Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion | NS Community
beantwoord

Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion

  • 14 December 2021
  • 57 reacties
  • 2532 Bekeken

Reputatie 2

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 December 2021, 18:05

Bekijk origineel

57 reacties

Rotterdam Stadion wordt nog gewoon gebruikt bij evenementen, dan stoppen een aantal treinen daar speciaal.

En station Heerenveen IJsstadion zal niet meer in gebruik worden genomen omdat de kosten voor de NS welke Prorail berekend om daar te stoppen veel te hoog zijn t.o.v. het aantal gebruikers van het station.  Wat er verder met het station verder gaat gebeuren in de toekomst, geen idee, weghalen kost immers ook geld dus laat Prorail het voorlopig maar zo.

Reputatie 5

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Reputatie 2

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Het idee van station Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Reputatie 7
Badge +1

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Reputatie 2

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Reputatie 2

.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn verschillende opties zie ik, en zo te zien is dit één van de voorstellen. IC-Leeuwarden zou dan dus ook niet meer via Zwolle, Meppel, Steenwijk gaan, dus die komt helemaal niet meer bij Heerenveen. De prioriteit zal op Leeuwarden liggen, omdat daar het meeste reizigers vandaan komen.  

Bij ons in de stad stoppen ook al jaren geen IC's meer. Daar is de 8100 serie voor in de plaats gekomen en dat hebben we ook overleefd.

Maar goed, voorlopig is de bouw van de lijn nog helemaal niet definitief en dus nog toekomstmuziek. Van een definitieve dienstregeling is nog helemaal geen sprake.

Reputatie 5

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Dat is dan de afweging. In Amsterdam zal station Amsterdam Zuid steeds belangrijker worden. En Amsterdam Centraal zal minder dominant zijn als belangrijkste station. 

Als station Heerenveen Noord een kruisstation zal worden zoals Duivendrecht zal de huidige station Heerenveen nog steeds goed bereikbaar zijn. Concessie is dat reizigers met Sprinters naar Zwolle of Leeuwarden moet reizen. 

En dat je met de IC vanaf het bovenste deel van station Heerenveen Noord snel naar Groningen, Lelystad, Amsterdam (Zuid/Centraal), Schiphol/Rotterdam (via HSL) of Den Haag kan. Zoals dat nu kan vanaf de huidige station Heerenveen. 

Wel zal zoals de noordelijke provincies al nieuwe huizen nabij de nieuwe spoorlijn moeten worden aangelegd. Een geïntegreerde aanpak. Dit hadden ze voorgesteld aan het kabinet.

 

Reputatie 2

De bereikbaarheid vind ik nu al prima te doen, met uitzondering in de richting van Groningen.

Maar mij lijkt het allemaal niet nodig voorlopig. De trein die over de Hanzelijn gaat voldoet prima.

Geldverspilling als het ware. 

En dan zal SNG zeker niet voldoen op het huidige traject. Doe daar ook nog een halfuursdienst bij en dan reis ik niet meer met de trein. Dan is de verbinding zodanig slecht genoeg om het OV af te zien.

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂. Ook de verbindingen met de randstad zijn vanuit de sprinter prima.

Vooralsnog zou ik me er vooral niet druk om maken, want zelfs als de Lelylijn er komt duurt het nog jaren voordat alles klaar is.

Reputatie 2

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂.

 

Helaas doet de Sprinter op dit traject een uur hier over.

Dus dat is dubbel zo veel van Zwolle naar Leeuwarden.

En qua verbinding naar Groningen, die is er gewoon al. Maar dan via Zwolle en Assen vanuit de randstad of vanuit Leeuwarden met de Arriva trein..

Deze verbinding verbind alleen de dorpen Emmeloord, Heerenveen, Drachten en de stad Groningen.

En als je vanuit Groningen naar Lelystad reist, is er dan zo’n groot verschil met deze Lelylijn??

En hoeveel minuten tijdsverschil hebben we het dan over voor zo’n miljoenenproject?

Reputatie 7
Badge +3

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

 

Het station heeft nooit poortjes en kaartautomaat gehad. Er waren zelfs geen vaste incheckpalen.Er werden mobiele palen neergezet als het gebruikt werd bij een schaatsevenement.

En dat is waarom het niet meer gebruikt wordt: de organisator van evenementen in Thialf moet NS betalen om treinen op het station te laten stoppen. Voor alleen schaatsevenementen is het station niet rendabel. (Toekomstige) gebruikers zouden de wens om het station dagelijks te gebruiken bij NS moeten neerleggen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, dat de Lelylijn voor een aantal inwoners uit Heerenveen niet goed uitpakt wil nog niet zeggen dat het hele plan niet deugt. Zeker als het verschil tussen Sprinter en IC naar Zwolle maar 3 minuten is.

Ik moet dagelijks twee keer een half uur met de SNG en ik kan je vertellen dat dat prima voldoet 🙂.

 

Helaas doet de Sprinter op dit traject een uur hier over.

Dus dat is dubbel zo veel van Zwolle naar Leeuwarden.

En qua verbinding naar Groningen, die is er gewoon al. Maar dan via Zwolle en Assen vanuit de randstad of vanuit Leeuwarden met de Arriva trein..

Deze verbinding verbind alleen de dorpen Emmeloord, Heerenveen, Drachten en de stad Groningen.

En als je vanuit Groningen naar Lelystad reist, is er dan zo’n groot verschil met deze Lelylijn??

En hoeveel minuten tijdsverschil hebben we het dan over voor zo’n miljoenenproject?

Maar dan heb je het over Leeuwarden en niet over Heerenveen, want voor die Heerenveen is het verschil minimaal.

De Lelylijn zou er vooral moeten komen om Groningen (en ook Leeuwarden) een snellere verbinding te geven met de randstad, en tussenliggende steden een verbinding te geven. Bovendien is via Meppel dan niet meer de enige manier om in het noorden te komen, wat bij storingen nu het gehele noorden van Nederland isoleert van de rest van het land.

Wat betreft dienstregeling: Ga er maar vanuit dat de huidige IC's naar Zwolle niet zomaar zullen verdwijnen, want dan verlies je alle verbindingen richting Utrecht, Deventer, Enschede.

Maar nu zijn we aan speculeren over een project waarvan nog niet eens definitief is of, wanneer en hoe het er komt. Laten we eerst maar afwachten tot het ooit definitief wordt, en wat dan de plannen worden. Komende jaren gaan de IC's sowieso op de schop door de komst van ICNG.

Het was altijd de bedoeling dat de sprinterdienst Zwolle-Leeuwarden zou worden aanbesteed en dat een reguliere bediening van IJsstadion dan zou worden opgenomen in het pakket van eisen. De vraag is alleen hoe het daarmee staat nu het aantal reizigers is ingestort.

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Reputatie 7

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Openbaar vervoer bungelde altijd al onderaan de lijst van prioriteiten.

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Openbaar vervoer bungelde altijd al onderaan de lijst van prioriteiten.

Dat komt ook omdat het OV zelf altijd weer met onrealistische plannen komt die stuk voor stuk vele miljarden kosten en waarvan het rendement hoogst dubieus is. 

Gisteren weer een voorbeeld: de overheid moest miljarden in ERTMS steken zodat er veel meer treinen kunnen gaan rijden. En nu komt ProRail met het verhaal dat dat helemaal niet kan vanwege bodemproblemen. Stop ERTMS dan dus ook maar.

Als ProRail/NS gewoon eens geld zou vragen voor een aantal enkelsporige lijnen om die dubbelspoor te maken om zo knelpunten op te lossen of voor nieuwe stations zouden ze daar veel makkelijker geld voor krijgen. Maar het moeten altijd megaprojecten zijn (liefst ook nog voor internationale verbindingen) terwijl politici vooral kijken naar het rendement voor hun eigen regio en achterban. Een lokale rondweg doet het politiek altijd beter dan een HSL naar Kopenhagen of Berlijn.

 

Reputatie 7
Badge

Maar om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: Volgens mij is dit station nutteloos zolang NS er geen moeite voor wil doen. En het station was ooit een gewoon regulier station waar elke dag treinen stopten. 

Reputatie 5

Maar om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: Volgens mij is dit station nutteloos zolang NS er geen moeite voor wil doen. En het station was ooit een gewoon regulier station waar elke dag treinen stopten. 

Lees via media dat de Thialf ijsstadion onrendabel is. En deze station moet het echt hebben van de ijsstadion. Maar dat is slechts een aantal dagen per jaar. 

Niet vreemd dat NS geen moeite wilt doen. In Zeeland worden die onrendabele stationnetjes gecompenseerd via een compensatieplan. 

Multifunctionele sportstadions zoals Arena zijn eenvoudiger rendabel te houden. Die kunnen ze beter in Heerenveen bouwen met voetbalstadion, ijsstadion en andere sportaccommodaties geintegreerd. 

En omdat zulke sportstadions bereikbaar moeten zijn kunnen ze beter een nieuwe station bouwen. Bijvoorbeeld op de kruisingen van de snelwegen in Heerenveen Noord. En net als bij Kampen Zuid en Almere vele nieuwe woonwijken bij bouwen zodat de nieuwe station en sportstadion meer rendement oplevert. 

Reputatie 7

 

Niet vreemd dat NS geen moeite wilt doen. In Zeeland worden die onrendabele stationnetjes gecompenseerd via een compensatieplan.

En onrendabele stationnetjes buiten Zeeland? Wolfheze, Oosterbeek, Enschede Eschmarke? Dat laatste is geloof ik het station met de minste reizigers per dag van heel het land, toch wordt het niet gesloten. Er zou ooit een Vinexwijk omheen gebouwd worden maar die is er door de crisis destijds nooit gekomen en nu ligt het ver achteraf bij wat industrie. 

Het is soms onnavolgbaar voor een gemiddelde reiziger. Ik kijk altijd met verwondering naar die mini-stationnetjes in andere landen, soms slechts een halte in een weiland of bij een industrieterreintje, en denk dan: was dit Nederland, was dit al jarenlang gesloten omdat het nooit rendabel kan zijn.

En het station was ooit een gewoon regulier station waar elke dag treinen stopten. 

Klopt, maar dat is maar twee of drie jaar geweest. Het werd los van door wat schaatsers In het winterseizoen voornamelijk gebruikt door mensen die bij de Batavusfabriek werkten.

Maar om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: Volgens mij is dit station nutteloos zolang NS er geen moeite voor wil doen. En het station was ooit een gewoon regulier station waar elke dag treinen stopten. 

Niet vreemd dat NS geen moeite wilt doen. In Zeeland worden die onrendabele stationnetjes gecompenseerd via een compensatieplan. 

Die kleine stations in Zeeland worden helemaal niet gecompenseerd. Dat is ook niet nodig want de reizigersaantallen zijn daar helemaal niet zo laag en al jaren stijgend. Het enige wat gesubsidieerd wordt is de nieuwe intercity op werkdagen.

 

En omdat zulke sportstadions bereikbaar moeten zijn kunnen ze beter een nieuwe station bouwen. Bijvoorbeeld op de kruisingen van de snelwegen in Heerenveen Noord.

Heerenveen is zodanig klein dat je daar geen nieuw station moet bouwen. Een station in Staphorst is bijv. veel nuttiger, daar is veel potentieel.

Reputatie 7

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

Reputatie 5

Maar om even terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: Volgens mij is dit station nutteloos zolang NS er geen moeite voor wil doen. En het station was ooit een gewoon regulier station waar elke dag treinen stopten. 

Niet vreemd dat NS geen moeite wilt doen. In Zeeland worden die onrendabele stationnetjes gecompenseerd via een compensatieplan. 

Die kleine stations in Zeeland worden helemaal niet gecompenseerd. Dat is ook niet nodig want de reizigersaantallen zijn daar helemaal niet zo laag en al jaren stijgend. Het enige wat gesubsidieerd wordt is de nieuwe intercity op werkdagen.

 

En omdat zulke sportstadions bereikbaar moeten zijn kunnen ze beter een nieuwe station bouwen. Bijvoorbeeld op de kruisingen van de snelwegen in Heerenveen Noord.

Heerenveen is zodanig klein dat je daar geen nieuw station moet bouwen. Een station in Staphorst is bijv. veel nuttiger, daar is veel potentieel.

Je hebt gelijk. Die IC wordt gecompenseerd. 

Heerenveen is inderdaad te klein voor 2 stations. Maar 1 nieuwe station als Lelylijn echt wordt aangelegd is ook prima. Weet dat jij niet gelooft in aanleg van de Lelylijn. 

Maar vergis je niet in draagvlak voor Lelylijn. Ook een aantal politieke partijen is voor aanleg van Lelylijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

Steenwijk heeft ook een IC, met nog minder inwoners. 

De andere kant richting Groningen op: Hoogeveen heeft geen intercity, maar weer veel meer inwoners. Al willen ze die wel graag 😅.

Reputatie 7

Voordat de lelylijn er ligt (zo die er ooit al gaat komen) zal het al snel 2030 zijn dus ik denk dat het handig is om het station voor Thialf af te breken. Je kan het ook laten staan en laten verloederen zoals nu ongetwijfeld gebeurt.

Reageer