beantwoord

aantoonbaar verkeerd vastgelegd tijdstip incheck


Reputatie 2

Ik heb een aantoonbaar fout bedrag op mijn flexrekening aangetroffen. 
Mijn reispatroon is altijd, wanneer ik van Eindhoven terugreis naar Winsum, na het oppassen, dat ik een los kaartje koop van Eindhoven naar Vught, om vervolgens daar om 18.27 dalvrij te kunnen inchecken. Het incheckpaaltje staat op het perron. Deze handeling kost 10 sec. 
Dit reispatroon, inclusief de gekochte kaartjes Ehv-Vught is te checken door NS. 

Nu mijn probleem: 

Op 30/6 jl werd te Vught mijn moment van inchecken vastgelegd als 17.22 in plaats can het werkelijke tijdstip: 18.27

Los jaartje die dag gekocht om 17.14

Nu dus tarief betekend à €27,90. 
Mijn bezwaren werden door de helpdesk weggewuifd, want “ik had het kaartje ook in de trein kunnen aanschaffen”.

Onzinnig, want vanaf Ehv zou ik ook €27,90 zijn kwijt geweest. 
Heeft iemand ervaringen? Hoe ligt het juridisch?

icon

Beste antwoord door Kus_Theo 28 July 2022, 20:01

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 2

Dat paaltje in Vught heeft zich vast soeverein verklaard en een eigen tijdzone aangenomen. 

Of voert een ‘stil protest’ tegen de aanstaande grootschalige verbouwing van Vught: https://www.prorail.nl/projecten/verdiepte-ligging-spoor-vught

Reputatie 7
Badge +3

Dat paaltje in Vught heeft zich vast soeverein verklaard en een eigen tijdzone aangenomen. 

Reputatie 7

Hilarische reishistorie wel.

Die roestvrijstalen Delorean van je vloog lekker, Marty !

Dan mogen we nog blij zijn, dat de tweede klantenservicemevrouw inderdaad inzag, dat dat niet logisch is.

Badge +3

Het probleem blijkt veel hardnekkiger te zijn. 
Op 16/6 deed zich exact hetzelfde voor. Het bewuste incheckpaaltje te Vught sloeg toen 15.27 af, terwijl ik opnieuw kort tevoren in Eindhoven de bus had genomen om 17.50 naar het station. Zie overzicht. 

Wat me ook opvalt is dat een bus vanaf de Gestelsestraat je in 3 minuten op het busstation weet te brengen. De bus op 30/6 (vanaf een halte dichterbij het station zelfs) deed er 8 minuten over, dat lijkt beter te kloppen voor een late vrijdagmiddag/koopavond.

Goede vakantie verder.

Ik kan mij overigens voorstellen, met mijn ICT-achtergrond, dat paaltjes die langer dan X uur geen gegevens hebben afgedragen, actief worden gepolld èn gesynchroniseerd. 

Dat zou je verwachten, maar het gebeurt nog best wel eens dat paaltjes meerdere dagen offline zijn. Dat resulteert veelal in klachten hier dat men onterechte waarschuwingen krijgt voor vergeten in/uitcheck. Of mobiele incheckpaaltjes bij werken die meerdere dagen op een totaal verkeerde locatie ingesteld kunnen zijn, ook zo’n hoofdpijndossier dat NS in de doofpot heeft gestopt. Aan monitoring lijkt het behoorlijk tekort te schieten, ondanks dat je anders zou verwachten bij zo’n belangrijk systeem.

 

Dat klinkt ook als een erg logische gedachte. Ik zal het eens (met een link naar dit topic) suggereren bij ze. Ik durf niet inhoudelijk in te gaan op de situatie, simpelweg omdat ik er geen kennis van heb.

Het zou dit soort problemen voorkomen in ieder geval.

Reputatie 2

Ik kan mij overigens voorstellen, met mijn ICT-achtergrond, dat paaltjes die langer dan X uur geen gegevens hebben afgedragen, actief worden gepolld èn gesynchroniseerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even contact gelegd met onze poortjes- en paaltjesexperts en die kunnen inderdaad zien dat dit paaltje al een tijdje geen data heeft opgehaald.

 

Kunnen die experts niet een query draaien om álle poortjes- en paaltjes die al een tijdje geen data hebben opgehaald te achterhalen?

Of beter nog, een melding instellen als een paaltje/poortje geen data ophaalt?

Reputatie 2

Zeer bedankt voor de snelle actie!

Dat is waardevol, bedankt daarvoor.

Ik heb even contact gelegd met onze poortjes- en paaltjesexperts en die kunnen inderdaad zien dat dit paaltje al een tijdje geen data heeft opgehaald. Daardoor kan het dus voorkomen dat de tijd niet gesynchroniseerd wordt (hoe gek het ook klinkt, want je zou denken dat een seconde overal even lang duurt).

Mijn collega heeft het paaltje een reset gegeven en neemt hem verder ook in behandeling. Het probleem zou dus opgelost moeten zijn, waardoor er geen foute inchecktijden meer voorkomen.

Ik kreeg nog wel de tip mee om eerst even te kijken of de tijd wel actueel is voor je incheckt (waar mogelijk natuurlijk, soms is een scherm zwart of heb je daar geen tijd voor, wat ik me in deze situatie kan voorstellen). Ook geldt het verzoek om, mocht er toch iets niet kloppen, dat zo snel mogelijk te melden. Dan kunnen we het weer doorzetten en dan kunnen zij iemand langs het paaltje sturen.

Voor nu zou het probleem dus verholpen moeten zijn.

Reputatie 2

Klopt. Ik stap altijd ‘midscheeps’ in in de sprinter in Ehv, en loop dan als het ware in Vught ‘tegen’ het stationsgebouw aan, dat is het bewuste paaltje. Ik zie, dat er aan weerskanten van het gebouw ook paaltjes staan, die zijn het dus niet. 

@Tijdvoor, dit topic zou weer beschikbaar moeten zijn. Niet dat ik wat gedaan heb, maar hij staat niet in het archief.

 

@Kus_Theo Dit is inderdaad wel heel erg opmerkelijk. In ieder geval prettig dat het die keer geen financiële consequenties heeft gehad.

Ik wil dit toch wel heel graag gaan voorleggen aan de afdeling die zich op dagelijkse basis bezig houdt met poortjes en paaltjes. Om niet met lege handen daar aan te kloppen: zou je me toevallig kunnen vertellen om welk paaltje dit gaat op spoor 1 in Vught? Ik zie dat er meerdere zijn. Het makkelijkste zou zijn als je het nummer hebt wat op het paaltje staat, dan hebben mijn collega's hem het snelst gevonden. Het kan niet de bedoeling zijn dat reizigers de financiële gevolgen dragen van een paaltje dat niet bij de tijd is.

Reputatie 2

Het probleem blijkt veel hardnekkiger te zijn. 
Op 16/6 deed zich exact hetzelfde voor. Het bewuste incheckpaaltje te Vught sloeg toen 15.27 af, terwijl ik opnieuw kort tevoren in Eindhoven de bus had genomen om 17.50 naar het station. Zie overzicht. 
 

Ik EIS een verklaring van NS over dit rampzalige verhaal.
Hoeveel anderen zijn de dupe??

Omdat ‘15.27’ in de dalvrije periode viel, heeft mij dit geen schade berokkend.

Zal binnenkort al mijn NS-facturen gaan nazien, heb vanwege vakantie geen laptop beschikbaar.

 

 

@Momo 

Als een moderator het topic gewoon even open zet, kan iedereen het lezen. Dat lijkt me redelijk.

@Robert B 

 

In essentie is het probleem hetzelfde, er is blijkbaar geen fatsoenlijke synchronisatie van tijd. Iedere afwijking van, pak ‘m beet, meer dan een seconde is dan een ernstig probleem en laat zien dat de techniek faalt.

Reputatie 7
Badge +3

In dat topic was er sprake van een verschil van enkele seconden tot hooguit 2 of 3 minuten tussen diverse poortjes. In het geval van Vught gaat het nu om meer dan uur. Hoe kan een paaltje in godsnaam meer dan een uur achterlopen? 

Badge +3

 

@Henk_NL Een NS moderator kan dit topic toch wel even uit het archief halen?

 

Als er relevante informatie in staat (topic van 24 juni 2016) kan dat. Ging hierom:

In de 123 reacties best goede info, met als afsluiting het volgende:

 

Ben wel benieuwd naar het technische beheer van de incheckpalen bij NS. Daar moet toch iets bekend zijn over de quality of service??

Lees even dit topic. https://community.ns.nl/archief-43/tijdweergave-op-poortjes-25152

 

@Henk_NL Een NS moderator kan dit topic toch wel even uit het archief halen?

@NS Of moet je Super User zijn om de NS verder te helpen? 

 

Oh lord daar gaan we weer… NS, waarom is hier geen actieve monitoring op? Hoe kan zoiets essentieels falen? 

Badge +3

Bij deze. Heb voor de tweede keer met NS gebeld. Deze dame was duidelijk proactief. Ze keek direct in mijn reishistorie op OV-chipkaart en concludeerde: dit is een (technische) fout, u krijgt uw bedrag terug. 

Top, en de overstap op Groningen (rond 21:15 of 21:45) erbij maakt het natuurlijk helemaal duidelijk, zeker als je diezelfde reis vaker maakt.

Hopelijk zijn er niet meer reizigers gedupeerd door een paaltje op Vught dat de verkeerde tijd aangeeft. 🤔

Reputatie 2

Ben wel benieuwd naar het technische beheer van de incheckpalen bij NS. Daar moet toch iets bekend zijn over de quality of service??

Reputatie 2

Bij deze. Heb voor de tweede keer met NS gebeld. Deze dame was duidelijk proactief. Ze keek direct in mijn reishistorie op OV-chipkaart en concludeerde: dit is een (technische) fout, u krijgt uw bedrag terug. 

Reputatie 2

 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersensoms komt de trein eerder aan, tegenwoordig is het vaker dat de trein later dan op tijd aankomt.

Trein kwam niet eerder aan, zoals te zien op Treinposities. Iemand kan toch op een klok of horloge kijken die wat achterloopt? En als iemand daarnaast aangeeft eerst een busrit te hebben gemaakt van 17.43 tot 17.51 dan kan er toch nooit om 17:22 in Vught en ook niet in Eindhoven zijn ingecheckt? Misschien kan @Kus_Theo de reishistorie (zonder verdere persoonsgegevens) hier plaatsen zodat er geen misverstand over kan zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen soms komt de trein eerder aan, tegenwoordig is het vaker dat de trein later dan op tijd aankomt.

TS geeft aan dat hij zijn reispatroon is om 18.27 uur te kunnen inchecken. Daaruit zou je kunnen opmaken dat hij altijd om 18.27 uur incheckt.

Reageer