Kan NS op meerdere stations Starbucks, Burger King, AH to Go, service balie(s) en bemenste toiletten plaatsen en deze stations afsluiten met poortjes. Ook de services dan open tot 22:00 of later. Dan met name waar IC, sprinters en stoptreinen komen.
De staat dient zich niet met de markt in te mengen en zich afzijdig te houden van de samenleving. Dat is hoe het werkt. Dus ja alles moet aan de markt over gelaten worden en de overheden mogen zich niet bemoeien met wat mensen eten&drinken. Dus gewoon bieden wat mensen willen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de staat wat iedereen consumeert. Dus gewoon die Starbucks en Burger King op het stationm
Erg kortzichtig zo’n visie…. maar laten we het maar niet over politieke zaken hebben….
Zet er nog maar honderd Smullers en Burgers KIngs bij op stations en bij scholen….
Lijkt toch meer dat u principieel tegen snackbars bent om ideologische redenen en dat het liefst ook anderen wil opdringen. Gelukkig bepalen vraag en aanbod welke horeca er op het station komt.
Soms moet je als overheid toch wel wat sturend zijn en niet alles aan de markt overlaten vind ik. Alles gewoon laten gaan en altijd maar bieden wat mensen willen werkt niet altijd positief op de lange termijn. Veel mensen vinden dit betuttelend en dat mag je ook vinden, maar het is in mijn opinie wél beter in het kader van gezondheid (en de uit de klauwen lopende kosten van de gezondheidszorg…...).
De overheid bepaalt wat we mogen denken, de overheid bepaalt op welke politieke partijen we mogen stemmen, de overheid bepaalt wat we wel/niet mogen eten, de overheid bepaalt dat we niet mogen roken, de overheid bepaalt bij welke websites we wel/niet mogen kopen, de overheid bepaalt welke sociale media we wel/niet mogen gebruiken, etc. Gelukkig kan de overheid de pot op met zijn dictatoriale bemoeizucht.
Lijkt toch meer dat u principieel tegen snackbars bent om ideologische redenen en dat het liefst ook anderen wil opdringen. Gelukkig bepalen vraag en aanbod welke horeca er op het station komt.
Soms moet je als overheid toch wel wat sturend zijn en niet alles aan de markt overlaten vind ik. Alles gewoon laten gaan en altijd maar bieden wat mensen willen werkt niet altijd positief op de lange termijn. Veel mensen vinden dit betuttelend en dat mag je ook vinden, maar het is in mijn opinie wél beter in het kader van gezondheid (en de uit de klauwen lopende kosten van de gezondheidszorg…...).
Grof gezegd, maar:
Nee, Ik bepaal zelf hoe ik leef en of ik m'n gezondheid naar de klere wil helpen of niet.
We leven in een democratie, wat betekent dat iedereen de vrijheid heeft om zelf te bepalen hoe zij hun leven inrichten. Zolang jouw keuzes anderen niet direct schaden, vind ik dat de overheid zich daar niet mee mag bemoeien.
Obesitas is dan wel een groot probleem in Nederland, maar als je gewoon opgevoed wordt me de schijf van vijf en iets meer uitleg krijgt over 'gezond' leven op school dan zouden die cijfers al enorm dalen.
Adviseren om gezond te leven is prima, forceren niet.
De overheid hoeft zeker niet te bepalen wat we eten (is dit ooit beweert?), dat bepalen we uiteindelijk zelf. Maar het kan wel gezonder leven stimuleren.
De nare waarheid is dat alles aan een of andere markt overlaten tot een ongezonde samenleving leidt. Verwaarlozing OV, veel lucht en geluidsvervuiling door auto's, veel obesitas omdat gezond eten te duur is, enz.
En wat de meeste mensen vergeten: een ongezonde samenleving verhinderd ons allemaal.
Ik denk niet dat 'de markt' het groeiende obesitas-probleem gaat oplossen
Ik ben zelf wel gecharmeerd van De Huiskamer. Liefst ook dat je er s avonds laat ook nog kan zitten. Zeker als je het station meer gaat beschouwen als OV hub. Maar De Huiskamer gaat op veel stations juist weg vanwege al die fastfoodketens die een prima alternatief zijn om te wachten in de ogen van NS.
Die huiskamer is toch veel later pas geïntroduceerd? Toen er al jaren Burger King en Starbucks waren op stations, zo'n huiskamer was toch voor stations waar helaas niet gewoon Burger King en Starbucks zijn.
Klopt. Een tijdje achter mensen van het hoofdkantoor zitten in de trein, geeft wel inzicht in de af en toe interessante argumentatie om zaken op te heffen ... :)
Ik ben zelf wel gecharmeerd van De Huiskamer. Liefst ook dat je er s avonds laat ook nog kan zitten. Zeker als je het station meer gaat beschouwen als OV hub. Maar De Huiskamer gaat op veel stations juist weg vanwege al die fastfoodketens die een prima alternatief zijn om te wachten in de ogen van NS.
Die huiskamer is toch veel later pas geïntroduceerd? Toen er al jaren Burger King en Starbucks waren op stations, zo'n huiskamer was toch voor stations waar helaas niet gewoon Burger King en Starbucks zijn.
Klopt. Een tijdje achter mensen van het hoofdkantoor zitten in de trein, geeft wel inzicht in de af en toe interessante argumentatie om zaken op te heffen ... :)
Ze gaan toch op andere stations zo'n huiskamer openen?
Er is hier veel geklaag over NS op dit community maar ik wil wel een compliment geven waar het verdient is. De stationskamers zijn een zeer welkomende toevoeging aan het station. Ik heb er wel eens gezeten toen er treinuitval was, kon mijn laptop rustig opladen, en je kunt er rustig zitten zonder dat je verwacht wordt iets te bestellen (zoals bij andere restaurants). Personeel is ook vriendelijk. Dit soort concepten helpen juist het imago van het OV te verbeteren!
Er is hier veel geklaag over NS op dit community maar ik wil wel een compliment geven waar het verdient is. De stationskamers zijn een zeer welkomende toevoeging aan het station. Ik heb er wel eens gezeten toen er treinuitval was, kon mijn laptop rustig opladen, en je kunt er rustig zitten zonder dat je verwacht wordt iets te bestellen (zoals bij andere restaurants). Personeel is ook vriendelijk. Dit soort concepten helpen juist het imago van het OV te verbeteren!
Semi off-topic: wat dat betreft ben ik dol op ‘lang verblijven’ op Schiphol Plaza na een late avond in regio 020 (Amsterdam), zoals een theater/concertbezoek en vervolgens geen nachtnet tot Eindhoven (meer).
Met uiteraard de bijbehorende prijzen voor consumpties… en dat maakt dan niet uit. Als het later dan 23:00 wordt betekent dat toch een slaapplaats of hotel regelen (met slaapplaats regelen de beste optie, maar daar maak je je ook niet goedkoop van af door ‘bedankt en doei’ te zeggen, toch)?
Je vraag om meer horeca op kleinere stations (en ruime openingstijden, tot wel 22:30 of zo) en poortjes om daar binnen te mogen (om bepaald volk te weren?) snap ik niet.
Dat is gewoon een soort kinderwens
En die IC naar Venray… die komt er niet!
De overheid bepaalt wat we mogen denken, de overheid bepaalt op welke politieke partijen we mogen stemmen, de overheid bepaalt wat we wel/niet mogen eten, de overheid bepaalt dat we niet mogen roken, de overheid bepaalt bij welke websites we wel/niet mogen kopen, de overheid bepaalt welke sociale media we wel/niet mogen gebruiken, etc. Gelukkig kan de overheid de pot op met zijn dictatoriale bemoeizucht.
Daar heb ik het helemaal niet over. Van mij hoeft fastfood niet verboden te worden op stations, maar stimuleer er eens, van overheidswege, wat gezonders tegenover en maak fastfood duurder en gezonder voedsel goedkoper. En nee, alles in de maatschappij aan de kapitalistische markt overlaten is op enkele onderwerpen niet gezond. De overheid mag best meer regie nemen, in het kader van Volksgezondheid zeker….
Moet wel zeggen dat ik de 'gezondere’ initiatieven die er zijn geweest de afgelopen jaren ook vaak weer net zo snel heb zien verdwijnen. De ongezonde hap is wat dat betreft toch populairder…
Daar heb ik het helemaal niet over. Van mij hoeft fastfood niet verboden te worden op stations, maar stimuleer er eens, van overheidswege, wat gezonders tegenover en maak fastfood duurder en gezonder voedsel goedkoper. En nee, alles in de maatschappij aan de kapitalistische markt overlaten is op enkele onderwerpen niet gezond. De overheid mag best meer regie nemen, in het kader van Volksgezondheid zeker….
De overheid mag dat niet, zo werkt het in Nederland niet en de overheden in Nederland gaan al helemaal niet over de prijzen. Het Nederlandse staat systeem is nu eenmaal kapitalisme. De overheid mag dus helemaal geen regie nemen, dat druist er regelrecht tegen in.
Moet wel zeggen dat ik de 'gezondere’ initiatieven die er zijn geweest de afgelopen jaren ook vaak weer net zo snel heb zien verdwijnen. De ongezonde hap is wat dat betreft toch populairder…
De ongezonde hap is dan ook stukken goedkoper, maar ja... bewerkt eten is nou eenmaal goedkoper om te maken.
Maak fastfood duurder en gezonder voedsel goedkoper.
Dat gaat natuurlijk niet, gezond eten is duurder vanwege de hogere productiekosten.
De ongezonde hap is dan ook stukken goedkoper, maar ja... bewerkt eten is nou eenmaal goedkoper om te maken.
Onbewerkt eten wordt sowieso niet gemaakt heh, dat is gewoon groenten&fruit dat je meteen rauw op kan eten. Al het andere eten is bewerkt, dat is door mensen of fabrieken gemaakt.
Een banaan of appel op het station is toch nog goedkoper dan een burger bij Burger King
Om het er toch over te hebben… iemand vroeg wat een (medium) Big Mac menu kost:
Ik dacht € 6,95 of zo… (kom er niet vaak), maar joehoe, volgens https://wonenvandaag.nl/mcdonalds-prijzen was dat in april 2024 al € 9,30 en ik zag ergens 15 euro nu (maar dat zal wel voor super size zijn hoop ik)?
Neem een voordeelmenu.. Dan kom je een stuk voordeliger uit wanneer je kiest voor één van de McDonald menu’s. Dit scheelt al snel een paar euro!
Nee, zelf koken (of een diepvries-groente-pizza van 2 euro, altijd wel ergens in de aanbieding) is pas goedkoper
Om het er toch over te hebben… iemand vroeg wat een (medium) Big Mac menu kost:
Ik dacht € 6,95 of zo… (kom er niet vaak), maar joehoe, volgens https://wonenvandaag.nl/mcdonalds-prijzen was dat in april 2024 al € 9,30 en ik zag ergens 15 euro nu (maar dat zal wel voor super size hoop ik)?
McDonald's heeft in Nederland per locatie (franchisenemer) andere prijzen. In Enschede kost dat menu €16 afgerond en in Rotterdam centrum kost datzelfde menu €9 afgerond.
McDonald's heeft in Nederland per locatie (franchisenemer) andere prijzen. In Enschede kost dat menu €16 afgerond en in Rotterdam centrum kost datzelfde menu €9 afgerond.
Dan heb je meteen het antwoord op dit (lange) topic!
Als je vraagt om een IC stop in Venray of een Starbucks of Burger King op jouw station (die ook nog om 22:00 open is) zul je daar de hoofdprijs voor moeten betalen! Dream om dus…
Dan heb je meteen het antwoord op dit (lange) topic!
Als je vraagt om een Starbucks of Burger King op jouw station (die ook nog om 22:30 open is) zul je daar de hoofdprijs voor moeten betalen….
Ik heb nergens ook maar iets gezegd of gevraagd over goedkoop. Dat maak jij ervan, dat rare lachen is ook nog eens ongepast. Daar jij insinueert dat ik ook maar iets beweert heb over goedkoop.
Ik heb nergens ook maar iets gezegd of gevraagd over goedkoop. Dat maak jij ervan, dat rare lachen is ook nog eens ongepast. Daar jij insinueert dat ik ook maar iets beweert heb over goedkoop.
Ik lach enkel en alleen om het idee, helemaal niet om jou…
-Aangepast door moderator-
Misschien eerst maar een Lelylijn of van Harderwijk een IC station maken en daar meer Starbucks en Burger King (en poortjes, om zwervers te weren of zo)
Vind het verder wel een vermakelijke/smakelijke discussie, maar als topic voor de NS dwaalt het behoorlijk af.
Suiker en vet zijn altijd populairder geweest. Een kroket uit de muur vind ik ook lekkerder dan een sinaasappel, maar qua voedingswaarde nogal een verschil. Kan me voorstellen dat met name jongeren daar niet over nadenken, die gaan in de schoolpauze massaal curry- en frikandelbroodjes halen bij de supermarkt en gooien eventueel van thuis meegekregen volkorenbrood met kaas weg.
De overheid mag dat niet, zo werkt het in Nederland niet en de overheden in Nederland gaan al helemaal niet over de prijzen. Het Nederlandse staat systeem is nu eenmaal kapitalisme. De overheid mag dus helemaal geen regie nemen, dat druist er regelrecht tegen in.
Niets is voor eeuwig. Zaken kunnen op den duur veranderen. Verder kan de overheid bijvoorbeeld een suikertaks instellen als ze willen, daar is al weleens besproken. Daarmee worden suikerrijke producten dus duurder, dus zodoende heeft de overheid wel invloed op prijzen.
Maak fastfood duurder en gezonder voedsel goedkoper.
Dat gaat natuurlijk niet, gezond eten is duurder vanwege de hogere productiekosten.
Kan in principe wat aan gedaan worden met maatregelen als “suikertaks” bijvoorbeeld en BTW-verlaging op groente en fruit. Verder is echt niet alle gezonde voeding duur. Een rode paprika kost 79 cent. Kan je heerlijk zo opknabbelen. AH heeft zelfs ( hoezo luxe en gemak!) kleine zakjes met gesneden paprikareepjes……
Kan me voorstellen dat met name jongeren daar niet over nadenken, die gaan in de schoolpauze massaal curry- en frikandelbroodjes halen bij de supermarkt en gooien eventueel van thuis meegekregen volkorenbrood met kaas weg.
Geef dat broodje kaas dan aan een statiegeld-jager (dakloze junk of iemand anders die daar een hobby/dagtaak van gemaakt heeft)
Hobby als in sommige senioren en zelfs scholieren/studenten die tijd of zin hebben om statiegeld te rapen of of (netjes) uit een publieke prullenbak te vissen.
Of een schoonmaker op een station daar iets van mag vinden… ander topic!
Ja, dan moet er wel een Starbucks zijn om daar een latte macchiato te kopen, of op zijn minst een Kiosk om 22:00 op het station, toch?
Niets is voor eeuwig. Zaken kunnen op den duur veranderen. Verder kan de overheid bijvoorbeeld een suikertaks instellen als ze willen, daar is al weleens besproken. Daarmee worden suikerrijke producten dus duurder, dus zodoende heeft de overheid wel invloed op prijzen.
Als de overheid ervan uitgaat dat met suikertax het van €3.- naar €3,50 gaat het wordt €3,10 werkt het niet. Door markt werking zoals het hoort (ook dankzij overheid) kan die prijs gewoon laag blijven zolang die tax maar in de prijs verwerkt is.
Als de overheid ervan uitgaat dat de prijs van groenten, fruit en vis omlaag gaat. Door de btw ervan af te schaffen. Kunnen supermarkten, winkels op stations etc gewoon de prijs ook weer door diezelfde marktwerking hetzelfde laten. Als iets €1 per kilo kost inclusief belasting hoeft het als die belasting verdwijnt niet 91ct per kilo te worden, de verkoper bepaald immers de prijs. Het blijft dan €1 per kilo
Suiker en vet zijn altijd populairder geweest. Een kroket uit de muur vind ik ook lekkerder dan een sinaasappel, maar qua voedingswaarde nogal een verschil. Kan me voorstellen dat met name jongeren daar niet over nadenken, die gaan in de schoolpauze massaal curry- en frikandelbroodjes halen bij de supermarkt en gooien eventueel van thuis meegekregen volkorenbrood met kaas weg.
Doordat alles dat volkoren is ook gewoon smerig is waarschijnlijk.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.