beantwoord

aantoonbaar verkeerd vastgelegd tijdstip incheck

  • 28 July 2022
  • 39 reacties
  • 893 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb een aantoonbaar fout bedrag op mijn flexrekening aangetroffen. 
Mijn reispatroon is altijd, wanneer ik van Eindhoven terugreis naar Winsum, na het oppassen, dat ik een los kaartje koop van Eindhoven naar Vught, om vervolgens daar om 18.27 dalvrij te kunnen inchecken. Het incheckpaaltje staat op het perron. Deze handeling kost 10 sec. 
Dit reispatroon, inclusief de gekochte kaartjes Ehv-Vught is te checken door NS. 

Nu mijn probleem: 

Op 30/6 jl werd te Vught mijn moment van inchecken vastgelegd als 17.22 in plaats can het werkelijke tijdstip: 18.27

Los jaartje die dag gekocht om 17.14

Nu dus tarief betekend à €27,90. 
Mijn bezwaren werden door de helpdesk weggewuifd, want “ik had het kaartje ook in de trein kunnen aanschaffen”.

Onzinnig, want vanaf Ehv zou ik ook €27,90 zijn kwijt geweest. 
Heeft iemand ervaringen? Hoe ligt het juridisch?

icon

Beste antwoord door Kus_Theo 28 July 2022, 20:01

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 2

Bij deze. Heb voor de tweede keer met NS gebeld. Deze dame was duidelijk proactief. Ze keek direct in mijn reishistorie op OV-chipkaart en concludeerde: dit is een (technische) fout, u krijgt uw bedrag terug. 

Reputatie 7

Hilarische reishistorie wel.

Die roestvrijstalen Delorean van je vloog lekker, Marty !

Dan mogen we nog blij zijn, dat de tweede klantenservicemevrouw inderdaad inzag, dat dat niet logisch is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me erg kort door de bocht. Anno 2022 mag ik van de vervoersbedrijven verwachten dat de klok van een incheckpaaltje gelijkloopt. Je kunt van een reiziger niet verwachten dat die voordat die gebruik maakt van een paaltje of poortje gaat kijken of de klok wel goed staat.

Oh lord daar gaan we weer… NS, waarom is hier geen actieve monitoring op? Hoe kan zoiets essentieels falen? 

In essentie is het probleem hetzelfde, er is blijkbaar geen fatsoenlijke synchronisatie van tijd. Iedere afwijking van, pak ‘m beet, meer dan een seconde is dan een ernstig probleem en laat zien dat de techniek faalt.

Reputatie 2

Het probleem blijkt veel hardnekkiger te zijn. 
Op 16/6 deed zich exact hetzelfde voor. Het bewuste incheckpaaltje te Vught sloeg toen 15.27 af, terwijl ik opnieuw kort tevoren in Eindhoven de bus had genomen om 17.50 naar het station. Zie overzicht. 
 

Ik EIS een verklaring van NS over dit rampzalige verhaal.
Hoeveel anderen zijn de dupe??

Omdat ‘15.27’ in de dalvrije periode viel, heeft mij dit geen schade berokkend.

Zal binnenkort al mijn NS-facturen gaan nazien, heb vanwege vakantie geen laptop beschikbaar.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even contact gelegd met onze poortjes- en paaltjesexperts en die kunnen inderdaad zien dat dit paaltje al een tijdje geen data heeft opgehaald.

 

Kunnen die experts niet een query draaien om álle poortjes- en paaltjes die al een tijdje geen data hebben opgehaald te achterhalen?

Of beter nog, een melding instellen als een paaltje/poortje geen data ophaalt?

Ik kan mij overigens voorstellen, met mijn ICT-achtergrond, dat paaltjes die langer dan X uur geen gegevens hebben afgedragen, actief worden gepolld èn gesynchroniseerd. 

Dat zou je verwachten, maar het gebeurt nog best wel eens dat paaltjes meerdere dagen offline zijn. Dat resulteert veelal in klachten hier dat men onterechte waarschuwingen krijgt voor vergeten in/uitcheck. Of mobiele incheckpaaltjes bij werken die meerdere dagen op een totaal verkeerde locatie ingesteld kunnen zijn, ook zo’n hoofdpijndossier dat NS in de doofpot heeft gestopt. Aan monitoring lijkt het behoorlijk tekort te schieten, ondanks dat je anders zou verwachten bij zo’n belangrijk systeem.

 

Reputatie 2

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Reputatie 7

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Had natuurlijk wel handig geweest als u dat even in de start van het topic had geschreven. 

Dat lijkt me erg kort door de bocht. Anno 2022 mag ik van de vervoersbedrijven verwachten dat de klok van een incheckpaaltje gelijkloopt. Je kunt van een reiziger niet verwachten dat die voordat die gebruik maakt van een paaltje of poortje gaat kijken of de klok wel goed staat.

Het is helaas eerder al fout gegaan, het topic van janjan (correctie, Raymond123) moet nog wel bestaan, maar gegeven dat het NTP protocol om een computertijd te synchroniseren al sinds ~1985 bestaat zou je verwachten dat zelfs de OV bedrijven dat inmiddels wel geïmplementeerd hebben. 
 

Stelselmatig afwijkende tijden op OVCP terminals mag wat mij betreft voorpagina Telegraaf komen. 

Reputatie 7
Badge +3

€27,90 is de maximale prijs wanneer je alleen met NS reist. Als je na zo'n lange reis met NS overstapt naar een andere vervoerder kan het net even iets meer worden. Maar het is wel onbegrijpelijk voor reizigers dat Eindhoven - Winsum wel gewoon €27,90 is, net als Best - Winsum of Boxtel - Winsum waar de sprinter vanuit Eindhoven ook stopt. 

Wat wel kan is dat er in Groningen meer dan 35 minuten zat tussen het uitchecken bij NS en weer inchecken bij Arriva. De reisplanner geeft voor de reis vanaf Vught om 18:28 een aankomsttijd van 21:42 in Groningen en de eerstvolgende Arriva trein naar Winsum gaat om 22:22, daar zit 40 minuten tussen. Wanneer er meer dan 35 minuten zat tussen de NS uitcheck  en de Arriva incheck wordt de reis gesplitst in 2 reizen, waarbij de reis tot Groningen dan €27,90 is. 

Reputatie 7

Ik vind het wel knap dat jij om 18.27 uur kunt inchecken als de trein van 18.06 uur om 18.28 uur aankomt.

 

Dit is de tijd uit de reisplanner, vaak komt de trein een paar minuten eerder aan.

Badge +3

Dat je met een sprinter van 18:06 een minuutje eerder dan 18:28 in Vught bent is weinig knaps aan, want dat is de vertrektijd. In dit geval was het 18:28 (vetrek 18:29) maar doet er verder niet toe.

Ik zou anders even kijken bij ov-chipkaart (Mijn OV-chip), of bij een automaat op het station als je in de tussentijd nog niet veel gereisd hebt. Het lijkt me heel sterk dat daar een incheck Vught staat om 17:22, anders is dat paaltje echt van slag.

Die prijs voor Vught - Winsum (€ 28,03) komt omdat Arriva tot 250 TE kosten mag rekenen, terwijl het maximum bij NS al na 200 TE bereikt wordt.

Vught - Groningen is 245 TE (Arriva mag hier nog 5 TE rekenen bovenop de € 27,90 voor NS, met fikse langeafstandkorting natuurlijk dus 2,6 cent per TE)
Boxtel - Groningen is 253 TE (Arriva deel is gratis)

Als er € 27,90 gerekend is dan zou er niet op Vught ingecheckt zijn (?), maar het blijft vreemd omdat je dan op Vught een uitcheck zou krijgen.

Badge +3

 

@Henk_NL Een NS moderator kan dit topic toch wel even uit het archief halen?

 

Als er relevante informatie in staat (topic van 24 juni 2016) kan dat. Ging hierom:

In de 123 reacties best goede info, met als afsluiting het volgende:

 

Reputatie 7
Badge +3

In dat topic was er sprake van een verschil van enkele seconden tot hooguit 2 of 3 minuten tussen diverse poortjes. In het geval van Vught gaat het nu om meer dan uur. Hoe kan een paaltje in godsnaam meer dan een uur achterlopen? 

@Tijdvoor, dit topic zou weer beschikbaar moeten zijn. Niet dat ik wat gedaan heb, maar hij staat niet in het archief.

 

@Kus_Theo Dit is inderdaad wel heel erg opmerkelijk. In ieder geval prettig dat het die keer geen financiële consequenties heeft gehad.

Ik wil dit toch wel heel graag gaan voorleggen aan de afdeling die zich op dagelijkse basis bezig houdt met poortjes en paaltjes. Om niet met lege handen daar aan te kloppen: zou je me toevallig kunnen vertellen om welk paaltje dit gaat op spoor 1 in Vught? Ik zie dat er meerdere zijn. Het makkelijkste zou zijn als je het nummer hebt wat op het paaltje staat, dan hebben mijn collega's hem het snelst gevonden. Het kan niet de bedoeling zijn dat reizigers de financiële gevolgen dragen van een paaltje dat niet bij de tijd is.

Dat is waardevol, bedankt daarvoor.

Ik heb even contact gelegd met onze poortjes- en paaltjesexperts en die kunnen inderdaad zien dat dit paaltje al een tijdje geen data heeft opgehaald. Daardoor kan het dus voorkomen dat de tijd niet gesynchroniseerd wordt (hoe gek het ook klinkt, want je zou denken dat een seconde overal even lang duurt).

Mijn collega heeft het paaltje een reset gegeven en neemt hem verder ook in behandeling. Het probleem zou dus opgelost moeten zijn, waardoor er geen foute inchecktijden meer voorkomen.

Ik kreeg nog wel de tip mee om eerst even te kijken of de tijd wel actueel is voor je incheckt (waar mogelijk natuurlijk, soms is een scherm zwart of heb je daar geen tijd voor, wat ik me in deze situatie kan voorstellen). Ook geldt het verzoek om, mocht er toch iets niet kloppen, dat zo snel mogelijk te melden. Dan kunnen we het weer doorzetten en dan kunnen zij iemand langs het paaltje sturen.

Voor nu zou het probleem dus verholpen moeten zijn.

Reputatie 2

Zeer bedankt voor de snelle actie!

Badge +3

Het probleem blijkt veel hardnekkiger te zijn. 
Op 16/6 deed zich exact hetzelfde voor. Het bewuste incheckpaaltje te Vught sloeg toen 15.27 af, terwijl ik opnieuw kort tevoren in Eindhoven de bus had genomen om 17.50 naar het station. Zie overzicht. 

Wat me ook opvalt is dat een bus vanaf de Gestelsestraat je in 3 minuten op het busstation weet te brengen. De bus op 30/6 (vanaf een halte dichterbij het station zelfs) deed er 8 minuten over, dat lijkt beter te kloppen voor een late vrijdagmiddag/koopavond.

Goede vakantie verder.

Reputatie 7
Badge +3

Dat paaltje in Vught heeft zich vast soeverein verklaard en een eigen tijdzone aangenomen. 

Reputatie 2

Dat paaltje in Vught heeft zich vast soeverein verklaard en een eigen tijdzone aangenomen. 

Of voert een ‘stil protest’ tegen de aanstaande grootschalige verbouwing van Vught: https://www.prorail.nl/projecten/verdiepte-ligging-spoor-vught

Reputatie 7
Badge

Gezien het berekende tarief vermoed ik dat u per ongeluk in Eindhoven uw chipkaart heeft ingecheckt. Het tarief van € 27,90 klopt namelijk wel voor een check-in in Eindhoven Centraal (2e klas zonder korting), maar niet voor een check-in in Vught.

Volgens de reisplanner kost Vught - Winsum namelijk € 28,03 in de spitsuren zonder korting. Klinkt natuurlijk raar dat een kortere reis duurder is, maar dat zal een bijwerking van de langeafstandskorting in combinatie met uw overstap naar Arriva zijn. De route die de planner geeft is in beide gevallen gelijk namelijk.

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van incheckpaaltje geldt, dus altijd goed kijken wat het paaltje weergeeft.

Reputatie 7
Badge

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Als u in Vught ingecheckt zou hebben op de verkeerde tijd, dan zou uw reis € 28,03 gekost hebben zoals ik eerder aangaf. Dus nogmaals: het tarief van € 27,90 geeft eigenlijk al aan dat u zich vergist heeft en in Eindhoven hebt ingecheckt met uw chipkaart in plaats van het kaartje naar Vught.

Reageer