beantwoord

Bij een gratis keuzedag van NS kosten de poortjes geld !!


Even een kleine OV les. De daluren bij de NS gelden NIET voor 9 uur en NIET van 16:00 uur tot 18:30. De daluren bij regionale maatschappijen: Arriva, Blauwnet, Syntus etc., kennen de tweede spits van 16:00 uur to 18:30 niet. Alles erg duidelijk zou je zeggen. Wat gebeurd er met jou OV chipkaart als je om 16:45 uur door de poortjes van Blauwnet gaat, met gratis reizen in de daluren. Niets zou je zeggen want je reist gratis en de spits van 16:00 tot 18:30 geldt niet. Dus wel !! Elke keer als je de poortjes passeert schrijft Blauwnet 10 EURO af van je rekening. Loop je door een station van de ene kant naar de andere kant, dan ben je 20 EURO kwijt. Ok dan bel je eerst OV chipkaart, die geven Blauwnet de schuld. Vervolgens bel je Blauwnet, die geven NS de schuld, omdat de gratis keuzedag van NS is. Vervolgens bel je NS, die zegt die zegt dat de poortjes van Blauwnet de schuldige zijn. Dus van het kastje naar de muur. Niemand neemt dus de verantwoordelijkheid. Laat één ding heel duidelijk zijn, ik heb geen uitcheck gemist, ik heb bij de goede poortjes in en uit gecheckt en ik reis gratis. Dit kan ik allemaal controleren. Ik neem hier uiteraard geen genoegen mee. Dit betekend dat ik ondanks dat ik gratis reis bij het doorlopen van een station 20 EURO kwijt ben van mijn rekening. Ik ben in dit geval zelfs 30 EURO kwijt voor gratis reizen. Het staat wel op mijn OV chipkaart, maar ik wil dit NIET op mijn OV chipkaart !!
 
 
 
icon

Beste antwoord door Sanne NS 1 April 2022, 21:57

Bekijk origineel

10 reacties

Goedenavond TrainLiker

Volgens mij klopt de informatie die jij hebt gekregen niet helemaal. Want ook bij Arriva, Blauwnet en Syntus gelden de spitstijden zoals bij ons bekend. Rond deze tijden mag je dus ook met deze vervoerders niet reizen met een keuzedag. Voor de volgende keer, onthoudt dus dat je geen gebruik kan maken van je keuzedag tijdens de spitsuren. Dan het herstellen van de €30 euro, hiervoor dien je echt bij de vervoerder te zijn waarbij je hebt ingecheckt. Dit kunnen wij helaas niet voor je herstellen! 

Bij de regionale vervoerders geldt de tweede spits van 16:00 tot 18:30 niet !! Als je dit beweerd dan ben je niet goed op de hoogte !! Ik heb dit namelijk nagevraagd bij deze vervoerders.. De tweede spits geldt alleen bij NS. Hier is de link waar je kunt zien wat de dal uren zijn: https://webshop.arriva.nl/nl/webshop/product-selection/overview?productGroupId=77 en ook deze link https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/ . Je bent dus niet goed op de hoogte !!

Reputatie 7
Badge +3

Bij de regionale vervoerders geldt de tweede spits van 16:00 tot 18:30 niet !! Als je dit beweert dan ben je niet goed op de hoogte !! 

Blijkbaar ben je zelf niet goed op de hoogte, dan wel onjuist / niet volledig voorgelicht.

 

De daluren die Arriva en andere regionale vervoerders hebben gelden zo te zien alleen voor de abonnementen die bij die vervoerders te koop zijn. Voor NS abonnementen gelden de daluren zoals door NS zijn bepaald, waarbij van 16:00 tot 18:30 spitsuren zijn, ook als je met andere vervoerders reist.

Dus met een Arriva Daluren abonnement is er geen middagspits van 16:00 tot 18:30 bij reizen met Arriva (behalve zo zie ik in Limburg), met een NS abonnement (en dus ook Keuzedagen) zijn die uren wel spitsuren. 

Zie bv ook https://www.arriva.nl/consumenten/kaartjes-abonnementen/abonnementen/abonnementsvoorwaarden.htm  waarbij staat dat de Arriva abonnementsvoorwaarden gelden voor de daaronder genoemde abonnementen. En dus niet voor NS abonnementen. En als je verder klikt om de Arriva abonnementsvoorwaarden te openen staat er helemaal onderaan “*Voor daluren geldig bij landelijk geldende treinproducten kijk op NS.nl”. En bij NS.nl staat dat 16:00 tot 18:30 spits is. 

 

De informatie die de regionale vervoerders je gegeven hebben is op zich wel juist, maar alleen voor hun abonnementen. Het is dus maar deels juist, misschien door hoe de vraag aan hen gesteld is. En anders heb je gewoon een onvolledig antwoord gehad.

Het antwoord is onjuist, omdat ik in Gelderland, Overijssel en Flevoland gewoon in de middagspits mag reizen met de trein met een abonnement dat geldig is in de daluren.. https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/ Dit geldt ook voor de keuzedag van NS. Een conductrice van NS in Zwolle wist dit ook.  Ik heb duidelijk gevraagd of dit ook voor de keuzedag geldig is. Een keuzedag is geldig bij deze vervoerders in de daluren. Dus ook in de middagspits.

Andere vervoerders kunnen andere voorwaarden hebben bij de producten die zijzelf aanbieden. Keuzedagen zijn een NS product en de voorwaarden die hierbij horen (gesteld door NS) gelden voor alle treinen. Wat Momo en Sanne aangeven klopt wel. 

Reputatie 7
Badge +3

Het antwoord is onjuist, omdat ik in Gelderland, Overijssel en Flevoland gewoon in de middagspits mag reizen met de trein met een abonnement dat geldig is in de daluren.. https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/ Dit geldt ook voor de keuzedag van NS. Een conductrice van NS in Zwolle wist dit ook.  Ik heb duidelijk gevraagd of dit ook voor de keuzedag geldig is. Een keuzedag is geldig bij deze vervoerders in de daluren. Dus ook in de middagspits.

Dat Dal Voordeel Oost is een abonnement van die regionale vervoerder en daarop zijn de eigen voorwaarden (dus geen middagspits) van pas. Die eigen voorwaarden gelden niet voor NS abonnementen waaronder Keuzedagen, daar gelden altijd en overal de NS voorwaarden voor,dus wel middagspits. Als een conductrice van die regionale vervoerder aangaf dat voor NS Keuzedagen bij hen de middagspits niet geldt is zij verkeerd ingelicht (en u dus ook). 

Er staat bij de Arriva abonnementsvoorwaarden toch niet niet voor niets dat je voor daluren geldig bij landelijk geldende treinproducten op NS.nl moet kijken?

 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens zou door een station van de ene kant naar de andere kant lopen geen geld moeten kosten. Bij het inchecken aan de ene kant wordt er inderdaad €10 afgeschreven maar bij uitchecken aan de andere kant wordt die €10 weer teruggeboekt omdat je dan de incheck annuleert. Dat moet dan wel binnen een uur gebeuren. Is de uitcheck meer dan een uur na de incheck kost het inderdaad 2 x €10 omdat er dan van uit wordt gegaan dat je in dat uur een reis hebt gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het antwoord is onjuist, omdat ik in Gelderland, Overijssel en Flevoland gewoon in de middagspits mag reizen met de trein met een abonnement dat geldig is in de daluren.. https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/ Dit geldt ook voor de keuzedag van NS. Een conductrice van NS in Zwolle wist dit ook.  Ik heb duidelijk gevraagd of dit ook voor de keuzedag geldig is. Een keuzedag is geldig bij deze vervoerders in de daluren. Dus ook in de middagspits.

Je mag inderdaad gewoon in de middagspits reizen met een niet NS-abonnement dat geldig is in de door die vervoerder vastgestelde daluren. Een keuzedag is een NS-abonnement en niet geldig tussen 6.30-9 uur en 16-18.30 uur op doordeweekse dagen. Dat staat bij de voorwaarden van de keuzedag-abonnementen.

In de door jou aangehaalde link staat niets over geldigheid van Keuzedagen. De link geeft voorwaarden van de abonnementen van daluuroost weer.

Badge +3

Je mag ik inderdaad gewoon in de middagspits reizen met een abonnement dat geldig is in de daluren.

Als dat een Arriva/Blauwnet (noordelijke treinlijnen) abonnement is, ga je gang.

Wat zo’n abonnement met een Keuzedag (die behoort bij NS Dal Voordeel) te maken heeft? Helemaal niets!

Met een Keuzedag kan je op werkdagen niet inchecken tussen 6:35-8:55 en tussen 16:05-18:25

In plaats daarvan wordt dan je NS abonnement aangesproken (en je reist dus op voltarief), of je Arriva/Blauwnet abonnement (je reist met korting).

Ergens na de spits uitchechen en dan weer inchecken activeert je Keuzedag (eventueel opnieuw).

Bij inchecken in de spits met een Keuzedag (een reizen op saldo product eigenlijk) wordt je Arriva/Blauwnet abonnement aangesproken en heb je dus (ineens) te maken met een middagspits (dus geen korting bij NS en je gebruikelijke middagspits korting bij Arriva/Blauwnet).

Badge +3

 

Elke keer als je de poortjes passeert schrijft Blauwnet 10 EURO af van je rekening. Loop je door een station van de ene kant naar de andere kant, dan ben je 20 EURO kwijt.

 

Dat is dus pertinent niet waar, of je gebruikt de verkeerde poortjes (NS/Arriva/Blauwnet).

Als je binnen 60 minuten op hetzelfde station weer uitcheckt (bij dezelfde vervoerder als je ‘incheck’) kost het je niets, dus krijg je die 10 euro weer terug op je saldo.

Doe je dat met een Keuzedag, dan maakt het ook niet uit (incheck geannuleerd) en kan je de Keuzedag gewoon later gebruiken (en ja dat mag ook op een andere dag zijn als je nog niet gereisd hebt).

Reageer