2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3574 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7

Wat een ingewikkeld gedoe met al die digitale betaalwijzen. Apple Pay,  PayPal,  " wallets"....  jongeren en ict'ers  weten er vast alles van.  Maar niet aan mij besteed en heb het gelukkig ook niet nodig 😆 Ben ik een uitzondering? Ik denk zelf van niet. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het werkt bij ING ook op Android telefoons. Ik gaf het voorbeeld van Apple Pay omdat ik dat zelf gebruik. 

@Rene74 Je hoeft geen gebruik te maken van een mobiele telefoon om te betalen. Het is een extra mogelijkheid die veel mensen handig zullen vinden als ze weten hoe het werkt. 

Het aantrekkelijke aan het nieuwe systeem is dat er veel meer betaalmogelijkheden komen dan alleen de OV-chipkaart of de knullige e-tickets. Het grootste bezwaar tegen de OV-chipkaart is altijd geweest dat je voor een treinreis minimaal €20 borg op de kaart moest zetten om te kunnen inchecken bij NS. Bij het reizen met bankpas komt dat bezwaar te vervallen. Saldo laden hoeft ook niet meer. Bovendien heeft bijna iedereen wel een bankpas en/of creditcard.

De drempel om met het OV te reizen wordt zo een stuk lager voor incidentele reizigers. Bovendien is het handig voor toeristen. Die kunnen hun creditcard gebruiken om in- en uit te checken en zo voor hun reizen betalen.

Een ander groot voordeel is dat mensen geen e-tickets met zeer klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden  dagen van te voren gaan kopen. In Nederland heeft dat geen enkele toegevoegde waarde. De nieuwe regel wordt: gaat je reis niet door dan niet inchecken. Of meteen weer uitchecken en zo je reis annuleren.

Ook niet onbelangrijk is dat ouders veel makkelijker reisgeld kunnen geven aan hun kinderen. Die hebben vaak al een betaalpas en/of mobiele telefoon. Ze kunnen eenvoudig reisgeld overmaken aan een kind i.p.v. saldo te moeten laden of een e-ticket te kopen. Het wordt voor iedereen veel eenvoudiger om in een voorkomend geval de reis van iemand anders te betalen. 

Het aantrekkelijke aan het nieuwe systeem is dat er veel meer betaalmogelijkheden komen dan alleen de OV-chipkaart of de knullige e-tickets.

Nog meer opties betekent ook nog meer onduidelijkheid. Veel reizigers zien zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. "Keep it simple" is misschien een beter motto, zowel qua betaalmogelijkheden als qua tarieven.

We moeten niet uit het oog verliezen waar het bij het OV uiteindelijk om gaat: gewoon een kaartje van A naar B. Het is geen IT-hobbyproject.

Reputatie 7

Eenvoud en overzicht is goud waard in het ov. De doorsnee Nederlander heeft geen zin om zich overal in te verdiepen qua regels, voorwaarden en nieuwe digitale werkwijzen met de nodige haken en ogen. Dan is autorijden simpeler. Klanten trekken heeft naast een betaalbaar tarief ook vooral met duidelijkheid en een minimum aan regels, voorwaarden en uitzonderingen te maken. Dat voorkomt een hoop vragen, onaangename financiële verrassingen, problemen en gedoe en zal zorgen voor meer ov-gebruik. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een OV-chipkaart verliest, dan ben je hooguit het bedrag kwijt wat er op staat als iemand er mee gaat reizen en bij een persoonlijke chipkaart er geen controle is. Wanneer je een bankpas kwijt raakt dan kunnen ze veel meer geld van jouw rekening halen, zeker nu het limiet voor contactloos betalen verhoogd is.

Ik weet dat peuters al met pin mogen betalen van hun verzorgers, maar verwacht niet dat kinderen met bankpassen en/of smartphones rond reizen. Niet voor niets klagen ouders dat het jongerenkaartje alleen via de app gekocht kan worden.

Niet iedereen wil of kan reizen met smartphone en/of bankpas. Denk aan minderjarigen, ouderen of mensen die onder bewind staan/in schuldregeling zitten. Voor deze mensen wordt reizen ingewikkelder als hierdoor OV-chipkaart zou verdwijnen. En hoe ga je om met verantwoordelijkheid als iemand die financieel onbekwaam is het halve land gaat doorreizen op bankpas en zo (verder) in de schulden komt?

Reputatie 7
Badge +3

Het hoeft allemaal niet maar het is prettig dat er meer opties komen. Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg. 

Daar gaat nu eindelijk in voorzien worden. Voor degenen die niet mee willen of kunnen doen blijft er de OV-chipkaart. 

 
 
×
 
 
 

Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg.

Dat laatste argument heb ik nooit zo gesnapt. Met de strippenkaart moest je ook €12 euro vooruit betalen bij aankoop, ook als je alleen een stadsritje van 1 zone ging maken. Verder is er nog steeds de optie om een kaartje in de automaat te kopen.

Veel breder gedragen was volgens mij het bezwaar tegen de €7.50 die Translink voor de kaart in rekening bracht. Dat was en is buitensporig. 

 

Badge +3

Veel breder gedragen was volgens mij het bezwaar tegen de €7.50 die Translink voor de kaart in rekening bracht. Dat was en is buitensporig.

Ja, en dat zou jaren geleden al goedkoper worden. Och ja, bij Flex Dal Voordeel is hij al ‘gratis’… 

En dan behalve die € 7,50 elke 5 jaar ook nog € 3,50 extra voor een ‘duplicaat’ (bij defect na 2 jaar e.d.)?

Ja, want dat is allemaal extra werk, om je abonnementen over te zetten en zo… Oh, en binnen 2 jaar is het gratis? Eh ja, maar dan moet je de kaart wel even opsturen! :sweat:

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik heb de bezwaren tegen de borg ook nooit begrepen. De bezwaren tegen de kosten van de kaart zelf overigens wel. Dat is in vergelijking met systemen in andere landen erg prijzig, zeker in combinatie met de beperkte geldigheidsduur van 5 jaar. 

Maar blijkbaar is de borg van €20 voor veel mensen een drempel geweest om de OV-chipkaart te gaan gebruiken voor het reizen met NS.

Ik heb aan verschillende familieleden en kennissen die nooit met het OV reizen gevraagd wat ze vinden van het idee om met hun bankpas of mobiele telefoon te kunnen reizen. Zonder uitzondering waren ze positief. Dat is natuurlijk precies de doelgroep die bereikt moet worden. Het OV heeft sinds de invoering van de OV-chipkaart het imago van een ingewikkeld en duur systeem.

De mensen die al een OV-chipkaart hebben en daarmee willen blijven reizen zijn in dit verband minder relevant. Zij krijgen op termijn een nieuw type OV-chipkaart. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb aan verschillende familieleden en kennissen die nooit met het OV reizen gevraagd wat ze vinden van het idee om met hun bankpas of mobiele telefoon te kunnen reizen. Zonder uitzondering waren ze positief. Dat is natuurlijk precies de doelgroep die bereikt moet worden. Het OV heeft sinds de invoering van de OV-chipkaart het imago van een ingewikkeld en duur systeem.

De mensen die al een OV-chipkaart hebben en daarmee willen blijven reizen zijn in dit verband minder relevant. Zij krijgen op termijn een nieuw type OV-chipkaart.

Ik hoor dezelfde geluiden in mijn omgeving, vooral het kunnen inchecken met mobiel werd als een fijne verbetering gezien.

Reputatie 7

Ik hoor dezelfde geluiden in mijn omgeving, vooral het kunnen inchecken met mobiel werd als een fijne verbetering gezien.

Als het goed werkt wel. En daar gaan we natuurlijk vanuit 🤔. Maar eerst zien..... Kun je dan ook een abonnement op je telefoon zetten of is het alleen bedoeld  voor vol tarief standaard ritjes van A naar B.

Reputatie 7

Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg.

Dat laatste argument heb ik nooit zo gesnapt. Met de strippenkaart moest je ook €12 euro vooruit betalen bij aankoop, ook als je alleen een stadsritje van 1 zone ging maken. Verder is er nog steeds de optie om een kaartje in de automaat te kopen.

 

Ik snap het argument wel. Borg is dood geld. Die 20 euro kan je nooit opmaken bij alleen treinreizen. Mensen die alleen maar treinreizen op vol tarief blijven dus altijd met 20 euro op een anonieme kaart zitten. En dan die belachelijke hoge aanschafprijs om überhaupt te mogen reizen met een chipkaart. Voor een stukje plastic met een chipje....... Dat is al met al een flink bedrag. Ook al reis je alleen maar steeds korte stukjes. Bij de strippenkaart betaalde je wel in het voren maar uiteindelijk ging die op en had je het hele bedrag opgebruikt.

In de automaat 1 euro bijbetalen bij ieder kaartje  is natuurlijk erg veel. Dat argument snap ik ook. Ontmoedigingsbeleid.

Reputatie 7
Badge +3

Er zal op termijn wel iets wijzigen voor abonnementhouders. Maar de grootste stap die gezet moet worden is om het voor mensen zonder OV-chipkaart veel eenvoudiger te maken om het OV te gebruiken in Nederland. 

We zijn dan bijna af van gezeur over e-tickets, toeristen die moeite hebben met Nederlandse systemen etc. Iedereen met een bankpas of creditcard kan dan in Nederland met het OV reizen. Zonder verdere plichtplegingen. 

Wij hebben nog steeds anonieme OV-chipkaarten in huis voor als we eens gasten uit het buitenland hebben. Die hoeven we dan niet meer te vervangen en de borg krijgen we terug.

 
 
×
 
 
 

Het is maar zeer de vraag of dit met buitenlandse bankpassen werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar zeer de vraag waarom dat met buitenlandse bankpassen niet zou werken.

Badge +3

Als een bankpas gaat dienen als vervanger voor een ov-chipkaart heb je natuurlijk alsnog een app of automaat nodig voor als je bijv. 1e klas wilt reizen…

En wat gebeurt er dan als je niet uitcheckt na een lange reis? Nu kost dat (anonieme kaart of zonder abonnement) je 20 euro, plus dat na een keer of 12 je kaart blokkeert.

Hoe gaat dat dan met een bankpas waarvan geen ‘borg’ ingehouden wordt, maar je pas afrekent bij het uitchecken? Of als je op een dag al veel geshopt hebt en er een pincode ingevoerd moet worden voor een betaling? Of als je banksaldo onvoldoende is?

Ik zou dan toch bij een incheck om een flinke ‘borg’ vragen, vergelijk met een creditcard een auto huren. Voor een ov-fiets gaat het dan om 350 euro natuurlijk, voor zover dat onder ov valt, of dus een abonnement voor moet hebben?

Het is maar zeer de vraag waarom dat met buitenlandse bankpassen niet zou werken

Het risico van onvoldoende saldo op de bankrekening bij uitchecken is een issue, want dat geld is in het buitenland dan nauwelijks meer te innen. Precies dezelfde reden waarom ooit die €20 op de kaart voor inchecken is verzonnen. 

Badge +3

Die €20 saldo (effectief €16 om in te kunnen checken) is eigenlijk alleen nodig bij een anonieme kaart of een persoonlijke zonder abonnement. Wie ben jij?

Met automatisch opladen met €10 per keer kom je ook een heel eind. Daarvoor wel een persoonlijke kaart nodig, plus een incassomachtiging (aan TLS/OV-chip).

Bij meer dan €60 verschuldigd gaan ze moeilijk doen (herinneringen), dat werkt op zich prima. NS doet niet eens een tweede incassopoging, want daar ga je meteen het herinneringstraject in.

Reputatie 7

Al dit bovenstaande is voor sommige mensen al te veel gedoe. Met bankpas in- en uitchecken is prima maar als er uitgebreide constructies en beperkingen om risico's af te dekken om heen hangen is dat al een drempel denk ik. 

Hoe werkt dit dan in Londen met inchecken met telefoon of even je bankpas ervoor? Hoe is daar het het risico van te weinig banksaldo etc afgedekt? 

In Londen werkt het toch met zones voor een vastgesteld bedrag? Iets wezenlijk anders dan hier. Betaal je dan eerst het maximum tarief en wordt dit bij uitchecken verrekend en teruggestort?

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen de hele discussie wel stoppen. We hebben straks allemaal een smartphone met QR-code nodig om te reizen met het OV, kunnen we er net zo goed meteen mee betalen :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

In Londen zijn inderdaad zones. Daarom moet je in- en uitchecken bij de Underground. De bus kent maar 1 tarief. Daarom hoef je alleen in te checken.

Als je meer wilt lezen over het gebruik van bankpas of creditcard om te reizen: https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/contactless-and-mobile-pay-as-you-go#on-this-page-0

Ik weet niet of er nog steeds problemen zijn met Nederlandse kaarten. De laatste keer dat ik het geprobeerd heb deed mijn bankpas van ING het niet.

Interessant is ook de manier waarop Apple Pay is geïmplementeerd. Als je batterij bijna leeg is kun je tot 5 uur nadat Low Power mode is ingegaan toch nog thuiskomen: https://www.apple.com/uk/apple-pay/transport/

Ook interessant is dat in Londen het systeem bijhoudt hoeveel je reist op een dag. Boven een bepaald bedrag dat gelijkstaat aan een dagkaart (“daily cap”) zijn volgende ritten gratis. Je hoeft dus nooit van te voren te bedenken of je genoeg gaat reizen om een dagkaart te rechtvaardigen. 

@mrfreeze Is dat meteen inclusief controle van de QR-code van de coronacheck app? :mask:

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

In Londen ontkom je niet aan poortjes. De meeste stations in NL hebben die nog niet…

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?

Reputatie 7
Badge +3

 

@mrfreeze Is dat meteen inclusief controle van de QR-code van de coronacheck app? :mask:

 

Ja, die bedoelde ik ook juist :sunglasses:

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?

Zo werkt een eenvoudig tankstation al: je plaatst een reservering van x bedrag (80, 120, 150), en na afsluiten tankactie wordt werkelijke bedrag afgeschreven. Om te voorkomen dat met 5 euro saldo, 80 euro getankt wordt.

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?

Zo werkt een eenvoudig tankstation al: je plaatst een reservering van x bedrag (80, 120, 150), en na afsluiten tankactie wordt werkelijke bedrag afgeschreven. Om te voorkomen dat met 5 euro saldo, 80 euro getankt wordt.

En wat gebeurt er als er maar €5 op de rekening staat. Wordt dan de reservering al vooraf geweigerd? Want als je minimaal €80 op je rekening moet hebben verschilt het weinig met de huidige OV-chipkaart.

Het fundamentele probleem met achteraf betalen blijft dat sommige mensen dan blijken geen geld te hebben (weten ze bij Wehkamp alles van). In het binnenland kun je dat dan nog proberen te gaan vorderen, in het buitenland kun je naar je geld fluiten zonder borg vooraf.

Reageer