beantwoord

Bus maakt omweg


Reputatie 3

Goed, het is geen vraag voor NS, wel voor de chipkaart.

Het is me twee keer overkomen, in Vlaardingen en in Vught - en wellicht komt het vaker voor.

Ik stap in de bus. De bus gaat rijden en komt vijf minuten later weer langs de halte waar ik ben ingestapt. Daarna rijdt de bus naar mijn bestemming.

Met de strippenkaart maakt het niet uit, maar hoe zit het met de chipkaart? Moet ik die omweg betalen? Was het zinvol geweest om pas in te stappen toen de bus er voor de tweede keer langs kwam?

icon

Beste antwoord door Daniel 10 June 2024, 17:18

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6

Je betaald per gereden kilometer, en dat gaat hier dan niet om de meeste directe route maar om wat de bus daadwerkelijk heeft gereden. Je hebt hoogst waarschijnlijk dus ook voor de omreis betaald.

 

Dat houd dus in dat je inderdaad goedkoper uit bent geweest door pas de 2e keer in te stappen, al vind ik het wel bijzonder dat dit gedaan word? Misschien is er in dit geval een uitzondering?

Reputatie 7
Badge +2

De kilometers tussen haltes zijn gewoon vooraf ingeprogrammeerd hoor, die worden niet live tijdens de rit gemeten.

Als de omleiding in de dienstregeling is verwerkt kunnen de tarieven er wel door aangepast zijn.

Badge +3

Je zou bij 9292 kunnen kijken naar de prijs bij een bepaalde vertrektijd (als de ‘omreis’ al getoond wordt. Geef eventueel een ‘via’ halte op (deze wordt niet expliciet getoond maar dan krijg je wel de juiste buslijn/route.

Ik kan hier met diverse buslijnen van busplatform Winkelcentrum WoensXL/ZH Catharina naar EIndhoven Centraal waarvan er meedere dezelfde route rijden (het is één rechte weg, namelijk een HOV busbaan).

Bus 400 (de Airport Shuttle) stopt verder nergens en kost € 1,61 Vrijwel alle andere bussen hebben 4 tussenstops en kosten € 1,62. Blijkbaar scheelt het een paar meter waar ze op het busplatform stoppen.

Maar er is nog een bus (lijn 2) die een andere route neemt en die kost € 1,79. Er lijkt dus wel degelijk rekening gehouden te worden met de afgelegde kilometers (per buslijn) en niet alleen met de afstand tussen halte A en B. OV-chipkaart weet het lijnnummer en dus de route.

Maar als je met een bepaalde buslijn incheckt op A en uitcheckt op B is het natuulijk ‘onbekend’ of je ingestapt bent toen de bus de eerste keer stopte of de tweede keer.

Als de bus niet opnieuw bij dezelfde halte stopt, maar rijdt hij er (al dan niet in tegengestelde richting) later weer voorbij, dan betaal je voor de hele route (€ 1,08 voor de eerste incheck plus een prijs per kilometer).

Reputatie 7
Badge

Je zou bij 9292 kunnen kijken naar de prijs bij een bepaalde vertrektijd (als de ‘omreis’ al getoond wordt, geef eventueel een ‘via’ op).

Ik kan hier met diverse buslijnen van Winkelcentrum WoensXL/ZH Catharina naar EIndhoven Centraal waarvan er meedere dezelfde route rijden (het is één rechte weg).

Bus 400 (de Airport Shuttle) stopt verder nergens en kost € 1,61 Vrijwel alle andere bussen hebben 4 tussenstops en kosten € 1,62.

Maar er is nog een bus (lijn 2) die een andere route neemt en die kost € 1,79. Er lijkt dus wel degelijk rekening gehouden te worden met de afgelegde kilometers (per buslijn) en niet alleen met de afstand tussen halte A en B. Maar als je incheckt op A en uitcheckt op B is het natuulijk ‘onbekend’ of je ingestapt bent toen de bus de eerste keer stopte en de tweede keer.

Of stopt die bus niet opnieuw bij dezelfde halte maar rijdt hij er (al dan niet in tegengestelde richting) later weer voorbij? Dan betaal je voor de hele route.

 

Dat hebben we hier tussen Utrecht en Nieuwegein ook. Lijn 74 is goedkoper naar de halte City dan lijn 77 (die een omweg maakt). Echter is dan nog steeds de onderlinge afstand tussen de haltes ingeprogrammeerd. Zou de bus via een andere (langere) route rijden als gevolg van bv een ongeval, dan wordt dat niet berekend. Je bent dan nog steeds het zelfde kwijt als je tussen Utrecht Centraal en City reist.

Reputatie 6

Je zou bij 9292 kunnen kijken naar de prijs bij een bepaalde vertrektijd (als de ‘omreis’ al getoond wordt, geef eventueel een ‘via’ op).

Ik kan hier met diverse buslijnen van Winkelcentrum WoensXL/ZH Catharina naar EIndhoven Centraal waarvan er meedere dezelfde route rijden (het is één rechte weg).

Bus 400 (de Airport Shuttle) stopt verder nergens en kost € 1,61 Vrijwel alle andere bussen hebben 4 tussenstops en kosten € 1,62.

Maar er is nog een bus (lijn 2) die een andere route neemt en die kost € 1,79. Er lijkt dus wel degelijk rekening gehouden te worden met de afgelegde kilometers (per buslijn) en niet alleen met de afstand tussen halte A en B. Maar als je incheckt op A en uitcheckt op B is het natuulijk ‘onbekend’ of je ingestapt bent toen de bus de eerste keer stopte en de tweede keer.

Of stopt die bus niet opnieuw bij dezelfde halte maar rijdt hij er (al dan niet in tegengestelde richting) later weer voorbij? Dan betaal je voor de hele route.

 

Dat hebben we hier tussen Utrecht en Nieuwegein ook. Lijn 74 is goedkoper naar de halte City dan lijn 77 (die een omweg maakt). Echter is dan nog steeds de onderlinge afstand tussen de haltes ingeprogrammeerd. Zou de bus via een andere (langere) route rijden als gevolg van bv een ongeval, dan wordt dat niet berekend. Je bent dan nog steeds het zelfde kwijt als je tussen Utrecht Centraal en City reist.

Aha, nou ja. In principe had ik dus gedeeltelijk gelijk want TS betaald dus meer voor de 1ste instap dan de 2e..

Badge +3

Aha, nou ja. In principe had ik dus gedeeltelijk gelijk want TS betaald dus meer voor de 1ste instap dan de 2e..

Dat betwijfel ik, maar als het om een halte aan de overkant van de weg gaat wel natuurlijk.

Als er vanaf dezelfde halte twee mogelijkheden zijn van A naar B dan kan de prijs niet verschillen, want met de reistijd wordt geen rekening gehouden.

Ik kan helaas niets bevestigen, maar zoals ik het altijd begreep klopt het antwoord van Daniel.

Badge +3

Als je de naam van zo’n halte (en een lijnnummer) geeft wil ik best even kijken.

Reputatie 7
Badge +3

De haltes zijn weliswaar van te voren geprogrammeerd maar tegelijkertijd wordt met GPS bijgehouden waar de bus werkelijk is om zo op het juiste moment over te schakelen naar de volgende halte. Helaas gaat dat niet altijd goed en soms springt het systeem te vroeg over naar de volgende halte en betaal je te veel voor je rit. 

Daar kun je dan over klagen bij de vervoerder. Niet alleen krijg je dan een bedragje terug, het is meteen een signalering dat er iets niet helemaal in orde is met het systeem.

Het is me twee keer overkomen, in Vlaardingen en in Vught - en wellicht komt het vaker voor.

In Vught rijdt de stadsbus een hele grote lus. Als je instapt en je komt na een tijdje weer langs de instaphalte dan ben je vrees ik in de verkeerde richting ingestapt. Dat mag maar is natuurlijk niet bedoeling en je moet de onnodige kilometers wel betalen.

De haltes zijn weliswaar van te voren geprogrammeerd maar tegelijkertijd wordt met GPS bijgehouden waar de bus werkelijk is om zo op het juiste moment over te schakelen naar de volgende halte. Helaas gaat dat niet altijd goed en soms springt het systeem te vroeg over naar de volgende halte en betaal je te veel voor je rit. 

Daar kun je dan over klagen bij de vervoerder. Niet alleen krijg je dan een bedragje terug, het is meteen een signalering dat er iets niet helemaal in orde is met het systeem.

Ik heb bij Arriva wel eens meegemaakt dat de halte werd geblokkeerd door een vrachtwagen die aan het laden en lossen was. De bus stopte toen net voorbij de halte maar het systeem schakelde daardoor wel over naar de volgende halte.

Badge +3

Yep, zie o.a.

en deze (voor een tram in Den Haag)

Maar dat is eigenlijk een ander probleem dan de vraag wat er gebeurt bij twee keer langs dezelfde halte komen.

Badge +3

In Vught rijdt de stadsbus een hele grote lus. Als je instapt en je komt na een tijdje weer langs de instaphalte dan ben je vrees ik in de verkeerde richting ingestapt. Dat mag maar is natuurlijk niet bedoeling en je moet de onnodige kilometers wel betalen.

Aha, dan zal die bus een eindpunt hebben voorbij die halte (ergens in die lus). In dat geval is de richting bekend en betaal je dus de hele route.

 

Aha, dan zal die bus een eindpunt hebben voorbij die halte. In dat geval is de richting bekend en betaal je dus de hele route.

Het "eindpunt" is halverwege de lus. Daar is ook een tijdhalte.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb bij Arriva wel eens meegemaakt dat de halte werd geblokkeerd door een vrachtwagen die aan het laden en lossen was. De bus stopte toen net voorbij de halte maar het systeem schakelde daardoor wel over naar de volgende halte.

Dat is wel hoe het systeem hoort te werken ja. Rond een halte zit een virtueel vak ingeprogrammeerd en zodra de bus dat vak uit rijdt zal het systeem naar de volgende halte schakelen. Dat is ook de reden dat een bus die omgereden heeft bij de eerste halte na de omweg nog de verkeerde halte op de kaartlezers zal hebben staan. Pas wanneer hij die halte verlaat ziet het systeem weer waar hij is en synchroniseert het systeem, daarvoor zal je "wijkt af van route” in de apps zien.

Het kan wel voorkomen dat het systeem even de weg kwijt is en niet goed meer weet waar de bus zich bevindt, waardoor het met verkeerde haltes gaat rekenen. Dat soort bugs zaten er vaak wel in toen de eerste updates van de systemen voor OVpay plaatsvonden. Destijds nog wel eens een rit binnen Amersfoort gemaakt waarbij m'n check-in en -uit ergens in Leusden waren terwijl de juiste haltes wel op de kaartlezers stonden.

Badge +3

Ik vind het wel een interessant topic (ook al staat er in de openingspost al dat het niet zozeer NS gerelateerd is).

Wat TS dus doet is weinig anders dan terugsteken, maar ik neem aan dat 9292 en andere planners zoiets niet als reisadvies geven (al is het maar wegens de langere reistijd), dus dan wordt het een ‘via’.

Als de bus de eerste keer langs de betreffende halte komt staat er namelijk een bestemming die een andere kant op is (i.p.v. Station of zo).

Wat TS dus doet is weinig anders dan terugsteken, maar ik neem aan dat 9292 en andere planners zoiets niet als reisadvies geven (al is het maar wegens de langere reistijd), dus dan wordt het een ‘via’.

In Vught is het geen echt "terugsteken" maar een grote lus. Ik denk dat @Feico richting Den Bosch wilde maar niet goed heeft opgelet.

 

Als de bus de eerste keer langs de betreffende halte komt staat er namelijk een bestemming die een andere kant op is (i.p.v. Station of zo).

In Vught wordt de bestemming op de displays gewisseld aan het "eindpunt" halverwege de lus. Zodoende is er nooit verwarring.

Badge +3

In Vught is het geen echt "terugsteken" maar een grote lus. Ik denk dat @Feico richting Den Bosch wilde maar niet goed heeft opgelet.

Als de bus de eerste keer langs de betreffende halte komt staat er namelijk een bestemming die een andere kant op is (i.p.v. Station of zo).

In Vught wordt de bestemming op de displays gewisseld aan het "eindpunt" halverwege de lus. Zodoende is er nooit verwarring.

Nou dat dus. Stap vooral in een bus die richting je bestemming gaat (ook al weet je dat die ergens eindigt/keert en je warm/droog kan zitten) 🙄

Van A naar B via C kan dus wat meer kosten.

Reageer