beantwoord

Taxi ivm geen treinen


Reputatie 6

Beste allemaal,

Een vriend van me was vandaag bij mij op bezoek. Nu kan hij niet meer met de trein thuiskomen ivm de welbekende “problemen”. De klantenservice zegt dat taxi's niet vergoedt worden. Maar er is toch een thuisbrengplicht? Hoe zit dit?

 

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:49

Bekijk origineel

40 reacties

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Jawel, want na 17.00 (en later 20.00) zou men weer gaan rijden. Als dat niet zo was moeten ze (de NS) je op een andere manier thuisbrengen, of een hotel aanbieden zonder eigen kosten.

Plus je reis van maandagochtend naar waar dan ook vergoeden.

Er was gezegd dat er in ieder geval tot 17.00 uur niet gereden zouden, niet dat er vanaf 17.00 uur wel gereden zou worden. Het advies was al vanaf 12.00 uur voorlopig niet op reis te gaan.

 

Dat recht op een taxi (of hotelovernachting) is er gewoon, zeker na een incheck en vervolgens geen treinen meer de rest van de avond.

NS thuisbrengplicht. Maar dat moet dan wel door de NS zelf geregeld worden, dus niet zelf regelen/betalen en later terug vragen.

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. 

Als je onderweg bent en je niet meer thuis kunt komen ja. Maar de meesten die hier klagen waren helemaal niet onderweg maar wilden nog later op de zondag ergens naar toe gaan (ver nadat er was opgeroepen niet meer op pad te gaan) bijv. omdat ze maandagochtend ergens moeten zijn. Die mensen zijn dus niet onderweg gestrand, zeker waren nog helemaal niet op reis.

Reputatie 7
Badge +1

NS geeft wel dit aan in de algemene voorwaarden:

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. 

Hoe NS denk dat dat te doen bij landelijk massale uitval van treinen vraag ik me wel af. En kosteloos een slaapplaats aanbieden is ook wel iets anders dan zelf een hotel boeken en de kosten bij NS declareren. Zo mag je ook niet zelf een taxi nemen en de kosten declareren, die taxi moet door NS geboekt worden of in ieder geval goedgekeurd worden. 

NS is tot assistentie verplicht en je moet NS dan natuurlijk in de gelegenheid stellen om je te helpen. Maar als NS expliciet hulp weigert, dan zul je toch echt zelf iets moeten regelen. En dat betekent niet dat je dan geen rechten meer hebt.

 

We kunnen denk ik hier best wel concluderen dat op een enkel geval na misschien NS weinig tot niets heeft gedaan aan assistentie. Ik begrijp volkomen dat het gisteren natuurlijk ook bijna niet te doen was, begrijp alleen absoluut niet dat je tot na 6 uur "sa-middags twittert dat de treinen hopelijk na 20.00 uur weer gaan rijden. Vervolgens is de storing om even na 7 uur opgelost en besluit je als NS zijnde om de dienstregeling niet meer op te starten met voor mij zeer vage motivatie. Een paar treinen inleggen naar bijvoorbeeld grote studentensteden (Maastricht, Groningen, Amsterdam) had volgens mij een groot deel van de problemen kunnen oplossen.

Zoals bijna alle topics op dit forum gaat NS alleen wat doen voor de mensen die een klacht indienen.

Ik verwacht eigenlijk nu wel dat dat massaal gedaan gaat worden.  

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

Het voorbeeld dat u geeft betreft niet één reis maar twee reizen. Tussen de heenreis en de terugreis ben je in de zin van de OV-wetgeving niet onderweg.

Als je pas eind van de middag de terugreis wil gaan maken terwijl er om 12.00 uur al is opgeroepen niet meer op reis te gaan kun je geen beroep doen op de thuisbrengplicht.

 

We kunnen denk ik hier best wel concluderen dat op een enkel geval na misschien NS weinig tot niets heeft gedaan aan assistentie. Ik begrijp volkomen dat het gisteren natuurlijk ook bijna niet te doen was, begrijp alleen absoluut niet dat je tot na 6 uur "sa-middags twittert dat de treinen hopelijk na 20.00 uur weer gaan rijden. Vervolgens is de storing om even na 7 uur opgelost en besluit je als NS zijnde om de dienstregeling niet meer op te starten met voor mij zeer vage motivatie. Een paar treinen inleggen naar bijvoorbeeld grote studentensteden (Maastricht, Groningen, Amsterdam) had volgens mij een groot deel van de problemen kunnen oplossen.

Zoals bijna alle topics op dit forum gaat NS alleen wat doen voor de mensen die een klacht indienen.

Ik verwacht eigenlijk nu wel dat dat massaal gedaan gaat worden.  

Hier heeft u volkomen gelijk in, de managers bij de NS hebben de reizigers ook na het oplossen van het probleem totaal in de steek gelaten en dat is verwijtbaar.  Als reizigers hard kunnen maken dat de storing echt verholpen was om 19.00 uur dan verwacht ik dat een juridische strijd om kosten vergoed te krijgen kans van slagen zal hebben want het opzetten van een sobere treindienst had gewoon mogelijk geweest, dat was geen hogere wiskunde om dat voor elkaar te krijgen.

Het wordt echt tijd dat het ministerie eens flink de bezem door de bestuurslagen haalt bij de NS.

@Jeroen

NS claimt overmacht maar ik betwijfel of dat juridisch houdbaar is. Er was geen enkele reden waarom NS niet meteen na het begin van storing pendelvervoer had kunnen gaan rijden. Ik denk dat de rechter zal concluderen dat er in dit geval gewoon sprake is van het niet nakomen van de contractueel afgesproken vervoersplicht. 

Ik ben er daarnaast van overtuigd dat dit op een werkdag niet gebeurd zou zijn als scholieren en forensen naar school/werk waren geweest. De managers in Utrecht dachten het is toch maar een zondag dus we gaan ons niet extra inspannen.  

Dat is juridisch niet houdbaar, ze hebben totaal niets WILLEN doen anders waren de zogenaamde code rood tafels in werking gesteld waardoor je toch treinen had kunnen laten rijden. Helaas blijkt de procedure om manager te worden niet de juiste te zijn dat deze managers niet capabel zijn om dit draaiboek uit de kast te halen en er zo toch voor te zorgen dat er treinen konden rijden.

Laten we hopen dat een instantie de claims gaat verzamelen voor alle reizigers en deze compleet bij de NS gaat declareren en dit bij afwijzing aanvecht in de rechtzaal.

Helaas ben ik bang dat dit ook op een werkdag gebeurt zou zijn, ik heb iets teveel te maken gehad met managers die gewoon niet capabel waren om manager te zijn. En juist deze incompetentheid van de NS is een grote reden geweest waarom ik weggegaan ben bij de NS. Het is hard nodig dat er een flinke bezem door alle management lagen gaat bij de NS en dat er weer echte managers terug komen op die plaatsen die beslissingen durven te nemen ten goede van de reizigers. De cultuur is er echt één waar mensen hun hoofd niet boven het maaiveld durven uti te steken omdat dat afgestraft wordt.

 

Misschien kunnen de kamerleden er nog voor zorgen dat de nieuwe concessie toch naar een andere partij gaat met afspraken over de reiziger echt op 1, 2 en 3.

Misschien kunnen de kamerleden er nog voor zorgen dat de nieuwe concessie toch naar een andere partij gaat met afspraken over de reiziger echt op 1, 2 en 3.

Dat zal de linkse Tweede Kamer die zoveel mogelijk zaken in staatshanden wil houden niet doen. 

Reputatie 7

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

Het voorbeeld dat u geeft betreft niet één reis maar twee reizen. Tussen de heenreis en de terugreis ben je in de zin van de OV-wetgeving niet onderweg.

Als je pas eind van de middag de terugreis wil gaan maken terwijl er om 12.00 uur al is opgeroepen niet meer op reis te gaan kun je geen beroep doen op de thuisbrengplicht.

 

Dat is merkwaardig. Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat het vervoerbewijs de reis bepaalt en niet de (naar tijdstip) te onderscheiden trajecten.

Op welke ov-wetgeving heb je je gebaseerd om tot deze stellige uitspraken te komen ?

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

Het voorbeeld dat u geeft betreft niet één reis maar twee reizen. Tussen de heenreis en de terugreis ben je in de zin van de OV-wetgeving niet onderweg.

Als je pas eind van de middag de terugreis wil gaan maken terwijl er om 12.00 uur al is opgeroepen niet meer op reis te gaan kun je geen beroep doen op de thuisbrengplicht.

In juridische zin zal het inderdaad zo zijn dat het dan 2 reizen betreft, maar het is toch totale minachting van je reizigers die je eerst naar hun bestemmin hebt gebracht en vervolgens daar keihard in de kou laat staan? In eerste instantie door niet nog alles in het werk te stellen om iets van een uitgeklede pendeldienst te laten rijden en vervolgens financieel door diezelfde reiziger voor alle extra kosten te laten opdraaien. NS roept al een tijdje dat ze de reizigers willen terug winnen. Reizigers win je terug door goede service te verlenen, niet door te zeggen “zak maar lekker in de stront en zoek zelf maar uit hoe je thuiskomt of waar je de nacht doorbrengt”. Want daar kwam het uiteindelijk wel op neer.

Reputatie 2

Er reed heel sporadisch een trein. Ik stond rond 19:00 uur op Den Bosch na een dagje Efteling en toen bleek de trein naar Utrecht niet te rijden. Heeft tot 19:55 geduurd. Toen kwam er een trein naar Utrecht, wel stampvol natuurlijk. Het was een ICE maar niemand hoefte toeslag te betalen. 

Er reed heel sporadisch een trein. Ik stond rond 19:00 uur op Den Bosch na een dagje Efteling en toen bleek de trein naar Utrecht niet te rijden. Heeft tot 19:55 geduurd. Toen kwam er een trein naar Utrecht, wel stampvol natuurlijk. Het was een ICE maar niemand hoefte toeslag te betalen. 

Internationale treinen reden wel, die werken met een ander plansysteem.

Reputatie 7
Badge +3

De oplossing voor een dergelijke storing, op meer trajecten internationale treinen. 😂

Een beknopte samenvatting van hoe wij alles afhandelen kan je in dit topic terugvinden. Daar kan je tevens je vragen stellen als er nog iets onduidelijk is. Wij betreuren de situatie en zoals hier al aangegeven was het gisteren onmogelijk om voor alle reizigers iets te regelen om thuis te kunnen komen.

Kleine correctie Erryt, het management zag geen oplossing maar de werkvloer zag absoluut wel mogelijkheden om te rijden.  Maar goed, jij moet ook zeggen wat het management wil dat er gezegd wordt dat begrijp ik volkomen.

Reageer