beantwoord

als je door een toegangspoortje gaat, moet je dan ook nog inchecken op het perron?

  • 4 September 2023
  • 7 reacties
  • 238 Bekeken

Reputatie 1

als je door een toegangspoortje gaat, moet je dan ook nog inchecken op het perron? 
Wij kwamen aan op Station Zwolle, gingen eerst door toegangspoortjes en daarna nog een keer ingecheckt op het perron vlak bij de trein. Later bleek dat we niet waren ingecheckt volgens controleur. Had ik niet moeten inchecken op het perron? Waren de toegangspoortjes al voldoende? 

icon

Beste antwoord door iMark 4 September 2023, 13:12

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Chantallll,

Op stations met poortjes hoef (moet!) je niet nog een keer inchecken bij een paaltje. Je bent dan namelijk al ingecheckt. Als je dan je pas bij het paaltje houdt, word je weer uitgecheckt. Dat is dus precies wat er bij jullie is gebeurd.

Inchecken doe je bij een poortje óf een paaltje. Niet allebei. Idem voor uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

De incheckpaaltjes op station Zwolle zijn alleen bedoeld om te gebruiken wanneer je overstapt van NS op Blauwnet of omgekeerd. Er staat ‘Overstappen’ boven.

Als je via het poortje van de juiste vervoerder het station binnengaat dan is dat voldoende.

Reputatie 1

Ah super! Fijn dat ik nu echt een antwoord heb. Op de site van de NS heb ik het niet kunnen vinden. Het stond er altijd dubieus. Nu weet ik het echt. Hartelijk dank! Wij zijn nog echte beginners met de trein!  :) 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Chantallll Op sommige andere stations met poortjes kom je ook paaltjes tegen om te kunnen overstappen van de ene op de andere vervoerder. Bijvoorbeeld in Amersfoort of Arnhem.

Op stations waar alleen treinen van NS stoppen staan die overstappaaltjes niet, met uitzondering van stations waar internationale treinen stoppen. Daarnaast ook op de stations Amsterdam Amstel en Duivendrecht waar je kunt overstappen van NS op GVB zonder door poortjes te gaan.

Reputatie 1

Hartelijk dank! Wat ik me verder nog afvroeg, kan ik ook ergens looproutes vinden van de stations Zwolle en Utrecht? Omdat we daar moeten overstappen is het fijn dat je van te voren al weet hoe je van het ene perron op het andere komt. Utrecht is zo groot weet ik nog van vroeger… En in Zwolle overstappen naar Utrecht moet in korte tijd… Dan is het fijn om van te voren te weten hoe je moet lopen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als de reisplanner een overstapmogelijkheid aangeeft dan is er in principe voldoende tijd om de overstap te halen. Op grote(re) stations wordt met een minimum van 5 minuten gerekend. Tenzij de treinen precies tegenover elkaar op hetzelfde perron stoppen. Dan is 2 minuten voldoende.

Plattegronden:

https://plattegrondstation.nl/plattegrond/541.jpg (Utrecht Centraal)

https://plattegrondstation.nl/plattegrond/624.jpg (Zwolle)

Reputatie 1

Geweldig! Heel erg bedankt voor de kaartjes! 

 

Reageer