Waar dienen deze rails voor? Ze zijn ongeveer twintig meter lang. Ze zitten keurig vastgemaakt, net als de echte rails. De betonnen dwarsliggers zijn wat breder.
Die extra stukken rails zijn voor extra stabilisatie van de dwarsliggers en dus het spoor op die plekken, dit zie je nog wel eens op stukken waar risico is op verzakken van de dwarsliggers bv in de buurt van viaducten/tunnels of op plekken waar de grond wat onstabiel is.
Vandaar dat de loopvlakken dus ook niet glimmen, er rijdt nooit wat op ;-)
Bij viaducten en andere obstakels dichtbij het spoor zie je zoiets ook wel, maar dan liggen die extra rails veel dichterbij de ‘echte’ rails.
Is mij ooit verteld dat dat is om te voorkomen dat bij een ontsporing een trein tegen zo’n obstakel aan knalt, denk aan betonnen pilaren op Utrecht Centraal en zo, die dicht bij het spoor staan.
Bij viaducten en andere obstakels dichtbij het spoor zie je zoiets ook wel, maar dan liggen die extra rails veel dichterbij de ‘echte’ rails.
Is mij ooit verteld dat dat is om te voorkomen dat bij een ontsporing een trein tegen zo’n obstakel aan knalt, denk aan betonnen pilaren op Utrecht Centraal en zo, die dicht bij het spoor staan.
Yep, die zijn ze anders gesitueerd en zitten veel dichter bij de rails waar de trein overheen rijdt. Die zijn een as/wielstel welke mogelijk niet goed spoort weer in het gareel te brengen. Vooral bedoeld voor de goederentreinen en die zijn vaak voorzien van een schuin stuk aan beide zijdes.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.