Heb zojuist een krantenartikel uit 2019 bekeken, hier staat in dat station Heerenveen een metamorfose ondergaat. https://heerenveensecourant.nl/artikel/995176/station-heerenveen-ondergaat-samen-met-negen-andere-friese-stations-metamorfose-in-periode-2022-2023.html tussen 2022 en 2023, is hier al een concrete planning en ontwerp voor? en blijft het station in deze periode toegankelijk??
Volgens deze pagina zijn er momenteel geen geplande verbouwingen in Friesland:
https://www.ns.nl/reisinformatie/stationsvernieuwing
Tja, het is ook pas vanaf volgend jaar volgens deze krant. Misschien weet iemand van de NS die hier over gaat nog meer van af.
Veel projecten van ProRail hebben de laatste jaren flinke vertraging opgelopen door technische en/of financiële tegenvallers. Daarnaast kampt de bouw met tekorten aan materialen en personeel. De vraag is dus wat een globaal plan uit 2019 op dit moment nog waard is. U kunt wellicht het beste bij ProRail zelf informeren hoe het er mee staat.
Misschien weet iemand van de NS die hier over gaat nog meer van af.
NS gaat hier niet over. Het bericht in de Heerenveense courant dat NS het station zou opknappen is kolder.
Meestal weet de gemeente er meer van. De laatste tijd zijn er wel meer stations omgebouwd , bvb het prijswinnend Assen en altijd, altijd is/was er steeds toegang, maar vaak met beperkingen/omwegen of wat dan ook. Zo´n stopplaats opheffen gebeurt niet
Veel projecten van ProRail hebben de laatste jaren flinke vertraging opgelopen door technische en/of financiële tegenvallers. Daarnaast kampt de bouw met tekorten aan materialen en personeel. De vraag is dus wat een globaal plan uit 2019 op dit moment nog waard is. U kunt het wellicht het beste bij ProRail zelf informeren hoe het er mee staat.
Ik zal eens vragen wat ProRail er over weet..
Het opknappen van station Franeker dat eerder zou gebeuren is overigens voorlopig op de lange baan geschoven omdat er geen geld is.
Het opknappen van station Franeker dat eerder zou gebeuren is overigens voorlopig op de lange baan geschoven omdat er geen geld is.
Ik denk dat ProRail als het over friesland gaat de stations Leeuwarden en Heerenveen op nummer 1 zetten om te renoveren want ze zijn tevens de 2 belangrijkste stations van de provincie. Ik heb bij ProRail een contactformulier ingevuld.
NS gaat hier niet over. Het bericht in de Heerenveense courant dat NS het station zou opknappen is kolder.
NS gaat er wel degelijk over: NS Stations. Voor sommige dingen in een station is ProRail verantwoordelijk, dus het is eigenlijk altijd een samenwerking maar dat NS er niet over zou gaan, dat klopt niet.
NS gaat over de exploitatie van de stations, niet over verbouwingen. Dat ProRail bij een verbouwing vooraf met NS of Arriva overlegt lijkt me logisch maar het verbouwingsproject zelf is een zaak van ProRail dat ook voor de financiering moet zorgen.
NS gaat over de exploitatie van de stations, niet over verbouwingen. Dat ProRail over de verbouwing vooraf met NS overlegt lijkt me logisch maar het verbouwingsproject zelf is een zaak van ProRail dat ook voor de financiering moet zorgen.
Bij mijn weten is NS eigenaar van de stationsgebouwen, dus waarom zou in eerste instantie ProRail dan over verbouwingen gaan?
NS is inderdaad eigenaar van de stations. Prorail voert echter wel het bouwen, verbouwen en onderhoud van de stations uit. Dat laatste uiteraard weer in samenspraak met NS en rijksoverheid. NS is wel medeverantwoordelijk voor het up-to-date houden van stations. Voor de omgeving van het station (stationspleinen etc.) is de gemeente verantwoordelijk.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/comfortabel-reizen/voorzieningen-stations
Misschien weet iemand van de NS die hier over gaat nog meer van af.
NS gaat hier niet over. Het bericht in de Heerenveense courant dat NS het station zou opknappen is kolder.
Het is destijds door NS zelf gepresenteerd: https://nieuws.ns.nl/landelijke-upgrade-treinstations/. Daar is het bericht van de Heerenveense Courant ook op gebaseerd.
Op die pagina staat o.a. dat verschillende stations (waaronder Heerenveen) tussen 2022 en 2023 worden verbeterd. Denk aan nieuwe Stationshuiskamers, betere wachtruimtes, watertappunten en verbeterde toiletten.
NS is inderdaad eigenaar van de stations. Prorail voert echter wel het bouwen, verbouwen en onderhoud van de stations uit. Dat laatste uiteraard weer in samenspraak met NS en rijksoverheid. NS is wel medeverantwoordelijk voor het up-to-date houden van stations. Voor de omgeving van het station (stationspleinen etc.) is de gemeente verantwoordelijk.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/comfortabel-reizen/voorzieningen-stations
Misschien weet iemand van de NS die hier over gaat nog meer van af.
NS gaat hier niet over. Het bericht in de Heerenveense courant dat NS het station zou opknappen is kolder.
Het is destijds door NS zelf gepresenteerd: https://nieuws.ns.nl/landelijke-upgrade-treinstations/. Daar is het bericht van de Heerenveense Courant ook op gebaseerd.
Op die pagina staat o.a. dat verschillende stations (waaronder Heerenveen) tussen 2022 en 2023 worden verbeterd. Denk aan nieuwe Stationshuiskamers, betere wachtruimtes, watertappunten en verbeterde toiletten.
Maar gaat die verbetering dan nog steeds door ? Of word er wat door corona niet uitgevoerd
Het is destijds door NS zelf gepresenteerd: https://nieuws.ns.nl/landelijke-upgrade-treinstations/. Daar is het bericht van de Heerenveense Courant ook op gebaseerd.
Op die pagina staat o.a. dat verschillende stations (waaronder Heerenveen) tussen 2022 en 2023 worden verbeterd. Denk aan nieuwe Stationshuiskamers, betere wachtruimtes, watertappunten en verbeterde toiletten.
Misschien kan NS eens een nieuwsbericht met een update / de huidige stand van zaken plaatsen. Op de kaart onderaan staan meerdere stations die in 2020 - 2021 een (vernieuwd) toilet zouden krijgen. Eén van die stations is het station in mijn wijk (station De Vink) maar daar is nu er nog anderhalve maand te gaan is in 2021 nog geen toilet. Wel worden momenteel de liften vernieuwd. Dan rijst bij mij de vraag: op hoeveel en welke andere stations op die kaart zijn de afgelopen 2 jaar wel toiletten zijn gekomen? Het watertappunt waarvan eind 2019 werd gezegd dat die binnenkort bij station De Vink zou komen is er zover ik weet ook nog steeds niet. Plannen zijn leuk hoor, nu nog uitvoeren (in de gestelde termijn).
Het is destijds door NS zelf gepresenteerd: https://nieuws.ns.nl/landelijke-upgrade-treinstations/. Daar is het bericht van de Heerenveense Courant ook op gebaseerd.
Op die pagina staat o.a. dat verschillende stations (waaronder Heerenveen) tussen 2022 en 2023 worden verbeterd. Denk aan nieuwe Stationshuiskamers, betere wachtruimtes, watertappunten en verbeterde toiletten.
Misschien kan NS eens een nieuwsbericht met een update / de huidige stand van zaken plaatsen. Op de kaart onderaan staan meerdere stations die in 2020 - 2021 een (vernieuwd) toilet zouden krijgen. Eén van die stations is het station in mijn wijk (station De Vink) maar daar is nu er nog anderhalve maand te gaan is in 2021 nog geen toilet. Wel worden momenteel de liften vernieuwd. Dan rijst bij mij de vraag: op hoeveel en welke andere stations op die kaart zijn de afgelopen 2 jaar wel toiletten zijn gekomen? Het watertappunt waarvan eind 2019 werd gezegd dat die binnenkort bij station De Vink zou komen is er zover ik weet ook nog steeds niet. Plannen zijn leuk hoor, nu nog uitvoeren (in de gestelde termijn).
Bij Heerenveen zijn er wel een paar kleine aanpassingen te zien, Zo is er een wachtruimte (die niemand gebruikt want het is voor de incheckpaaltjes en de trein komt elke 10-20 minuten) een watertappunt en volgens mij is het openbaar toilet ook veranderd inderdaad, vroeger moest je een sleutel halen bij de bloemist nu kan je op de knop drukken en met een bankpas naar binnen.
Van de stationshuiskamer op het station heb ik nog niks gehoord, zou wel fijn zijn als het station aangepast word aan de moderne tijd.. Het oogt wat aftands.. De helft van het stationsgebouw staat leeg.. (waar heel lang geleden een kapper was en waar een restauratie was)
NS is er wel goed in om allerlei van dit soort positieve berichten te plaatsen waarna je er helemaal niks meer van hoort. Zeg dan gewoon hoe het werkelijk zit. Als een verbouwing op de lange termijn geschoven moet worden zeg dat dan eerlijk.
Heb nu een nieuwe update, bij spoorplan Noord-Nederland van prorail staat wel dat er degelijk een nieuw station komt, Volgens mij betreft dit station Heerenveen maar dat kan ik niet met 100 procent zekerheid zeggen.. Zou ook best grou-Jirnsum of Akkrum kunnen zijn.. Zou iemand dit weten? Of moet ik t aan prorail vragen
Dat nieuwe station komt aan de zuidkant van Leeuwarden.
https://www.prorail.nl/projecten/onderdoorgangen-leeuwarden-werpsterhoeke
Dat nieuwe station komt aan de zuidkant van Leeuwarden.
https://www.prorail.nl/projecten/onderdoorgangen-leeuwarden-werpsterhoeke
Oh echt? Heb ik echt nog nooit van gehoord.. Wel een beetje vreemd dat de treinen dan letterlijk midden in een weiland stoppen hoor ik snap t nut niet helemaal.
Ben ooit in Heerenveen geweest maar ze hebben daar echt iets met blauw ofzo. Station oogt inderdaad heel erg deprimerend. Beetje graf stationnetje.
De discussie over dit station loopt toch al jaren.Het probleem is natuurlijk dat er voorlopig nog helemaal geen bebouwing in de buurt is. De bedoeling is dat er t.z.t. wat hbo/mbo afdelingen in de buurt komen te zitten op een Media Innovatie Campus (whatever that may be).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leeuwarden_Werpsterhoeke
De discussie over dit station loopt toch al jaren.Het probleem is echter dat er voorlopig nog helemaal geen bebouwing in de buurt is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leeuwarden_Werpsterhoeke
Is het dan ook zo dat Arriva gebruik van het station gaat maken? Of is het alleen een station wat bestemd is voor de lijn zwolle-leeuwarden. Het oogt een wat nutteloos idee.. zoals Phamhuis al aangaf is station heerenveen ook niet bepaald mooi en hadden ze daar beter geld in kunnen investeren.
De discussie over dit station loopt toch al jaren.Het probleem is echter dat er voorlopig nog helemaal geen bebouwing in de buurt is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leeuwarden_Werpsterhoeke
Is het dan ook zo dat Arriva gebruik van het station gaat maken? Of is het alleen een station wat bestemd is voor de lijn zwolle-leeuwarden. Het oogt een wat nutteloos idee.. zoals Phamhuis al aangaf is station heerenveen ook niet bepaald mooi en hadden ze daar beter geld in kunnen investeren.
Ik maak wel ff een nieuw topic want t word nu wel een beetje off-topic trouwens.
Is het dan ook zo dat Arriva gebruik van het station gaat maken? Of is het alleen een station wat bestemd is voor de lijn zwolle-leeuwarden.
Het laatste. Zoals in de link van Tamzin te lezen was.
De discussie over dit station loopt toch al jaren.Het probleem is echter dat er voorlopig nog helemaal geen bebouwing in de buurt is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Leeuwarden_Werpsterhoeke
Is het dan ook zo dat Arriva gebruik van het station gaat maken? Of is het alleen een station wat bestemd is voor de lijn zwolle-leeuwarden. Het oogt een wat nutteloos idee.. zoals Phamhuis al aangaf is station heerenveen ook niet bepaald mooi en hadden ze daar beter geld in kunnen investeren.
Ja en nee. Het is alleen voor de treinen Leeuwarden-Zwolle maar omdat de sprinters Leeuwarden-Zwolle in 2025 worden aanbesteed zou het dus goed kunnen zijn dat Arriva daar dan stopt. Maar dat was waarschijnlijk niet wat je met Arriva bedoelde.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.