2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas! | NS Community

2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3571 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Ligt aan de implementatie, ofwel het tanken stopt na x euro, ofwel de transactie wordt geweigerd idd.

 

Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

 

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Reputatie 7

Ligt aan de implementatie, ofwel het tanken stopt na x euro, ofwel de transactie wordt geweigerd idd.

Helaas stopt de trein niet als je je bedrag opgebruikt heb😄 

Dan zal er toch iets van een borg gereserveerd moeten worden op je rekening bij inchecken met bankpas. Anders zou je bijv. ook met een behoorlijk saldo in kunnen checken en tijdens de rit alles even wegsluizen naar een andere rekening o.i.d. 

Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

 

Bij onvoldoende saldo is een los kaartje altijd een optie.

Reputatie 7

Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

Bij onvoldoende saldo is een los kaartje altijd een optie.

Duidelijk ja. Maar onbezorgd inchecken is er dus met een bankpas of telefoon ook niet bij voor iedereen. Als je denkt genoeg te hebben maar net even bij AH to Go een broodje hebt gepind waarbij je saldo 19.98 euro wordt.... of een van je abonnementen of weet ik wat is net afgeschreven....oeps weer terug naar een automaat en een kartonnen chipkaartje pinnen met 1 euro opslag. Hmmm....  

Jup, al moet je ergens wat natuurlijk, anders krijg je wat Tamzin omschrijft, veel werk aan openstaande vorderingen.

 

Losse kaartjes hoeven niet per se automaatkaartjes met toeslag te zijn, zoiets kan ook een digitaal product zijn. Juist als er actief contact met een backoffice is, is dat relatief eenvoudig te implementeren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat allemaal niet zo’n probleem worden. Als je niet voldoende geld op je rekening hebt staan om in te checken heb je waarschijnlijk ook niet voldoende geld op de rekening staan om een kaartje te kopen.

Het is nu ook al zo dat je voldoende saldo op je rekening moet hebben staan om je rekeningen te betalen.Geld op een spaarrekening zetten heeft op het moment ook nauwelijks zin.

Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

Realiseer je dat de Cico in iedere stadsbus dan voor iedere instapper die met zijn bankpas betaalt een reservering bij de bank moet gaan maken en dat dit in minder dan een seconde geregeld moet zijn (anders gaat het instappen wel erg lang duren). 

Ik wil dat technisch allemaal nog wel eens zien. Als ik nu een hotel boek via internet en er dan met de creditcard een financiële reservering voor de eerste nacht gemaakt moet worden duurt dat normaliter vijf seconden of nog langer. Is Translink nou zo slim of zijn Visa/ Mastercard nou zo dom?

Daarnaast gaat de politiek straks weer jammeren dat je minimaal €20 op je bankrekening moet hebben, ook als je maar een kaartje van €2 wil afrekenen.

Daar zijn wat creatieve oplossingen voor te verzinnen, zoals Transport for London reeds heeft laten zien. En ja, ik heb ook een aantal (grote) vraagtekens bij dit hele project.

Badge +3

Bij de AH hier komt een (contactloze) pinbetaling ook als ‘reservering’ in mijn Bij/Af overzicht, en wordt de volgende dag (valutadatum) definitief. Bij de ALDI ernaast wordt het direct afgeboekt. Geen idee of daar nog een partij zoals Equens of Interpay tussen zit.

Dat gaat op zich best snel, en zal bij een CiCo in bussen tegenwoordig niet langer duren? Behalve in buitengebieden dan, zonder mobiel bereik.

In dat geval maar het voordeel van de twijfel, want die €4 zal het probleem niet zijn als het een keer mis gaat of niet (direct) lukt.

Reputatie 7

Ik ben bang dat men zich een beetje vergaloppeert met deze plannen. Wil men niet veel teveel. Dat het in Londen werkt wil niet zeggen dat het hier ook zomaar zal werken. De opzet van het systeem  en tarievenstructuur is daar toch ook anders. In de bus daar check je een keer in en dat was het, uitchecken niet nodig.  Die CiCo kastjes moeten wel met veel kaarten om kunnen gaan. En dan straks ook nog smartphones. Lijkt me erg complex en gevoelig voor problemen. Er zijn voorbeelden te over van juichende Nederlandse plannen die uiteindelijk toch net iets anders uitpakken of tegenvallen. Maar de tijd zal het leren. Ik kijk wel toe en hou het bij de nieuwe ov-chipkaartversie zolang het kan.

Badge +3

Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Goed artikel, in jip-en-janneke taal.

Omdat je van tevoren natuurlijk nog niet weet voor hoeveel geld je gaat tanken, reserveert de bank een bedrag van 125 of 150 euro. Dit heet pre-autorisatie. Je kunt het zien als een soort borg. Ben je klaar met tanken? Dan wordt het bedrag waarvoor je getankt hebt afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven. 

Regel dat maar, binnen een kwart of halve of hele seconde (de tijd tussen het aanbieden van een pasje en alles controleren) en het open gaan van een poortje...:rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.

Badge +3

@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.

Ik ook, en de ‘kostenbesparing’ voor TLS zie ik niet. Dat was juist pure winst!

Want die dingen slijten voortijdig (foto niet meer goed zichtbaar), of worden verloren/gestolen dus een nieuwe graag~!

De kostprijs voor een (persoonlijke) ov-chipkaart à € 7,50 is ongeveer… hoeveel cent aan productie en verzending? :sweat_smile: Stukje plastic plus een postzegel, meer niet.

Badge +3

@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.

Ik ook, en de ‘kostenbesparing’ voor TLS zie ik niet. Dat was juist pure winst!

Want die dingen slijten voortijdig (foto niet meer goed zichtbaar), of worden verloren/gestolen dus een nieuwe graag~!

De kostprijs voor een (persoonlijke) ov-chipkaart à € 7,50 is ongeveer… hoeveel cent aan productie en verzending? :sweat_smile: Stukje plastic plus een postzegel, meer niet.

Tja, dat online regelen (met je bankpas of Apple Pay telt ook?) is een goed idee!

Reputatie 6

Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Goed artikel, in jip-en-janneke taal.

Omdat je van tevoren natuurlijk nog niet weet voor hoeveel geld je gaat tanken, reserveert de bank een bedrag van 125 of 150 euro. Dit heet pre-autorisatie. Je kunt het zien als een soort borg. Ben je klaar met tanken? Dan wordt het bedrag waarvoor je getankt hebt afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven. 

Regel dat maar, binnen een kwart of halve of hele seconde (de tijd tussen het aanbieden van een pasje en alles controleren) en het open gaan van een poortje...:rolling_eyes:

Het fysieke deel van de Nederlandse poortjes is zulk prutswerk, die doen er een seconde of 2 over om open te gaan. Dat geeft Translink mooi wat extra tijd. Excuseer mijn sarcasme hier ;)

Reputatie 6

Hebben we enig idee wat dit gaat betekenen voor het overchecken? Zo af en toe lees je nog weleens een wens om dat eruit te halen, hoewel ik me wel afvraag wie z'n wens is. Want het is er natuurlijk ingekomen uit wens van de vervoerders zelf. Dus vermoedelijk zal dat, ook met een bankpas, wel blijven?

Badge +3

Ook aan de ergernis van reizigers dat ze moeten uitchecken en opnieuw inchecken als ze overstappen op een bus of trein van een ander vervoersbedrijf komt nog niet meteen een eind. Aan ‘enkelvoudig’ in- en uitchecken bij reizen per trein wordt wel gewerkt.


(bron)

Reputatie 6

Goed gevonden, dankje!

Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt wel degelijk gewerkt aan een oplossing voor het omchecken/overchecken per spoorvervoerder. Helaas is dat dan alleen voor mensen met een smartphone met GPS. Bron: https://ovpay.nl/nl/betalen-in-ov#4

Reputatie 7

Ik las op de site van Transport for London dat bij contactloos inchecken met bankpas/creditcard of mobiel in Londen dit alleen maar tegen vol tarief kan. Het is niet mogelijk met kortingen of abonnementen te werken. Daarvoor dien je de Oystercard te gebruiken. 

Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit straks in Nederland wel zal kunnen. Want dan was dit in Londen allang zo geweest.

Ik heb bijv. Dalkorting Brabant voor de bus en een Dalvrij NS-abonnement op één chipkaart. Hiervoor dien ik dus een ov-chipkaart te behouden.  Dat zal ook gelden voor al die ov-studentenkaarten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het wel op te lossen is.

Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele treinreis. Dat is bij Flex nu ook al zo.

De verrekening met de vervoerders wordt wel een leuk klusje. Stel dat je van Enschede naar Harlingen reist met een incheck om 08:56 en je hebt 40% korting. Je reist dan met Blauwnet naar Zwolle, met NS door naar Leeuwarden en daarna met Arriva naar Harlingen. Op basis van de GPS moet het systeem dan weten waar de knippen liggen om af te rekenen met de drie vervoerders. 

Reputatie 7

Ik denk dat het wel op te lossen is maar dan zul je wel op het eerste station moeten inchecken. Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele rit. Dat is bij Flex nu ook al zo.

Dat zou ideaal zijn.

Reputatie 7

Edit 

Reputatie 6

Het zal vooral in het begin wel eens fout lopen. Wat als je het maximum ingestelde bedrag voor pinloos betalen overschrijdt en je de pincode moet invoeren? Is je pas na het inchecken voor andere kontaktloze en pinbetalingen geblokkeerd zoals bij onbemande tankstations? En alle digitale betaalsystemen die van een internet verbinding afhankelijk zijn. Dan zijn onbeveiligde netwerken natuurlijk een redelijk groot gevaar. Als het erg druk is wil mijn Nederlandse kaart in het buitenland nog wel eens tegenstribbelen en mijn buitenlandse kaarten doen dat in Nederland ook. Misschien wel omdat niet elke buitenlandse bank kontaktloos betalen in, wat voor hun het buitenland is, toestaat of dat hun kaart een in hun land normale limiet hebben die hier veel te laag is.

Ik koop meestal vooraf een e-ticket, ik reis niet zo veel met de trein, dan weet ik vooraf wat ik betaal en hoeveel ik aan andere dingen kan uitgeven.

 

Goed gevonden, dankje!

Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.

Tenzij je de reizigers via GPS gaat volgen is dit principieel onoplosbaar.

Reageer