Welke plaatsen mogen een station krijgen vinden jullie?
Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.
Na de oorlog is het stuk van Gennep naar Duitsland nooit meer heropend en besloot men de brug over de Maas om te bouwen voor autoverkeer.
Er reed toen nog een dagelijkse goederentrein van Boxtel tot Mill die een aantal tussenstations bediende. Daarnaast reden er bij behoefte aparte graantreinen naar de Cehave aansluiting in Veghel.
Begin jaren 70 verdween de dagelijkse goederentrein en bleef alleen het stuk tussen Boxtel en de Cehave nog in gebruik. Het deel tussen de Cehave en Gennep is daarna geleidelijk afgebroken. In de jaren 90 verhuisde de Cehave naar Oss en sindsdien rijden de graantreinen daar via een nieuw aangelegde spoorlijn naar toe.
Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht.
Dit is een spoorlijn die zelfs voor een groot deel heeft bestaan, in ieder geval het stuk tussen Aalsmeer en Breukelen - de Haarlemmermeerspoorlijn (https://www.haarlemmermeerspoor.nl/). Ik ben zelfs oud genoeg om ooit voor een gesloten spoorwegovergang op de A2 bij Mijdrecht te hebben moeten wachten voor een goederentrein (gesloten in 1987). De aansluiting op de Haarlemmermeerspoorlijn is ten slotte rond 2000 ook bij de spoorlijn Utrecht - Amsterdam verwijderd, toen laatstgenoemde baanvak viersporig werd.
Of een zijtak naar Dokkum.
Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.
Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?
Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen.
Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.
Voor de liefhebbers is er een quiz op Sporcle: noem de grootste gemeenten in Nederland zonder treinstation:
https://www.sporcle.com/games/HugoNL2800/grootste-plaatsen-in-nederland-zonder-station
Of een zijtak naar Dokkum.
Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.
Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?
De dorpen zijn er nog
Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.
Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:
Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?
In de tijd dat het spoor werd aangelegd was Eindhoven nog een dorp van 5.000 inwoners en dus totaal niet relevant.
Kennelijk was het kleine dorpje Eindhoven in 1860 wel relevant genoeg om de lijn vanuit Boxtel (staatslijn E) naar aan te leggen - en verder naar Maastricht. Er is zelfs een lijn Eindhoven- Hasselt aangelegd las ik.
Boxtel werd in de 19e eeuw spoorwegknooppunt omdat hier staatslijn E zou aansluiten op H (vanuit Utrecht), dit als een soort compromis tussen Den Bosch en Eindhoven. Volgens wiki dan.
Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen.
Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.
Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.
Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.
Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.
Best wel vreemd eigenlijk dat er zo weinig spoorverbindingen naar België zijn. Dat zo'n nauw verbonden buurland toch qua spoor zo pover verbonden is… niet iedereen gaat naar Antwerpen of Brussel. Ook regionale lijnen naar minder grote steden zijn toch van betekenis, of kunnen dat eventueel worden, ook als schakel in de reis.
Weert - Hamont weer verbinden ligt zo voor de hand en toch gebeurt het niet om meerdere (op dit forum al vaker genoemde) redenen van allerlei aard. Echt zo zonde. Elke uitbreiding van spoorverbindingen is een stap in de goede richting, namelijk meer ov-gebruik.
Je kan een bus inzetten, maar waarschijnlijk is het zinloos, want de meeste mensen stappen echt niet snel in een bus. Met de trein willen ze vaak wel.
Met Duitsland zijn er liefst 6 spoorverbindingen en er komt een 7e bij, namelijk de reactivatie van Coevorden - Bad Bentheim. Eind 2026 is gepland dat die verbinding in gebruik gaat.
De grens met Duitsland is ook langer dan die met België. Als je trouwens het aantal grensovergangen in één klap flink toe wil laten nemen moet je een spoorlijn door Baarle leggen
Of een zijtak naar Dokkum.
Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.
Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?
De dorpen zijn er nog
Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.
Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:
Wel een leuk idee om een museumstoomtrein daar te laten rijden. Brengt waarschijnlijk wel bezoekers op.
Veldhoven als de expat hoofdstad van Nederland zou wel een treinstation verdienen en dan gelijk een spoorlijn richting België aanleggen
Terneuzen mag een station
Als je dan toch bezig bent kun je net zo goed de deltaspoorlijn waarmaken en dan Terneuzen verbinden met Ghent! HOPPAA! Nog een internationale verbinding, Ghent - Amsterdam Centraal .
Maar even serieus, een betere verbinding met Zeeuws-Vlaanderen is voor Zeeland héél bevordelijk. Ik zie wel eerder een regionale vervoerder er op rijden dan NS. Het zal wel weer miljoenen kosten door onze grote vriend genaamd De Westerschelde.
In principe ligt er al spoor tussen Ghent en Terneuzen dat nu gebruikt wordt door goederenvervoer, als je dat spoor klaar maakt voor personenvervoer heb je ook nog eens een beter verbinding met België.
Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. Het is echter ook politiek, Nederland wil de IJzeren Rijn niet.
Het oude station ligt in Budel-Schoot, ver verwijderd vanuit de eigenlijke dorpskern. Die dorpskern ligt trouwens dichter bij station Maarheeze wat aan de lijn naar Eindhoven ligt en daarom ook veel nuttiger is dan een station in Budel-Schoot.
Veldhoven als de expat hoofdstad van Nederland zou wel een treinstation verdienen en dan gelijk een spoorlijn richting België aanleggen
De meeste expats van ASML wonen niet in Veldhoven maar in Eindhoven.
De meeste expats van ASML wonen niet in Veldhoven maar in Eindhoven.
Pakweg de helft van de kinderen die ik vanaf basisscholen in Veldhoven vervoer(de) naar naschoolse opvang is van Indiase afkomst, en verreweg de meeste kinderen van de Internationale School in Eindhoven gaan ook naar BSO locaties in Veldhoven (kan toeval zijn).
Binnen Eindhoven zelf zijn dat er een stuk minder (heb er maar eentje, zit op speciaal onderwijs en vader werkt inderdaad bij ASML).
Als je met expats tijdelijke (veelal jongere en alleenstaande) werknemers bedoelt dan heb je gelijk, die pendelen naar Eindhoven met de fiets, (gratis) ASML busjes of eventueel de stadsbussen, en wonen vaak in voormalige kantoorpanden die zijn omgebouwd tot appartementen.
Een spoorlijn naar ASML zal weinig toevoegen, gezien de gigantische ASML parkeergarages en de HOV buslijn. De P+R Meerhoven wordt (doordeweeks) amper gebruikt, maar ligt ook nogal uit de buurt van ASML (en Airport).
Ik mis in de bespiegelingen nog Huizen in Noord-Holland. Meer dan 41.000 inwoners.
Of Drachten, volgens mij iets van 50.000 inwoners.
Het hoeven niet altijd grotere plaatsen te zijn. Kleinere dorpen zonder station, maar die wel pal naast een spoorlijn liggen zouden qua bereikbaarheid enorm profiteren. In Duitsland zetten ze bij zulke kleinere dorpen ook een eenvoudig stationnetje neer. Regionaal belangrijk.
Ik denk aan Bathmen (tussen Deventer en Holten) - bijna 6000 inwoners. En Bergentheim, tussen Mariënberg en Hardenberg. Beide pal naast de spoorlijn gelegen.
Als Mariënberg met nog geen 1000 inwoners nog altijd een station heeft, mag Bergentheim met 3600 inwoners er zeker een. Misschien uitruilen
In Brabant denk ik aan Nuland en Geffen. Misschien samen één station er precies tussenin.
En Udenhout/Berkel-Enschot, waar veel nieuwe woningen staan maar nog altijd geen station in zicht is.
Staphorst bijvoorbeeld. Al schijnt het dorp het zelf niet te willen.
Cappelle a/d ijssel
Goed idee! Zullen we het dan in de wijk Schollevaar plaatsen? En dan noemen we het station Capelle Schollevaar.
De gemeente Westland (met 115.000 inwoners) heeft geen railverbinding en dus ook geen station. Westland bestaat uit verspreidt liggende grotere woonkernen zoals Naaldwijk, Monster, ‘s Gravenzande en De Lier.
Monster en ‘s Gravenzande liggen aan de kust, tussen Hoek van Holland en Den Haag. Nu we toch dagdromen: de metro uit Rotterdam naar Hoek van Holland, trekken we langs de kust via ‘s Gravenzande, Monster, Kijkduin, Scheveningen, Katwijk en Noordwijk naar Leiden of Zandvoort en IJmuiden. Een (snel)tram kan ook, dan hebben net als in Vlaanderen en kusttram. , maar de eerdere plannen voor een tram van Leiden naar Katwijk en Noordwijk zijn destijds al afgefloten.
Heel vroeger kronkelde er door en langs de Westlandse dorpjes een stoomtrammetje, met in Den Haag, Delft, Maassluis en Hoek van Holland een aansluiting op de NS. In een aantal dorpen zijn de stationsgebouwtjes er nog en bij Schipluiden de imposante boogbrug over de Vlaardingse vaart. Daar voert over het tracé van de tram een fietspad.
Staphorst bijvoorbeeld. Al schijnt het dorp het zelf niet te willen.
Een trein die er stopt op zondag kan natuurlijk niet. Zou NS gewoon 1 vaste dag per week een bepaald station compleet kunnen/mogen overslaan?
De bus Zwolle - Meppel die er rijdt, rijdt ook alleen op zon-en feestdagen niet.
Staphorst is op zon- en feestdagen met OV compleet onbereikbaar.
Het hoeven niet altijd grotere plaatsen te zijn. Kleinere dorpen zonder station, maar die wel pal naast een spoorlijn liggen zouden qua bereikbaarheid enorm profiteren. In Duitsland zetten ze bij zulke kleinere dorpen ook een eenvoudig stationnetje neer. Regionaal belangrijk.
Ik denk aan Bathmen (tussen Deventer en Holten) - bijna 6000 inwoners. En Bergentheim, tussen Mariënberg en Hardenberg. Beide pal naast de spoorlijn gelegen.
Als Mariënberg met nog geen 1000 inwoners nog altijd een station heeft, mag Bergentheim met 3600 inwoners er zeker een. Misschien uitruilen
In Brabant denk ik aan Nuland en Geffen. Misschien samen één station er precies tussenin.
En Udenhout/Berkel-Enschot, waar veel nieuwe woningen staan maar nog altijd geen station in zicht is.
Mariënberg is ook overstapstation. Station Bergentheim is gesloten in 1975.
Haelen en Baexem tussen Weert en Roermond.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.