beantwoord

Waarom stoppen treinen steeds op een andere plek op het perron.

  • 21 December 2023
  • 9 reacties
  • 265 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Het valt mij al langere tijd op dat meeste treinen, voornamelijk sprinters steeds vaker op andere plekken op het perron stoppen, hierdoor is het dat een mensenmassa allemaal naar de dichtstbijzijnde (vaak achteraan) deur lopen terwijl voorin nog genoeg ruimte is. Bijvoorbeeld op Leiden Centraal dat de sprinter de ene keer helemaal doorrijdt tot bijna het laatste deel van het perron en de andere keer juist heel vlakbij de trappen stopt. Is er een reden waarom meeste machinisten/treinen dit doen? Ik merk dit namelijk ook als de trein hetzelfde aantal treinstellen heeft, zoals bij sprinters bijv met 4-treinstellen. Dus daaraan zou het niet moeten liggen.  

Ik kreeg eens te horen dat je aan de hand van de nummerbordjes op het spoor, of aan de muur gehangen kon zien waar een trein zou stoppen. Die kon je dan zien aan hoeveel treinstellen een trein heeft volgens de app. maar vaak genoeg stopt die trein al veel eerder of juist veel verder dan bij dat bordje.

icon

Beste antwoord door Bemined 21 December 2023, 19:18

Bekijk origineel

9 reacties

De blauwe (en op sommige stations blauw/witte) bordjes met cijfers geven inderdaad aan waar de trein moet stoppen bij een bepaalde lengte. Bij moderne treinen komt het aantal delen echter niet overeen met de cijfers hier omdat de zogenaamde bakken van die treinen korter zijn. Een sprinter type SNG met 7 delen zou bijvoorbeeld bij bordje 5 moeten stoppen qua lengte, maar niet elke machinist lijkt dit omrekenen te doen.

Daarnaast staan er vaak ook alleen bordjes met even nummers, en ook hier gaan machinisten soms verschillend mee om. De een rijdt door tot het eerstvolgende bordje en stopt daar, de ander stopt halverwege twee bordjes. Zeker op stations waar de treinen standaard met de achterkant bij de trap staan kan dit tot enige variatie leiden in waar de trein stopt.

Het antwoord van Bemined klopt. De blauw vierkante borden met een witte rand geven aan waar de trein dient te stoppen. Vaak staan er getallen op zoals 2,4 of 6. Die getallen geven aan tot hoever afhankelijk van de lengte de trein door dient te rijden. Dit is zover ik het begrijp niet voor alle treinen het geval. Daarnaast worden er ook nog wel eens vergissingen gemaakt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zeker op stations waar de treinen standaard met de achterkant bij de trap staan kan dit tot enige variatie leiden in waar de trein stopt.

Er is ook verschil tussen de verschillende type sprinters. Ik stapte altijd over op Laan vanuit de 6300. Die werd eerst gereden met SLT of SGM en het achterste deel (afhankelijk van type en lengte) stond meestal wel met 1, 2 of 3 bakken voor de trappen. Vanaf dat er SNG reed, stopten de meeste treinen zover naar voren dat zelf de achterste cabine nog minstens een baklengte voorbij de trappen stond waardoor het verder lopen was naar de trappen en je op het smallere perron 3 terechtkwam in een file van reizigers die moesten uitchecken bij de paaltjes vlak voor de trappen. Heel fijn als de trein toch al een paar minuten vertraging had en je de overstap op de IC van spoor 5 nog wilde halen. 

De oude SGM sprinters hadden nog de standaardlengte en kwamen dus nog overeen met de borden. Bij SLT, FLIRT, SNG en ICNG komt het aantal delen niet langer overeen met de borden en moet er dus omgerekend worden. En dat omrekenen verschilt per materieel, 12 delen SNG is weer anders dan 12 delen SLT.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik weet dat het anders is. Maar dat betekent dan wel dat machinisten dat omrekenen met de verschillende types materiaal wel goed moeten doen om dit soort dingen zoveel mogelijk te voorkomen. 

Reputatie 7

Veel beginnend machinisten durven dit nog niet of vinden het lastig om 'op de gok’ tussen bijvoorbeeld twee borden in te stoppen. Daarnaast wordt hen vaak ook aangeleerd om met bijvoorbeeld 7 bakken SNG (officiële stop-plaats is dan bij het bordje 5) toch door te rijden naar het bordje 6 of naar het eerstvolgende bordje welke een hoger getal toont dan 5. Op het examen wordt dit namelijk van hen verlangd.

Moet zeggen dat ik me ook erger aan de telkens afwijkende bak-lengtes van nieuwe materieelsoorten en men (lees: Prorail) de bekende bakkenbordjes beter kan gaan vervangen voor meter-lengte borden.

Tot slot is het op sommige stations ook gewoon heel raar ingedeeld met die bakkenbordjes. Bijvoorbeeld station Goffert; heeft in de richting Nijmegen alleen een bordje 2 en een bordje 8. Utrecht Lunetten richting Geldermalsen kent een bordje 7, die een heel eind van de hoofdopgang af hangt, en een volledig blauw bordje voor alle lengtes langer dan 7 (langer dan 7 betekent bij het materieel SLT dus méér dan 10 bakken volgens de conversie-tabel). Ook daar wordt verschillend mee omgegaan. Persoonlijk ben ik voor de klantvriendelijke benadering van je trein zo dicht mogelijk bij de hoofdopgang, maar een collega die de regels wat strakker volgt is daar dus zeker niet fout in.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn allemaal dingen die ik wel begrijpelijk vind. Ook was mijn ervaring met die verder stoppende SNG nog in de beginperiode ervan (ik forens niet meer sinds juni 2019) en zal het misschien ook te maken hebben gehad met nieuwigheid/onwennigheid met deze nieuwe trein. Maar als ik dan zo'n post als van Novastar lees dat het nu nog steeds voorkomt, zal het nu niet meer die nieuwigheid zijn. Het zorgde er toendertijd bij mij wel voor dat ik op De Vink achteraan instapte of als ik meer naar voren instapte in de trein zelf naar achteren doorliep, en dan ga je weer klachten krijgen van HC's dat de reizigers zich niet goed over de trein verdelen. 

Bij meer beroepen is het zo dat je in de opleiding dingen op een bepaalde manier leert, maar eenmaal in de praktijk blijken sommige van die dingen dan toch niet zo practisch en wordt het je weer afgeleerd of je merkt zelf dat alles volgens het boekje doen niet altijd zo goed werkt. 

Reputatie 6

We hebben deze discussie eerder gevoerd. Volgens mij is een van de zaken die meespeelt de niet geheel onterechte angst dat een stuk trein aan de achterkant niet langs het perron staat. Ik denk dat ze daarom liever wat te ver doorrijden naar voren, daar heb je tenminste zicht op.

Op sommige stations is dat echter heel onhandig, als je aan één kant van het perron een overweg hebt, waardoor dus iedereen aan dezelfde kant van het perron aan komt lopen. Als de trein dan consequent helemaal aan de andere kant van het perron stopt, dan moet mensen lopen, of… rennen. Ik heb vaak genoeg gezien dat reizigers er niet op voorbereid waren dat de trein zo ver doorrijdt. Dat je moet rennen is niet alleen erg klantonvriendelijk, voor sommigen van ons zit dat er gewoon ook niet in.

Het zou fijn zijn als de NS hier eens echt een goede oplossing voor bedenken. Een tijdelijke workaround zou kunnen zijn op bepaalde stations informatiebordjes plaatsen waarop je erop gewezen wordt dat de trein meestal verderop stopt en dat het verstandig is vast een stuk door te lopen.

Ja, ik weet dat het anders is. Maar dat betekent dan wel dat machinisten dat omrekenen met de verschillende types materiaal wel goed moeten doen om dit soort dingen zoveel mogelijk te voorkomen. 

Er wordt daarom al jaren gevraagd dat ProRail de bordjes met het aantal aantal bakken eindelijk eens vervangt door borden met de lengte in meters. 

Reageer