Skip to main content

Goedenmiddag,

Recent heb ik een Qbuzz abonnement op mijn OV gezet, nu vraag ik me af of ik hiernaast nog een NS abonnement op dezelfde OV kaart kan hebben.
Ik zie verschillende antwoorden op soortgelijke vragen mbt meerdere abonnementen van dezelfde vervoerder op 1 kaart, maar kan tot op heden nog geen duidelijkheid vinden of dit ook geldt voor abonnementen bij verschillender vervoerders.

Hoi kevindeleu, welkom op onze NS Community. Het kán, maar dan moet door onze klantenservice handmatig het bus-, tram- en metrogedeelte uit worden gezet binnen NS Flex. Je kan dan contact met ons opnemen.

Goedemorgen

Het antwoord levert bij mij 3 vragen op:

1. Kan deze handmatige handeling alleen uitgevoerd worden flex-abonnementen of kan dit ook bij saldo-abonnementen (bijv. “NS Dal Voordeel op saldo”)?
  2. Veel (bus)vervoerders zijn regionaal. Stel dat je nu een regionaal (bus)abonnement van een andere vervoerder op je OV-chipkaart laadt, wat betekent dit nu voor bus/tram/metro-verkeer buiten die regio van die regionale vervoerder? Met andere woorden, beschik je nog over een werkende OV-chipkaart in de bus/tram/metro wanneer je buiten de regio met de bus/tram/metro reist of moet je dan gebruik maken van bijv. OV-Pay?
  3. Kunnen er 2 of meer (bus)vervoerders gekoppeld worden aan je OV-chipkaart?

Makkelijkste oplossing is hier misschien wel om gebruik te maken van meerdere OV-chipkaarten, maar dat is een dure oplossing (aanschafprijs €7,50) & het is daarnaast aardig verwarrend (OV-chipkaarten zien er volgens mij tegenwoordig allemaal redelijk identiek uit). Wanneer je 3 verschillende abonnementen zou hebben, wordt het helemaal een puzzel.

1. De handeling om het BTM-gedeelte van NS Flex uit te zetten, is bij saldo-abonnementen niet nodig. Deze handeling zorgt ervoor dat er in bus, tram en metro weer op saldo gereisd wordt en dat is bij saldo-abonnementen sowieso al het geval.

2. Abonnementen die alleen in één regio geldig zijn, worden simpelweg genegeerd in andere regio's. Reizen met de OV-chipkaart is dan in die andere regio's gewoon mogelijk, maar tegen vol tarief.

3. Als u bedoelt: kunnen er meerdere busabonnementen op één kaart gecombineerd worden, dan is het antwoord: ja, dat kan. Bij het inchecken zal dan het abonnement worden aangesproken dat in een bepaalde regio geldig is. Abonnementen zijn in veel gevallen overigens niet gekoppeld aan de vervoerder, maar simpelweg geldig in een bepaalde regio, en dan bij alle vervoerders in die regio.

1.  

Abonnementen die alleen in één regio geldig zijn, worden simpelweg genegeerd in andere regio's. Reizen met de OV-chipkaart is dan in die andere regio's gewoon mogelijk, maar tegen vol tarief.

65+ korting en andere leeeftijdfskortingen waarvoor geen abonnement nodig is worden in andere regio's uiteraard wel gegeven.

Brabant kent bijv. geen sterabonnementen maar geeft alle jongeren van 4-18 jaar ook "65+-korting".

Dat spreekt voor zich, lijkt me.

1. Abonnementen die alleen in één regio geldig zijn, worden simpelweg genegeerd in andere regio's. Reizen met de OV-chipkaart is dan in die andere regio's gewoon mogelijk, maar tegen vol tarief.

Genegeerd is niet helemaal het juiste woord hier, je kunt ze namelijk wel in je reishistorie terug zien. Zeker als het dezelfde vervoerder maar een andere regio is staat er soms gewoon dat je op product X gereisd hebt maar geeft het geen korting/vrij reizen.

Let overigens wel op met overstappen in je reis. Als je niet bij beide BTM vervoerders een geldig abonnement hebt begin je bij een overstap een nieuwe reis en betaal je weer opstaptarief. Zeker met een kortingsproduct kan dat soms duurder uitpakken dan de hele reis op vol tarief te maken.

Reageer