tijdweergave op poortjes | NS Community
beantwoord

tijdweergave op poortjes


Reputatie 7
Badge
Op Amsterdam Centraal (centrumzijde middendoorgang) klopt de tijdsweergave niet op elk poortje. Vanochtend stond het poortje waar ik wilde inchecken nog op 8.54 terwijl het volgens de stationsklok al 20 seconden 8.55 was. Poortje ernaast stond wel al op 8.55. Kortom: Het systeem is niet foutloos.

Dit betekent dus, dat als je niet goed op de zeer klein weergegeven tijd let, zoals weergegeven op het poortje, je je korting misloopt, terwijl de rest van de wachtenden zich al (hopelijk) met korting door de poortjes begeven.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 July 2016, 13:32

Bekijk origineel

123 reacties

Wordt die tijd op de poortjes niet centraal doorgegeven?
Ik vermoed dat die dingen een eigen klok hebben die periodiek gesynchroniseerd wordt. Als de verbinding om de een of andere reden wegvalt, gaat die klok naar verloop van tijd voor of achter lopen.
Hallo Raymond123. Ik ga voor je uitzoeken hoe dit mogelijk is, ik hoop vandaag nog een terugkoppeling te krijgen van de desbetreffende afdeling. Ik heb de vraag van Michiel ook meegenomen en hoop daar ook antwoord op te kunnen geven vandaag.

P.S. Ik heb je topic naar het subforum Op het station verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.
De tijdsweergaven van de stationsklok en de poortjes/palen kunnen verschillen omdat deze allebei door een ander netwerk worden aangestuurd.

De tijden op alle poortjes/palen zullen hetzelfde moeten zijn doordat deze allemaal op hetzelfde netwerk zitten. Als de verbinding wegvalt, bijvoorbeeld door een stroomstoring, zal het poortje/paal worden open- of uitgezet. Op het moment dat het poortje/paal weer verbinding krijgt met het netwerk zal deze weer actief worden en de tijd zal dan worden gesynchroniseerd. Een poortje/paal kan nog wel 7 dagen functioneren zonder netwerk, na 7 dagen zal het geheugen vol raken met reistransacties en dan zal deze zichzelf afstorten en valt daarna uit. De tijden op de poortjes/palen zijn wel de tijden die worden geregistreerd, let dus altijd op deze tijden.

De stationsklokken zullen bij een stroomstoring niet uitvallen maar blijven door lopen. Op het moment dat de stationsklok weer verbinding heeft met het netwerk zal de wijzer bij 00:59 - 00:00 seconden even blijven hangen tot het moment dat de tijd weer synchroon loopt met het netwerk. De stationsklok kan dus een vertekend beeld geven van de daadwerkelijke tijd, maar dit zal maximaal (met hoge uitzondering) niet meer dan 30 seconden verschil zijn.
Dus Raymond123 heeft verkeerd gekeken ?
Dus Raymond123 heeft verkeerd gekeken ?

Wat Raymond123 en Erryt NS zeggen komt overeen voor het geval dat één poortje de verbinding met het netwerk verliest.
Dan moet het poortje of niet werken nog (want nog bezig met synchroniseren) of de juiste tijd weer aangeven.

Het zal wel heel toevallig zijn als er net iemand door zou lopen na een stroomstoring op dat exacte moment, al zou het wel kunnen.
Het poortje kan na het wegvallen van de verbinding nog functioneren tot het geheugen vol is en dat kan een dag of 7 duren. Al die tijd wordt de klok niet meer gesynchroniseerd. Binnen die periode zal Raymond123 het poortje gebruikt hebben.
Reputatie 7
Badge
Ik weet in ieder geval zeker, dat ik niet verkeerd gekeken heb. Het viel mij juist op, dat het bewuste poortje waar ik bij stond nog op 8.54 stond, terwijl het poortje ernaast wel op 8.55 stond. Ik snap, dat systemen niet foutloos functioneren, maar het komt er dus op neer, dat je als reiziger extra goed moet kijken of je een reis met korting heb bij het inchecken.

Tegen 8.55 zie je op veel stations veel mensen wachten, die weten dat vanaf 8.55 het kortingstarief geldt. Je ziet hen dan al richting te poortjes lopen als het zeg 8.54.50 is. Maar nu blijkt dan dus, dat de tijd kan verschillen...
Reputatie 7
Badge
De tijden op de poortjes/palen zijn wel de tijden die worden geregistreerd, let dus altijd op deze tijden.

Deze tijdsaanduiding op de poortjes mag dan wel iets groter. Nu wordt dit zeer minimaal getoond. Dat is voor 99pct van de passages ok, maar niet als de dalperiode ingaat. Uiteraard kun je het ook herkennen aan je incheck 'vol tarief' of '40 pct korting'.

Mijn bevinding: Je kunt dus niet van 'automatisme' uitgaan.
Uiteraard kun je het ook herkennen aan je incheck 'vol tarief' of '40 pct korting'.

Vanaf 1 september heb je daar weinig aan: Als je ziet dat je net te vroeg incheckt ('Vol tarief') en weer uitcheckt om dat te corrigeren, moet je minimaal een half uur wachten voordat je alsnog tegen daltarief kunt inchecken, vanwege het 'van rit naar reis principe'.
Het poortje kan na het wegvallen van de verbinding nog functioneren tot het geheugen vol is en dat kan een dag of 7 duren. Al die tijd wordt de klok niet meer gesynchroniseerd. Binnen die periode zal Raymond123 het poortje gebruikt hebben.

Op zich klinkt het wel logisch maar als de lezer goed kan functioneren zonder netwerk voor een paar dagen, moet de klok op zich net zo goed functioneren ?
Tijdsynchronisatie met een NTP-servertje is leuk, maar gebrek daaraan zou niet binnen een aantal dagen voor dit soort afwijkingen mogen zorgen. Dit is niks meer dan opnieuw het failliet van het systeem.
Een aantal dagen geleden is het mij ook opgevallen. https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194/index1.html#post155299
Dat mag echt nooit voorkomen natuurlijk.

NS hoe gaan jullie dit oplossen ?
Zojuist heb ik nogmaals de tijden op de poortjes bekeken. De aangegeven tijd is zeker niet gelijk en wijkt één tot twee minuten af. Dit heb ik doorgegeven aan een medewerker. Zij heeft het ook geconstateerd en doorgezet. Poortjes die naast elkaar staan geven dus verschillende tijden aan. Zal straks eventueel een filmpje plaatsen. Omdat het euvel bij verschillende doorgangen speelt, keuze genoeg om te documenteren.

Nu eerst even de stad in.
Dacht even een filmpje te sturen, maar die moet ik weer eerst ergens anders plaatsen. Nou Erryt, de tijdsaanduiding op de poortjes in niet correct. Loop eens langs de poortjes tussen de AH en het NS servicecentrum en kijk eens wat er op de schermpjes staat. 😠

Graag toch een oplossing erryt, het markeren van een antwoord dat niet juist is lijkt mij niet de bedoeling.
Was zojuist op station Hoorn, ook daar geven de poortjes verschillende tijden aan. Even een tussenstop op kersenb. Hé ook hier verschillen.

:?:@
Dan kunnen we rustig concluderen dat er iets goed mis is, als alle poortjes op 1 netwerk draaien.

Hoe kan dit NS ?
Ik ga dit samen met Erryt proberen uit te zoeken. We komen er zo spoedig mogelijk op terug.
Ik ga dit samen met Erryt proberen uit te zoeken. We komen er zo spoedig mogelijk op terug.

Stap één: Laat een medewerker op Amsterdam Centraal even lang de poortjes lopen en controleren of de aangegeven tijd overeenkomt... Even bellen:? Of misschien zijn er wel forumleden die even lang de poortjes willen lopen om dit te controleren. Of zijn Amsterdam CS, Hoorn en hoorn kersenboogerd uitzonderingen? Al lijkt mij dat sterk.

Of zijn Amsterdam CS, Hoorn en hoorn kersenboogerd uitzonderingen? Al lijkt mij dat sterk.

Ik ben bang. dat één van de NS moderators net iets te snel een antwoord heeft gegeven.. 😉
Het is al nagevraagd en de gegeven verklaring klopt niet. NS zou dit eigenlijk bij een stuk of 10 stations na moeten lopen, de locatiebeheerders kunnen dit regelen.
Reputatie 6
Badge +2
Op Gvc was er pas een afwijking van een paar seconden.

Voor zover ik heb gezien. Het precieze verschil bepalen kost een minuut per paaltje, dat is nogal veel om voor alle paaltjes te doen op een groot station.
Dat zijn er al vier. 🙂

Reageer