Treinspotten op station Zwolle

  • 6 January 2021
  • 17 reacties
  • 549 Bekeken

Hallo allemaal

Ik vind het heel leuk om te treinspotten in Zwolle zoals Koplopermau en Spoor 4 maar als ik al kijk naar het topic van Bas kan dit niet eens omdat je dan een OV chipkaart nodig hebt. Heel erg gek als je al wilt treinspotten met een leeftijd van 11 en dat je dan ook nog eens een OV chipkaart nodig hebt en als je die hebt kun je maar een uur spotten. Nou ja. Dan ga ik maar weer op station Stadshagen spotten waar elke keer dezelfde trein komt… of is er toch een mogelijkheid dat ik wel kan treinspotten?

 

natuurlijk ben ik niet aan het mopperen maar waarom een OV Chipkaart?


17 reacties

Toch een anonieme OV-chipkaart van iemand lenen of er zelf een kopen. Houdt er wel rekening mee dat je binnen een uur weer even moet uitchecken anders worden er kosten in rekening gebracht. Daarna kun je dan weer opnieuw voor een uur inchecken en het perron op, als je wil kun je zo dus een hele dag spotten. 

Alternatief is via internet een railrunner kopen en op je telefoon zetten of uitprinten. Dat kost je wel €2.50 maar daarmee mag je ook zelfstandig reizen nu je nog 11 bent. Kun je bijv van Stadshagen mee op en naar naar Zwolle. 

Maar ik ben 11 op deze leeftijd mag je nog niet eens een OV chipkaart hebben.

Weet je wat? ik vraag het wel aan de receptie.

Maar ik ben 11 op deze leeftijd mag je nog niet eens een OV chipkaart hebben.

Jawel hoor, bij sommige vervoerders is dat zelfs nodig. 

Ik kijk wel even of dit kan maar anders vraag ik het gewoon aan de receptie.

Een ov-chipkaart kun je vanaf 4 jaar kopen (misschien ook wel eerder maar dan reis je gratis dus nutteloos). Vanaf je 4e tot je 11e kan er namelijk Kids vrij op worden gezet.

Spotten en dergelijke is overigens nu leuk buiten de stations, maar op de stations niet wenselijk. Het advies met de corona is voor de mensen nog steeds dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven.

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk vind ik het leuker om langs de baan te staan, en dan uiteraard op een veilige plek. De sfeer op de foto/video is dan veel leuker met natuur erbij. En rond Zwolle zijn echt veel mooie spotplekken. Vooral rond de Hanzebrug.

Spotten en dergelijke is overigens nu leuk buiten de stations, maar op de stations niet wenselijk. Het advies met de corona is voor de mensen nog steeds dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven.

Spotters staan normaliter aan het uiteinde van de perrons buiten de overkapping in de openlucht omdat dat voor spotten wat handiger is, zeker als je af en toe een foto wil maken. Ik denk dat dat dus ook in corona tijd weinig kwaad kan, in ieder geval niet meer dan iemand die op straat een blokje omloopt met de hond.

Ik heb al een idee. Ik ga gewoon inderdaad ergens staan waar ik kan staan om treinen te spotten.

En het probleem is opgelost want ik heb gewoon lekker gespot bij de rode Ijsselbrug.

En het probleem is opgelost want ik heb gewoon lekker gespot bij de rode Ijsselbrug.

Dat zal wel lekker fris zijn geweest. 

Bij station Zwolle is ook nog een brug aan de andere zijde van het station (t.o.v. de rode IJsselbrug) welke over alle sporen loopt, hier zou je ook nog kunnen gaan staan.

Reputatie 4

Bij station Zwolle is ook nog een brug aan de andere zijde van het station (t.o.v. de rode IJsselbrug) welke over alle sporen loopt, hier zou je ook nog kunnen gaan staan.

Een vrije busbaan zonder voetpad, waar het net breed genoeg is voor 2 bussen om elkaar te passeren lijkt me nou niet echt de ideale plek om te gaan staan spotten.

Bij station Zwolle is ook nog een brug aan de andere zijde van het station (t.o.v. de rode IJsselbrug) welke over alle sporen loopt, hier zou je ook nog kunnen gaan staan.

Een vrije busbaan zonder voetpad, waar het net breed genoeg is voor 2 bussen om elkaar te passeren lijkt me nou niet echt de ideale plek om te gaan staan spotten.

Volgens mij bedoelt Jeroen de Hoge Spoorbrug, net buiten het station. Dit is puur een brug voor fietsers en voetgangers.

 

Bij station Zwolle is ook nog een brug aan de andere zijde van het station (t.o.v. de rode IJsselbrug) welke over alle sporen loopt, hier zou je ook nog kunnen gaan staan.

Een vrije busbaan zonder voetpad, waar het net breed genoeg is voor 2 bussen om elkaar te passeren lijkt me nou niet echt de ideale plek om te gaan staan spotten.


De busbaan zit aan de kant van de IJsselbrug en niet aan de andere kant zoals ik aangeef, zie plaatje van Stijn NS voor welke brug ik bedoel.  Daar staan vaak treinspotters op en dat kan gewoon 100% veilig.

Reputatie 7
Badge

Het uitzicht is wel mooi. Deze foto heb ik genomen op de open dag, toen de brug eenmalig open was voor voetgangers. :-)

Dus als je wilt spotten, dan moet je dat op de andere brug doen, aan de andere zijde van het station. Ik geloof dat er in de toekomst nog een nieuwe brug komt.

Ik spot al op de hoge spoorbrug. Maar ik spot nu ook bij de rode treinenbrug bij de Ijssel. Eigenlijk is dit topic al opgelost want ik kan gewoon niet op het station zelf spotten. Alleen met een OV chipkaart of een vriendelijke receptionist die mij toestemming geeft tot de platformen van het station maar wegens corona is dit ook geen goed idee.

 

Hoge spoorbruggen zijn aardig om te spotten zolang het spoor niet is geëlektrificeerd. Aan de zuidkant van station Den Bosch zijn er ook twee maar je ziet voornamelijk een wirwar van bovenleiding. Valt dus bitter tegen voor spotters. 

Reageer