tijdweergave op poortjes | NS Community
beantwoord

tijdweergave op poortjes


Reputatie 7
Badge
Op Amsterdam Centraal (centrumzijde middendoorgang) klopt de tijdsweergave niet op elk poortje. Vanochtend stond het poortje waar ik wilde inchecken nog op 8.54 terwijl het volgens de stationsklok al 20 seconden 8.55 was. Poortje ernaast stond wel al op 8.55. Kortom: Het systeem is niet foutloos.

Dit betekent dus, dat als je niet goed op de zeer klein weergegeven tijd let, zoals weergegeven op het poortje, je je korting misloopt, terwijl de rest van de wachtenden zich al (hopelijk) met korting door de poortjes begeven.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 July 2016, 13:32

Bekijk origineel

123 reacties

Stationsklokken lopen toch ook gelijk
Zeker. Sinds 12 mei 1863 dient volgens het Algemeen Reglement voor de spoorwegdiensten ieder station te zijn “voorzien van een goed loopend uurwerk, geregeld naar den middelbaren tijd naar welken de dienst op den spoorweg plaats heeft”. Dat was buiten de spoorwegen nog geen vanzelfsprekendheid in die tijd.
Terug naar de kern van de zaak.
Als de NS niet kan garanderen dat de klokken exact de juiste tijd aangeven, kunnen deze klokken niet worden gebruikt voor het bepalen van de prijs die in rekening wordt gebracht.
Men zal dit dus ofwel per direct moeten oplossen ofwel moeten afstappen van de werkwijze dat de prijs wordt bepaald op basis van het tijdstip van inchecken.
De eerste vraag betreft of de "tijdweergave op poortjes" correct is. Zo niet, dan kan er aan een oplossing gewerkt worden.
De eerste vraag betreft of de "tijdweergave op poortjes" correct is. Zo niet, dan kan er aan een oplossing gewerkt worden.

Die vraag is toch al door jezelf en diverse andere forumgebruikers beantwoord op basis van bevindingen waarbij naast elkaar gelegen poortjes verschillende tijden aangaven?
Laat een NS moderator deze vraag maar beantwoorden..
We zijn ermee bezig!
Reputatie 7
Badge

Zeker. Sinds 12 mei 1863 dient volgens het Algemeen Reglement voor de spoorwegdiensten ieder station te zijn “voorzien van een goed loopend uurwerk, geregeld naar den middelbaren tijd naar welken de dienst op den spoorweg plaats heeft”. Dat was buiten de spoorwegen nog geen vanzelfsprekendheid in die tijd.


Wel Pepe, laten we dan hopen dat de Amsterdamschen Eenheidstijd binnenkort op Amsterdam CS en alle andere stations der Nederlanden de juiste tijd weergeeft op de poortjes en paaltjes. (Leuk stukje om te lezen trouwens!)

Over tijden in Amsterdam gesproken. Sinds deze week rijdt de intercity naar Deventer plots drie minuten eerder. Ook een verrassing, maar goed als je 'm door die niet gecommuniceerde vervroeging twee keer gemist hebt, dan is dat blijkbaar de nieuwe Amsterdamschen Eenheidstijd voor die trein.
De eerste vraag betreft of de "tijdweergave op poortjes" correct is. Zo niet, dan kan er aan een oplossing gewerkt worden.

Daar heb je gelijk in. Ik heb je bericht #14 gelezen en het zou zo maar kunnen zijn dat de NS zich 1 minuut verschil permitteert. Je geeft aan dat drie klokken resp. 18:23, 18:24 en 18:25 aangaven. Dat zou dan zelfs binnen de marge kunnen vallen.

Het gaat volgens mij in eerste instantie om de definitie van "op tijd lopen". Iedereen heeft daar zijn eigen mening over. Exact op tijd lopen kan geen enkele klok. Je kunt dus zonder definitie niet concluderen dat het tijdweergave fout is, zelfs al zou er 1 of 2 minuten verschil in zitten. Mij lijkt me wel evident dat nog grotere verschillen niet acceptabel zijn, want we moeten natuurlijk voor het fluitsignaal in de trein zitten. Dus voor een voordeelurenrit die om 09:00 begint moet je uiterlijk rond 08:57 in kunnen checken (e.e.a. ook afhankelijk van de afstand die je nog moet overbruggen.

Dit gezegd hebbende, mensen die een paar minuten voor 09:00 al met korting willen reizen en "exact" om 08:55 in willen checken, hebben gewoon pech als de weergave volgens de definitie correct is, maar 1 of 2 minuten achter loopt. Ik ben heel benieuwd naar de definitie van "op tijd lopen" die de NS hanteert.
Reputatie 6
Badge +2
Als iemand die om 8:55:00 wil inchecken seconden lang op het scherm moet turen tot ''8:55'' verschijnt (of analoog om 18:25), dan staat hij in de weg voor de mensen voor wie het niet uitmaakt. Dus ik zou zeggen: niet meer dan één seconde afwijking t.o.v. de stationsklok en de echte tijd.
We zijn ermee bezig!

Dat is goed te lezen KJ. Dus misschien kun je aangeven of het landelijk het geval is. Moest vandaag even naar Schiphol en heb een alternatieve route genomen. De tijden in Alkmaar, Haarlem en Sloterdijk kloppen bij sommige poortjes ook niet. Tussenliggende stations met poortjes heb ik overgeslagen.
Reputatie 7
Badge
Dan lijkt het dus landelijk. Weken ze veel af, Janjan?
Als KJ morgen nog niet weet of het landelijk is, zeg ik het morgen. Ik doe morgen een rondje Nederland, van Eijsden tot Roodeschool, ook al zijn daar Arriva paaltjes. Ik zal in Groningen en Leeuwarden ook op de Arriva paaltjes kijken of de tijd gelijk loopt. Kunnen we mooi zien of dit probleem alleen bij NS speelt.
De afwijkingen die ik ben tegengekomen zijn verschillend. Van enkele seconden,gewoon even goed opletten, tot maximaal 2 minuten. Die twee minuten is gebaseerd op het feit dat twee poortjes naast elkaar, laten we zeggen 15:03 en 15:01 aangeven.

Het is volgens mij aan de NS om dit te controleren en op korte termijn uitspraak te doen of het landelijk is.

Een verklaring en oplossing is voor daarna.


Edit: sprak twee medewerkers op Sloterdijk hierop aan. De aangegeven tijden waren 15:46 en 15:45 zij vonden dit normaal. Daar zijn die vijf minuten extra voor en ieder poortje heeft een eigen klok. Normaal!!!!!!!
Edit: sprak twee medewerkers op Sloterdijk hierop aan. De aangegeven tijden waren 15:46 en 15:45 zij vonden dit normaal. Daar zijn die vijf minuten extra voor en ieder poortje heeft een eigen klok. Normaal!!!!!!!
De NS heeft gewoon een marge ingebouwd. En dan is 5 minuten ruim voldoende.
Edit: sprak twee medewerkers op Sloterdijk hierop aan. De aangegeven tijden waren 15:46 en 15:45 zij vonden dit normaal. Daar zijn die vijf minuten extra voor en ieder poortje heeft een eigen klok. Normaal!!!!!!!


De NS heeft gewoon een marge ingebouwd. En dan is 5 minuten ruim voldoende.


Daar trappen we dus niet in. Die vijf minuten speling is het gevolg van het verschuiven van het tijdstip van reizen naar het tijdstip van inchecken bij het bepalen of korting van toepassing is. Je zou je zelfs kunnen afvragen of die vijf minuten niet te krap is gerekend, want ik kan me voorstellen dat het voor menig oudere reiziger nog een behoorlijk karwei is om in vijf minuten van de poortjes bij de nieuwe bus- en taxistandplaats op Utrecht Centraal bij 1 van de sporen met de laagste volgnummers te komen.
Reputatie 7
Badge
Die vijf minuten zijn er zodat iedereen de tijd heeft om de trein van 9.00 te kunnen halen, net als in de tijd van een papieren kaartje, onafhankelijk van je mobiliteit.

Juist bij een bedrijf als ns is het belangrijk dat de tijd klopt.

Ben heel benieuwd hoe dit afloopt. ...

?!

Juist bij een bedrijf als ns is het belangrijk dat de tijd klopt.

En dat wordt alleen maar belangrijker als per 1 september het van-rit-naar-duurdere-rit-principe wordt ingevoerd waarbij een dure eerste incheck gedurende de hele reis blijft doorwerken, ook bij tussentijds omchecken.
Laten we het vooral simpel houden. Is de "tijdweergave op poortjes" correct? Zo niet, dan kan er aan een oplossing worden gewerkt.
Laten we het vooral simpel houden. Is de "tijdweergave op poortjes" correct? Zo niet, dan kan er aan een oplossing worden gewerkt.

Zo simpel schijnt die vraag niet te zijn, NS is er al 12 dagen mee bezig.
Als íemand mij uit kan leggen waarom een poortje in hemelsnaam vijf (!!!) minuten afwijking mag hebben in iets wat kinderlijk eenvoudig is te synchroniseren, dan eet ik m'n portofoon op. Goede smoes voor een nieuwe.
Een Wallekie Tallekie? - Over "niet bepaald een 'nieuwe' techniek" gesproken... :P

Over!
Ik wacht nog steeds een reactie af, ik hoop hier dinsdag/woensdag antwoord te kunnen geven.
Ik wacht nog steeds een reactie af, ik hoop hier dinsdag/woensdag antwoord te kunnen geven.

Dan zit er niets anders op dan geduldig af te wachten. Het verbaast me echter wel dat NS hier niet per direct antwoord op kan geven, het gaat wel over gegevens die bepalen welke prijs in rekening wordt gebracht aan de reiziger die blindelings zou moeten kunnen vertrouwen op deze informatie.
Het duurt wel wat lang ja, zeker gezien er 2 moderators mee bezig zijn. Nog 5/6 dagen wachten is wel erg lang.

Ze kunnen het zelf ook gelijk checken bij stations waarlangs ze reizen 😃

Reageer