beantwoord

Voorste/ achterste treinstel tot Zwolle

  • 25 September 2018
  • 18 reacties
  • 3059 Bekeken

Reputatie 1
Vanmorgen om 08:35 nam ik de trein van Amersfoort richting Leeuwarden (via Zwolle).
Op de informatieschermen stond dat het voorste treinstel tot Zwolle reed.
Dit vond ik al onlogisch, aangezien het makkelijker lijkt om het achterste treinstel los te koppelen.
Eenmaal in Zwolle bleek inderdaad dat niet de voorste, maar de achterste treinstellen achterbleven.
Kan er nagegaan worden of dit een eenmalig iets was of dat het een fout in het systeem is?
icon

Beste antwoord door Edwin 27 September 2018, 19:32

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge
Zal wel een foutje zijn geweest. In de reisplanner staan namelijk ook wel eens van dit soort dergelijke foutjes.
Je bent toch niet in het achterste treinstel blijven zitten he hoop ik voor je? 🤔

Maar goed....een mod zou even moeten nagaan wat er precies gebeurd is en waarom het fout stond aangegeven op het informatiebord.
Volgens mij is dit een toevoeging die handmatig ingevoerd wordt en ik denk dat iemand daar niet goed heeft gekeken, mocht dit vaker voorkomen dan moet dit intern even doorgegeven worden zodat dit op de juiste manier toegevoegd wordt.

Soms sluipt zo'n foutje er wel eens in maar het is wel vervelend als je dan in het verkeerde stel bent gaan zitten.
Reputatie 7
Badge
Dit heeft er denk ook mee te maken dat de trein in Utrecht keert. In Rotterdam, Alexander en Gouda gaat het om het voorste treinstel. Vanaf Utrecht blijft juist het achterste treinstel achter.
Reputatie 7
Badge
Ik heb die trein vorige week dinsdag gereden en toen gingen wel degelijk de voorste 2 stellen er in Zwolle vanaf. Hij stond ook zo in de bakken en op de trein zelf zo aangegeven. Mogelijk is dat een handmatige aanpassing geweest die is blijven hangen. Zal eens een lijntje uitgooien.
Reputatie 7
Badge
@matthijsd
Vraag van de afdeling Reisinformatie: Heb je dit gezien op de borden in de trein of op de borden op het perron?
Reputatie 1
@Edwin
Dit stond op de borden op het perron
Reputatie 7
Badge
Gaan we dat even doorgeven. Dank je.
Reputatie 7
Badge
Nou......
Het is niet het gevolg van een handmatige invoer die is blijven hangen, maar een bug in het Info+ systeem die niet helemaal goed kan omgaan met een samenstelling van 4 stellen waar er 1 vanaf gaat en onderweg ook nog eens van rijrichting verandert.
Men is er (mede naar aanleiding van jouw bericht) nu mee bezig om het te verhelpen, dus onze hartelijke dank voor deze melding 🙂
Hou er wel rekening mee dat dit niet morgen (bij wijze van spreken) al opgelost is, maar het staat in ieder geval op de radar.
Reputatie 7
Badge
@matthijsd
Daarnet nog een update gekregen:

Met ingang van 21-11-2018 gaat er een nieuwe versie van InfoPlus de lucht in, waarna dit probleem niet meer zou mogen voorkomen.

Amsterdam - Zwolle ‘s avonds met sprinter. Waarom gaat deze trein niet verder dan Lelystad, terwijl overal staat dat dit de trein naar Zwolle is? Bv in NS app.
Voor iemand die nóóit met de trein reist zou het fijn zijn dat er aangegeven of omgeroepen wordt dat er iets als een voorste of achterste treinstel bestaat…

 

 

 

 

Amsterdam - Zwolle ‘s avonds met sprinter. Waarom gaat deze trein niet verder dan Lelystad, terwijl overal staat dat dit de trein naar Zwolle is? Bv in NS app.
Voor iemand die nóóit met de trein reist zou het fijn zijn dat er aangegeven of omgeroepen wordt dat er iets als een voorste of achterste treinstel bestaat…

 

 

 

 


Bedoel je nu dat de gehele trein niet verder dan Lelystad reed of alleen het achterste stel? 

Verder staat dit vermeld in de CTA borden voordat je instapt en staat ook de bestemming op de zijkant van de trein dan ingesteld tot Lelystad en niet tot Zwolle op het stel wat niet verder gaat dan Lelystad.

Dat een trein uit een voorste en achterste stel bestaat kun je zien omdat je dan ergens 2 cabines hebt in het midden van de trein. Ook kun je dan niet door de hele trein heen lopen omdat het 2 aparte treinstellen zijn.

Verder wordt het over het algemeen omgeroepen voor station Lelystad en nogmaals als de trein gesplitst is op Lelystad. Ook wordt het treinstel wat achterblijft gecontroleerd of deze leeg is en dan worden mensen er ook nog op gewezen.

Waardoor missen mensen deze omroepen, veelal omdat ze oortjes in hebben of met andere dingen bezig zijn en de omroep niet eens horen.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is wel om welke tijd het gaat. Laat in de avond rijdt de sprinter uit Amsterdam inderdaad niet verder dan Lelystad, maar dat staat wel zo aangegeven in de reisplanner. Gaat dan om de sprinter van 23:23 en 23:53.

In de reisplanner staat dan niet voor vroegere een trein die wel naar Zwolle doorgaat of er een stel achterbijft in Lelystad, maar dat wordt zoals Jeroen zal zegt wel aangegeven op de schermen op het perron. Die schermen hangen er niet voor niets.

 

Ik wil even reageren op degene die het heeft over mensen die oordopjes in hebben en daardoor de informatie missen: Ik ben slechthorend en mis altijd deze info. Ik vind dat cruciale belangrijke informatie naast dat het omgeroepen wordt ook altijd ergens moet staan. De schriftelijke informatie is het enige wat een dove of slechthorende meekrijgt. En moet je maar vragen aan de conducteur? Hoe weet een slechthorende of dove dat het informatie mist als het niet eens gehoord wordt? 
 

Ik vind dat in 2022 er inmiddels toch genoeg techniek voor handen is om dat te voorkomen

Reputatie 7
Badge +4

Veel treinen hebben informatieschermen en daar staat de hoofdzaak op.

Alleen zijn de meeste treinen op het spoor pre 2022 en hebben dus niet de techniek van 2022 aan boord. Het is niet mogelijk om als treinpersoneel de schermen te bedienen met uitzondering van het invoeren van een bestemming van de trein voor zover dat niet van afstand gebeurt.

Bij calamiteiten of andere last minute wijzigingen blijft de omroep het enige middel voor het treinpersoneel om reizigers te informeren.

Waar een wil is, is een weg, middels de bedrijfstelefoon zouden de schermen prima enigszins aangepast kunnen worden. Maar NS vindt het prachtig zo, alle controle uit handen aan LvP etage 2.

Waar een wil is, is een weg, middels de bedrijfstelefoon zouden de schermen prima enigszins aangepast kunnen worden. Maar NS vindt het prachtig zo, alle controle uit handen aan LvP etage 2.

Jij weet ook hoe lang zulke processen duren bij de NS.

Yup, maar het blijft dus wel haken op willen. Technisch kan het prima zonder extreme ingrepen. 

Reageer