Wat zijn de kosten van een sprinter? | NS Community
beantwoord

Wat zijn de kosten van een sprinter?

  • 13 September 2017
  • 4 reacties
  • 17226 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste NS,
Wij hebben voor het technasium op onze school een project om een snel en duurzaam vervoersmiddel van Lelystad naar Harderwijk te maken. Wij dachten aan een sprinter omdat een sprinter snel is en goedkoper dan bijvoorbeeld een magneetzweeftrein. Voor het voordelen en nadelen lijstje hebben wij de kosten nodig om het spoor aan te leggen en eventueel een nieuw station aan te leggen. Voor een magneetzweeftrein staan de kosten per kilometer op internet, maar over een sprinter konden wij niks vinden op het internet. Willen jullie ons verder helpen met ons onderzoek en ons aan die globale getallen helpen?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet
Seth Palsgraaf
icon

Beste antwoord door Slidestops 13 September 2017, 09:12

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik snap het nog niet helemaal. Gaat dit nu om een echt project dat in de toekomst uitgevoerd zal worden? of is dit alleen maar om te oefenen?
Als we even naar de laatste trein kijken, dat is de FLIRT geweest, daar zijn er 58 van besteld. 33 stellen met 3 rijtuigen en 25 met 4 rijtuigen.

Dat is dan 3x33 en 4x25, 199 rijtuigen. De aanschaf kosten waren 280 miljoen Euro. De kosten per rijtuig zijn dan ongeveer 1.4 miljoen Euro. (dus dat bedrag x 3 of 4 per trein)

In dit document staan wat prijzen van de kosten van het spoor genoemd http://www.costandvalue.org/download/?id=1866 (van 2007)

Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer.

Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost. Nijmegen Goffert (simpel station) kostte 13,5 miljoen euro.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Ps. Let wel op, je gaat rekenen met kosten van alleen de aanleg. In de realiteit komt daar nog bij dat gebouwen plat moeten, land opgekocht moet worden, diverse organisaties betaald moeten worden, je moet plannen maken, architect huren etc etc etc.
Reputatie 6
Badge +1
Het aanleggen van een stuk spoor is niet het enige wat je moet doen als je spoor aanlegt. Je moet ook bovenleiding hebben, fundering, en van tevoren een heel circus met tekeningen (vooral op het gebied van veiligheid). Waar ik werkte werd gerekend met de vuistregel dat een kilometer spoor ongeveer € 1 miljoen kost, en voor dubbelspoor ongeveer € 1,5 miljoen per km.
Goedemiddag seth, leuk dat je ons forum hebt gevonden,

Ik vind je vraag erg leuk en hoop ook dat je een realistisch beeld krijgt voor de kosten van jouw project. Ik wil ook nog even vermelden dat je rekening moet houden met kosten van personeel om de trein te laten rijden indien je dit uit laat besteden. Ook is het mogelijk om een afgekeurd treinstel aan te schaffen. In een oud topic is dit al eens aan het licht gekomen.

P.s. ik heb je topic verplaatst naar het subforum Off topic.

Reageer