speedpedelec (= elektriche fiets met scooter-kenteken) parkeren Utrecht CS | NS Community
beantwoord

speedpedelec (= elektriche fiets met scooter-kenteken) parkeren Utrecht CS

  • 28 November 2021
  • 15 reacties
  • 470 Bekeken

Ik parkeer mijn gewone fiets of speedpedelec (geel kentekenplaatje, zoals scooter) altijd op Sijpesteijn. Maar onlangs is het fietspad Smakkelaarsveld/Van Sijpesteijnkade veranderd van een fiets/scooterpad in een fietspad, waar zelfs snorfietsen niet mogen komen. Gevolg: fietsenstalling Sijpesteijn is onbereikbaar voor mijn speedpedelec. Is er een alternatieve stalling op Utrecht CS of moet ik toch maar ‘gewoon’ blijven komen?

icon

Beste antwoord door MoDe 28 November 2021, 19:28

Bekijk origineel

15 reacties

Hallo R. Cornelisse, welkom op de NS Community. 

 

Wat onpraktisch zeg! Er zijn 4 stallingen bij Utrecht Centraal, maar voor zover ik kan zien is de Sijpesteijn stalling het meest bedoeld voor buitenmodel fietsen. Als er nu niet meer met brommers/scooters te komen is dan zou ik even contact opnemen met de gemeente. Hopelijk kunnen zij het terugdraaien.

Reputatie 3

Het verbod geldt toch niet voor elektrische fietsen ???

Badge +3

Voor de speed pedelec hanteert de gemeente Utrecht dezelfde regels als voor bromfietsen.

Badge +3

Een speedpedelec (met kenteken, geel of blauw) telt eigenlijk niet als fiets maar als scooter/bromfiets, ook al heeft hij geen verbrandingsmotor.

Maar als je er gewoon rustig mee over het fietspad rijdt (zonder trapondersteuning) lijkt het me verder toch niet zo’n probleem? Zelfde als een Solex met de motor uit (zonder aangedreven voorwiel), dat is op dat moment gewoon een fiets.

Tenzij ze je weigeren bij de stalling natuurlijk, maar dat was niet aan de orde.

Reputatie 7
Badge +3

Het verbod geldt toch niet voor elektrische fietsen ???

Een speedpedelec heeft geel plaatje en valt (terecht, gezien snelheid) onder bromfietsen.

@R. Cornelisse probeer stalling Laag Catharijne op de Catharijnesingel (vlakbij MediaMarkt, je kunt via Noordertunnel station op). Dit is een gemeentestalling. Met jouw speedpedelec gewoon over fietspad waar je niet (meer) mag is niet de bedoeling. De verkeersregels voor dat fietspad zijn niet voor niets veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Een speedpedelec (met kenteken) telt eigenlijk niet als fiets maar als scooter/bromfiets, ook al heeft hij geen verbrandingsmotor.

Maar als je er gewoon rustig mee over het fietspad rijdt lijkt het me verder toch niet zo’n probleem? Tenzij ze je weigeren bij de stalling natuurlijk.

Met geel plaatje mag je niet op gewoon fietspad, al doen velen dat wel (en rijden hierbij de gewone fietser bijna van het fietspad af). Utrecht heeft niet voor niets gekozen om verschillende fietspaden alleen nog voor fietsers aan te wijzen. Die fietspaden waren te druk en de gewone fietser kwam in de knel. 

Badge +3

Dan denk ik eerder aan de bezorgcowboys dan aan @R. Cornelisse, qua mensen van de sokken rijden op fietspaden (dus niet brommen!)

Rond Wageningen trouwens wel fietspaden waar dan bij staat ‘speedpedelecs toegestaan’, maar Utrecht zelf is natuurlijk niet te vergelijken met de paden op de Utrechtse Heuvelrug.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de speed pedelec hanteert de gemeente Utrecht dezelfde regels als voor bromfietsen.

Niet alleen de gemeente Utrecht. Het is landelijk beleid. Niet voor niets hebben ze een geel plaatje gekregen. Er kunnen wel uitzonderingen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dan denk ik eerder aan de bezorgcowboys dan aan @R. Cornelisse, qua mensen van de sokken rijden op fietspaden (dus niet brommen!)

Als fietser kom ik ze regelmatig op volle snelheid tegen op plekken waar ze niet mogen en zonder afremmen bij kruispunten.

En ik weet wat het is om van de sokken gereden te worden door een bezorger op e-bike, gelukkig geen speedbike, dan was het vraag of ik er net zo goed vanaf gekomen was.

Reputatie 7

Tikkeltje slordig, inderdaad.

 

Is 'fiets aan de hand’ of ‘andere route, laatste stukje over de stoep met de fiets aan de hand’ een optie ?

Goeie tip MoDe, ik kan daar inderdaad terecht met mijn speedpedelec en dan telt ie als fiets!

bedankt.

 

Een speedpedelec heeft geel plaatje en valt (terecht, gezien snelheid) onder bromfietsen.

@R. Cornelisse probeer stalling Laag Catharijne op de Catharijnesingel (vlakbij MediaMarkt, je kunt via Noordertunnel station op). Dit is een gemeentestalling. Met jouw speedpedelec gewoon over fietspad waar je niet (meer) mag is niet de bedoeling. De verkeersregels voor dat fietspad zijn niet voor niets veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Goeie tip MoDe, ik kan daar inderdaad terecht met mijn speedpedelec en dan telt ie als fiets!

bedankt.

 

Een speedpedelec heeft geel plaatje en valt (terecht, gezien snelheid) onder bromfietsen.

@R. Cornelisse probeer stalling Laag Catharijne op de Catharijnesingel (vlakbij MediaMarkt, je kunt via Noordertunnel station op). Dit is een gemeentestalling. Met jouw speedpedelec gewoon over fietspad waar je niet (meer) mag is niet de bedoeling. De verkeersregels voor dat fietspad zijn niet voor niets veranderd.

Mijn favoriete stalling. Vriendelijk personeel. Tip: niet te veel delen, dan is er straks als ik hem weer nodig heb minder plek voor mij 😉

Reputatie 7

Te laat. De complete Inktpot staat er inmiddels ! Dit forum wordt goed gelezen. 😛

Reputatie 7
Badge +3

Te laat. De complete Inktpot staat er inmiddels ! Dit forum wordt goed gelezen. 😛

Werken die dan niet thuis?

Reputatie 7
Badge +3

Als dit forum zo goed gelezen wordt door mensen uit de spoorsector dan wordt er verdomd weinig gedaan met de informatie die op een presenteerblaadje wordt aangeboden. :angry:

Reageer