Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion | NS Community
beantwoord

Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion

  • 14 December 2021
  • 57 reacties
  • 2533 Bekeken


Toon eerste bericht

57 reacties

Voordat de lelylijn er ligt (zo die er ooit al gaat komen) zal het al snel 2030 zijn dus ik denk dat het handig is om het station voor Thialf af te breken. Je kan het ook laten staan en laten verloederen zoals nu ongetwijfeld gebeurt.

Nee het station ligt er nog steeds netjes bij, van verloedering is echt geen sprake.

Reputatie 7
Badge

Ik was twee jaar geleden bij een evenement in Thialf en heb toen een wandeling gemaakt in de omgeving. Het viel mij ook op dat het station er netjes en onderhouden uit zag. Maar buiten Thialf is er eigenlijk niks rond het station. Er zijn ook nog al wat lege bedrijfspanden in de omgeving.

Reputatie 7

Voordat de lelylijn er ligt (zo die er ooit al gaat komen) zal het al snel 2030 zijn dus ik denk dat het handig is om het station voor Thialf af te breken. Je kan het ook laten staan en laten verloederen zoals nu ongetwijfeld gebeurt.

Nee het station ligt er nog steeds netjes bij, van verloedering is echt geen sprake.

 

TS zegt in zijn openingspost: Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

 

Ik ga er dan vanuit dat er wel degelijk sprake is van verloedering.

Reputatie 2

Ik was twee jaar geleden bij een evenement in Thialf en heb toen een wandeling gemaakt in de omgeving. Het viel mij ook op dat het station er netjes en onderhouden uit zag. Maar buiten Thialf is er eigenlijk niks rond het station. Er zijn ook nog al wat lege bedrijfspanden in de omgeving.

Nou het zou wel fijn zijn voor de bewoners van de wijken De Akkers, De heide, Skoatterwald en Oudeschoot. Misschien zelfs Heerenveen-Midden. Dat ligt vanaf daar dichterbij dan het centrale station.

De bussen worden behoorlijk overbelast als hier een evenement is. Heel veel mensen zien hierdoor af van het openbaar vervoer als ze naar Thialf gaan. In mijn buurt is hierdoor ook nooit parkeerplek als er een evenement is.

En om het als SPR station te openen lijkt mij een beter idee dan wat er vroeger was. Vroeger stopte hier altijd ook IC's en dat is natuurlijk niet wenselijk. Een Intercity is dit station ook niet waard. Maar van mij apart stoppen er alleen Sprinters dan neem je de last van de bussen af en is het hoofdrailnet beter bereikbaar voor mensen die naar Thialf gaan of de bewoners.

 

Reputatie 7
Badge

Volgens mij waren dat IC's die tussen Zwolle en Leeuwarden als stoptrein reden. Kwamen uit Amsterdam als ik het goed heb. 

Voordat de lelylijn er ligt (zo die er ooit al gaat komen) zal het al snel 2030 zijn dus ik denk dat het handig is om het station voor Thialf af te breken. Je kan het ook laten staan en laten verloederen zoals nu ongetwijfeld gebeurt.

Nee het station ligt er nog steeds netjes bij, van verloedering is echt geen sprake.

 

TS zegt in zijn openingspost: Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

 

Ik ga er dan vanuit dat er wel degelijk sprake is van verloedering.

Betreurend inzake dat er een station ligt maar niet gebruikt wordt, dat was de context van zijn bericht.

Reputatie 2

Ik vraag me af wat de NS zelf hier over te zeggen heeft aangezien dit een van de laatste artikelen ooit over het station is:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/924670-ns-wil-serieus-kijken-naar-opnieuw-openen-van-treinstation-thialf

Er wordt gezegd dat dit fysiek onmogelijk is, maar dat lijkt mij nu niet meer fysiek onmogelijk na de doortrekking van de Sprinter naar Zwolle.

De Sprinter rijd altijd achter de IC aan. Dus de Sprinter heeft genoeg tijd om te stoppen, er zit zo’n 20 minuten tussen de SPR dienst en de IC dienst.

Reputatie 5

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

Steenwijk heeft ook een IC, met nog minder inwoners. 

De andere kant richting Groningen op: Hoogeveen heeft geen intercity, maar weer veel meer inwoners. Al willen ze die wel graag 😅.

Gemeentes willen aangesloten zijn op het spoornet. Dronten is o.a. een voorbeeld. Nadat Flevolijn was aangelegd hadden ze al een ruimte gereserveerd voor het geval de spoorlijn vanaf Lelystad doorgetrokken zou worden. En inmiddels 9 jaar is het aangesloten. 

Steenwijk en Hoogeveen is net als Dronten een gemeentes tussen knooppunten. In dit geval Zwolle - Leeuwarden/Groningen. 

Dan is het niet alleen specifiek hoeveel inwoners er zijn. Maar moet er ook afgewogen worden of Hoogeveen of Steenwijk wel of niet bediend kan worden door een IC. Al is het soms wel krom. En lastig uit te leggen.

Ik vraag me af wat de NS zelf hier over te zeggen heeft aangezien dit een van de laatste artikelen ooit over het station is:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/924670-ns-wil-serieus-kijken-naar-opnieuw-openen-van-treinstation-thialf

Er wordt gezegd dat dit fysiek onmogelijk is, maar dat lijkt mij nu niet meer fysiek onmogelijk na de doortrekking van de Sprinter naar Zwolle.

De Sprinter rijd altijd achter de IC aan. Dus de Sprinter heeft genoeg tijd om te stoppen, er zit zo’n 20 minuten tussen de SPR dienst en de IC dienst.

Hier heb ik zelf geen idee van. Vermoedelijk is de toekomst hiervan zeer onzeker vanwege de tijden waarin we momenteel leven. Maar, zoals gezegd, dat is een vermoeden, geen feit. Ik zal de feedback eens doorzetten.

Reputatie 5

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

 

Ken niet de hele achtergrond waarom er wel in Heerenveen een station is. En in het grotere Drachten niet. 

Maar vaak zie je in de geschiedenis dat er tussen twee grote knooppunten een nieuwe spoorlijn werd aangelegd. En dan komen er een aantal tussenliggende stations. 

Waarom dus geen Groningen - Drachten - Heerenveen? En wel Groningen - Buitenpost - Leeuwarden? Is dat historisch zo gegroeid? 

Het zou een gemiste kans zijn als Nederland niet wil aansluiten op de spoorcorridor Kopenhagen - Hamburg - Bremen - Groningen - Amsterdam. Dan zal hooguit snel gereisd kunnen worden met de trein tussen Malmö - Kopenhagen - Hamburg - Bremen. En is er een missing link tussen Scandinavië - Noordwest Duitsland - Noord Nederland tussen Bremen - Groningen - Amsterdam. Waardoor Drachten en Emmeloord niet zullen worden aangesloten op het spoornet. 

Reputatie 5

Ik vraag me af wat de NS zelf hier over te zeggen heeft aangezien dit een van de laatste artikelen ooit over het station is:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/924670-ns-wil-serieus-kijken-naar-opnieuw-openen-van-treinstation-thialf

Er wordt gezegd dat dit fysiek onmogelijk is, maar dat lijkt mij nu niet meer fysiek onmogelijk na de doortrekking van de Sprinter naar Zwolle.

De Sprinter rijd altijd achter de IC aan. Dus de Sprinter heeft genoeg tijd om te stoppen, er zit zo’n 20 minuten tussen de SPR dienst en de IC dienst.

Reactie van regiodirecteur gehoord. Sprak vooral dat een extra stop van IC op Heerenveen Ijsstadion 3 minuten extra tijd kost. En dat dan doorwerkt. Bijvoorbeeld bij Zwolle waar de IC uit Groningen op crossover perrons 3 en 5 wacht op de IC uit Leeuwarden. En bij Almere Centrum weer niet goed aansluit op de IC naar Amsterdam Centraal. Dat is mijn interpretatie. 

Maar wacht op reactie van Laura. 

Reputatie 7
Badge +3

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Zo afgeserveerd dus ook weer niet.

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord dat woensdagmiddag is gepresenteerd door VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/12/15/regeerakkoord-kabinet-investeert-drie-miljard-in-lelylijn/

Ik vrees dat @Hanzeboog gelijk heeft. Dit is de terugkoppeling die ik krijg:

•    Op dit moment wordt station Heerenveen IJsstadion niet gebruikt bij evenementen. Een extra stop van de treinen past niet in de dienstregeling: tussen Zwolle en Leeuwarden hebben we vijf bewegende bruggen die de ruimte in de dienstregeling beperken. Ook gaat een extra stop ten koste van aansluitingen in Zwolle, Meppel of Leeuwarden.
•    Tijdens evenementen rijdt er een speciale ‘Thialf-expres’. Deze bus brengt reizigers van station Heerenveen rechtstreeks naar Thialf – en andersom.
•    Provincie, gemeente, Thialf, ProRail en NS blijven in gesprek over de mogelijke bediening van Heerenveen IJsstadion. Zodra er nieuwe kansen zijn, proberen we de stop bij Thialf weer te introduceren.

Reputatie 7

Heerenveen heeft net geen 30.000 inwoners. Een intercity is al erg luxe eigenlijk 😁 Twee stations dan helemaal.

Drachten heeft er 45.000. Maar geen spoor..… vreemd genoeg.

 

Waarom dus geen Groningen - Drachten - Heerenveen? En wel Groningen - Buitenpost - Leeuwarden? Is dat historisch zo gegroeid? 

Even opgezocht: Het blijkt dat Drachten een tramlijn had naar Groningen en naar Leeuwarden. In 1947 is deze door NS overgenomen en al snel weer gesloten voor passagiersvervoer. De lijn is opgedoekt en jaren later vrijwel geheel afgebroken. Zo zonde !

Mooi dat er waarschijnlijk toch een Lelylijn gaat komen. Heeft her noorden hard nodig.

Reputatie 2

Ik vrees dat @Hanzeboog gelijk heeft. Dit is de terugkoppeling die ik krijg:

•    Op dit moment wordt station Heerenveen IJsstadion niet gebruikt bij evenementen. Een extra stop van de treinen past niet in de dienstregeling: tussen Zwolle en Leeuwarden hebben we vijf bewegende bruggen die de ruimte in de dienstregeling beperken. Ook gaat een extra stop ten koste van aansluitingen in Zwolle, Meppel of Leeuwarden.
•    Tijdens evenementen rijdt er een speciale ‘Thialf-expres’. Deze bus brengt reizigers van station Heerenveen rechtstreeks naar Thialf – en andersom.
•    Provincie, gemeente, Thialf, ProRail en NS blijven in gesprek over de mogelijke bediening van Heerenveen IJsstadion. Zodra er nieuwe kansen zijn, proberen we de stop bij Thialf weer te introduceren.

Dus dit kan ook niet gerealiseerd worden met de serie 9000? Dat is wel heel frappant. Er is 20 minuten tussen de IC en SPR dienst. Maar de sprinter kan daar dus ook niet stoppen.

Het OV is dan zeker geen goed alternatief voor deze wedstrijden. De bus kan je niet eens in door de drukte.

Maar in dat geval kan het beter afgebroken worden, het is een behoorlijk ongure plek geworden waar mensen drugs handelen en illegaal vuurwerk afsteken. En nog treinen spotten, meer functie heeft het niet.

Reputatie 5

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Zo afgeserveerd dus ook weer niet.

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord dat woensdagmiddag is gepresenteerd door VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/12/15/regeerakkoord-kabinet-investeert-drie-miljard-in-lelylijn/

Beste nieuws in lange tijd. 👍 Er is nog een lange weg te gaan. Zien wat de vervolgstappen zullen zijn zoals tracevarianten (parallel aan de snelwegen?), extra financiering, overleg met Duitsland over Groningen - Oldenburg e.a. 

Lees dat het kabinet 3 miljard euro gaat uittrekken. Daar kom je een eind mee. Maar zelfs als de Lelylijn een spoorlijn vergelijkbaar met de Hanzelijn wordt zal 3 miljard euro mogelijk niet voldoende zijn. Lijk me dan dat voor die 3 miljard euro het deel tussen Lelystad - Emmeloord - Heerenveen (Noord) eerst gaan aanleggen. Of andersom het deel tussen Groningen - Drachten - Heerenveen. Het deel tussen Heerenveen - Emmeloord is het dunbevolkt. Daar kunnen ze eventueel mee wachten. 

Reputatie 2

En alle gespeculeer over de Lelylijn: die is politiek al lang afgeserveerd. Alle geld gaat naar zorg, defensie, studiefinanciering, kinderopvang en andere sociale doelen.

Zo afgeserveerd dus ook weer niet.

Het nieuwe kabinet maakt drie miljard euro vrij voor de aanleg van de Lelylijn. Dat staat in het regeerakkoord dat woensdagmiddag is gepresenteerd door VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De komende periode wordt verder uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie van het noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/12/15/regeerakkoord-kabinet-investeert-drie-miljard-in-lelylijn/

Beste nieuws in lange tijd. 👍 Er is nog een lange weg te gaan. Zien wat de vervolgstappen zullen zijn zoals tracevarianten (parallel aan de snelwegen?), extra financiering, overleg met Duitsland over Groningen - Oldenburg e.a. 

Lees dat het kabinet 3 miljard euro gaat uittrekken. Daar kom je een eind mee. Maar zelfs als de Lelylijn een spoorlijn vergelijkbaar met de Hanzelijn wordt zal 3 miljard euro mogelijk niet voldoende zijn. Lijk me dan dat voor die 3 miljard euro het deel tussen Lelystad - Emmeloord - Heerenveen (Noord) eerst gaan aanleggen. Of andersom het deel tussen Groningen - Drachten - Heerenveen. Het deel tussen Heerenveen - Emmeloord is het dunbevolkt. Daar kunnen ze eventueel mee wachten. 

Het word nu wel een beetje off topic met die lelylijn. Je kunt hiervoor beter een nieuw topic aanmaken.

Reputatie 5

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Mogelijk weet je het al. Ze willen 3 miljard uitgeven aan de Lelylijn op lange(re) termijn. Hoe zou je vanaf de A 7 de Lelylijn willen inpassen naar Heerenveen (Centraal)? Weet niet hoe goed je bekend met het gebied in Heerenveen. 

Reputatie 2

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Mogelijk weet je het al. Ze willen 3 miljard uitgeven aan de Lelylijn op lange(re) termijn. Hoe zou je vanaf de A 7 de Lelylijn willen inpassen naar Heerenveen (Centraal)? Weet niet hoe goed je bekend met het gebied in Heerenveen. 

Door bijvoorbeeld een tunnel te maken.

Maar dat duurt nog wel even voordat dat uberhaupt ter sprake komt.

Reputatie 5

 

 

 

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Mogelijk weet je het al. Ze willen 3 miljard uitgeven aan de Lelylijn op lange(re) termijn. Hoe zou je vanaf de A 7 de Lelylijn willen inpassen naar Heerenveen (Centraal)? Weet niet hoe goed je bekend met het gebied in Heerenveen. 

Door bijvoorbeeld een tunnel te maken.

Maar dat duurt nog wel even voordat dat überhaupt ter sprake komt.

Stel de vraag helemaal verkeerd. Wilde eigenlijk vragen hoe je de Lelylijn via een tunnel wil aanpassen. Zie dat het vanaf de A 7 niet ver is. Dus is het een goede afweging om het hoofdstation rechtstreeks aan te sluiten op de Lelylijn. Of via een verbindingsspoorlijn. Dat bespaart een tweede station. 

Reputatie 2

 

 

 

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Mogelijk weet je het al. Ze willen 3 miljard uitgeven aan de Lelylijn op lange(re) termijn. Hoe zou je vanaf de A 7 de Lelylijn willen inpassen naar Heerenveen (Centraal)? Weet niet hoe goed je bekend met het gebied in Heerenveen. 

Door bijvoorbeeld een tunnel te maken.

Maar dat duurt nog wel even voordat dat überhaupt ter sprake komt.

Stel de vraag helemaal verkeerd. Wilde eigenlijk vragen hoe je de Lelylijn via een tunnel wil aanpassen. Zie dat het vanaf de A 7 niet ver is. Dus is het een goede afweging om het hoofdstation rechtstreeks aan te sluiten op de Lelylijn. Of via een verbindingsspoorlijn. Dat bespaart een tweede station. 

Mij lijkt het beter als je een tunnel maakt bij het centrale station van Heerenveen en dat alle lijnen dan ook op het station Heerenveen (Centraal) samen komen.

In een station bij een afgelegen industrieterrein (Heerenveen-Noord) waar nu helemaal geen OV nodig is zie ik weinig. Als je een tunnel maakt bij het centrale station is het voor iedereen beter bereikbaarder. Ook de overstap op de IC voor inwoners van Heerenveen. 

Iets als wat station Antwerpen heeft als het ware.  Maar dan wellicht op een kleinere schaal

Badge +3

Bestaand gebied/bebouwing ondertunnelen zoals Rotterdam (Wijnhaven) of de GVB Noord-Zuidlijn, of zelfs iets ‘simpels’ als station Best (4 sporen) is natuurlijk vele malen duurder dan een nieuw tracé langs de A7.

Hoe bereikbaar wil je station Heerenveen Centrum (geen Centraal) hebben? Dat kan eventueel ook met HOV-achtige oplossingen, of natuurlijk de bestaande sprinters.

Ik vergelijk het maar met Eindhoven Airport. Daar zou relatief eenvoudig een spoor naartoe gelegd kunnen worden (ligt er al deels, maar dat is cargo (GDC goederendistributiecentrum Eindhoven-Acht), maar met de Airport shuttlebus vanaf Eindhoven of bus 20 van/naar station Best ben je er ook redelijk snel.

Heerenveen Noord zou dan zoiets als Sloterdijk worden, waar tot voor kort ook bijzonder weinig te doen was qua bewoning of toerisme (tegenwoordig wel veel hotels en de ‘Flixbus’ opstapplaats, en ja dat moet allemaal Amsterdam Zuid worden op termijn).

Maar ruimte zat, dus een grote P+R en wat outlet stores erbij en je hebt Heerenveen op de kaart staan, meer dan met een spoortunnel naar het centrum! :rofl:

Reputatie 7

Aardig het gespeculeer over de Lelylijn.

Ook al is er nu geld voor uitgetrokken, wil dat nog lang niet zeggen dat die er binnen afzienbare tijd ook daadwerkelijk komt. Ongetwijfeld komen er eindeloze discussies met gemeenten die in uit hun krachten gegroeide dorpen een station willen, milieuorganisaties die een ruime bocht om een poel eisen vanwege een de zeldzame rood snavelige blauw-groen gevlekte plompeduikeend, een extra diep gelegen tunnel onder een poldertje vanwege een zeldzame pol gras,  een uitgestorven gewaand insect of een nieuw ontdekte wormpje. Bedenk het maar.

Enfin, tegen de tijd dat de Lelylijn bijna klaar is, blijkt misschien wel dat de traditionele trein een achterhaald vervoermiddel is.

Het is nuttiger de  miljarden nu te investeren in verschillende knelpunten. Enkelsporige trajecten en bruggen verdubbelen, dat maakt het spoor robuuster en minder gevoeliger voor vertragingen. Extra sporen en perroncapaciteit op knooppunten om meer snellere  overstappen mogelijk te maken. Inhaalsporen bij kleinere station waardoor snelle Intercity’s meer mogelijkheden hebben Sprinters te kunnen inhalen, verbindingbogen om snellere en directere verbindingen te introduceren. 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder dat er honderdduizenden woningen worden gebouwd in de buurt van stations is er geen business case voor dit project. En moeten die mensen allemaal met de trein naar de Randstad forensen?

De bestuurders van de noordelijke provincies hebben geen idee wat voor een structuurwijzigingen ze voorstellen voor het noorden van het land. Zonder die structuurwijzigingen waardoor er woningen bij moeten wonen er veel te weinig mensen voor een nieuwe spoorlijn.

Me dunkt dat er veel dringender projecten zijn in Nederland. Te beginnen met verstevigen van allerlei trajecten waar de treinen te zwaar zijn en het spoor aan het verzakken is.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9267/prorail-treinverkeer-onder-druk-door-zwakke-spoorbodem.html

Of de spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst. Om maar een dwarsstraat te noemen.

×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Een spoorverdubbeling van 2 naar 4 tussen Meppel en Zwolle lijkt dan logischer en eenvoudiger om het treinverkeer van en naar het noorden te verbeteren. Niet alleen is er dan meer capaciteit, ook voorkomt het dat direct het hele noorden geïsoleerd is van de rest van het land als er een verstoring optreed. Dat gebeurd helaas regelmatig. 

En zorg eventueel bij dat Meppel beter te passeren is voor de snellere IC's. Dat sluit ook weer mooi aan bij de bochtverruiming die in Hoogeveen momenteel gaande is 😉.

Maar goed, wie ben ik 🙃

Reageer