Skip to main content

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

@JurgenH Dat hebben we jaren geleden al geroepen. Maar een spoorverdubbeling tussen Zwolle en Meppel is natuurlijk geen project met prestige als die Lelylijn. Terwijl de bestuurders in het Noorden daar op betrekkelijk korte termijn een flinke verbetering mee zouden kunnen realiseren.

Wel grappig dat dit weer eens ter sprake komt. Mijn eerste topic hier ging over de problemen met de treindienst tussen Zwolle en Meppel toen er fikse storing was en er een chaos was met vervangend vervoer.

 
 
×
 
 
 

@JurgenH Dat hebben we jaren geleden al geroepen. Maar een spoorverdubbeling tussen Zwolle en Meppel is natuurlijk geen project met prestige als die Lelylijn. Terwijl de bestuurders in het Noorden daar op betrekkelijk korte termijn een flinke verbetering mee zouden kunnen realiseren.


​​​

 

Een project als dit dus, met voor de richting Groningen een ruime boog om Meppel heen. Ten zuiden van Meppel (langs de A28) om te oosten van Meppel aan te sluiten op de bestaande lijn richting Hoogeveen. Kan de Intercity naar Groningen op volle snelheid Meppel links laten liggen.


Met daaraan toegevoegd een tweede spoorbrug over de IJssel bij Zwolle. Dan kun je een veel betere dienstregeling plannen. Viersporigheid tussen Meppel en Hattemerbroek aansluiting. Veel zinniger dan de Lelylijn.


Graag ook de Nedersaksenlijn, een trein Enschede - Emmen - Veendam - Groningen kan gaan rijden  Ook geen prestige maar wel zeer nuttig om de cirkel rond te maken en nieuwe verbindingen en een alternatief te creëren. Goed voor heel oost- Nederland plus Groningen en Drenthe. Nu is Zwolle een bottleneck voor het noorden. En, niet in het noorden, maar toch: de spoorbrug bij Ravenstein verdubbelen. En Zwolle- Deventer geheel dubbelsporig maken zodat er eindelijk een echte intercity kan gaan rijden tussen.


Zo is er heel wat aan kleinere projecten te verzinnen die voor een veel beter en robuuster spoornet kunnen zorgen. 


Ik vrees dat @Hanzeboog gelijk heeft. Dit is de terugkoppeling die ik krijg:

•    Op dit moment wordt station Heerenveen IJsstadion niet gebruikt bij evenementen. Een extra stop van de treinen past niet in de dienstregeling: tussen Zwolle en Leeuwarden hebben we vijf bewegende bruggen die de ruimte in de dienstregeling beperken. Ook gaat een extra stop ten koste van aansluitingen in Zwolle, Meppel of Leeuwarden.
•    Tijdens evenementen rijdt er een speciale ‘Thialf-expres’. Deze bus brengt reizigers van station Heerenveen rechtstreeks naar Thialf – en andersom.
•    Provincie, gemeente, Thialf, ProRail en NS blijven in gesprek over de mogelijke bediening van Heerenveen IJsstadion. Zodra er nieuwe kansen zijn, proberen we de stop bij Thialf weer te introduceren.

Dw bus kost extra geld, de trein ook, omdat er verder gereisd wordt als je vanaf Zwolle komt. Daarbij ben je extra tijd kwijt.


Tijdens evenementen rijdt er een speciale ‘Thialf-expres’. Deze bus brengt reizigers van station Heerenveen rechtstreeks naar Thialf – en andersom.

In het verleden is dat niet altijd goed gegaan omdat Arriva eiste dat Thialf/KNSB mee moesten betalen aan de bus omdat die niet kostendekkend is. Omdat zowel Thialf als de KNSB zelf zwaar noodlijdend zijn weigerden die met als gevolg dat er geen bus reed. Thialf riep de bezoekers daarom op om met de auto te komen. De laatste keer heeft als ik me goed herinner een sponsor bijgedragen om de busdienst mogelijk te maken.

Anderzijds snap ik dat je geen station in stand gaat houden dat alleen twee keer per jaar door 1000 of 2000 man gebruikt wordt voor een evenement. En bij andere evenementen die niet toevallig langs het spoor plaatsvinden moeten mensen ook met een bus.


Reageer