Wat is er aan de hand op het traject Zwolle-Meppel

  • 31 July 2023
  • 13 reacties
  • 435 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Op dit traject zijn in de afgelopen jaren meermaals werkzaamheden geweest. Niet voor de eerste keer lees ik op twitter dat er sein- en wisselstoringen zijn op dit traject. Vanavond schijnen er weer geen treinen te gaan rijden. Hoe kan het dat het hier nu al een behoorlijke tijd een puinhoop is met het spoor.

Dit is voor de reiziger toch niet meer te doen op deze manier.

 


13 reacties

Vaak zie je na ingrijpende werkzaamheden in de weken daarna nog allerlei storingen. Maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Veel werkzaamheden hebben afgelopen jaren op verschillende plekken tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden plaatsgevonden (zoals recent rondom Hoogeveen). Maar ook op het specifieke stukje Meppel-Zwolle zijn de afgelopen tijd wel werkzaamheden geweest.

Feit is iig dat de betrouwbaarheid van deze voor de noordelijke provincies nogal cruciale verbinding behoorlijk te wensen over laat. Zeker omdat het de enige reismogelijkheid is.

Je kunt op rijdendetreinen.nl helaas niet specifiek Zwolle-Meppel selecteren, maar alleen Zwolle-Leeuwarden heeft dit jaar al te maken gehad met 76 verstoringen.

Je kunt op rijdendetreinen.nl helaas niet specifiek Zwolle-Meppel selecteren, maar alleen Zwolle-Leeuwarden heeft dit jaar al te maken gehad met 76 verstoringen.

Veel hoofdtraiecten zitten qua storingen in dezelfde orde van grote van pakweg 60-80 storingen. Het geeft vooral aan hoe onbetrouwbaar het spoorvervoer momenteel is.

Als ik naar de statistieken op rijdendetreinen.nl kijk lijkt het aantal storingen hier gemiddeld te zijn, maar de duur van de verstoringen is wel bovengemiddeld lang. Dat zou een gevolg kunnen zijn van de afgelegen ligging, maar ook omdat aanrijdingen hier gemiddeld vaker voor lijken te komen dan op wat andere trajecten. Er zitten relatief veel overwegen hier, en een aanrijding kan meer tijd in beslag nemen om op te lossen. Op andere trajecten lijken defecte treinen met stip de meest voorkomende oorzaak te zijn, maar hier staat aanrijding net zo hoog.

Vaak zie je na ingrijpende werkzaamheden in de weken daarna nog allerlei storingen. 

Een illustratie van wat ik hierboven schreef zie je op dit moment tussen Utrecht-Den Bosch. Na afloop van de grote werkzaamheden zijn er deze week nu al vier dagen op rij urenlange sein/wisselstoringen. 

Storingen na werkzaamheden komen TE VAAK voor, dit moet beter geregeld gaan worden door meer tijd te hebben voor de werkzaamheden en beter te testen na de werkzaamheden. Ergens schiet dit gewoon te kort.

 

Als er op een traject meer dan gemiddeld aantal storingen is dan zou Prorail zich dit aan moeten trekken en er werk van moeten maken om dit te verminderen.  Ik vraag me af of er meer zelfdodingen zijn op dit traject, volgens mij zijn ze meer op de stations verder naar het Noorden toe waarbij er gekozen wordt om niet verder te rijden dan Zwolle voor het traject welke getroffen is.

Op rijden de treinen kun je natuurlijk niet geheel vertrouwen qua meldingen, zou mooi zijn als er een openbaar overzicht is vanuit Prorail om te vergelijken.

Storingen na werkzaamheden komen TE VAAK voor, dit moet beter geregeld gaan worden door meer tijd te hebben voor de werkzaamheden en beter te testen na de werkzaamheden. Ergens schiet dit gewoon te kort.

Of misschien eens wat minder overdreven ambities bij ProRail nu het treinverkeer eerder krimpt dan groeit.

Veel storingen na werkzaamheden betreffen de beveiliging. ProRail heeft een tekort aan technici en een overschot aan projectleiders en managers.

 

Als er op een traject meer dan gemiddeld aantal storingen is dan zou Prorail zich dit aan moeten trekken en er werk van moeten maken om dit te verminderen. Ik vraag me af of er meer zelfdodingen zijn op dit traject, volgens mij zijn ze meer op de stations verder naar het Noorden toe waarbij er gekozen wordt om niet verder te rijden dan Zwolle voor het traject welke getroffen is..

Een bijkomende bron van storingen op dit traject waren de aanhoudende problemen met de brug over het Van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Akkrum waar de electronica steeds (onterechte) storingsmeldingen gaf.

https://www.ad.nl/leeuwarden/spoorbrug-bij-leeuwarden-dit-jaar-al-tien-keer-onterecht-in-storing-prorail-neemt-maatregelen~a6e4c22a/

Reputatie 7
Badge

Een bijkomende bron van storingen op dit traject waren de aanhoudende problemen met de brug over het Van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Akkrum waar de electronica steeds (onterechte) storingsmeldingen gaf.

https://www.ad.nl/leeuwarden/spoorbrug-bij-leeuwarden-dit-jaar-al-tien-keer-onterecht-in-storing-prorail-neemt-maatregelen~a6e4c22a/

 

Lijkt dan verdomd veel op wat er destijds met de Schipholtunnel aan de hand was. Toen waren daar ook bijna dagelijks storingen. Dat is dan wel goed afgehandeld inmiddels want dergelijke storingen komen al een tijd niet meer voor.

Reputatie 7
Badge

En na een paar weken werkzaamheden bij Apeldoorn hedenochtend.

 

 

@Henkpeetersen 

Dat kon je wel van te voren vermoeden. Vervelend dat Amersfoort-Zwolle nu ook buiten gebruik is.

Mogelijk dat personeelstekorten hier een rol spelen? De laatste tijd kwam het meerdere keren voor dat projecten uitgesteld werden of uitliepen door tekort aan technisch personeel. En personeelstekort wordt vaak gevolgd door een periode waarin er veel onervaren personeel is dat nog ingewerkt moet worden.

Reputatie 7
Badge

@Henkpeetersen

Dat kon je wel van te voren vermoeden. Vervelend dat Amersfoort-Zwolle nu ook buiten gebruik is.

Storing schijnt vooral Apeldoorn-Zutphen te treffen. Daar tot vanmiddag geen treinen. Dus het valt misschien nog wel mee. Maar het is inderdaad opvallend dat het na afloop van de werkzaamheden bijna altijd mis gaat.

Reputatie 7
Badge

En nu weer deze op dit traject.

 

 

Reageer