tijdweergave op poortjes | NS Community
beantwoord

tijdweergave op poortjes


Reputatie 7
Badge
Op Amsterdam Centraal (centrumzijde middendoorgang) klopt de tijdsweergave niet op elk poortje. Vanochtend stond het poortje waar ik wilde inchecken nog op 8.54 terwijl het volgens de stationsklok al 20 seconden 8.55 was. Poortje ernaast stond wel al op 8.55. Kortom: Het systeem is niet foutloos.

Dit betekent dus, dat als je niet goed op de zeer klein weergegeven tijd let, zoals weergegeven op het poortje, je je korting misloopt, terwijl de rest van de wachtenden zich al (hopelijk) met korting door de poortjes begeven.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 July 2016, 13:32

Bekijk origineel

123 reacties

Op Gvc was er pas een afwijking van een paar seconden.

Voor zover ik heb gezien. Het precieze verschil bepalen kost een minuut per paaltje, dat is nogal veel om voor alle paaltjes te doen op een groot station.


Gewoon langs alle poortjes lopen en even de tijden bekijken. Binnen een minuut is het probleem duidelijk. Seconde of 11 zou voldoende moeten zijn denk ik zelf.
Reputatie 7
Badge
Wat dan 'grappig' is, is dat de tijdsafwijking een tot twee minuten is van de echte tijd. Hoe kan het dan zijn, dan het slechts om relatief kleine afwijkingen gaat en niet om bijvoorbeeld een half uur of zes uur? Of beter nog: De tijden moeten gewoon gelijklopen. Maar goed, uitgezocht wordt in ieder geval nu hoe het kan, dat er afwijkingen zijn...
Ik kom zo op Laan van NOI en zal daar ook even kijken. Het is misschien wat laat, maar donderdag maak ik een rondje door Nederland en kan ik op veel plaatsen kijken. Ik hoop alleen dat er dan al een verklaring en oplossing is, maar de oplossing zal er wel nog niet zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Op Gvc was er pas een afwijking van een paar seconden.

Voor zover ik heb gezien. Het precieze verschil bepalen kost een minuut per paaltje, dat is nogal veel om voor alle paaltjes te doen op een groot station.

Gewoon langs alle poortjes lopen en even de tijden bekijken. Binnen een minuut is het probleem duidelijk. Seconde of 11 zou voldoende moeten zijn denk ik zelf.

Hoe dan? Het display toont geen seconden.
Neem een gesynchroniseerde klok, begin om 10:00:10 met lopen bij poortje 1, dan moeten alle poortjes 50 seconden lang 10:00u aangeven. Lijkt me niet zo spannend eigenlijk.
Reputatie 6
Badge +2
Neem een gesynchroniseerde klok, begin om 10:00:10 met lopen bij poortje 1, dan moeten alle poortjes 50 seconden lang 10:00u aangeven. Lijkt me niet zo spannend eigenlijk.
Om 10:00:10 kan je niet constateren dat een paaltje of poortje 10 seconden achterloopt of 45 seconden voorloopt. Om 10:00:55 kan je niet constateren dat een paaltje of poortje 55 seconden achterloopt. Ik had het over het controleren op afwijkingen vanaf hooguit een paar seconden. Juist rond de hele minuut zijn die afwijkingen van belang. Dat de tijd in minuten de rest van de minuut klopt is niet van belang voor het probleem van niet de korting krijgen waar je recht op hebt of volgens de stationsklok recht op lijkt te hebben..
In het geval van secondenwerk is het lastig. Om het probleem van meerdere minuten afwijking te bepalen is het afdoende. Ik citeerde geen bericht en reageerde niet specifiek op een bericht verders.
Neem een stopwatch, ga bij het ene poortje staan, druk op start als de minuut verspringt, loop naar een ander poortje, druk op stop als de minuut verspringt. Geeft de stopwatch iets anders dan een minuut aan, dan lopen de klokken niet gelijk.
Laat ik het zo zeggen. Als drie poortjes in een tijdsperiode van 11 seconden verschillend omgaan met minuten, dan klopt er iets niet. Als het mij opvalt dat het op andere locaties ook zo is, dan is dat zo.
Reputatie 6
Badge +2
Laat ik het zo zeggen. Als drie poortjes in een tijdsperiode van 11 seconden verschillend omgaan met minuten, dan klopt er iets niet. Als het mij opvalt dat het op andere locaties ook zo is, dan is dat zo.
Het verbaast mij ook, zulke grote verschillen heb ik nog niet gezien.
Reputatie 6
Badge +2
Neem een stopwatch, ga bij het ene poortje staan, druk op start als de minuut verspringt, loop naar een ander poortje, druk op stop als de minuut verspringt. Geeft de stopwatch iets anders dan een minuut aan, dan lopen de klokken niet gelijk.
Dat duurt gemiddeld een minuut, en dan heb je nog maar twee poortjes vergeleken.
Gesteld dat ze niet gelijk lopen, duurt dat gemiddeld minder dan een minuut. Het is in ieder geval eenvoudig vast te stellen of die klokjes gelijk lopen ja of nee. En of dat 1 of n-1 minuten is met n het aantal poortjes op het station, interesseert me niet. Als ze niet gelijk lopen moet er toch iemand in de achterliggende techniek duiken om de oorzaak te vinden. Dat ga je niet zo van het schermpje kunnen aflezen.
Tijdsynchronisatie is nou niet bepaald een 'nieuwe' techniek en de klokken zouden exact gelijk moeten lopen. Secondewerk qua afwijkingen is al hartstikke fout, laat staan minutenwerk. Om van te janken.
Wellicht geven die apparaten geen foutmelding op afstand als ze wekenlang om welke reden dan ook de klok niet meer hebben kunnen synchroniseren.

En vaststellen dat ze exact gelijk lopen kan niet: Je weet altijd precies hoe snel ze lopen, dus je kunt nooit exact weten welke tijd ze aangeven volgens Heisenberg. 😉
Geldt bovenstaande nog steeds, maar dan voor monitoring. Ook dat is niks nieuws 😉 NS heeft al laten zien er goed in te zijn.
"Gesteld dat ze niet gelijk lopen, duurt dat gemiddeld minder dan een minuut." ? Dat gemiddelde maakt mij niet uit. Een correcte tijdsaanduiding kan ik waarderen. Het controleren of de tijden correct zijn lijkt mij geen obstakel voor de moderators.
Ik ga dit samen met Erryt proberen uit te zoeken. We komen er zo spoedig mogelijk op terug.

Het is al nagevraagd en de gegeven verklaring klopt niet. NS zou dit eigenlijk bij een stuk of 10 stations na moeten lopen, de locatiebeheerders kunnen dit regelen.

Ben toch wel benieuwd hoe vaak een afwijkende klok en op welke stations dit nou eigenlijk voorkomt.
Dit betekent dus, dat als je niet goed op de zeer klein weergegeven tijd let, zoals weergegeven op het poortje, je je korting misloopt, terwijl de rest van de wachtenden zich al (hopelijk) met korting door de poortjes begeven.

In principe geldt het daltarief pas vanaf 09:00 uur. De 5 minuten marge heeft, naast de tijd die nodig is om in te stappen, heel misschien ook wel te maken met klok-onnauwkeurigheden. Op atomaire schaal waar de klokken lopen is een paar seconden een eeuwigheid. Maar praktisch gezien zou ik er niet te moeilijk over doen. Het wordt wel problematisch als de klokken meerdere minuten achterlopen. Want dan zou je mogelijk bij een trein die vertrekt vanaf 09:00 niet in de daluren kunnen inchecken.
@Martin7182,

Lees reactie 14 in dit topic.
Reputatie 7
Badge
[

In principe geldt het daltarief pas vanaf 09:00 uur. De 5 minuten marge heeft, naast de tijd die nodig is om in te stappen, heel misschien ook wel te maken met klok-onnauwkeurigheden. Op atomaire schaal waar de klokken lopen is een paar seconden een eeuwigheid. Maar praktisch gezien zou ik er niet te moeilijk over doen. Het wordt wel problematisch als de klokken meerdere minuten achterlopen. Want dan zou je mogelijk bij een trein die vertrekt vanaf 09:00 niet in de daluren kunnen inchecken.


Vandaag zag ik in Utrecht boven de poortjes vrij grote en duidelijke spandoeken hangen dat aan deze zijde alleen kan worden uitgecheckt. Als NS dergelijke spandoeken ook ophangt, met de mededeling, dat de klokken niet gelijklopen, dan kan ik er goed mee leven, dan ben je oplettender. Tot die tijd, moet NS er toch echt voor zorgen dat apparatuur het doet.
De tijdsweergaven van de stationsklok en de poortjes/palen kunnen verschillen omdat deze allebei door een ander netwerk worden aangestuurd.

De tijden op alle poortjes/palen zullen hetzelfde moeten zijn doordat deze allemaal op hetzelfde netwerk zitten. Als de verbinding wegvalt, bijvoorbeeld door een stroomstoring, zal het poortje/paal worden open- of uitgezet. Op het moment dat het poortje/paal weer verbinding krijgt met het netwerk zal deze weer actief worden en de tijd zal dan worden gesynchroniseerd. Een poortje/paal kan nog wel 7 dagen functioneren zonder netwerk, na 7 dagen zal het geheugen vol raken met reistransacties en dan zal deze zichzelf afstorten en valt daarna uit. De tijden op de poortjes/palen zijn wel de tijden die worden geregistreerd, let dus altijd op deze tijden.

De stationsklokken zullen bij een stroomstoring niet uitvallen maar blijven door lopen. Op het moment dat de stationsklok weer verbinding heeft met het netwerk zal de wijzer bij 00:59 - 00:00 seconden even blijven hangen tot het moment dat de tijd weer synchroon loopt met het netwerk. De stationsklok kan dus een vertekend beeld geven van de daadwerkelijke tijd, maar dit zal maximaal (met hoge uitzondering) niet meer dan 30 seconden verschil zijn.

Fijn dat deze reactie niet meer het antwoord is van dit topic 😉
Ik heb het idee dat dit een landelijk probleem is want ook op Laan van NOI liepen de paaltjes niet allemaal gelijk.
Vandaag zag ik in Utrecht boven de poortjes vrij grote en duidelijke spandoeken hangen dat aan deze zijde alleen kan worden uitgecheckt. Als NS dergelijke spandoeken ook ophangt, met de mededeling, dat de klokken niet gelijklopen, dan kan ik er goed mee leven, dan ben je oplettender. Tot die tijd, moet NS er toch echt voor zorgen dat apparatuur het doet.

Misschien ook een ideetje voor de zomertijd: Spandoeken waarop staat dat de klokken het hele jaar door op wintertijd lopen...

Sorry, maar spandoeken ophangen zodat ze de klokken niet gelijk hoeven te zetten, vind ik een bespottelijk idee.
Ik heb het idee dat dit een landelijk probleem is want ook op Laan van NOI liepen de paaltjes niet allemaal gelijk.

Of het een landelijk probleem betreft? Geen idee.
Reputatie 7
Badge


Sorry, maar spandoeken ophangen zodat ze de klokken niet gelijk hoeven te zetten, vind ik een bespottelijk idee.


Tuurlijk is het bizar. Maar er mag wel duidelijker over gecommuniceerd worden. Juist omdat veel reizigers om 8:54.50 hun pas naar de poortjes maken. De tijden moeten toch gewoon gelijklopen. Stationsklokken lopen toch ook gelijk, of wordt er nu stiekem te vroeg gefloten:).

Reageer