Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5083 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Als je een foto hebt, wil ik ze best aanwijzen. Geen enkel probleem.

Alle perrons moeten aan een aantal eisen voldoen, waaronder dus die belijning. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij in plaats van strepen rondjes zijn gebruikt (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld), maar de functie is precies hetzelfde.


Als je de witte streep aan de rand van het perron bedoelt (vlak langs het spoor dus) die zal er misschien best zijn, maar daar heb je weinig aan als er op 2 meter bij je vandaan een goederentrein met ca. 100 km uur voorbijraast. Zoals gezegd, ik ben geen watje en stevig op de benen, maar zelfs ik moest berging zoeken... hoe is dat dan met oude mensen of kleine kinderen? Is het dan zó veel moeite voor het inrijden van het station even een flink toetersignaal te geven, zodat mensen in elk geval even alert zijn?
Toeteren mag enkel ter afwending van direct gevaar. Zolang de mensen op het perron keurig achter de onderbroken streep staan is er geen sprake van direct gevaar en worden mensen geacht om zelf op te letten en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar dat is de wetgeving waar wij op dit moment mee te maken hebben. Er zijn dan ook ongetwijfeld hele risicoanalyses op losgelaten voor het hoe en wat en er zijn daarom ook voorschriften voor de exacte plaatsing van de strepen.
Zo is de locatie van de strepen bijvoorbeeld afhankelijk van de snelheid van de treinen die langs het perron rijden.
In Helmond liggen de strepen, als ik het goed zie, 2 volle tegels van de (eveneens witte) rand af. Dat is de gebruikelijke plek voor die strepen bij stations waar treinen op hogere snelheid (100 - 140 km/u) langs kunnen rijden. Bij lagere snelheden liggen de strepen vaak dichter bij de rand omdat het risico daar kleiner is, bijvoorbeeld bij anderhalve tegel.
Als je dat te dichtbij vindt, dan staat het je uiteraard vrij om bijvoorbeeld achter de blindengeleidestrook te gaan staan.
Toeteren mag enkel ter afwending van direct gevaar. Zolang de mensen op het perron keurig achter de onderbroken streep staan is er geen sprake van direct gevaar en worden mensen geacht om zelf op te letten en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

De strepen die geplaatst worden zijn afhankelijk van de snelheid van de treinen die langs het perron rijden. In Helmond liggen de strepen, als ik het goed zie, 2 tegels van de rand af. Dat is de gebruikelijke plek voor die strepen bij stations waar treinen op hogere snelheid (100 - 140 km/u) langs kunnen rijden. Bij lagere snelheden liggen de strepen vaak dichter bij de rand, bijvoorbeeld bij anderhalve tegel.
Als je dat te dichtbij vindt, dan staat het je uiteraard vrij om bijvoorbeeld achter de blindengeleidestrook te gaan staan.


Als mensen de op hoge snelheid aankomende trein niet kunnen zien (zoals in Helmond, vanwege de bocht in het station) vind ik sprake van direct gevaar, of in elk geval potentieel direct gevaar, en lijkt mij een signaal gepast. Te meer daar Helmond een station is waar normaal gesproken iedere trein stopt die langs komt. Dus als er dan een op hoge snelheid langsrazende trein voorbijkomt, lijkt mij, nogmaals, een waarschuwing of signaal gepast.
Een heel vervelend antwoord ongetwijfeld en daar kan je het mee eens zijn of niet, maar die discussie heeft verder weinig zin. Bij Helmond is er geen sprake van direct gevaar als iedereen keurig achter de veiligheidslijn staat. Daar zijn die dingen juist voor gemaakt: er wordt een veilige zone gecreëerd waar iedere reiziger veilig kan staan en bewegen en daar zijn allerlei voorschriften voor de plaatsing voor bedacht.
Staat er iemand voorbij de lijn, dan kan er uiteraard wel sprake zijn van direct gevaar en kan inderdaad een toeter op z'n plaats zijn.
Reputatie 7
Badge
Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.


Maar mag ik even wat vragen? Stel nou dat je achter de strepen staat maar per ongeluk struikel je....val je dan van het perron af of is er nog genoeg ruime voor dat je van het perron af valt?
Reputatie 7
Badge
Voor de rest ben ik het volledig eens met Pejeka trouwens.
Als je om wat voor reden dan ook ten val komt en van het perron valt, dan is er uiteraard sprake van direct gevaar voor het verlies van een mensenleven, dus een ongeval. Dat is echter een losstaande situatie en kan ten alle tijden gebeuren. Ook daar zijn uiteraard oplossingen voor te verzinnen, maar dat is een heel ander verhaal.

Ik zou het overigens zeker niet verkeerd vinden als er wellicht iets met een automatische omroep gedaan zou kunnen worden, maar standaard toeteren bij het voorbij rijden van een perron op hoge snelheid is op dit moment gewoon niet toegestaan en ook niet wenselijk voor omwonenden.
@Pejeka: Alleen op het grote station van Helmond is er een grote bocht waarop je de treinen niet op tijd kunt zien. Nou is mijn vraag: is er geen mogelijkheid voor je om op station Helmond 't Hout, Brouwhuis of Brandevoort te nemen? Misschien zie je een van die stations wel op tijd een trein voorbij razen of stoppen? Zou dat een optie kunnen zijn?
Reputatie 7
Badge


Ik zou het overigens zeker niet verkeerd vinden als er wellicht iets met een automatische omroep gedaan zou kunnen worden, maar standaard toeteren bij het voorbij rijden van een perron op hoge snelheid is op dit moment gewoon niet toegestaan en ook niet wenselijk voor omwonenden.


Omroepen vind ik ook prima. Als er maar iets gebeur weetje....want anders komt het als zo´n verrassing.
Een heel vervelend antwoord ongetwijfeld en daar kan je het mee eens zijn of niet, maar die discussie heeft verder weinig zin. Bij Helmond is er geen sprake van direct gevaar als iedereen keurig achter de veiligheidslijn staat. Daar zijn die dingen juist voor gemaakt: er wordt een veilige zone gecreëerd waar iedere reiziger veilig kan staan en bewegen en daar zijn allerlei voorschriften voor de plaatsing voor bedacht.
Staat er iemand voorbij de lijn, dan kan er uiteraard wel sprake zijn van direct gevaar en kan inderdaad een toeter op z'n plaats zijn.


Ik kan je vertellen, bij het incident dat ik in mijn openingspost beschreef, bevond ik mij ruim binnen de veiligheidszone, maar toen nog moest ik me bergen vanwege de wervelwinden en de zuiging van de langsdenderende goederentrein. Ik sta nog redelijk stevig op de benen, maar er kunnen ook kleuters staan, of oudere mensen, die niet zo stevig op de benen staan, of die schrikken van de ineens om de bocht komende op volle snelheid doorrazende trein. Omwonenden van een station weten so-wie-so wel dat er soms geluid is, al was het alleen maar vanwege het busstation en het treinverkeer an sich. Wat is er dan zó erg op tegen de mensen op het perron even te waarschuwen?
Toeteren is op dit moment gewoon niet toegestaan. Zo eenvoudig is het.
Wat ik al eerder ook zei: een omroepbericht zou ik niet eens een slecht idee vinden, maar toeteren mag gewoon niet.
Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.
Zijn er an sich nog wel wat hobbels te nemen. GPS-posities van o.a. goederentreinen zijn er momenteel niet of heel beperkt. Dan zou je detectie dus eigenlijk moeten doen op basis van procesleiding, waarbij de vraag weer is hoe je goed gaat timen wanneer een trein in de buurt van het station is en deze een omroep de queue in schuift. Je hebt immers geen precieze locatie van de trein. Te vroeg en de reiziger is het alweer vergeten, te laat en, ja, de trein staat er al. Maar dat is best een leuke uitdaging vind ik zo 🆒
Reputatie 7
Badge

Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.



Nou wat denk je... dat mensen gewaarschuwd worden natuurlijk. Weetje hoe erg ik mij iedere keer rot schrik als zo´n groot gevaarte op volle snelheid langsrijd...
Reputatie 7
Badge

Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.



Nou wat denk je... dat mensen gewaarschuwd worden natuurlijk. Weetje hoe erg ik mij iedere keer rot schrik als zo´n groot gevaarte op volle snelheid langsrijd...

Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.
Reputatie 5
Gebruik dan een attentiewoord. Als een omroep begint met Dames en heren, is de aandacht van de reiziger al verdwenen. Gebruik iets als:

"Attentie alstublieft, binnen ieder moment raast er een goederentrein over spoor 1, houd gepaste afstand".
Of doe deze omroep met een andere stem, een mannenstem bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge



Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.


Tuurlijk wel. Iedereen luister gewoon naar de omroepen hoor, want er kan ook belangrijke informatie tussen zitten over het traject wat je wil reizen en waar mogelijk iets mee aan de hand is.
Maar nogmaals. Ik pleit voor meer veiligheid snap je?...en een extra omroep om te waarschuwen dat er een trein op volle snelheid aankomt rijden zou daar best bij kunnen helpen. Zo kunnen mensen die bang zijn een stapje terug doen van het perron. En ouders die met hun kinderen op het perron staan te wachten kunnen even extra goed op hun kinderen letten.
Reputatie 7
Badge


"Attentie alstublieft, binnen ieder moment raast er een goederentrein over spoor 1, houd gepaste afstand".
Of doe deze omroep met een andere stem, een mannenstem bijvoorbeeld.


Kijk, 🙂 dit is dus alweer een super goed idee. Hier word ik blij van.



Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.


Tuurlijk wel. Iedereen luister gewoon naar de omroepen hoor, want er kan ook belangrijke informatie tussen zitten over het traject wat je wil reizen en waar mogelijk iets mee aan de hand is.
Maar nogmaals. Ik pleit voor meer veiligheid snap je?...en een extra omroep om te waarschuwen dat er een trein op volle snelheid aankomt rijden zou daar best bij kunnen helpen. Zo kunnen mensen die bang zijn een stapje terug doen van het perron. En ouders die met hun kinderen op het perron staan te wachten kunnen even extra goed op hun kinderen letten.

De praktijkervaring leert anders. Ik zou graag zien dat iedereen naar de omroep luistert, maar dat is helaas niet het geval.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met attentiewaarde, zoals Edwin al zei. Hoe meer omroepberichten er komen, des te minder de mensen er naar luisteren.
Naast de attentiewaarde van de omroep zit je, zeker 's avonds of 's ochtends vroeg, ook nog eens met geluidsplafonds waaraan de omroep moet voldoen om de overlast van het station voor omwonenden te beperken.
Kortom: naast technische uitdagingen die Henk_NL al omschreef, zitten er meer haken en ogen aan zo'n omroep dan je in eerste instantie zou denken.
Reputatie 7
Badge

De praktijkervaring leert anders. Ik zou graag zien dat iedereen naar de omroep luistert, maar dat is helaas niet het geval.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met attentiewaarde, zoals Edwin al zei. Hoe meer omroepberichten er komen, des te minder de mensen er naar luisteren.
Naast de attentiewaarde van de omroep zit je, zeker 's avonds of 's ochtends vroeg, ook nog eens met geluidsplafonds waaraan de omroep moet voldoen om de overlast van het station voor omwonenden te beperken.


Dat een extra omroep overlast veroorzaakt voor omwonende is onzin want de trein die op volle snelheid langsdenderd maakt meer lawaai dan zo´n omroep.
Reputatie 4
Zucht. Tot hoever willen mensen gepamperd worden? Als je buiten bent is er enig risico... goederentreinen horen erbij en die kunnen op snelheid stations passeren. Het wordt niet onveilig geacht als je voldoende afstand houdt tot de perronrand. Situatie is wellicht niet ideaal maar zeker niet levensgevaarlijk ...
Een non-discussie. De veiligheidswaanzin in Nederland neemt knettergekke vormen aan.
Badge +3
De weersomstandigheden (stormachtige wind) waren ook al niet ideaal werd er toch gezegd?

Tja, als je dan bij de perronrand tegen de wind in staat te leunen (onverstandig) en er komt vervolgens een goederentrein voorbij denderen (die je door de bocht niet ziet aankomen) dan is dat gevaarlijk.

En in Helmond komen die inderdaad altijd langs een perron (waar alle andere treinen stoppen).
Overigens kun je treinen in Helmond best op tijd zien aankomen.
Reputatie 7
Inderdaad, een non-discussie.

Toeteren mag niet en al zou het toegestaan zijn en passerende treinen gaan toeteren dan komen er vast weer klachten van reizigers die schrikken van het getoeter en zo zijn we weer terug bij af. Of moet er dan omgeroepen worden, dat er een toeterende trein in aantocht is?

Omroepen? Tja, maar als volgende week iemand klaagt over de spoorbomen, moet er dan omgeroepen gaan worden, dat de spoorbomen gesloten gaan worden? Of waarschuwen dat wachtenden op perron .. een geluid kunnen horen en niet moeten echrikken omdat er een wissel wordt bediend?
Overigens kun je treinen in Helmond best op tijd zien aankomen.

Zullen we samen eens gaan kijken in hoeverre het baanvak te overzien is als je op het perron staat?

Reageer