Skip to main content

Kan NS op meerdere stations Starbucks, Burger King, AH to Go, service balie(s) en bemenste toiletten plaatsen en deze stations afsluiten met poortjes. Ook de services dan open tot 22:00 of later. Dan met name waar IC, sprinters en stoptreinen komen. 

 

Het idee gaat over Nederland niet over Duitsland na-apen. Het idee van vis op station is goed, moet er wel een franchise voor zijn. Kan best ff snel broodje vis of garnalen etc. Niet daar zitten. De overstap tussen treinen is ook niet zo lang en van trein naar bus of bus naar trein ook niet. 

Nou ja, het hoeft opzich geen franchise te zijn. Gewoon een viszaak op een station kan ook.

 

De klanten daar zijn lang niet allemaal treinreizigers. En dus ook geen overstappers. Ze komen daar gewoon eten.

Backwerk, niks gezonds aan. Zelfde als de broodjes bij AH to Go. Echt gezond voedsel is wat anders.

 

Wel een stuk gezonder dan Smullers en Burger King 😁.

Diegene die alleen naar een station gaan om te eten hebben net iets te veel geld, tenzij je in Duitsland niet meer betaald op een station, maar dat lijkt me sterk.


Nou, een gat in de stationsmarkt: bakje kibbeling, een snelle to go vismaaltijd in een bakje of een to go- broodje garnalen.... waar blijft die Nederlandse stationsketen?


Och grut.... De vergelijking met andere landen.

In Duitsland heb je meer langeafstandreizigers en dus ook meer behoefte aan plekken om te lunchen / dineren. In Nederland is men gemiddeld max 30 minuten onderweg met de trein.

Je hebt in Nederland trouwens gewoon Back Werk op vrijwel alle grote stations, gezond en vers.

30 min gemiddeld is wel erg kort, ook in Nederland. 


 

Het idee gaat over Nederland niet over Duitsland na-apen. Het idee van vis op station is goed, moet er wel een franchise voor zijn. Kan best ff snel broodje vis of garnalen etc. Niet daar zitten. De overstap tussen treinen is ook niet zo lang en van trein naar bus of bus naar trein ook niet. 

Nou ja, het hoeft opzich geen franchise te zijn. Gewoon een viszaak op een station kan ook.

Op het station is het wel normaal om het een franchise te hebben, een zelfstandige ondernemer op station is nogal vreemdm


 

Het idee gaat over Nederland niet over Duitsland na-apen. Het idee van vis op station is goed, moet er wel een franchise voor zijn. Kan best ff snel broodje vis of garnalen etc. Niet daar zitten. De overstap tussen treinen is ook niet zo lang en van trein naar bus of bus naar trein ook niet. 

Nou ja, het hoeft opzich geen franchise te zijn. Gewoon een viszaak op een station kan ook.

Op het station is het wel normaal om het een franchise te hebben, een zelfstandige ondernemer op station is nogal vreemdm

Niet persé, op de kleinere stations heb je best wel wat zelfstandige ondernemers, Station Middelburg bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb er inderdaad nog geen gezien op grotere stations.

 

Nou, een gat in de stationsmarkt: bakje kibbeling, een snelle to go vismaaltijd in een bakje of een to go- broodje garnalen.... waar blijft die Nederlandse stationsketen?

Wel raar dat een visketen niet bestaat op een station, vooral omdat Nederland een visland is... Het zou daadwerkelijk een gat in de stationsmarkt kunnen zijn.

Maar ik weet nou niet of ik zit te wachten op een vislucht in de trein 😁.


Voor zover ik weet hebben we in Nederland geen franchiseketen voor vis.... Maar het is fijn dat zo'n soort zaak gewoon op een Duits station zit. Zou in Nederland toch ook wel kunnen? Er zit op Hamburg Hbf ook een Thais restaurant - in Nederland ook nergens op een station te vinden. Die grote stations daar zijn zoveel "diverser" dan hier.....

Zo'n 10 jaar geleden is er wel een poging gedaan met Fishpoint op 3 stations. Er waren zelfs plannen voor meer vestigingen op station, maar blijkbaar liep dat toch niet. In Leiden staat op het stationsplein een viswagen van Hartevelt (een bekende naam qua vis in Leiden en omgeving), daar haal ik eerder een visje. 

Niet echt Thais, meer Indonesisch, op Den Haag Centraal (en ik dacht Rotterdam Centraal) heeft nog een Satebar gezeten, waar ik eens een lekkere sate kambing met wat nasi goreng heb gehaald.

Na de verbouwing en uitbreiding van het aantal winkeltjes op Den Haag HS zit nu al weer een aantal jaar een Wok to go, aan de buitenkant dus je moet wel even het station uit ervoor. Deze is qua opstarten gefinancierd via een crowdfunding lening. Wat mij betreft mogen er nog wel meer WTG op grote stations bij komen, kan ik er ook weer wat mee verdienen. 😁 


 

 

Backwerk, niks gezonds aan. Zelfde als de broodjes bij AH to Go. Echt gezond voedsel is wat anders.

Wel een stuk gezonder dan Smullers en Burger King 😁.

​​​​​​Dat durf ik te betwijfelen.

 


Zo'n 10 jaar geleden is er wel een poging gedaan met Fishpoint op 3 stations. Er waren zelfs plannen voor meer vestigingen op station, maar blijkbaar liep dat toch niet. In Leiden staat op het stationsplein een viswagen van Hartevelt (een bekende naam qua vis in Leiden en omgeving), daar haal ik eerder een visje. 

Niet echt Thais, meer Indonesisch, op Den Haag Centraal (en ik dacht Rotterdam Centraal) heeft nog een Satebar gezeten, waar ik eens een lekkere sate kambing met wat nasi goreng heb gehaald.

Dat Fishpoint kende ik niet. Jammer genoeg dus niks geworden.  

Hier op de markt is het altijd druk bij de viskraam. Je hebt geluk met de viswagen in Leiden voor het station. Dat is een uitzondering denk ik, zou zo geen ander station weten waar je heel dichtbij vis kan halen. In Breda had je, toen het station net nieuw was, aan de Belcrumkant (achterzijde) buiten het station bij de kantoren een mooie viswinkel (haring, broodjes e.d). Dat liep voor geen meter. Men dacht dat treinreizigers daar zouden komen, bewoners van de hip geworden wijk achter het station, nieuwe bewoners van de appartementen op het station en ook personeel van de nieuwe rechtbank, die net gebouwd was naast het station. De zaak was na nog geen jaar alweer weg. Moet zeggen dat het ook op een rare plek zat; je moest echt weten dat die zaak daar zat want je kwam er niet zomaar langs. Net als de zaken in station Breda. Na jaren staat er nog steeds veel leeg.

 


Dat Fishpoint kende ik niet. Jammer genoeg dus niks geworden.  

Hier op de markt is het altijd druk bij de viskraam. Je hebt geluk met de viswagen in Leiden voor het station.

Fishpoint heeft ook maar kort op enkele stations gezeten. Volgens het bericht aan investeerders in de crowdfundlening voor het startkapitaal had NS begin 2016 eenzijdig de samenwerking opgezegd. Ik heb er zelf niet geinvesteerd maar heb wel (op het FOK! forum) het bericht aan de investeerders gezien. De ondernemer was niet blij met de toegewezen locatie op station Breda en Den Bosch en nog wat meer dingen die niet goed liepen. 

Bij de viswagen voor station Leiden is altijd wel veel klandizie. Zelf heb ik er maar een enkele keer iets gekocht, vooral omdat ik niet zo vaak met de trein reis en in de tijd dat ik wel dagelijks reisde dit niet via station Leiden was. 

 

 

Dat is een uitzondering denk ik, zou zo geen ander station weten waar je heel dichtbij vis kan halen. In Breda had je, toen het station net nieuw was, aan de Belcrumkant (achterzijde) buiten het station bij de kantoren een mooie viswinkel (haring, broodjes e.d).

Dat was dus Fishpoint

 


Niet echt Thais, meer Indonesisch, op Den Haag Centraal (en ik dacht Rotterdam Centraal) heeft nog een Satebar gezeten, waar ik eens een lekkere sate kambing met wat nasi goreng heb gehaald.

Geweldig inderdaad, Satebar was mijn persoonlijke favoriet voor zover de horeca op het station. Laatste jaren zie ik op eigenlijk geen enkel station nog unieke concepten. Het is een grote eenheidsworst geworden. Maar misschien zoek ik er ook niet echt meer naar, dat kan ook nog. 

Wat mij betreft géén extra Starbucks, AH to go, Burger king etc. want dat hebben we al meer dan genoeg; beter krijgen nieuwe start-ups en ondernemers weer de kans. 


 

 

Backwerk, niks gezonds aan. Zelfde als de broodjes bij AH to Go. Echt gezond voedsel is wat anders.

Wel een stuk gezonder dan Smullers en Burger King 😁.

​​​​​​Dat durf ik te betwijfelen.

 

Dan mag je daarbij opzich ook nog wel uitleggen waarom je het betwijfelt 😁.


Niet echt Thais, meer Indonesisch, op Den Haag Centraal (en ik dacht Rotterdam Centraal) heeft nog een Satebar gezeten, waar ik eens een lekkere sate kambing met wat nasi goreng heb gehaald.

Geweldig inderdaad, Satebar was mijn persoonlijke favoriet voor zover de horeca op het station. Laatste jaren zie ik op eigenlijk geen enkel station nog unieke concepten. Het is een grote eenheidsworst geworden. Maar misschien zoek ik er ook niet echt meer naar, dat kan ook nog. 

Wat mij betreft géén extra Starbucks, AH to go, Burger king etc. want dat hebben we al meer dan genoeg; beter krijgen nieuwe start-ups en ondernemers weer de kans. 

Zoals iemand eerder al aanhaalde is dat te duur op het station dus geen lokale ondernemers, je zit aan de franchises vast 

Wellicht is Laplace express nog mogelijk 


Zoals iemand eerder al aanhaalde is dat te duur op het station dus geen lokale ondernemers, je zit aan de franchises vast 

Dus dan wordt het overal meer van hetzelfde. Wel triest hoor.

Hier in West- Brabant heb je sinds kort een nieuwe lokale ondernemer op het station van Etten- Leur. Tingeling heet dat zaakje. O.a allerlei soorten koffie (ook om mee te nemen), lunch, ze hebben een dagmenu, soep, koeken, broodjes, kaarten en kleine cadeautjes. Het trekt best wat mensen zie ik regelmatig. 

 


Zoals iemand eerder al aanhaalde is dat te duur op het station dus geen lokale ondernemers, je zit aan de franchises vast 

Dus dan wordt het overal meer van hetzelfde. Wel triest hoor.

Hier in West- Brabant heb je sinds kort een nieuwe lokale ondernemer op het station van Etten- Leur. Tingeling heet dat zaakje. O.a allerlei soorten koffie (ook om mee te nemen), lunch, ze hebben een dagmenu, soep, koeken, broodjes, kaarten en kleine cadeautjes. Het trekt best wat mensen zie ik regelmatig. 

 

Het is helemaal niet triest, uniforme treinstations, waar je als klant zeker bent dat je iets kan krijgen, je weet dat je gewoon tussendoor op een stations waar je IC stopt als bestemming of overstap is dat je het daar kan krijgen, daar is verre van triest. 

Dat AH bij de supermarkt een soort basis assortiment heeft bij de filialen of dat Jumbo dit heeft is ook niet triest. De is gewoon de klantbehoefte en verwachting. 

Het is eerder tries dat normale frisdrank bijna nergens te krijgen is als alleen maar met aspartaam dat de smaak verpest. In de zomer kan je daardoor alleen maar cola op het station krijgen dat nog enigzins normaal smaakt. 


Het is hartstikke leuk als er meer Burger King, Starbucks en AH to go op stations komen. Maar het zal wel rendabel moeten zijn. Die bedrijven en NS gaan er geen geld op toeleggen. En die vergelijking met het buitenland is leuk maar dat is ook appels met peren vergelijken. Wellicht is het huren van een winkelpand in andere landen goedkoper?


 

 

 

 

Dan mag je daarbij opzich ook nog wel uitleggen waarom je het betwijfelt 😁.

Omdat hartige en zoete broodjes vol vet en calorieën zitten. De hartige broodjes zijn daarnaast zoutbommen en de zoete broodjes suikerbommen. 


Ik vind het vooral triest dat je keihard opgelicht word bij een AH to Go

Alsof de normale tarieven in een AH al niet hoog genoeg zijn 🙄.


Het is hartstikke leuk als er meer Burger King, Starbucks en AH to go op stations komen. Maar het zal wel rendabel moeten zijn. Die bedrijven en NS gaan er geen geld op toeleggen. En die vergelijking met het buitenland is leuk maar dat is ook appels met peren vergelijken. Wellicht is het huren van een winkelpand in andere landen goedkoper?

Als dat laatste waar is, dan moet daar wat aan gebeuren. Misschien vraagt NS Stations teveel huur ?

Overigens lijken me winkels op stations niet de hoofdzaak. Het eerste doel is om er op de trein te stappen en dat er ook wachtruimtes zijn. Kijk naar Arnhem Centraal, daar is niet eens een verwarmde wachtruimte, ‘s avonds sta je te blauwbekken in de kou, want de meeste winkeltjes zijn dan ook dicht. De Huiskamer is al om 17 uur dicht en gaat per 1 januari helemaal weg.


Ik vind het vooral triest dat je keihard opgelicht word bij een AH to Go

Alsof de normale tarieven in een AH al niet hoog genoeg zijn 🙄.

Je wordt niet opgelicht je weet en/of ziet de prijzen. Je gaat door aankopen zelf akkoord. Bovendien is AH To Go veelal niet eens van Ahold-Delhaize zelf. De normale AH filialen en XL filialen zijn voornamelijk van Ahold-Delhaize zelf met ongeveer 300 franchise filialen, de meerderheid is dus gewoon van Ahold-Delhaize zelf. Sowieso de prijzen bij Albert Heijn (XL) zijn gemiddelde supermarkt prijzen. Albert Heijn is al decennia niet de duurste supermarkt keten in Nederland. Plus waar ook Coop onder valt en Spar zijn stukken duurder dan Albert Heijn.

Zou je dan liever hebben dat NS Spar convience stores op stations plaatst ipv AH To Go? 


Het is hartstikke leuk als er meer Burger King, Starbucks en AH to go op stations komen. Maar het zal wel rendabel moeten zijn. Die bedrijven en NS gaan er geen geld op toeleggen. En die vergelijking met het buitenland is leuk maar dat is ook appels met peren vergelijken. Wellicht is het huren van een winkelpand in andere landen goedkoper?

Als dat laatste waar is, dan moet daar wat aan gebeuren. Misschien vraagt NS Stations teveel huur ?

Overigens lijken me winkels op stations niet de hoofdzaak. Het eerste doel is om er op de trein te stappen en dat er ook wachtruimtes zijn. Kijk naar Arnhem Centraal, daar is niet eens een verwarmde wachtruimte, ‘s avonds sta je te blauwbekken in de kou, want de meeste winkeltjes zijn dan ook dicht. De Huiskamer is al om 17 uur dicht en gaat per 1 januari helemaal weg.

Als het goed is, is NS zelf franchisenemer van AH To Go, Starbucks en Burger King. De huur betalen ze dan aan zichzelf. Als het goed is hebben Starbucks en Burger King zo goed als geen eigen locaties in Nederland laten ze het over aan franchisenemers en Ahold-Delhaize heeft bijna geen Ah To Go locaties, dat is de meerderheid franchisenemers. Dus als het niet veranderd is allemaal NS zelf. Dat kon je toen zelfs gewoon zien op de site van NS als je bij NS wilde werken. 


Starbucks en Burger King zijn geen van beide meer in handen van NS op stations. Hetzelfde geldt voor Smullers en nog een aantal zaken. 


Als het goed is, is NS zelf franchisenemer van AH To Go, Starbucks en Burger King. 

NS exploiteert nu alleen nog maar Kiosk, StationsHuiskamer, Julia’s en AH to go, de rest niet meer. 

https://www.rtl.nl/economie/bedrijven/artikel/4350906/ns-stopt-uitbating-broodzaak-smullers-en-starbucks

https://nos.nl/artikel/2089774-ns-stopt-met-stationswinkels

 


Als het goed is, is NS zelf franchisenemer van AH To Go, Starbucks en Burger King. 

NS exploiteert nu alleen nog maar Kiosk, StationsHuiskamer, Julia’s en AH to go, de rest niet meer. 

https://www.rtl.nl/economie/bedrijven/artikel/4350906/ns-stopt-uitbating-broodzaak-smullers-en-starbucks

https://nos.nl/artikel/2089774-ns-stopt-met-stationswinkels

 

Jammer, alsnog is de franchisenemer waarschijnlijk groot genoeg om het op stations rendabel te houden. Die franchise ketens hebben toch geen landelijk prijs beleid dat alle locaties dezelfde prijzen hanteren 


Ik vind het vooral triest dat je keihard opgelicht word bij een AH to Go

Alsof de normale tarieven in een AH al niet hoog genoeg zijn 🙄.

Je wordt niet opgelicht je weet en/of ziet de prijzen. Je gaat door aankopen zelf akkoord. Bovendien is AH To Go veelal niet eens van Ahold-Delhaize zelf. De normale AH filialen en XL filialen zijn voornamelijk van Ahold-Delhaize zelf met ongeveer 300 franchise filialen, de meerderheid is dus gewoon van Ahold-Delhaize zelf. Sowieso de prijzen bij Albert Heijn (XL) zijn gemiddelde supermarkt prijzen. Albert Heijn is al decennia niet de duurste supermarkt keten in Nederland. Plus waar ook Coop onder valt en Spar zijn stukken duurder dan Albert Heijn.

Zou je dan liever hebben dat NS Spar convience stores op stations plaatst ipv AH To Go? 

Dan nog zijn de tarieven absurd hoog, al ligt het wel op niveau met de treintarieven...


 

‘s avonds sta je te blauwbekken in de kou, want de meeste winkeltjes zijn dan ook dicht. De Huiskamer is al om 17 uur dicht en gaat per 1 januari helemaal weg.

Dat geeft wel aan dat de marges voor horeca en winkels op station minder groot zijn dan menigeen denkt.