Bij meerdere poortjes zijn inderdaad de meeste ingesteld op eenrichtingverkeer (inchecken of uitchecken), en welke dat zijn kan ook nog wisselen afhankelijk van het tijdstip (aanbod van reizigers in de ochtend- en middagspits).
Zo stroomt het allemaal wat vlotter door (elkaar ‘passeren’ door verschillende poortjes zonder op ‘tegenliggers’ te hoeven wachten).
De brede poortjes (meest linkse en rechtse) zijn tweerichtingverkeer, en tonen aan beide kanten groen totdat er iemand door wil, dan gaat de andere kant op rood.
Zo stroomt het allemaal wat vlotter door (elkaar ‘passeren’ door verschillende poortjes zonder op ‘tegenliggers’ te hoeven wachten).
Dat is de theorie, maar dan ga je er wel vanuit dat ze de poortjes handig instellen. Jaren terug (niet zoveel recente ervaring op spitstijd) was de situatie dat ze op Amersfoort Centraal een minimaal aantal poortjes hadden om het station in te komen aan de rechter kant (waar notabene vrijwel iedereen die vanuit een bus overstapt vandaan komt, want daar zit de uitstaphalte). De meeste poortjes voor die richting zaten aan de linker kant waar juist veel minder reizigers het station in komen (alleen van de paar bussen die vanuit het westen komen, want de fietsenstalling zit naast de uitstaphalte van de bussen uit het oosten).
Direct gevolg is dus ook dat je station uit richting busstation weer een onnodige slinger naar het midden van de hal moet maken.
Het leuke is dat de meeste poortjes de verkeersregels volgen :)
Ga je het station dus in dan zijn het vaak de meest linkse poortjes.
Ga je het station uit dan zijn het vaak de meest rechtse poortjes.
Wellicht dat het daarom ook zo vervelend ik elkaar zat in Amersfoort zoals Daniel aangaf.
Maar goed opzich maakt het niet uit aan welke kant je staat want beide kanten hebben vaak wel poortjes voor beide richtingen. Alleen heeft 1 richting dan net meer poortjes.
Al doen verkeersregels er niet echt toe op het station, iedereen loop kris kras door elkaar heen.