2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas! | NS Community

2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3571 Bekeken

Badge +3

We gaan de boel maar eens ‘boosteren/versnellen’… Iets met die strekking zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen.

De technologie achter de huidige OV-chipkaart zou verouderd zijn en over een paar jaar niet meer werken. Daarom komt nog dit jaar een nieuwe OV-chipkaart.

Dat zei Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen. In het najaar zou de nieuwe kaart ingevoerd moeten worden. "Op z'n vroegst in oktober", zei Van Weele in BNR Mobility. De kaart wordt de komende tijd getest in samenwerking met NS.

Vanaf deze zomer zouden de reizigers al kunnen in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. 

Geen fysieke kaart nodig

Als de nieuwe kaart geïntroduceerd wordt in het najaar, kunnen reizigers de kaart ook met een smartphone gebruiken. Een fysieke kaart is dan niet meer nodig. Van Weele: "Dat scheelt enorm in de distributie en de productiekosten."


96 reacties

“Zou verouderd zijn” — understatement. Maar fijn om die antieke troep eindelijk zo genoemd te zien worden publiekelijk. Al is het nu in eigen belang natuurlijk. 

Badge +3

Helder, en natuurlijk dan geen twee halfbakken apps moeten installeren plus een ‘speciale’ e-simkaart moeten hebben en zo. Om alleen maar te kunnen in/uitchecken, zonder rekening te houden met een abonnement (of je reisroute!).

Het zal wel als ov-pay in de markt gezet worden, en persoonlijk verwacht ik er weinig van vooralsnog. Dus prima, het raakt mij niet verder!

Zodra men daar ‘gremlins’ zoals deze mee kan oplossen (privacy weg, we willen altijd weten waar je bent)

Of deze (uitgeplozen lange) topic

Dan ga ik een applausje geven… want moet NS (flex) ook meewerken aan alles dat een ‘transactie’ is (en je waarschijnlijk nog van alles moet doen zoals overstappen en op de juiste tijd van klasse wisselen)… 

Reputatie 7
Badge +3

Tja dan wordt het lastig reizen zonder chipkaart, zonder smartphone en zonder bankpas.

Eerst zien dan geloven. Het tariefsysteem met al zijn ondoorgrondelijke reisproducten is vrees ik veel te ingewikkeld voor betalen met een bankpas of telefoon.

Reputatie 7
Badge

@Tamzin 

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

De bankpas zal straks met zoals de chipkaart als identificatie dienen. 

Ik zie niet echt veel complexiteit op deze manier. Zelfs in Londen met verschillende tarieven werkt het prima.

Reputatie 7

Met smartphone of bankpas inchecken en betalen en dat soort ongein zie ik niet zitten. Ik hou het tot het laatste moment gescheiden via een ov-pasje. Dat gaat prima ook al schijnt het chipsysteem "verouderd" te zijn, nou en, het werkt toch nog uitstekend. Is het weer een manier om geld te besparen maar de verandering aan te prijzen als gemak voor de klant 😉

@Tamzin

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

Op die manier schiet de reiziger er niets mee op. Die blijft dan nog steeds zitten met de hopeloos onbegrijpelijke NS-Flex administratie. Het is op die manier alleen een mooie besparing voor Translink.

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. Het zijn vooral de incidentele reizigers, nu zonder chipkaart die dat willen en die gaan niet aan Flex beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

Het moet niet, het mag. 

Reputatie 7

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

Net als in de supermarkt… niet iedereen pint boodschappen in de supermarkt. En niet iedereen heeft een bankapp op de telefoon om gelijk op de rekenig te zien wat betaald is. En er zijn ook mensen zonder smartphone en mensen die niet alles willen pinnen.

Ik geloof niet dat de huidige problemen met NS Flex dan opeens opgelost zijn. NS Flex is niet te combineren met andere Flex-producten en met grote moeite met andere abonnementen.

En er komen nieuwe problemen bij. Wat als je smartphone uitvalt of gestolen is? Hoe werkt het als je je bankpas laat blokkeren? Een nieuw ICT-debacle dreigt.

Reputatie 7

En wat gebeurd er als er storing is bij de banken?? Gebeurd helaas toch ook wel met enige regelmaat.

Kan je dan ook niet met de trein reizen?

Reputatie 7

Vele functies concentreren op één online verbonden apparaatje lijkt handig maar je hebt meteen meerdere problemen als er iets stoort of uitvalt of je hem verliest. Daarnaast blijft het een computertje dat ook gehackt kan worden enz. Gelukkig blijft het losse kaartje en de chipkaart (nieuwe versie) de komende jaren voorlopig nog. 

Dat de technische werking veranderd, hoeft inderdaad niet te betekenen dat er net zo goed een losse chipkaart kan bestaan. Die werkt dan alleen veel meer als identifier, in plaats van als volwaardig opslagmedium e.d. Dat lijkt me an sich een prima ontwikkeling. Ergens moet je van de enorme bak legacy af aan de “achterkant”, anders wordt (of is het soms al) dweilen met de kraan open. De vele hacks om Flex/Businesscards werkend te krijgen bewijzen dat reeds.

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het niet zoveel uit. Zolang ik maar duidelijke overzichten kan blijven aanmaken voor het declareren van reiskosten. En als mijn voordeelurenabonnement maar actief blijft gekoppeld aan reizen op saldo.

Het lijkt me wel handig om met mijn telefoon te kunnen in- en uitchecken. Ik gebruik nu ook al mijn telefoon om te betalen i.p.v. dat ik mijn betaalpas bij de kaartlezer hou.

@Henk_NL 

Een reiziger wil alleen van A naar B en tegen het voordeligste tarief. Niet meer of minder dan dat. Wat er achter de schermen allemaal speelt is dan niet meer interessant. Dat het aan de “achterkant” misschien wel een puinhoop is, is voor nagenoeg jan en alleman totaal niet relevant. Keep IT Stupid Simpel. https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe (Zeker als het om openbaar vervoer gaat) :kiss:

Zo probeer ik uit te leggen dat NS Flex geen succes is in deze constructie idd :sunglasses:

Reputatie 6

Er zullen bij het reizen op je bankpas nog wel een aantal problemen opduiken. Vooral als je een gezamenlijke rekening hebt. Dan zijn er meerdere kaarten die aan de zelfde bankrekening hangen. Zou je goedkoop uit zijn als je voor de hele familie een heel aantal en/of kaarten te regelen? Lijkt me leuk, ik check in en mijn vrouw zal dat na mij doen en die krijgt dan “u bent al ingecheckt” te zien… Verwarring al om... net als meerder telefoons …..

Reputatie 7
Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Klopt, eventueel een pasvolgnummer.

Wordt nog wat als je je bankpas vervangt wegens verloren/gestolen/defect/verlopen… Hoi TLS/NS, mijn nieuwe pas heeft volgnummer 0005 pas dat eventjes aan zodat ik kan blijven reizen (op een abonnement) :rofl:

Vermoed dat het in eerste instantie niet meer is dan kunnen inchecken op saldo (€20 graag, voor NS en sommige Arriva trajecten) en bij uitchecken je dan het niet gereisde deel terug krijgt in de vorm van ‘retourpinnen’.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je bijvoorbeeld de wallet in Apple Pay gebruikt en daar je bankpassen en creditcard in zet heb je fysieke kaarten niet eens meer nodig. Bij verlies of diefstal van de pas kun je die laten blokkeren terwijl Apple Pay gewoon blijft werken.

Badge +3

Wanneer je bijvoorbeeld de wallet in Apple Pay gebruikt en daar je bankpassen en creditcard in zet heb je fysieke kaarten niet eens meer nodig. Bij verlies of diefstal van de pas kun je die laten blokkeren terwijl Apple Pay gewoon blijft werken.

Dat betwijfel ik, want in een wallet moet je wel een kaart kiezen die vervolgens ‘aangesproken’ wordt, tenzij Apple Pay zoiets is als PayPal (of Revolut), waar je meerdere kaarten aan kunt koppelen en je een betaling wil doen vanaf een willekeurige kaart?

Of is dat een soort creditcard constructie ‘wij schieten het voor, je krijgt de rekening wel en dan mag je zelf kiezen hoe je die voldoet’…? Daar hadden we al ‘automatisch opladen’ voor, bij 60 euro in de min gaan wij (TLS) piepen… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Bij ING kun je Apple Pay blijven gebruiken terwijl de betaalpas geblokkeerd is. De verificatie van de betaling vindt immers plaats via gezichtsherkenning, vingerafdruk of toestelcode.

Tip: betalen zonder betaalpas

Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.

Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html#/!

Wanneer je bijvoorbeeld de wallet in Apple Pay gebruikt en daar je bankpassen en creditcard in zet heb je fysieke kaarten niet eens meer nodig. Bij verlies of diefstal van de pas kun je die laten blokkeren terwijl Apple Pay gewoon blijft werken.

Slechts een klein deel van de mensen kan of wil het geld uitgeven aan een peperdure iPhone. Een bankrekening heeft vrijwel iedereen.

Reageer