beantwoord

Treinsimulator


Reputatie 6

Hoi,

Ik las op onderstaande link over de mogelijkheid om de treinsimulator van NS te proberen, ter promotie van het machinisten-vak. Dit lijkt me eigenlijk best wel interessant! Volgens onderstaand bericht kan dit aanstaande vrijdag in Utrecht. Heeft iemand informatie over de tijden waarop dit mogelijk is?

 

https://www.ns-epublisher.com/epublisher:news/article/article/1121456777/edition/1117141144?utm_medium=1&utm_content=1121456241&pk_keyword=1121456241&utm_campaign=1117141144&fbclid=IwAR1gEMDKEgwLop9cebIFsIgRV_Md7YBspAvmfAPlrVy1Igi-gNEsKk280es

Groetjes,

Tonny

icon

Beste antwoord door Sanne NS 1 June 2022, 12:33

Bekijk origineel

12 reacties

Goedemiddag Tonny.s! 

Wat een enthousiaste reactie zeg! Wat leuk dat je hier zoveel interesse in hebt. De simulator is altijd van 10:00-16:00 geopend. Tussen deze tijden kan je hem dus bezoeken :) 

Reputatie 6

Tof! Dankjewel.

Ik hoop dat het dan wel een bewegende simulator is en met betere schermen dan degene die in Amersfoort staan voor de machinisten opleidingen en de jaarlijkse terugkomdag.

Maar wel leuk om eens een kijkje te krijgen voor het publiek in de cabine en wat erbij komt kijken als machinist.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet je zelf ook eens gaan kijken Jeroen. De bediening en knoppen zijn volgens het bericht die van de Intercity Nieuwe Generatie, dan heb je toch ook nog een keer “gereden”. 😁

Ik kan in ieder geval wel verklappen dat het geen bewegende simulator is, maar gewoon een eenvoudige setup van een nagemaakte stuurtafel met een drietal beeldschermen.

Misschien moet je zelf ook eens gaan kijken Jeroen. De bediening en knoppen zijn volgens het bericht die van de Intercity Nieuwe Generatie, dan heb je toch ook nog een keer “gereden”. 😁

Ik heb al eens in de cabine mogen zitten van een ICNG testtrein toen ze stonden te wachten op Lelystad om testritten te doen op de Hanzelijn in de nacht. Toen de hele trein even bekeken aangezien de trein die ik moest afrangeren vertraging had.

Helaas was meerijden geen optie 😁

En ik moet zeggen dat de hele inrichting er erg luxe uitzag, zeker voor een trein die binnenlandse trajecten rijdt straks. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas was meerijden geen optie 😁

Kon je je niet verstoppen op het toilet en er dan pas tijdens de rit uit komen? Met een smoesje dat de deur opeens dicht ging en je hem niet meer open kreeg en dat daar toch even naar gekeken moest worden. 🤣🤣

 

Even terug on topic, leuk voor de liefhebbers dat deze simulator on tour gaat en men het zelf kan proberen. Maar het is natuurlijk ook om nieuwe machinisten te werven. Hopelijk levert het wat op.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat het dan wel een bewegende simulator is en met betere schermen dan degene die in Amersfoort staan voor de machinisten opleidingen en de jaarlijkse terugkomdag.

Zit weinig beweging in denk ik 😀

 

Met zo'n opstelling kun je bijna net zo goed thuis een train simulator spelletje gaan spelen.

Bouw een nieuwe bewegende simulator in een vrachtwagen die je zo en zo voor de herinstructie langs de standplaatsen kan laten rijden (besparing op het reizen van alle machinisten naar Amersfoort) en dan kun je ook nog eens voor wervingsacties een echte simulator inzetten.

En grafisch mag het inmiddels ook wel eens flink opgewaardeerd worden, we zijn inmiddels aanbeland in 2022 met een beeldkwaliteit die 20 jaar geleden misschien nog acceptabel was maar nu inmiddels toch niet meer.

Reputatie 7
Badge

Met zo'n opstelling kun je bijna net zo goed thuis een train simulator spelletje gaan spelen.

Bouw een nieuwe bewegende simulator in een vrachtwagen die je zo en zo voor de herinstructie langs de standplaatsen kan laten rijden (besparing op het reizen van alle machinisten naar Amersfoort) en dan kun je ook nog eens voor wervingsacties een echte simulator inzetten.

En grafisch mag het inmiddels ook wel eens flink opgewaardeerd worden, we zijn inmiddels aanbeland in 2022 met een beeldkwaliteit die 20 jaar geleden misschien nog acceptabel was maar nu inmiddels toch niet meer.

Waarschijnlijk heb je niet eens in de gaten hoe groot en hoe duur een bewegende simulator is, en hoe je die steeds veilig in elkaar kan zetten om vervolgens veilig zijn werk te laten doen.

Verder gaat het uiteraard om de praktijk en de opleiding, en niet om de kwaliteit van de route. Dan boeit het niet dat er geen herkenbare gebouwen zijn. 

Als jij lekker Train Simulator wilt doen, dan doe je dat toch lekker? De ervaring is dan wel een gamesimulatie en geen praktijksimulatie. Een groot verschil. Bij Train Simulator is alles vaak versimpeld. 

@Aar  Ik ben niet van gisteren en bij de NS wordt ook gewoon aangegeven wat de simulatoren kosten. Zo'’n simulator is hedendaags ook gewoon in een vrachtwagen of container unit te bouwen en kan zo overal heen vervoerd worden.

Precies het gaat om de opleiding en daarbij is het wel prettig als er bv iets waargenomen moet worden op het nevenspoor dat dat ook waarneembaar is en niet zoals bij de herinstructie dat nagenoeg geen enkele ervaren machinist het object waar heeft genomen.  Dan is er toch echt wel iets mis met de kwaliteit van het grafische deel.

En die laatste zin komt nogal laagdunkend over, maar ik spreek in ieder geval uti ervaring over de simulatoren die in Amersfoort staan aangezien ik daar genoeg tijd heb doorgebracht.

De opstelling zoals deze nu op de stations wordt neergezet is ook relatief een eenvoudige setup.

Een gamesimulator kan overigens net zo echt zijn als een praktijksimulator, het ligt er net aan hoeveel je er voor over hebt maar verdiep je eens in de F1 simulatoren die je ook thuis gewoon kunt neerzetten.

Reputatie 7
Badge

Een vrachtwagen kan ook, maar dat trekt weinig mensen aan die via pijlen in de stationhal naar een parkeerplaats gestuurd worden waar de opstelling te zien is. Een ICNG-tent in de stationshal valt veel meer op, maar daartegenover staat dan wel een versimpelde simulatiecomputer.

Over je ervaringen kan ik weinig vertellen, ik heb als geinteresseerde tijdens 'Spoor 175' de simulator mogen bedienen, en eventjes kort met de simulator op het station.

Reageer