bij andere stations natuurlijk ook, maar vanwege de krappe ruimte hier iets extra
Reputatie 7
Badge +4
Zijn er statistieken van (bijna-) ongelukken op deze wijze?
Misschien op https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken. Maar de laatste keer dat er op station Helmond een ongeval plaats had gevonden was in februari 2004 (niet relevant dus!) . Een man kwam daarbij toen om het leven.
Nee, uit de verstoringsinformatie kan je niet duidelijk halen wat de oorzaak is. Voor zover ik weet zijn hier in zijn geheel geen openbare statistieken van, maar eventueel zou je een dergelijke vraag bij ProRail neer kunnen leggen.
Reputatie 7
Badge
Als omroepen te veel moeite is, zou een oplossing kunnen zijn dat de goederentrein een geluidssignaal geeft alvorens het station binnen te denderen. Maar zelfs dat gebeurde niet. En zoals ik zei, het perron hier is nét iets breder dan 2 meter, het waaide al flink, en dan komt daar zo'n op volle vaart razende goederentrein voorbijgestormd, op 2 meter afstand van je, met een zuiging en wervelwind die niet meer normaal is. Oudere mensen moesten zich echt vastgrijpen, er waren gelukkig geen kleine kinderen op het perron, want als die op 1 meter van die voorbijrazende trein hadden gestaan... Echt, ik vind het niet normaal dat daar niet voor gewaarschuwd wordt, of dat in elk geval de trein zelf geen signaal geeft bij het binnendenderen van het station.

Ik ben het helemaal met je eens pejeka. Ik vind dit zelf ook echt levensgevaarlijk. Er zal maar iemand van het perron afvallen van de schrik...vreselijk.
Ik vind dan ook dat alle intercity treinen en goederentreinen die doorrijden moeten toeteren ver voordat ze het station naderen en/of ze moeten hun snelheid vertragen naar 80 km per uur. Zodat alle mensen op het perron minder snel schrikken als die trein er aan komt.
Reputatie 5
Snelheid vertraging absoluut niet, dan moet een intercity elke 3 minuten gaan afremmen naar 80 km/u, dat is grote onzin. Als iedereen achter de witte stippellijn blijft, is het voldoende. Wel ben ik voorstander van een notificatie.

Dit kan of een vorm hebben van toeteren (maar ik zie dat dat zeer vaak vergeten zal worden) of een vorm hebben van een automatisch bericht.

Heel simpel gedacht: op basis van de gps van de trein kan je de afstand (en dus de tijd) bepalen wanneer een Intercity een station nadert. Kan er op x seconden dan geen seintje worden afgedragen van: Pas op, voorbijrazende trein op spoor 1.
Technisch kan je het gewoon uit procesleiding halen, weet je het zeker en is een stuk betrouwbaarder. Wil je dat niet, dan kan je voor in ieder geval reizigersmaterieel inderdaad GPS doen, al is de garantie dat het werkt dan (momenteel) wat minder groot. Maar zoals ik al eerder zei, het probleem zit meer organisatorisch. Die mag je verder zelf een beetje invullen, anders krijg ik weer gedoe 😉
Reputatie 7
Badge
Snelheid vertraging absoluut niet, dan moet een intercity elke 3 minuten gaan afremmen naar 80 km/u, dat is grote onzin. Als iedereen achter de witte stippellijn blijft, is het voldoende. Wel ben ik voorstander van een notificatie.

Dit kan of een vorm hebben van toeteren (maar ik zie dat dat zeer vaak vergeten zal worden) of een vorm hebben van een automatisch bericht.


Ja dat is wel zo. Maar toch is 80 km per uur ook weer niet heel traag ofzo. Je zal er in ieder geval geen vertraging door lopen denk ik. Maar aan de andere kant moet je wel weer veel afremmen inderdaad om van 130/140 weer naar 80 km te gaan.
Ik vind dat toeteren in iedere geval wel zou moeten kunnen gebeuren hoor. Dat is een kleine moeite voor de machinist en de mensen op het perron kunnen tenminste wel van te voren horen dat er een trein aan komt op hoge snelheid. Dan kunnen de mensen op het perron zich alvast voorbereiden zodat ze niet al te erg zullen schrikken van een snelle trein.

Het voelt voor mijn gevoel in ieder geval dan toch wat veiliger aan.
Je zult naast een station wonen en elke dag continu dat getoeter horen...

Een omroep lijkt me meer op zijn plek.
Reputatie 7
Badge
Je zult naast een station wonen en elke dag continu dat getoeter horen...

Een omroep lijkt me meer op zijn plek.


Een omroep is ook prima. Maar in iedere geval iets. Want ik moet zelf heel eerlijk toegeven dat ik er ook erg van schrik iedere keer. Het is zo plotseling opeens....je verwacht het gewoon niet.
Qua organisatie lijkt me de makkelijkste oplossing dat reizigers gewoon goed blijven opletten 🙂 We willen toch niet van de wieg tot het graf gepamperd worden en ons denkwerk compleet uitbesteden aan de NS en andere instanties?

Ik vind de treinkaartjes eigenlijk al wel duur genoeg. Laat reizigers zelf maar een app maken die waarschuwt zodra ze een station betreden 😉 Als je de witte lijnen op het perron negeert waarom zou je dan wel andere waarschuwingssignalen van de NS oppikken?
Reputatie 7
Badge
Ik ben in iedere geval wel van mening dat er (juist) niet bespaard moet worden op de veiligheid. Ik vind veiligheid altijd erg belangrijk.
Nee, maar je moet er ook niet in doordraaien. Zoals ik al eerder in dit topic zei: "Pas op , je komt op een station, dan kunnen er treinen voorbij komen". Het lijkt me logisch dat zodra je een station betreed, je in gedachten houdt dat daar gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Volg daarom de belijning op het station en er zou niets moeten kunnen gebeuren.
Tsja, hoeveel kan het ontwikkelen van een beetje software kosten..... In principe hoeft het niet zo spannend te zijn, de data is er.
Reputatie 7
Badge
Ja inderdaad zeg. Volgens mij moet het echt niet duur zijn.
Een hoop, want uiteindelijk zal het om allerlei redenen toch een ZIP, zeer ingewikkeld proces, worden 🙂
In Helmond kunnen de reizigers op het perron die langsrazende trein dus niet zien aankomen, omdat het station in een bocht ligt. Dus opeens is hij er. En dendert op volle kracht langs. Bovendien is het nieuwe perron hier, waar de treinen stoppen, vrij smal dus ook al sta je van de rand af, dan nog komt dat gevaarte op 2 meter afstand van je voorbijrazen. Is het dan teveel gevraagd even een signaal te geven, of het nou de trein is die even toetert of anderszins? Ik ben nog recht van lijf en leden, maar zelfs ik moest me bergen voor de zuiging en wervelwinden van de plotseling langsdenderende goederentrein.
Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.
Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.


Hier op het perron staan geen witte strepen (of strepen van welke kleur dan ook). Is gewoon een smal perron van hooguit 3 meter breed op het breedste punt, pas aangelegd samen met het nieuwe station. Op het bestaande véél bredere perron, waar vroeger altijd de treinen stopten, stopt nu geen enkele trein meer. Die stoppen nu allemaal op het nieuw aangelegde, smalle, verlengde gedeelte.
Op alle perrons zijn die strepen aanwezig, juist om het gevaar te voorkomen. Ook op Helmond.
De breedte doet er niet toe.
Op alle perrons zijn die strepen aanwezig, juist om het gevaar te voorkomen. Ook op Helmond.
De breedte doet er niet toe.


Nou, kom die strepen eens aanwijzen, zou ik zeggen, ik nodig je uit.
Als je een foto hebt, wil ik ze best aanwijzen. Geen enkel probleem.

Alle perrons moeten aan een aantal eisen voldoen, waaronder dus die belijning. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij in plaats van strepen rondjes zijn gebruikt (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld), maar de functie is precies hetzelfde.

Reageer