Skip to main content

Het stationsgebouw in Middelburg is onbemand en

onverwarmd. Kan nog leuk worden als het de komende maanden gaat vriezen en de radiatorsn in het naastliggende leegstaande horecagedeelte gaan openbarsten door de vorst.

Naastliggende horeca

 


Voordat het binnen ook vriest moet het buiten wel erg koud zijn, en een paar graadjes vorst kan een radiator wel tegen.

P×V/T is een ‘constante’ dus water onder druk (P) zal minder snel bevriezen, en er is ook nog een expansievat om e.e.a. op te vangen.

Bovendien, een radiator is onderdeel van een verwarmingsysteem dus als dat niet in zijn geheel uit staat zal daar vast wel een vorstbeveiliging in zitten (het water verwarmen tot 10° of zo, ook al warm je daar een ruimte niet mee op).

Voor de rest is er nog de pomp van de installatie die dan inschakelt. Stromend water bevriest niet snel.


Goedemiddag wim.vogel.52!

Ik kan helaas niet helemaal uit het verhaal halen wat je vraag nu is met betrekking tot deze stations of wat je zou willen dat ik hiermee doe. Kan je mij dit laten weten?


Net als Robert ga ik er ook vanuit dat de verwarming op zijn laagste stand staat en dat bevriezing dus niet zal gaan plaatsvinden. De afdeling (Concern huisvesting) die hier over gaat heeft daar genieg ervaring mee gezien het aantal gebouwen op stations welke in de loop der jaren leeg hebben gestaan.


Het station lijkt wel op een spookstation. Wat meer leven in dit pand zou dat er minder troosteloos laten uitzien. Niet erg representatief voor de hoofdstad van Zeeland. NS personeel is daar niet te vinden.


NS personeel zul je op steeds minder stations zien door de bezuinigingen die de NS momenteel doorvoert, en zolang er geen derden zijn die interesse hebben om een deel van het station te huren zal het leeg blijven staan.

Helaas is dat in steeds grotere delen van Nederland het geval.


Er zullen vermoedelijk  wel geïnteresseerden zijn, die op het station willen ondernemen maar niet in het keurslijf van NS gevangen willen zijn.


Er zullen vermoedelijk  wel geïnteresseerden zijn, die op het station willen ondernemen maar niet in het keurslijf van NS gevangen willen zijn.

Ik denk dat dat je nog flink tegen zal vallen gezien het aantal panden welke leeg staan, op goed bezochte stations is het misschien de moeite waard maar op veel stations zijn het aantal reizigers die op het station hun geld willen uitgeven gewoon te gering. Je zult met je verkopen toch de huur en personeelskosten moeten opbrengen en verhuur moet ook interessant zijn voor de NS zodat de NS er geen geld op toelegt t.o.v. het leeg laten staan.


Wat voor keurslijf van NS is dat dan waardoor niemand wil huren?


Stationsgebied Middelburg gaat de komende jaren op de schop - Omroep Zeeland

 


Er zullen vermoedelijk  wel geïnteresseerden zijn, die op het station willen ondernemen maar niet in het keurslijf van NS gevangen willen zijn.

Echt geen goudmijn. Ik ken toevallig de man die station Rosmalen uitbaat met horeca (koffie, drank, friet, maaltijden, etc). Volgens hem komt 90% van zijn omzet van niet-treinreizigers zoals scholieren van de middelbare school tegenover en dorpsbewoners die wat komen afhalen. Vooral koffie is een tegenvaller, een paar bekertjes per dag.

En dan ligt dit station nog vrijwel midden in het centrum en is het een heel goedkoop pandje. Ik vraag me af wat een monumentaal pand zoals in Middelburg moet kosten, dan moet je wel heel veel omzetten. Het probleem met monumentale panden is dat ze misschien wel historisch zijn maar vaak nauwelijks rendabel te exploiteren.


De wethouder vertelt alleen niet wat er na de restauratie met het pand gebeuren moet.


Dat gebouw heeft mogelijk energielabel G. Dus dat mag ook wel flink worden verbouwd om de energiekosten en de horecaprijzen omlaag te krijgen!


Dat gebouw heeft mogelijk energielabel G. Dus dat mag ook wel flink worden verbouwd om de energiekosten en de horecaprijzen omlaag te krijgen!

Historische panden verbouwen kost bakken met geld en dat resulteert meestal in hoge huren om dat geld terug te verdienen. Dan nog blijft zo'n gebouw vaak erg onpraktisch door torenhoge plafonds (stookkosten) en een onhandige indeling.


https://www.pzc.nl/walcheren/ondernemers-zijn-uitstel-van-renovatie-zat-het-station-van-middelburg-zakt-door-zijn-fundering~a862ed5bf/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Bericht van september 2020. Er zou een hostel in het station komen.

Het lijkt een neergaande spiraal. Geld blijft altijd een probleem. Ondertussen blijft het trieste bedoening en een armoedig OV-visitekaartje voor een mooie (hoofd)stad als Middelburg, hoewel het natuurlijk een kleinere plaats is, maar dat doet er niet toe; het blijft de hoofdplaats van Zeeland. Zo'n station nodigt ook zeker geen potentiële nieuwe klanten uit om eens met de trein te gaan.

Station Vlissingen is ook niks maar heeft dan tenminste nog een winkeltje. 


In dit soort gevallen is het vaak de gemeente die dan door middel van een subsidie flink mee gaat betalen om het op te knappen, voor de eigenaar van zulke panden heeft het alleen zin om te investeren als daar rendement uit komt.

En iedereen weet hoe het gesteld is met de financiën in het OV met de Corona pandemie.


Het lijkt een neergaande spiraal. Geld blijft altijd een probleem. Ondertussen blijft het trieste bedoening en een armoedig OV-visitekaartje voor een mooie (hoofd)stad als Middelburg, hoewel het natuurlijk een kleinere plaats is, maar dat doet er niet toe; het blijft de hoofdplaats van Zeeland. Zo'n station nodigt ook zeker geen potentiële nieuwe klanten uit om eens met de trein te gaan.

Stationsgebouwen als in Middelburg zijn niet meer van deze tijd maar moeten kost wat het kost in stand worden gehouden omdat historici en gemeenten het zo mooi vinden. Sloop en een meer functioneel modern gebouw is voor de reiziger een veel betere oplossing.


Het betreft een rijksmonument dat niet gesloopt mag worden. Zelfs als de overheid dat zou willen, mag het niet vanwege internationale verdragen.

Dergelijke kunst onderscheidt ons van de varkens. Het is prima te financieren om er iets moois van te maken. In de afgelopen 40 jaar is de welvaart verdubbeld, maar toch worden steeds meer dingen zogenaamd onbetaalbaar. Bibliotheken, de bus in het weekend, het plaatselijke zwembad. In wezen betreft het politieke keuzes. Vroeger werden bedrijven belast. Tegenwoordig ontwijken ze de belasting en worden ze gesubsidieerd vanwege hun werkgelegenheid. Zie het datacenter van Facebook in Zeewolde.


Het lijkt een neergaande spiraal. Geld blijft altijd een probleem. Ondertussen blijft het trieste bedoening en een armoedig OV-visitekaartje voor een mooie (hoofd)stad als Middelburg, hoewel het natuurlijk een kleinere plaats is, maar dat doet er niet toe; het blijft de hoofdplaats van Zeeland. Zo'n station nodigt ook zeker geen potentiële nieuwe klanten uit om eens met de trein te gaan.

Stationsgebouwen als in Middelburg zijn niet meer van deze tijd maar moeten kost wat het kost in stand worden gehouden omdat historici en gemeenten het zo mooi vinden. Sloop en een meer functioneel modern gebouw is voor de reiziger een veel betere oplossing.

@Tamzin Dat ben ik geheel met je eens. Aan een verloederd rijksmonument heb je niets. Een lichte en moderne terminal op de plek van het huidige gebouw, met zicht op de brug, het water en de binnenstad zou veel beter zijn. 


Het betreft een rijksmonument dat niet gesloopt mag worden. Zelfs als de overheid dat zou willen, mag het niet vanwege internationale verdragen.

Dergelijke kunst onderscheidt ons van de varkens. Het is prima te financieren om er iets moois van te maken. 

Alleen is de vraag dan wie financiert en eindelijk eens in concrete actie gaat. De investering wordt in een kleine provinciestad in een uithoek van Nederland nooit terugverdiend.

Internationale verdragen, tja. Maatwerk is nodig gezien de context en situatie ter plekke. Dat wordt in zulke verdragen terzijde geschoven.


Het betreft een rijksmonument dat niet gesloopt mag worden. Zelfs als de overheid dat zou willen, mag het niet vanwege internationale verdragen.

Dergelijke kunst onderscheidt ons van de varkens. Het is prima te financieren om er iets moois van te maken. In de afgelopen 40 jaar is de welvaart verdubbeld, maar toch worden steeds meer dingen zogenaamd onbetaalbaar. Bibliotheken, de bus in het weekend, het plaatselijke zwembad. In wezen betreft het politieke keuzes. Vroeger werden bedrijven belast. Tegenwoordig ontwijken ze de belasting en worden ze gesubsidieerd vanwege hun werkgelegenheid. Zie het datacenter van Facebook in Zeewolde.

40 jaar geleden stond in iedere gemeente een handvol panden op de monumentenlijst en werden andere oude gebouwen door nieuwe vervangen. Tegenwoordig staat zo ongeveer ieder pand van voor de tweede wereldoorlog in Nederland wel ergens op een lijst en door dat gebrek aan selectie wordt het inderdaad lastig dat allemaal te financieren, nog los van de vaak onhandige exploitatie. Overigens vind ik station Middelburg ook niet echt bijzonder qua architectuur (somber, stijf calvinistisch), het is 150 jaar oud maar dat is het dan ook wel. 

Daarnaast heeft de reiziger niks aan een gebouw dat misschien historisch verantwoord is maar voor hem/haar ook totaal onpraktisch. Die reiziger wil voorzieningen van deze tijd, geen museum. 

Het lijkt me overigens ook niet dat bedrijven zouden moeten opdraaien voor zaken als bibliotheken, busvervoer, zwembaden, etc. Dat zijn voorzieningen voor de burgers dus moeten de burgers die ook maar betalen. 


Het is hier een forum voor reizigersproblemen en wat hierboven staat is gewoon een discussie over politieke standpunten. Dat een ondernemer alleen investeert als er winst te behalen valt, is een open deur.

 

@Robert B heeft de vraag wel beantwoord en de zorg weggenomen.

 


 


Spookstation Middelburg op zondagavond om 19.05 uur. Enkele gesignaleerde problemen: Enkele liftdeuren hebben glasschade door vandalisme. Enkele signaleringslampjes achter de drukknoppen in de liften zijn kapot. Liftdeuren gaan zeer traag open en dicht. Het plafond van de wachtruimte achteraan het perron spoor 2 lekt regenwater. Wachtruimte is onverwarmd.


Wachtruimte is onverwarmd.

Op voor zover ik weet alle stations is op perrons de wachtruimte helaas onverwarmd. Destijds werd mij verteld dat dit uit milieu-overwegingen zou zijn en dat verwarmde ruimtes zwervers en hangjongeren aantrekken en dus kans op overlast geven.  Bijvoorbeeld op relatief nieuw station Breda is het ook ijskoud in de wachthokken.


Reageer