SOS palen | NS Community
beantwoord

SOS palen

  • 4 December 2021
  • 6 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 1

Heeft het een reden dat de SOS logo’s van de SOS zuilen op de perrons zijn vervangen door een NS-logo? Kan ik deze zuilen nog wel gebruiken in een noodsituatie? Vroeger was dit wat duidelijker.

icon

Beste antwoord door iMark 4 December 2021, 08:31

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd schrikt SOS mensen juist af om de Service- en Alarmzuil te gebruiken in gevallen dat service nodig is en er niet bepaald een levensbedreigende situatie is.

Een paar voorbeelden. Mensen trappen poortjes open omdat ze niet weten dat ze contact kunnen krijgen met de alarmcentrale wanneer er een probleem is met de in- of uitchecken bij een poortje. Of mensen gaan zelf taxi’s regelen bij treinuitval zonder dat met NS af te stemmen. Persoonlijk heb ik goede ervaring bij het gebruik van de zuil. Het ding is totaal onbekend bij de gemiddelde reiziger.

×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Voor beide standpunten is zeker wat te zeggen. Kan het niet (althans ik hoop dat de omstickeractie nog loopt en niet alles opnw zou moeten) een soort combi-sticker worden gemaakt?

Reputatie 7
Badge +3

Alleen het logo is vervangen, de knoppen zijn gelijk gebleven, dus een blauwe knop voor info en een rode voor SOS. Die kunt u gewoon op dezelfde wijze blijven gebruiken. 

Badge +3

Ik zag ook (tijdje terug) een foto van een zuil met een groene knop, maar daarmee kwam je niet in contact met NS (veiligheidscentrale)… of juist wél.

Het zou ook de noodknop voor poortjes kunnen zijn, maar die zitten meestal niet op een zuil, toch?

Reputatie 7
Badge +1

Meestal staat links of rechts van alle poortjes een paal met een noodknop voor de poortjes. Die brengt je voor zover ik weet niet in contact met de veiligheidscentrale en kan alleen alle poortjes openen.

Op de foto in dit artikel zie je een dergelijk paaltje:
https://www.ad.nl/eindhoven/poortjes-station-eindhoven-na-twee-jaar-eindelijk-dicht~ae37607a/

Badge +3

Bingo, zo’n knop inderdaad. Maar dat is dus niet nieuw, en heb ik niets gezegd want het is dus toch een zuil/paal zoals de SOS/Info.

Reageer