Welke stations hebben een werkende piano ? | NS Community

Welke stations hebben een werkende piano ?

  • 5 October 2022
  • 22 reacties
  • 3644 Bekeken

Op een lijst van juni 2021 staan maar liefst 20 stations waar een piano staat. Ik weet dat er minimaal een aantal niet meer aanwezig zijn, en sommigen blijken ondertussen onbespeelbaar te zijn. We plannen een stationspianotour door Nederland en willen graag weten welke stations op dit moment een bespeelbare piano hebben. Graag korte reactie met naam van station en eventueel locatie als je er onlangs nog eentje hebt gezien - en eventueel ook of je die hebt bespeeld.  


22 reacties

Maastricht is ook nog steeds in de lucht.

Badge +3

Je zou het nog kunnen navragen bij https://bolpianos.nl want die leveren ze volgens mij (in ieder geval die in Eindhoven).

Leuk filmpje uit Groningen met NS personeel https://www.facebook.com/jef.folkerts/videos/10211858328642004

En die van Eindhoven zou naar het Spoorwegmuseum gaan volgens https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3332977/nieuwe-piano-voor-station-eindhoven-gesloopt-exemplaar-naar-spoorwegmuseum

Reputatie 2

Na wat onderzoek kom ik tot deze lijst van 22 stationspiano's. Oorspronkelijk stond er ook één in Enschede maar die is verwijderd voor zover ik weet.
 
- Amersfoort Centraal
- Amsterdam Centraal
- Amsterdam Sloterdijk
- Amsterdam Amstel
- Amsterdam Bijlmer Arena
- Almere Centrum
- Arnhem Centraal
- Breda
- Cuijk
- Delft
- Den Haag Centraal
- Eindhoven
- Gouda
- Groningen
- Hilversum
- Leeuwarden
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam Centraal
- Tilburg
- Utrecht Centraal
- Zwolle

Al bijzonder enorm lange lange tijden erger ik me mateloos aan de schandelijke stationspiano in DenHaag Centraal. Wat een vreselijke anti-reklame voor een potentieel zo mooie gelegenheide om piano te kunnen spelen. 

Van buiten ziet hij er bijzonder mooi uit maar te bespelen valt dit wrak (want dat is het!!) niet.  Veel toetsen slaan niet aan en blijven gewoon vast zitten en sommige zijn afgebroken en het ding is verder totaal vals.

De onderhouds organisatie “Bol.com” die ik hierover emailde wil er dolgraag iets aan doen maar kan dit niet zonder opdracht van de eigenaar NS. 

De NS heb ik herhaaldelijk gebeld maar de telefonistes konden (wilden??) mij niet helpen.

WANNEER geeft de NS eindelijk opdracht aan de fa. BOL om dit wrak te vervangen?

Ik heb het al onder de aandacht van de lokale krant De Posthoorn gebracht maar geen reactie.

Als er binnen een maand niets aan gedaan is dan ga ik hierover schrijven naar de Telegraaf, misschien wil die een artikeltje aan dit cultuur barbarisme wijden 

In naam van alle pianoliefhebbers wil ik dit onder ieders aandacht brengen in de hoop dat meerdere reizigers contakt opnemen met de (op dit gebied) luie NS

Het is een ANTI reknlame voor piano enthousiasten; de NS bereikt er het tegengestelde me van wat zij initieel wilde: de reiziger Cultuur brengen

Nu brengt zij alleen haat en “annoyance” voor pianomuziek

De weliswaar erg mooi uitziende (maar in werkelijkheid een triest wrak!!) stationspiano in Den Haag Centraal station is helaas onbespeelbaar. Toetsen gebroken en slaan niet aan en vals enz

De onderhouds firma “Bolpianos.nl”  zegt dat ze moeten wachten totdat de eigenaar (NS dus) ze opdracht geeft; hetgeen al jaren niet meer is gebeurd

 

Oh Lieve NS,….: WANNEER OH WANNEER kunnen we daar weer fatsoenlijk pianospelen?

Op een lijst van juni 2021 staan maar liefst 20 stations waar een piano staat. Ik weet dat er minimaal een aantal niet meer aanwezig zijn, en sommigen blijken ondertussen onbespeelbaar te zijn. We plannen een stationspianotour door Nederland en willen graag weten welke stations op dit moment een bespeelbare piano hebben. Graag korte reactie met naam van station en eventueel locatie als je er onlangs nog eentje hebt gezien - en eventueel ook of je die hebt bespeeld.  

Zwolle!

Ik zou eigenlijk zeggen dat het onverantwoord is om ze onbeheerd te laten staan. 

Dan word er een gesloopt en plaatsen ze er geen meer terug, zo kan het ook.

De stationspianos in Engeland worden prima onderhouden (waarom hier in NL niet??)

Selfs Sir Elton John(!) en de bekende pianiste “Ladyva” spelen er regelmatig op

Zie hier een linkje met de bekende Boogie Woogie pianist “Dr.K” (Brendan Kavanagh) op het station London Central (JAZEKER ook op een stationspiano!!)

 

Die van Zwolle hoorde ik vorig jaar vaak en goed bespeeld worden. Soms stond er zelfs een groepje studenten bij te zingen! Klonk mooi, alleen jammer dat de muziek van het “wandkunstwerk” - een doorlopende video - er soms dwars doorheen klonk!
Helaas, werd de mooie en vast dure piano een keer compleet omver gegooid (!) en besmeurd door onverlaten. Eerst werd er nog een nieuwe geplaatst en ging het een hele tijd goed, maar al gauw zaten er weer onverlaten op te rammen, al etend van een vette consumptie….met veel saus! Nu zit er een groot hangslot op en moet je, als je wilt spelen, de sleutel vragen aan en terugbrengen bij de dame of heer in het glazen info-hokje (wat zullen die het overigens koud hebben daar, ik benijd ze niks!!!). Sindsdien hoor of zie ik bijna nooit meer iemand spelen. Jammer!  

Iedere maandag en dinsdag zit er eigenlijk altijd wel iemand of op een rustig of druk tijdstip wel te spelen erop 

daarnaast hadden ze er als het goed is weer een nieuwe neer gezet

Reputatie 7
Badge

Station London Central?

Reputatie 7
Badge +2

Die op station Amersfoort werd afgelopen weekend nog bespeeld.

Reputatie 7
Badge +3

De piano in Hilversum hoor ik ook regelmatig bespeeld worden.

Ik vraag het even na. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. :) Ik kom erop terug!

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Eindhoven heeft ook een ‘werkende’ piano. Die was tijdens een coronaprotest totaal gesloopt (net als een groot deel van het station) 

Op Utrecht Centraal is hij verplaatst las ik, naar ongeveer als je vanaf Hoog Catharijne binnen komt rechts (richting spoor 3)?

In Groningen stond hij eerst in de hal maar later ‘op het perron’, maar die is weg volgens 

 

Ik krijg door Zwolle, Amsterdam, Amersfoort, Breda en Utrecht.

Reputatie 7
Badge

Op Amsterdam Sloterdijk heb ik er vanmiddag nog iemand op zien en horen spelen.

Badge +3

Slopen maar… na een feestje https://www.youtube.com/watch?v=ISmmZiuMxyo 🤣

Alles naar de klote! Of zijn die party people wel nette mensen?

(meestal wel, braaf op kantoor na het weekend)

Nou kiek 'ns: https://nieuws.ns.nl/een-echte-goudse-piano-op-station-gouda/.

Arnhem heeft er ook een!

Vergeet niet dat de piano’s een service zijn van NS aan de reizigers, maar dat sommige reizigers het kennelijk niet kunnen laten om deze service om zeep te helpen… Ik zie vaak jongelui achter de piano zitten met etenswaar in de ene hand en spelend met de andere…. Als er dan een vette klodder saus tussen de toetsen terecht komt, is het geen wonder dat ze vast raken. Eigenlijk zijn piano’s veel te dure instrumenten om Jan en Alleman er maar op los te laten….

Reputatie 7
Badge

Ik zou eigenlijk zeggen dat het onverantwoord is om ze onbeheerd te laten staan. 

Die van Zwolle hoorde ik vorig jaar vaak en goed bespeeld worden. Soms stond er zelfs een groepje studenten bij te zingen! Klonk mooi, alleen jammer dat de muziek van het “wandkunstwerk” - een doorlopende video - er soms dwars doorheen klonk!
Helaas, werd de mooie en vast dure piano een keer compleet omver gegooid (!) en besmeurd door onverlaten. Eerst werd er nog een nieuwe geplaatst en ging het een hele tijd goed, maar al gauw zaten er weer onverlaten op te rammen, al etend van een vette consumptie….met veel saus! Nu zit er een groot hangslot op en moet je, als je wilt spelen, de sleutel vragen aan en terugbrengen bij de dame of heer in het glazen info-hokje (wat zullen die het overigens koud hebben daar, ik benijd ze niks!!!). Sindsdien hoor of zie ik bijna nooit meer iemand spelen. Jammer!  

Reageer