beantwoord

Abusievelijk via onjuiste vervoerder gereisd.


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik heb op een avond gereisd van Groningen naar Leeuwarden, kennelijk niet met vervoerder Arriva want ik kon alleen bij een NS-poortje met mijn OV-chipkaart uitchecken. Kosten waren 24,80. Is hier nog wat van terug te claimen?

icon

Beste antwoord door Thom 2 March 2024, 21:09

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Punt is nu dat u met NS van Groningen naar Leeuwarden bent gereisd alsof het met NS zou zijn geweest, en dat is in theorie om via Meppel, omdat dat de enige manier is om met NS van Groningen naar Leeuwarden te reizen. NS brengt dat in rekening.

Het belang van in- en uitchecken bij Arriva is duidelijk en had u flink geld bespaard. Strikt genomen is dit wel een geldige reis, al  zullen weinig mensen het zo doen.

NS kan deze reis niet met Arriva verrekenen. Ik zou niet weten wat een zeker en werkend advies zou kunnen zijn om uw geld terug te krijgen. U kunt het voorleggen aan NS Klantenservice en dan maar afwachten wat er gebeurt. Mogelijk kan/wil een moderator er wat mee. Succes is helaas niet gegarandeerd.

Ik heb op een avond gereisd van Groningen naar Leeuwarden, kennelijk niet met vervoerder Arriva want ik kon alleen bij een NS-poortje met mijn OV-chipkaart uitchecken. 

U had ook bij Arriva kunnen in/uitchecken. Dat doet bijna iedereen tussen Groningen en Leeuwarden want mensen willen niet onnodig te veel betalen. Daarnaast is het ook logisch om bij Arriva in te checken als je met Arriva reist.

Als u echter in Groningen bij NS incheckt kunt u in Leeuwarden ook alleen bij een NS-poortje uitchecken. Dat is juist in het systeem ingebouwd om vergissingen te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +4

Bij incheck in Groningen bij NS krijgt u inderdaad een nagelaten uitcheck in Leeuwarden bij NS. U kunt  aan de binnenkant in de haedsted wel bij Arriva uw kaart voor de lezer houden maar die zal een incheck registreren, daarna kunt u een Arrivapoortje naar buiten. Een correctietarief of een aangesproken borg wordt dan bij NS terecht toegepast

Hoe knullig ook, hierdoor was het op te lossen geweest met uitcheck gemist en zelfs bij NS, en was het waarschijnlijk goed gekomen. Het is wel een fout advies en bovendien achteraf niet te realiseren. Ik hoop maar dat NS de hand over het hart strijkt, maar het is dan echt puur coulance en een vorm van begrip dan. 

Het is een bijzondere situatie. Het kan zo ook tussen Roermond en Venlo. Een reis met NS gaat dan via Eindhoven, die met Arriva rechtstreeks.

Bij incheck in Groningen bij NS krijgt u inderdaad een nagelaten uitcheck in Leeuwarden bij NS. U kunt  aan de binnenkant in de haedsted wel bij Arriva uw kaart voor de lezer houden maar die zal een incheck registreren, daarna kunt u een Arrivapoortje naar buiten. 

Is dat in Leeuwarden zo? In Nijmegen bijv. geeft het Arriva-poortje in dat geval de foutmelding dat je niet bij Arriva bent ingecheckt en blijft het poortje dicht. Maar in Nijmegen is de software wellicht van Veolia overgenomen.

Andersom als je bij Arriva bent ingecheckt en je gaat door een NS-poortje naar buiten wordt volgens mij door NS een uitcheck geregistreerd en geen incheck.

Poortjes werken in dit verband anders dan paaltjes. 

Reputatie 7
Badge +4

In Leeuwarden staan ook paaltjes op het perron. Dan zie je dat mensen alvast uitchecken maar vervolgens moet je nog eens door de poortjes. Die zien echter  die eerdere registratie op de perrons en openen het poortje. Het was voor mij ook een verrassing indertijd. De volgorde van TS had in Leeuwarden om door het poortje te kunnen komen: inchecken, bij Arriva en of door het poortje bij Arriva of meteen weer uitchecken bij een ander paaltje en weer door het poortje. Dan was er alleen sprake geweest van een nagelaten uitcheck bij NS, en dat is op te lossen.

Maar ja, dit zal niet iedereen verzinnen en zeker niet als dit soort vergissingen in Groningen worden gemaakt. Ik vind het wel een beetje sneu eigenlijk, ook al klopt het formeel dat het een reis met NS was, volgens het systeem dan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Thom eens dat dit soort situaties nogal sneu zijn. Regelmatige reizigers zal dit niet gauw overkomen maar een incidentele reiziger kan te gemakkelijk een fout maken.

Reputatie 7
Badge +1

Bij incheck in Groningen bij NS krijgt u inderdaad een nagelaten uitcheck in Leeuwarden bij NS. U kunt  aan de binnenkant in de haedsted wel bij Arriva uw kaart voor de lezer houden maar die zal een incheck registreren, daarna kunt u een Arrivapoortje naar buiten. Een correctietarief of een aangesproken borg wordt dan bij NS terecht toegepast

Hoe knullig ook, hierdoor was het op te lossen geweest met uitcheck gemist en zelfs bij NS, en was het waarschijnlijk goed gekomen. Het is wel een fout advies en bovendien achteraf niet te realiseren. Ik hoop maar dat NS de hand over het hart strijkt, maar het is dan echt puur coulance en een vorm van begrip dan. 

Het is een bijzondere situatie. Het kan zo ook tussen Roermond en Venlo. Een reis met NS gaat dan via Eindhoven, die met Arriva rechtstreeks.

Maar aan het tijdstip van in- en uitchecken kan dan toch worden afgeleid dat het onmogelijk is geweest om met NS te reizen. De reis via Meppel duurt 1 uur en 40 minuten. Terwijl de rechtstreekse reis tussen Groningen en Leeuwarden maximaal 50 minuten duurt. Als jij dus om bijvoorbeeld 18.00 uur in Groningen hebt ingecheckt en in Leeuwarden om 19.00 uur bent uitgecheckt dan moet je wel met Arriva hebben gereisd.

Reputatie 7
Badge +4

Zo denken jij en ik maar zo denkt het systeem niet. Daarom hoop ik ook op coulance van NS, maar dan blijft het probleem dat de reis van Arriva niet is betaald.

 

Punt is dat ik TS inderdaad een foutje heeft gemaakt maar dat is normaal snel op te lossen en nu geeft het gedoe terwijl TS verder te goeder trouw was. Ik heb het niet zo op de spoordieven met de eeuwige domme rotsmoesjes, maar daar valt TS duidelijk niet onder. Aan de andere kant kan het niet binnen het systeem opgelost; worden en dus moet het via vorm een coulance.  

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem waar we nu al meer dan 10 jaar tegen aanhikken is dat bij de invoering van de OV-Chipkaart was beloofd dat dit soort problemen er helemaal niet zouden zijn want Single Sign ON en Single Sign Out. Zowel NS als Arriva zijn hier volgens mij in verweer tegengegaan. Met dit als resultaat. In onderhavig geval vind ik dus dat NS die kosten zou moeten vergoeden en Arriva heeft dan inderdaad gewoon pech gehad, maar dat is dan wel duidelijk het gevolg dat NS en Arriva de reiziger met een zeker voor de incidentele reiziger niet werkend systeem hebben opgescheept.

Badge +3

Achteraf wijzigen van de vervoerder (en ritprijs) kan inderdaad niet, maar coulance zou wel schappelijk zijn.

NS houdt dan alsnog een bedrag over voor een ‘niet gemaakte’ reis, en Arriva heeft pech. 🤣

​​​​@Henkpeetersen was me voor.

Het probleem waar we nu al meer dan 10 jaar tegen aanhikken is dat bij de invoering van de OV-Chipkaart was beloofd dat dit soort problemen er helemaal niet zouden zijn want Single Sign ON en Single Sign Out.

Dat krijg je als mensen die geen flauw benul van techniek hebben zaken beloven die helemaal niet kunnen. Sngle sign on/out kan alleen met GPS-tracking zoals in Zwitserland gebeurt maar dat is In Nederland vanwege de privacywetgeving onbespreekbaar.

Overigens lijkt me het uit elkaar houden van twee soorten paaltjes me ook geen hogere wiskunde.

 

Zowel NS als Arriva zijn hier volgens mij in verweer tegengegaan. Met dit als resultaat. In onderhavig geval vind ik dus dat NS die kosten zou moeten vergoeden en Arriva heeft dan inderdaad gewoon pech gehad, maar dat is dan wel duidelijk het gevolg dat NS en Arriva de reiziger met een zeker voor de incidentele reiziger niet werkend systeem hebben opgescheept.

Dat kun jij wel vinden maar is gewoon diefstal ten opzichte van Arriva. De reiziger heeft de fout gemaakt, niet Arriva. En als je daarmee wegkomt maakt volgende de helft van de reizigers zulke "fouten". 

Overigens een systeem van in/uitchecken per vervoerder hanteren ze in Japan al 40 jaar zonder voortdurend geklaag.

NS houdt dan alsnog een bedrag over voor een ‘niet gemaakte’ reis, en Arriva heeft pech. 🤣

​​​​@Henkpeetersen was me voor.

Lekker makkelijk, dat klinkt als niet betalen bij de C&A en dan zeggen dat C&A pech gehad heeft. De Nederlandse betaalmoraal anno 2024....

Badge +3

Dat kun jij wel vinden maar is gewoon diefstal ten opzichte van Arriva. De reiziger heeft de fout gemaakt, niet Arriva. En als je daarmee wegkomt maakt volgende de helft van de reizigers zulke "fouten". 

De reiziger is niet de dief maar de gedupeerde. Arriva wordt er niet wijzer van maar als de NS geen compensatie geeft voor een aantoonbaar niet met hen gemaakte reis zijn ze een nog grotere dief.

Het is hier dus niet zo dat een reiziger bewust bij Arriva incheckt om geld te besparen (en vervolgens met NS via Meppel te reizen).

Badge +3

Lekker makkelijk, dat klinkt als niet betalen bij de C&A en dan zeggen dat C&A pech gehad heeft. De Nederlandse betaalmoraal anno 2024....

In dat geval zou de NS gewoon het aan Arriva (C&A) toekomende deel van de kosten moeten overmaken, en de rest aan de reiziger die een fout gemaakt heeft.

Ik zie dat niet gebeuren, maar de kosten van een aantoonbaar niet gemaakte reis inhouden vind ik wel iets van… 

Badge +3

Stel dat jij per ongeluk 50 euro overmaakt naar mij, terwijl je eigenlijk 30 euro naar C&A wilde overmaken. Foutje, kan gebeuren.

Dan is het reëel als ik jou 20 euro teruggeef (en 30 euro naar C&A overmaak), óf je krijgt die 50 euro terug en vertrouw erop dat je die 30 euro alsnog overmaakt aan de juiste ontvanger.

Dat laatste is natuurlijk niet mogelijk, TS kan niet alsnog een bedrag overmaken naar Arriva (en ikzelf ga de moeite niet doen om 30 euro bij C&A te krijgen).

Reputatie 2

 

Overigens lijkt me het uit elkaar houden van twee soorten paaltjes me ook geen hogere wiskunde.

 

NS heeft het er zelf anders knap lastig mee: probeer eens in de NS-app een reis van Emmerich naar Doetinchem te plannen. En dan zegt die app dat je in Zevenaar moet uitchecken bij VIAS en inchecken bij Breng. Veel plezier ermee.

Badge +3

NS heeft het er zelf anders knap lastig mee: probeer eens in de NS-app een reis van Emmerich naar Doetinchem te plannen. En dan zegt die app dat je in Zevenaar moet uitchecken bij VIAS en inchecken bij Breng. Veel plezier ermee.

Haha ja, want op de paaltjes in Duitsland staat toch al Arriva/Breng?

Reisplanner (website) zegt bij mij trouwens oversappen VIAS → Arriva.

Dat kun jij wel vinden maar is gewoon diefstal ten opzichte van Arriva. De reiziger heeft de fout gemaakt, niet Arriva. En als je daarmee wegkomt maakt volgende de helft van de reizigers zulke "fouten". 

De reiziger is niet de dief maar de gedupeerde. Arriva wordt er niet wijzer van maar als de NS geen compensatie geeft voor een aantoonbaar niet met hen gemaakte reis zijn ze een nog grotere dief.

Het is hier dus niet zo dat een reiziger bewust bij Arriva incheckt om geld te besparen (en vervolgens met NS via Meppel te reizen).

Bij incheck in Groningen bij NS krijgt u inderdaad een nagelaten uitcheck in Leeuwarden bij NS. U kunt  aan de binnenkant in de haedsted wel bij Arriva uw kaart voor de lezer houden maar die zal een incheck registreren, daarna kunt u een Arrivapoortje naar buiten. Een correctietarief of een aangesproken borg wordt dan bij NS terecht toegepast

Hoe knullig ook, hierdoor was het op te lossen geweest met uitcheck gemist en zelfs bij NS, en was het waarschijnlijk goed gekomen. Het is wel een fout advies en bovendien achteraf niet te realiseren. Ik hoop maar dat NS de hand over het hart strijkt, maar het is dan echt puur coulance en een vorm van begrip dan. 

Het is een bijzondere situatie. Het kan zo ook tussen Roermond en Venlo. Een reis met NS gaat dan via Eindhoven, die met Arriva rechtstreeks.

Maar aan het tijdstip van in- en uitchecken kan dan toch worden afgeleid dat het onmogelijk is geweest om met NS te reizen. De reis via Meppel duurt 1 uur en 40 minuten. Terwijl de rechtstreekse reis tussen Groningen en Leeuwarden maximaal 50 minuten duurt. Als jij dus om bijvoorbeeld 18.00 uur in Groningen hebt ingecheckt en in Leeuwarden om 19.00 uur bent uitgecheckt dan moet je wel met Arriva hebben gereisd.

Bedankt voor de reactie. Aan het tijdstip van in- en uitchecken is inderdaad te zien dat ik niet via Meppel heb gereisd maar rechtstreeks van Groningen naar Leeuwarden. Ik heb de fout gemaakt. De situatie in Groningen is op de perrons overigens wel erg onoverzichtelijk door werkzaamheden aan de perrons en als je weinig met de trein reist is een fout snel gemaakt. Een medewerker van Arriva vertelde mij die avond toen ik de fout meldde. : ‘Pech voor Arriva, wij hebben er niets aan verdiend’. Ik denk dat ik het er maar bij laat en geen contact opneem met de NS. Ben bang dat het weinig zin heeft. Zie het als een gift voor deze noodlijdende instelling.

Bedankt voor de reacties. Aan het tijdstip van in- en uitchecken is inderdaad te zien dat ik niet via Meppel heb gereisd maar rechtstreeks van Groningen naar Leeuwarden. Ik heb de fout gemaakt. De situatie in Groningen is op de perrons overigens wel erg onoverzichtelijk door werkzaamheden aan de perrons en als je weinig met de trein reist is een fout snel gemaakt. Een medewerker van Arriva vertelde mij die avond in Leeuwarden toen ik de fout meldde : ‘Pech voor Arriva, wij hebben er niets aan verdiend’. Ik denk dat ik het er maar bij laat en geen contact opneem met de NS. Ben bang dat het weinig zin heeft. Zie het als een gift voor deze noodlijdende instelling.

Badge +3

Dank @Jalan,

Geeft inderaad wel aan dat het Arriva niet zoveel kan schelen (al is het maar wat die medewerker op het station in Leeuwarden tegen je zei, dat betekent niet zoveel op zich).

Maar je hebt (mijn mening) nog steeds onterecht teveel betaald (die €24,80) want er is aantoonbaar helemaal niet met NS gereisd.

Dat kan/mag/moet natuurlijk gecompenseerd worden. Of je daar veel moeite voor wilt gaan doen (de molen in), zelf weten!

Geen idee of de NS dat financieel/boekhoudkundig wel kan, maar de NS zou het niet (geheel) in eigen noodlijdende zak mogen steken! Klant heeft betaald voor niet geleverd/gebruikt product.

Per ongeluk (fictief) iets gescand en afgerekend bij Etos i.p.v. bij Kruidvat op hetzelfde winkelplein. Tja, zelfscan, verkeerde kassa, kan gebeuren, aantoonbare vergissing…

Als ze bij Kruidvat (in dit geval Arriva) zeggen dat niet erg te vinden 'laat maar zitten’ is dat helemaal prima, maar dan van Etos wel je geld terug, toch ⁉ In ieder geval het verschil.🙄

Reageer