Skip to main content

Kan NS op meerdere stations Starbucks, Burger King, AH to Go, service balie(s) en bemenste toiletten plaatsen en deze stations afsluiten met poortjes. Ook de services dan open tot 22:00 of later. Dan met name waar IC, sprinters en stoptreinen komen. 

Helaas, je zult het met Kiosk moeten doen als er nog geen AH ToGo of fastfood-horeca is, of zoek die buiten het station. Als die er buiten de poortjes niet zijn, waarom dan wel op het station zelf?

Bemenste toiletten worden ook steeds zeldzamer, net als bemenste tankstations met een shop erbij.


Helaas, je zult het met Kiosk moeten doen als er nog geen AH ToGo of fastfood-horeca is, of zoek die buiten het station. Als die er buiten de poortjes niet zijn, waarom dan wel op het station zelf?

Bemenste toiletten worden ook steeds zeldzamer, net als bemenste tankstations met een shop erbij.

Ik heb liever Jumbo City dan AH, ik ga eerder naar Burger King dan Starbucks. Ik vraag ook gelijk dingen, die mogelijk voor anderen interessant zijn 


Personeel kost geld en winkel/horeca ruimte op stations is ook niet goedkoop, dus bij een paar drank/snoepautomaten of een Kiosk houdt het wel op.

Zie (voor het verschil) ook:

Vanaf 1 januari betaal je voor zelfservice fietsenstallingen €0,60 in plaats van €0,55 per 24 uur, en voor bemenste fietsenstallingen €1,40 in plaats van €1,35 per 24 uur.


Personeel kost geld en winkel/horeca ruimte op stations is ook niet goedkoop, dus bij een paar drank/snoepautomaten of een Kiosk houdt het wel op.

Zie (voor het verschil) ook:

Vanaf 1 januari betaal je voor zelfservice fietsenstallingen €0,60 in plaats van €0,55 per 24 uur, en voor bemenste fietsenstallingen €1,40 in plaats van €1,35 per 24 uur.

Dat van die fietsenstalling is slechts een paar cent omhoog voor de klant. 

Winkel/horeca betaald de klant toch wel en zijn AH, Starbucks en Burger King in stations sowieso niet franchise door NS 


Dat van die fietsenstalling is slechts een paar cent omhoog voor de klant. 

Ik gaf het verschil aan tussen bemenst en zelfservice.

Winkel/horeca betaald de klant toch wel en zijn AH, Starbucks en Burger King in stations sowieso niet franchise door NS 

Moeten die klanten er wel zijn…


Dat van die fietsenstalling is slechts een paar cent omhoog voor de klant. 

Ik gaf het verschil aan tussen bemenst en zelfservice.

Winkel/horeca betaald de klant toch wel en zijn AH, Starbucks en Burger King in stations sowieso niet franchise door NS 

Moeten die klanten er wel zijn…

Dus openen dan komen er wel klanten, als je niks opent komen er geen klanten. 


 

Ik heb liever Jumbo City dan AH

Jumbo City is stervende, het concept is mislukt. Er zijn er nog maar een handvol over, de rest is gesloten of (zoals bij mij in de straat) omgebouwd tot een gewone Jumbo.


 

Winkel/horeca betaald de klant toch wel en zijn AH, Starbucks en Burger King in stations sowieso niet franchise door NS 

Ja, maar het moet wel rendabel zijn. NS kan er natuurlijk geen geld op gaan toeleggen.

Bij mij op station Den Bosch is de helft van Kiosken en ook de Smullers nog maar een handvol uren open door gebrek aan klanten. 


Jammer dat het allemaal datzelfde fastfood is. Eenheidsworst en weinig gezond alternatief. 

Altijd jammer gevonden dat er geen gewone supermarkten of bakkers op stations zijn zoals bijv. in Duitsland en Oostenrijk (altijd vol klanten). Op sommige grote Duitse stations heb je zelfs een viswinkel waar je een hapje kan gaan zitten eten. Ja, ik weet dat het allemaal o.a met bepaalde regelgeving te maken heeft, maar desalniettemin blijft het jammer. 

Hier moet je doen met die eeuwige AH to Go met matige en dure snacks 😆

Als je een beetje geluk hebt zit er ergens op loopafstand van het station toevallig nog een gewone supermarkt of bakker...

 

 


Jammer dat het allemaal datzelfde fastfood is. Eenheidsworst en weinig gezond alternatief. 

Altijd jammer gevonden dat er geen gewone supermarkten of bakkers op stations zijn zoals bijv. in Duitsland en Oostenrijk (altijd vol klanten). Op grote Duitse stations heb je zelfs viswinkels. Ja, ik weet dat het allemaal o.a met bepaalde regelgeving te maken heeft, maar desalniettemin blijft het jammer. 

Hier moet je doen met die eeuwige AH to Go met matige en dure snacks 😆

Als je een beetje geluk hebt zit er ergens op loopafstand van het station toevallig nog een gewone supermarkt of bakker...

 

 

In Duitsland zijn die regels mbt eten strenger dan in Nederland. Dus met die regelgeving valt wel mee. 

Met Starbucks is niks mis, idem AH To Go of Burger King. Hebben we in Nederland een franchise keten dan voor vis? Zo ja welke en is het gewoon to go? In Nederland is het to go systeem normaler dan in Duitsland 


 

Hebben we in Nederland een franchise keten dan voor vis? Zo ja welke en is het gewoon to go? In Nederland is het to go systeem normaler dan in Duitsland 

In Hamburg heb je op het Hbf de viszaak Gosch Sylt. Zit gewoon tussen de andere winkels daar. Kunt er o.a. een lekker gebakken visje zitten eten maar het is ook deel " to go". Of het een keten is weet ik niet. Voor zover ik weet hebben we in Nederland geen franchiseketen voor vis.... Maar het is fijn dat zo'n soort zaak gewoon op een Duits station zit. Zou in Nederland toch ook wel kunnen? Er zit op Hamburg Hbf ook een Thais restaurant - in Nederland ook nergens op een station te vinden. Die grote stations daar zijn zoveel "diverser" dan hier.....


 

Hebben we in Nederland een franchise keten dan voor vis? Zo ja welke en is het gewoon to go? In Nederland is het to go systeem normaler dan in Duitsland 

In Hamburg heb je op het Hbf de viszaak Gosch Sylt. Zit gewoon tussen de andere winkels daar. Kunt er o.a. een lekker gebakken visje eten. Of het een keten is weet ik niet. Voor zover ik weet hebben we in Nederland geen franchiseketen voor vis.... Maar het is fijn dat zo'n soort zaak gewoon op een Duits station zit. Zou in Nederland toch ook wel kunnen? Er zit op Hamburg Hbf ook een Thais restaurant - in Nederland ook nergens op een station te vinden. Die grote stations daar zijn zoveel "diverser" dan hier.....

Het is toch de bedoeling dat het to go is, niet dat we als reizigers daar uitgebreid gaan lunchen of dineren 


Het is toch de bedoeling dat het to go is, niet dat we als reizigers daar uitgebreid gaan lunchen of dineren 

Het is deels to go. Maar wat is er mis met kunnen gaan zitten lunchen en dineren op stations? Als dat in Duitsland kan en ook veel gedaan wordt, waarom dan niet hier!?

Om Hamburg en München als voorbeeld te nemen: daar heb je dus op het Hbf een complete foodplaza waar je kunt afhalen, maar óók uitgebreid kan gaan zitten lunchen. 


Och grut.... De vergelijking met andere landen.

Misschien hebben wij niet zo'n diverse aanbod omdat onze stations niet zo groot zijn en er geen behoefte aan is?

In Duitsland heb je meer langeafstandreizigers en dus ook meer behoefte aan plekken om te lunchen / dineren. In Nederland is men gemiddeld max 30 minuten onderweg met de trein.

Je hebt in Nederland trouwens gewoon Back Werk op vrijwel alle grote stations, gezond en vers.


Nederlanders worden steeds zwaarder en dan om fastfoodgelegenheden op stations vragen?

Als je het hebt over dat die stations daarna met poortjes afgesloten moeten worden, dan zal het gaan om kleinere stations, waar dit niet rendabel zal zijn.


Nederlanders worden steeds zwaarder en dan om fastfoodgelegenheden op stations vragen?

Het is altijd fijn om zelf te kunnen bepalen wat je eet.

Als ik mezelf vol wil vreten met vet voer dan doe ik dat en wil ik daar ook de mogelijkheid voor krijgen.

Het is nog altijd (in veel gevallen) je eigen keuze om overgewicht te hebben, en dat moeten we zo houden.

Aan obesitas mag natuurlijk wel iets gedaan worden, maar fastfood maar verbieden of langzaam laten verdwijnen?


Och grut.... De vergelijking met andere landen.

Misschien hebben wij niet zo'n diverse aanbod omdat onze stations niet zo groot zijn en er geen behoefte aan 

Ja, de vergelijking met ons buurland inderdaad. Interessant om dat te vergelijken en verschillen te verklaren.

 


 

Het is deels to go. Maar wat is er mis met kunnen gaan zitten lunchen en dineren op stations? Als dat in Duitsland kan en ook veel gedaan wordt, waarom dan niet hier!?

In Nederland heb je niet zoals in Duitsland echt langeafstandsvervoer. Dat is het soort reizigers dat ergens gaat eten, iemand die 20 of 30 km reist koopt hooguit koffie met een broodje .

Daarnaast zijn restaurants in Nederland door de hoge lonen veel duurder dan in Duitsland en daar ga je niet naar toe om even snel een hapje te eten.


Och grut.... De vergelijking met andere landen.

Misschien hebben wij niet zo'n diverse aanbod omdat onze stations niet zo groot zijn en er geen behoefte aan is?

Niet zo denigrerend. Ja, de vergelijking met ons buurland inderdaad. Interessant om dat te vergelijken.

Verklaar eens waarom er hier geen behoefte aan is dan?

 

Staat er onder 😁.

 

In Duitsland heb je meer langeafstandreizigers en dus ook meer behoefte aan plekken om te lunchen / dineren. In Nederland is men gemiddeld max 30 minuten onderweg met de trein. 

We hebben hier ook geen lange overstappen dus ruimte om uitgebreid te eten is er helemaal niet.

Je hebt in Nederland trouwens gewoon Back Werk op vrijwel alle grote stations, gezond en vers.

 


Nederlanders worden steeds zwaarder en dan om fastfoodgelegenheden op stations vragen?

Het is altijd fijn om zelf te kunnen bepalen wat je eet.

Als ik mezelf vol wil vreten met vet voer dan doe ik dat en wil ik daar ook de mogelijkheid voor krijgen.

Het is nog altijd (in veel gevallen) je eigen keuze om overgewicht te hebben, en dat moeten we zo houden.

Mag ik even lachen..... 🤣


Tuurlijk maar pas wel op hoor, van te veel lachen kan je dood gaan.

Doseer het dus een beetje 🙃.


 

 

In Duitsland heb je meer langeafstandreizigers en dus ook meer behoefte aan plekken om te lunchen / dineren. In Nederland is men gemiddeld max 30 minuten onderweg met de trein. 

We hebben hier ook geen lange overstappen dus ruimte om uitgebreid te eten is er helemaal niet.

Je hebt in Nederland trouwens gewoon Back Werk op vrijwel alle grote stations, gezond en vers.

 

- de bezoekers daar zijn lang niet alleen treinreizigers! En dus ook geen overstappers.... ze komen er gewoon eten.

- Back Werk gezond en vers? Is hetzelfde als de AH broodjes.... 


Nederlanders worden steeds zwaarder en dan om fastfoodgelegenheden op stations vragen?

Als je het hebt over dat die stations daarna met poortjes afgesloten moeten worden, dan zal het gaan om kleinere stations, waar dit niet rendabel zal zijn.

Dat is het probleem van degene, niet van anderen die dat ook eten en niet dik worden. Dus fast food en junkfood laat het gewoon overal verkrijgbaar zijn. 


 

 

In Duitsland heb je meer langeafstandreizigers en dus ook meer behoefte aan plekken om te lunchen / dineren. In Nederland is men gemiddeld max 30 minuten onderweg met de trein. 

We hebben hier ook geen lange overstappen dus ruimte om uitgebreid te eten is er helemaal niet.

Je hebt in Nederland trouwens gewoon Back Werk op vrijwel alle grote stations, gezond en vers.

 

De klanten daar zijn lang niet allemaal treinreizigers. En dus ook geen overstappers. Ze komen daar gewoon eten.

Backwerk, niks gezonds aan. Zelfde als de broodjes bij AH to Go. Echt gezond voedsel is wat anders.

 


Och grut.... De vergelijking met andere landen.

Misschien hebben wij niet zo'n diverse aanbod omdat onze stations niet zo groot zijn en er geen behoefte aan 

Ja, de vergelijking met ons buurland inderdaad. Interessant om dat te vergelijken en verschillen te verklaren.

Die vergelijking is vreemd, in Nederland is de cultuur met reizen snelle hap of drankjes To go, niet uitgebreid tussendoor lunchen/dineren tijdens het reizen, dat is typisch Duits. Duitsers vinden het over algemeen ook minder normaal om coffee to go te halen en Nederland is dat vrij normaal.

Het idee gaat over Nederland niet over Duitsland na-apen. Het idee van vis op station is goed, moet er wel een franchise voor zijn. Kan best ff snel broodje vis of garnalen etc. Niet daar zitten. De overstap tussen treinen is ook niet zo lang en van trein naar bus of bus naar trein ook niet.