Skip to main content

Kan NS op meerdere stations Starbucks, Burger King, AH to Go, service balie(s) en bemenste toiletten plaatsen en deze stations afsluiten met poortjes. Ook de services dan open tot 22:00 of later. Dan met name waar IC, sprinters en stoptreinen komen. 

Dan nog zijn de tarieven absurd hoog, 

Dat is een nogal arbitraire conclusie. Je kunt je ook afvragen of er wel zoveel omzetmogelijkheden op stations zijn, er zijn misschien wel veel klanten maar een kop koffie of een blikje fris tikt qua bedrag niet aan. Daarnaast werkt bij dit soort lowend horeca de enorme verhoging van het minimumlonen (30-40%) in de laatste jaren heel hard door. 

Ik vind het vooral triest dat je keihard opgelicht word bij een AH to Go

Alsof de normale tarieven in een AH al niet hoog genoeg zijn 🙄.

Je wordt niet opgelicht je weet en/of ziet de prijzen. Je gaat door aankopen zelf akkoord. Bovendien is AH To Go veelal niet eens van Ahold-Delhaize zelf. De normale AH filialen en XL filialen zijn voornamelijk van Ahold-Delhaize zelf met ongeveer 300 franchise filialen, de meerderheid is dus gewoon van Ahold-Delhaize zelf. Sowieso de prijzen bij Albert Heijn (XL) zijn gemiddelde supermarkt prijzen. Albert Heijn is al decennia niet de duurste supermarkt keten in Nederland. Plus waar ook Coop onder valt en Spar zijn stukken duurder dan Albert Heijn.

Zou je dan liever hebben dat NS Spar convience stores op stations plaatst ipv AH To Go? 

Dan nog zijn de tarieven absurd hoog, al ligt het wel op niveau met de treintarieven...

In vergelijking met toeristen gebieden is de prijs op stations nog altijd lager. Zelfs in gebieden waar geen toeristen komen is de prijs hoog, ook op evenementen, festivals Etc zijn de prijzen hoger dan op station. 

Staat Utrecht CS is een mooie concurrent zelfs voor de Jaarbeurs als je iets wil eten of drinken tussendoor. 

Als NS slim is, doen ze op dagen dat Jaarbeurs een event heeft in de Hema, Kiosk en AH To Go de prijs omlaag op vertoon van je ticket of polsbandje. Trekken ze nog meer klanten die ff op en neer lopen voor koffie en/of broodjes 

Dan nog zijn de tarieven absurd hoog, al ligt het wel op niveau met de treintarieven...

Als NS slim is, doen ze op dagen dat Jaarbeurs een event heeft in de Hema, Kiosk en AH To Go de prijs omlaag op vertoon van je ticket of polsbandje. Trekken ze nog meer klanten die ff op en neer lopen voor koffie en/of broodjes 

Men spendeert toch wel z'n geld daar, daar heb je echt geen lagere prijzen voor nodig.

Je zou eventueel zelfs de prijzen nog meer omhoog kunnen gooien.

Men spendeert toch wel z'n geld daar, daar heb je echt geen lagere prijzen voor nodig.

En een aantal berichten eerder klaag je nog dat het op het station duur is en nu opeens niet. 

En een aantal berichten eerder klaag je nog dat het op het station duur is en nu opeens niet. 

Waar precies heb ik gezegd dat ik het niet meer duur vind? Ik geef alleen aan dat de gemiddelde treinreiziger toch wel z'n geld spendeert op het station ongeacht de prijs.

Zelfs ik doe dat wanneer ik toch iets nodig heb, maar het liefst vermijd ik het zoveel mogelijk. In Utrecht ga ik bijvoorbeeld naar de AH tegenover het station in plaats van de AH to go.

De supermarktprijzen zijn ook duur, dat betekent niet dat ik de supermarkt algeheel vermijd.

Mensen die naar evenementen gaan zitten goed in de slappe was. Prijzen verlagen is dan het domste wat je kan doen. 

Mensen die naar evenementen gaan zitten goed in de slappe was. Prijzen verlagen is dan het domste wat je kan doen. 

Dat is dus verre van waar, velen moeten er voor sparen 

Nee hoor. Ze geven geld uit met het grootste gemak.

Zoals iemand eerder al aanhaalde is dat te duur op het station dus geen lokale ondernemers, je zit aan de franchises vast 

Dus dan wordt het overal meer van hetzelfde. Wel triest hoor.

Het is helemaal niet triest, uniforme treinstations, waar je als klant zeker bent dat je iets kan krijgen, je weet dat je gewoon tussendoor op een stations waar je IC stopt als bestemming of overstap is dat je het daar kan krijgen, daar is verre van triest. 

Dat AH bij de supermarkt een soort basis assortiment heeft bij de filialen of dat Jumbo dit heeft is ook niet triest. De is gewoon de klantbehoefte en verwachting. 

Verschil van mening is prima, maar ik vind eenheidsworst op stations saai. Dat geeft geen enkele kleur en variatie. Geen plek voor andere winkeltjes of zaakjes, altijd en overal die dominante AH to Go met die echt zeer matige kwaliteit aan dure broodjes en snackwerk. En flesjes frisdrank voor bijna 3 euro. Als je dat wilt betalen en eten, prima ga je gang, maakt mij niet uit. Volksstammen die dat doen. Ik neem wel iets mee van thuis. Ik heb liever een zaakje van een kleine ondernemer, maar met die huurprijzen op stations kan dat niet meer, dat snap ik ook wel.

Dat AH en Jumbo ook met gewone supermarkten overal zitten zegt me weinig, er zijn overal ook andere supermarkten en winkels te vinden en dus kan je kiezen. 

Ik heb liever niet dat er veel van die snackbars op stationnen komen, ze vullen het station met die sterke frituurlucht en dat is niet erg pro-reiziger na mijn mening. Ik neem ook altijd de moeite om ze express zo veel mogelijk te vermijden.

Ik heb mijn eigen boterhammen bij me met enigzins voedingswaarde! 🥪🥪🥪

Ik heb liever niet dat er veel van die snackbars op stationnen komen, ze vullen het station met die sterke frituurlucht en dat is niet erg pro-reiziger na mijn mening. Ik neem ook altijd de moeite om ze express zo veel mogelijk te vermijden.

Ik heb mijn eigen boterhammen bij me met enigzins voedingswaarde! 🥪🥪🥪

Beter dat ze er wel zijn. Die frituurlucht is er niet eens. Starbucks, AH to Go produceren dat niet en Burger King alleen daar binnen, zelfs niet in dat deel waar je als klant staat. 

Beter dat ze er wel zijn. Die frituurlucht is er niet eens. Starbucks, AH to Go produceren dat niet en Burger King alleen daar binnen, zelfs niet in dat deel waar je als klant staat. 

Helaas wel, op station Maastricht bijvoorbeeld heb je er eentje bij de ingang bij de bussen die z'n lucht over een deel van het station verspreid. Ik loop daarvoor express om naar de ingang aan de andere kant.

Met supermarkten heb ik geen probleem, daar had ik het ook niet over.

Dat is dus verre van waar, velen moeten er voor sparen 

Als je bijv. €200-300 uitgeeft voor een festival (wat de meeste bezoekers doen) smijt je met geld. Iemand die op de centen moet letten doet dat echt niet  

Ik heb liever niet dat er veel van die snackbars op stationnen komen, ze vullen het station met die sterke frituurlucht en dat is niet erg pro-reiziger na mijn mening. 

Lijkt toch meer dat u principieel tegen snackbars bent om ideologische redenen en dat het liefst ook anderen wil opdringen. Gelukkig bepalen vraag en aanbod welke horeca er op het station komt.

Ik heb liever een zaakje van een kleine ondernemer, maar met die huurprijzen op stations kan dat niet meer, dat snap ik ook wel. 

Wil je op het station voldoende omzet draaien dan moet je hele lange openingstijden hebben want de reizigers komen nu eenmaal zeer gespreid over de dag. Maar als je bijv. van 6.30 tot 22.30 uur open wil zijn heb je alleen al 4 fulltimers nodig om dagelijks een kassa te bemannen. Dat is voor een kleine ondernemer bij de Nederlandse lonen totaal niet op te brengen.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van De Huiskamer. Liefst ook dat je er s avonds laat ook nog kan zitten. Zeker als je het station meer gaat beschouwen als OV hub. Maar De Huiskamer gaat op veel stations juist weg vanwege al die fastfoodketens die een prima alternatief zijn om te wachten in de ogen van NS. 

Ik ben zelf wel gecharmeerd van De Huiskamer. Liefst ook dat je er s avonds laat ook nog kan zitten. Zeker als je het station meer gaat beschouwen als OV hub. Maar De Huiskamer gaat op veel stations juist weg vanwege al die fastfoodketens die een prima alternatief zijn om te wachten in de ogen van NS. 

Die huiskamer is toch veel later pas geïntroduceerd? Toen er al jaren Burger King en Starbucks waren op stations, zo'n huiskamer was toch voor stations waar helaas niet gewoon Burger King en Starbucks zijn. 

Lijkt toch meer dat u principieel tegen snackbars bent om ideologische redenen en dat het liefst ook anderen wil opdringen. Gelukkig bepalen vraag en aanbod welke horeca er op het station komt.

Ik heb nooit gezegd tegen snackbars in het algemeen te zijn, ik weet niet waar ik dat heb beweert. Ik heb zelfs een keer een digitaal systeem helpen samengezet voor een lokale snackbar.

Mijn probleem zijn snackbars die hun gore lucht versprijden over het station. Als ik er te lang in sta wordt ik er zelfs licht misselijk van.

Het wordt overigens express verspreid omdat voor veel mensen de lucht een psychologische invloed heeft: het lokt mensen aan. Of het echt 100% ethische vraag&aanbod is is dus in discussie te brengen...

Het wordt overigens express verspreid omdat voor veel mensen de lucht een psychologische invloed heeft: het lokt mensen aan. Of het echt 100% ethische vraag&aanbod is is dus in discussie te brengen...

Alsof iets in deze wereld 100% etisch is... 😂

Als het om geld gaat dan is niks etisch.

Welk station in Nederland ruikt dan naar frituurlucht? Geen enkele toch?

Smullers kan best wel een lucht afgeven, vooral rond etenstijd.

Mijn ervaring is dat in De Huiskamer nogal wat mensen heel lang zitten en dan nauwelijks iets kopen. Dan wordt het natuurlijk een probleem.

Smullers kan best wel een lucht afgeven, vooral rond etenstijd.

Elke keer als ik stations kom met Smullers, ruikt het daar niet naar. Veel stations hebben geen Smullers 

De vraag is veelal: vette, gemakkelijke snacks. Lekker, relatief goedkoop en vult de maag. Het is te zien aan een flink deel van het aanbod op de stations. Van de week weer een groot artikel in de krant: Nederland in 2050 en obesitas. Vooral kinderen ook. Gaan we in dat opzicht langzaam de VS navolgen?  

Soms moet je als overheid toch wel wat sturend zijn en niet alles aan de markt overlaten vind ik. Alles gewoon laten gaan en altijd maar bieden wat mensen willen werkt niet altijd positief op de lange termijn. Veel mensen vinden dit betuttelend en dat mag je ook vinden, maar het is in mijn opinie wél beter in het kader van gezondheid (en de uit de klauwen lopende kosten van de gezondheidszorg…...). 

De vraag is veelal: vette snacks. Dat is te zien aan het aanbod. Van de week weer een groot artikel in de krant: Nederland in 2050 en obesitas. Vooral kinderen ook. Soms moet je als overheid toch wel wat sturend zijn en niet alles aan de markt overlaten vind ik. Alles gewoon laten gaan en altijd maar bieden wat mensen willen werkt niet altijd positief op de lange termijn. Veel mensen vinden dit betuttelend en dat mag, maar het is in mijn opinie wél beter in het kader van gezondheid (en de uit de klauwen lopende kosten van de gezondheidszorg…...). 

De staat dient zich niet met de markt in te mengen en zich afzijdig te houden van de samenleving. Dat is hoe het werkt. Dus ja alles moet aan de markt over gelaten worden en de overheden mogen zich niet bemoeien met wat mensen eten&drinken. Dus gewoon bieden wat mensen willen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de staat wat iedereen consumeert. Dus gewoon die Starbucks en Burger King op het stationm