beantwoord

uitchecken met NMBS internationaal biljet

  • 11 June 2022
  • 4 reacties
  • 219 Bekeken

Op vrijdag 10 juni kom ik aan vanuit Brussel in Roosendaal. Ik reis met een digitaal biljet wat on-line is aangeschaft via NMBS international. Ik ben de dag tevoren vertrokken vanuit Roosendaal naar Brussel. De ervaring heeft geleerd dat je met je NMBS barcode niet door de poortjes komt, presenteer je die code met je telefoon, dat gaat je telefoon automatisch naar de betaalapplicatie van - in mijn geval - ING. Al meerdermalen is me dat gebeurd en is dit gemeld bij NS. Daar is totnogtoe niets aan verbeterd. Oplossingen zijn meelopen met een andere reiziger of een NS medewerker om hulp vragen. Maar als die er niet zijn, zoals op donderdagmorgen, dan check ik in met mijn OV-chipkaart en aan de andere kant van het poortje check ik gelijk weer uit. 
Bij terugkeer op vrijdag kwam ik niet door het poortje met mijn NMBS app, dus het poortje geopend met mijn OV-chipkaart. Wordt er €10 afgeschreven! 
twee vragen: hoe krijg ik mij €10 terug (dit valt buiten de vraag- en antwoordmogelijkheden van de NS app) en - belangrijker - wanneer gaat NS regelen dat je met een internationaal ticket Roosendaal - Brussel gewoon kunt in- en uitchecken?

icon

Beste antwoord door Julian 11 June 2022, 15:14

Bekijk origineel

4 reacties

Het automatisch openen van de betaalapplicatie is iets van het besturingssysteem van de telefoon. In de NS-app wordt dit automatisch onderdrukt zodat een kaartje door de poortjes gelezen kan worden, maar blijkbaar gebeurt dat in de app van de collega's van de NMBS niet, waardoor dit probleem ontstaat. NMBS zal dus iets soortgelijks moeten inbouwen, zodat de betaalapplicatie niet geactiveerd wordt tijdens het aanbieden van een ticket. De contactgegevens van de NMBS klantendienst zijn hier te vinden, wellicht dat zij deze wens door kunnen zetten naar de ontwikkelaars van de NMBS app: https://www.belgiantrain.be/nl/support/customer-service

 

De 10 euro kan teruggevraagd worden via de NS klantenservice. Dit kan telefonisch of via een berichtje op de diverse sociale media platforms.

Badge +3

Op een Android toestel kan je NFC uitschakelen, bij Apple lukt dat niet.

Zie dit topic voor wat tips, zoals je ticket in de Wallet zetten of terugschakelen naar de NMBS app als de Wallet/Apple Pay/ING app opent en dan je telefoon omdraaien zonder hem van het poortje te verwijderen.

Reputatie 7
Badge +1

Tiketjes van de nMBS tegen Roosendaal speciaal tarife zijn aldaar ter plekke uit de NMBS-automaat te koop. EN die hebben een levensgrote extra QR-code, juist voor die poortjes. Of je koop die als self-print online als je echt meent dat het niet anders kan als via www. Of NMBS zo snel dat van app etc zal regelen betwijfel ik nogal-dat zal wel precies de bedoeling voor eigen binnenlands gebruik door kruisen.

Reputatie 7
Badge +1

Oplossingen zijn meelopen met een andere reiziger of een NS medewerker om hulp vragen.

De standaardoplossing is eigenlijk: op de i-knop drukken op het paaltje dat bij iedere groep poortjes staat en zeggen dat je een internationaal ticket hebt maar dat het poortje niet open wil gaan. Het poortje wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Reageer