Waar stopt de trein op het perron? | NS Community
beantwoord

Waar stopt de trein op het perron?

  • 1 September 2014
  • 19 reacties
  • 5737 Bekeken

Reputatie 1
Het is niet altijd duidelijk waar een trein langs het perron zal stoppen. Als de trein korter is dan gedacht -:?- is dat op drukke tijden niet erg prettig. Op veel perrons, op grotere stations, hangen bordjes met letters. Zou het mogelijk zijn om of het informatiebord bij het perron met deze letters aan te geven waar de trein ongeveer gaat stoppen? Ook zou dan kunnen worden aangegeven waar de eerste klasse te vinden zal zijn.
icon

Beste antwoord door HansS 1 September 2014, 12:28

Bekijk origineel

19 reacties

Daar zijn enige tijd geleden proeven mee gedaan op station 's-Hertogenbosch.
De uitkomsten daarvan leken behoorlijk positief en worden momenteel geëvalueerd.
Het is dus niet uitgesloten dat een dergelijk systeem uiteindelijk op de daartoe in aanmerking komende stations zal worden toegepast.
Overigens staan er op veel stations cijferborden, die aangeven waar de machinist de trein dient te laten stoppen.
In combinatie met actuele gegevens omtrent de lengte van de trein (bv. ovtijden op internet of de ovinfo-app) kunt u zich dan strategisch op het perron opstellen.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie wsm, ik ken die bordjes en sta regelmatig bij bijvoorbeeld no. 10 te wachten waarna de trein stopt bij no.6... Heeft toch met het aantal wagons te maken? Ik denk dat het gebruikmaken van de genoemde letterbordjes handiger is omdat het voor iedereen begrijpelijk is.
Reputatie 3
Badge
De voorspelbaarheid staat of valt met de kennis hoe lang de trein is die gaat komen. Inderdaad geven de cijferborden aan waar een trein moet stoppen, afhankelijk van het aantal bakken waaruit die trein bestaat. Uiteindelijk maakt het voor de reiziger niet uit of je dat dan met cijfers of met letterborden aangeeft.

De crux is dat de informatie over de lengte dynamisch moet worden doorgegeven aan de perronaanwijzers, zodat daarop kan worden aangegeven hoe lang de trein is, of waar deze gaat stoppen (en dan liefst ook waar de eerste klas zit, of de stiltecoupé's, et cetera).
Ik gebruik zelf hiervoor meestal de website van rijdendetreinen. Daarmee kom je een heel eind, hoewel er verrassenderwijs toch nog wel eens een andere trein komt voorrijden dan daarop wordt aangegeven.
Precies, het is belangrijk dat u de actuele lengte van de trein weet.
Bij metrobedrijven (bv. GVB en RET) wordt dit al sinds jaar en dag of de perronaanwijzers aangegeven, maar bij treinen is dit uiteraard Erg Ingewikkeld...
Is er wel eens gedacht aan het aangeven van de stopplaats van de trein met een licht strip. Als dit wordt bevestigd aan het plafond van de overkapping is het zichtbaar en vandalisme bestendig. Simpelweg aangeven waar het eind en begin van de trein op het perron is. Als dit licht al van te voren brandt kan ook aangegeven worden waar de ingangen zijn. Ik neem tenminste aan dat men op het station weet waar de trein zal gaan stoppen en hoe lang de trein is. Reizigers hoeven niet als gekken te rennen als blijkt dat de stopplaats een heel eind verderop is. Men zal zich automatisch verdelen over de andere ingangen en blijft niet uit paniek bij de eerste ingang staan. Misschien scheelt het ook wel in instaptijd?
Badge +3
Precies wat u beschrijft, is twee jaar geleden al getest op station Den Bosch. Zie deze pagina voor informatie over die proef met actuele instapinformatie. Inmiddels werkt NS aan een vervolg op deze proef, waar u op deze pagina meer over kunt lezen. Over dat laatste vindt u ook informatie in dit topic op dit forum.
Precies wat u beschrijft, is twee jaar geleden al getest op station Den Bosch. Zie deze pagina voor informatie over die proef met actuele instapinformatie. Inmiddels werkt NS aan een vervolg op deze proef, waar u op deze pagina meer over kunt lezen. Over dat laatste vindt u ook informatie in dit topic op dit forum.
Wat leuk dat dit al eerder bedacht is. Ik dacht dat ik een ei van Columbus had gevonden. De link naar de pagina waarop de voortgang moet staan werkt niet. Ik ben wel benieuwd hoe het afgelopen is. Bedankt voor uw reactie!
Badge +3
Mijn fout, ik heb de link in mijn bericht gecorrigeerd. Ik zie wel dat de proef al in mei beëindigd zou zijn. Sindsdien heb ik er echter niets meer van vernomen. Misschien dat iemand anders er meer van weet? 🙂
Toch nog even een vraag: ik begrijp dat er in de proef gewerkt is met led borden? Ik zat te denken aan lichtstrips waarbij je met kleurverschil aan kan geven bijvoorbeeld: uit = geen trein, geel = begin van de trein blauw tweede klas instap en groen = eerste klas ingang of iets dergelijks. Dynamisch te gebruiken is en heel snel aan te passen. misschien zelf te automatiseren?
Reputatie 1
Het systeem met letters wordt inmiddels wel in de reisplanner gebruikt en is erg handig, al zeg ik het zelf. Zou dit ook nog op de informatieborden op de perrons kunnen komen? Met bv ook positie eerste klasse? In Zwitserland doet men dat ook. Volgens helpt dat ook bij het beter verdelen van de reizigers op het perron.
Reputatie 7
Badge
Kijk vanaf dinsdag eens op Utrecht Centraal spoor 18.
Dan vindt er een proef plaats met positie van de trein aan het perron op de informatieborden ;)

Zie ook:
https://community.ns.nl/op-het-station-17/proef-treinlengte-op-vertrekborden-57186
Reputatie 7
Badge
Toch nog even een vraag: ik begrijp dat er in de proef gewerkt is met led borden? Ik zat te denken aan lichtstrips waarbij je met kleurverschil aan kan geven bijvoorbeeld: uit = geen trein, geel = begin van de trein blauw tweede klas instap en groen = eerste klas ingang of iets dergelijks. Dynamisch te gebruiken is en heel snel aan te passen. misschien zelf te automatiseren?
Momenteel is ForEyeT bezig met de ontwikkeling van een lichtstrook voor op perrons die zal aangeven hoe druk het is, waar de deuren zijn en hoe lang de trein is. Een concept is pas gedemonstreerd op de RailTech beurs. Tot nu toe is deze nog niet in de praktijk te vinden, maar dat komt vast nog wel eens. 😊
Zolang dit soort systemen zo extreem duur zijn en maar een heel beperkt nut hebben zie ik het bij demonstraties en proeven blijven.
Reputatie 7
Badge +1
Kijk vanaf dinsdag eens op Utrecht Centraal spoor 18.
Dan vindt er een proef plaats met positie van de trein aan het perron op de informatieborden ;)

Is al geruime tijd in gebruik op de drukste en met grootste groep onwetende reizigers hebbende en inmiddels veel te smal geworden perrons op onze nationale luchthaven Schiphol, zou best de verhuisde dito uit den Bosch kunnen zijn. Enne ook leuk/ de info erop is enkel in het engels!
Niet dat het nou veel helpt, want er staan continu tegen een dozijn platform/medewerkers te schreeuwen en te wijzen waar de reizigers zich heen dienen op te stellen.
Reputatie 7
Badge
Zolang dit soort systemen zo extreem duur zijn en maar een heel beperkt nut hebben zie ik het bij demonstraties en proeven blijven.

Het ligt er aan op welke locatie ze worden uitgerold. Er zijn goedkope oplossingen, maar ook duurdere. Zo is ForEyeT ook een nieuwe soort klok aan het testen, die per minuut met een ledje laat zien hoelaat de eerstvolgende trein aankomt. Dit is ideaal voor een klein station waarin maar in twee richtingen gereden wordt. Scheelt weer een CTA-scherm die altijd zelfde bestemming toont.



Kijk vanaf dinsdag eens op Utrecht Centraal spoor 18.
Dan vindt er een proef plaats met positie van de trein aan het perron op de informatieborden ;)
Is al geruime tijd in gebruik op de drukste en met grootste groep onwetende reizigers hebbende en inmiddels veel te smal geworden perrons op onze nationale luchthaven Schiphol, zou best de verhuisde dito uit den Bosch kunnen zijn. Enne ook leuk/ de info erop is enkel in het engels!
Niet dat het nou veel helpt, want er staan continu tegen een dozijn platform/medewerkers te schreeuwen en te wijzen waar de reizigers zich heen dienen op te stellen.


Nee, op Utrecht Centraal hebben ze de bekende CTA reisinformatieborden aangepast met een plaatje van een trein, die aangeeft op welke positie van het perron die staan, en hoe druk het is. Deze informatie komt gewoon uit de datastroom die NS al gebruikt. Het is vooral een software-upgrade voor de schermen die dit mogelijk maakt.

Dus het zijn geen dure led-borden op Utrecht.
Ik denk dat ForEyeT op het verkeerde spoor zit met systemen die grote extra investeringen in schermen vereisen. Ik snap dat ze hopen hiermee een lucratieve handel op te zetten maar hun opzet is gewoon veel te duur. Extra informatie via de bestaande CTA-schermen levert ook een groot deel van de functionaliteit tegen alleen wat geringe extra software investeringen.
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat ForEyeT prima zelf kan inschatten wel wel en niet duur is, en welke oplossing het goedkoopst op welke locatie kan worden ingepast. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Toch blijft het een beetje absurd dat je op je smartphone de lengte van de trein kunt opzoeken via de NS app en dat die informatie op het perron niet beschikbaar is.

Ik ben erg tevreden over de app met daarbij sinds kort ook nog de informatie waar het druk is in de trein. Als de machinisten goed stoppen bij de treinlengteborden dan wordt het reizen een stuk aangenamer.

Reageer