Stopte de trein wel of niet? | NS Community
beantwoord

Stopte de trein wel of niet?

  • 6 April 2022
  • 6 reacties
  • 170 Bekeken

Op 5 april 2022 reisde ik van Amsterdam naar Arnhem. In Arnhem nam ik de trein van 21.40 uur naar Zwolle, met de bedoeling in Zutphen uit te stappen en mijn reis per bus voort te zetten.Station Dieren werd aangekondigd, de trein stopte. Daarna wachtte ik op de aankondiging dat Zutphen in zicht was. Die kwam niet en ik dacht:’Wat duurt het lang voor we in Zutphen zijn.’Ik keek naar buiten, voor zover dat mogelijk was in het donker , zag een onbekend landschap en realiseerde me dat we Zutphen al voorbij waren.Ik besloot in Deventer uit te stappen en terug te reizen. Stond in het gangpad, Deventer werd niet aangekondigd, de trein minderde vaart en reed verder.Olst en Wijhe werden omgeroepen, de trein stopte daar, mensen stapten in en uit. Ik besloot door te reizen naar Zwolle en de trein terug te nemen naar Amsterdam, de laatste bus vanuit Zutphen zou ik niet meer halen.                                           

In Zwolle vroeg ik de machinist: ‘Heeft u niet gestopt in Zuthen en Deventer of heb ik de stops niet herkend?’ De machinist zei dat hij in beide plaatsen was gestopt, dat er mensen in en uit waren gestapt. Ik wil hem best geloven, hij is de deskundige. En zou hij het vergeten zijn dan ben ik de eerste die het hem vergeeft. Ik weet als geen ander dat vergissen menselijk is. Waar ik me zorgen over maak is de gedachte dat ik, al jaren intensief treinreizigster, een stop niet zou herkennen. Wat moet ik doen als het donker is en een station niet omgeroepen wordt. Wat had ik kunnen doen toen de trein station Deventer naderde en ik in de startblokken stond bij de treindeuren. Had ik al op de gele knop moeten gaan drukken toen de trein vaart minderde en zouden op enig moment de deuren dan open zijn gegaan of niet? Vlak nadat de trein vaart minderde ging hij weer als een speer verder. Ik vraag me af: is de trein gestopt of niet? Groet, passante.

icon

Beste antwoord door Julian 6 April 2022, 19:48

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee wat er is misgegaan. Maar de trein is om 22.02 op spoor 3 in Zutphen gestopt.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-04-05/3674

 

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt me na dit verhaal eigenlijk veel aannemelijker dat U een beetje in slaap bent gesukkeld. Is mij overigens ook wel eens overkomen na een nacht daarvoor met heel weinig slaap en een vermoeiende dag.

In elke trein zitten toch inmiddels wel screens zodat je ook daar al kan zien wat er aan komt (nou, nee niet elke, maar op dit traject toch wel).

Uit onderstaand blijkt ook dat de trein keurig gestopt is op alle stations waar deze moest stoppen:

https://treinposities.nl/voertuig/ns_ddz_7621/historie/1649152800/details

 

Ik denk dat het met deze link makkelijker te zien is: https://treinposities.nl/ritinfo/20220405/3674

Onder Snelheidsverloop is op basis van de GPS gegevens van de trein te zien dat de trein op zowel Zutphen als Deventer gestopt is.

Beide stations zijn ook geen stations waar je als machinist zomaar voorbij rijdt. Bij allebei de stations staat in de meeste gevallen het sein na het station op rood, dus de machinist kan niet anders dan daar stoppen.

De deuren gaan niet automatisch open. Daarvoor moet inderdaad op de gele knop gedrukt worden als de trein stil staat. Als het rustig is en er verder niemand anders bij dezelfde deur in of uit wil stappen, dan zal de deur inderdaad gesloten blijven als er niet op de knop gedrukt wordt.

 

Edit: ik ben weer eens traag met typen 😅

Reputatie 7
Badge +3

En uit deze info blijkt dat ook

https://treinposities.nl/ritinfo/20220405/3674

Zowel snelheidsverloop als routekaart geven de stops weer, stop te Zutphen van 22:03:11 tot 22:04:11 en Deventer van 22:15:31 tot 22:16:31

Hartelijk dank voor al deze reacties, zo snel ook! Ja, dan moet ik onder ogen zien dat ik beide stops niet als zodanig herkend heb en moet ik de volgende keer alerter zijn. De screens werkten naar behoren. Het is mogelijk dat ik in de buurt van Zutphen met mijn gedachten elders was. In de buurt van Deventer stond ik wel op scherp en toch heb ik de stop gemist.In het gangpad waar ik stond waren geen andere mensen die in-of uitstapten, het was donker en er was geen omroepbericht. En ik was niet op mijn gemak vanwege het missen van station Zutphen. Vermoedelijk heeft dat alles een rol gespeeld.

Dank voor uw hulp bij het reconstrueren van de situatie. Ik ga veel bij donker reizen om te oefenen de komende tijd. Hartelijke groet, Passante.

Reageer