beantwoord

Chronisch vergeten uit te checken op station zonder tourniquets, wat nu?

  • 17 October 2023
  • 10 reacties
  • 219 Bekeken

Ik ben zo verstrooid om zelfs met de OV-chipkaart in m'n hand nog regelmatig vergeten uit te checken op een station zonder toegangspoortjes. En altijd op hetzelfde traject.

Mijn voorspelbare vragen:

  • hoe vraag je geld terug na dit 3x in een kalenderjaar gedaan te hebben (NS-site geeft geen duidelijk antwoord hierop), echter elke keer 20 EUR extra begint pijn te doen
  • wat is nu handiger in het vervolg: kaartjes vooraf met de mobiel kopen ofzo?
  • is er een wat meer idiot-proof / relaxe manier om regelmatig (maar niet elke dag) te reizen zonder dit soort gedoe?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 17 October 2023, 14:46

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen kortingsabonnement hebt dan kun je steeds losse e-tickets kopen. Na je reis kun je dan zonder langs een paaltje te gaan het station verlaten.

Hallo edwinvp en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het antwoord op vraag 2 en 3 iMark. Het antwoord op vraag 1 zal luiden dat je het beste contact op kan nemen met onze klantenservice. Daar kunnen mijn collega´s je helpen en uitzoeken of er iets uit coulance mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Chronisch vergeten betekent dat je het meer dan 3x bent vergeten? Die regel 3x is om fraude tegen te gaan. Wanneer je steeds vergeet uit te checken is reizen met bankpas ook geen optie. E-tickets kopen is dan de beste optie als je geen abonnement hebt.

Chronisch vergeten betekent dat je het meer dan 3x bent vergeten? Die regel 3x is om fraude tegen te gaan. Wanneer je steeds vergeet uit te checken is reizen met bankpas ook geen optie. E-tickets kopen is dan de beste optie als je geen abonnement hebt.

Ja precies. Het lijkt inderdaad de beste optie voor mensen zoals ik om losse tickets te kopen.
Heel lang geleden had je geloof ik ooit een “5 retourkaart”. Zoiets.

 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien is het mogelijk om een alarm in te stellen op je mobiele telefoon (als je die gebruikt) dat je eraan herinnert om uit te checken. 

E-tickets werken natuurlijk wel maar zijn nogal omslachtig. En je krijgt geen geld terug als om welke reden dan ook je reis niet kan doorgaan. Een kaartje kopen uit de automaat kan natuurlijk ook nog steeds maar dat kost steeds een euro extra.

Reputatie 5
  • hoe vraag je geld terug na dit 3x in een kalenderjaar gedaan te hebben (NS-site geeft geen duidelijk antwoord hierop), echter elke keer 20 EUR extra begint pijn te doen
  • wat is nu handiger in het vervolg: kaartjes vooraf met de mobiel kopen ofzo?
  • is er een wat meer idiot-proof / relaxe manier om regelmatig (maar niet elke dag) te reizen zonder dit soort gedoe?

1. Terugvragen na 3x per jaar bij NS gaat via de klantenservice. Voor andere vervoerders geldt dat je bij meer dan 3x per half jaar contact op dient te nemen met de klantenservice van de desbetreffende vervoerder. En dat kan inderdaad geweigerd worden. Drie keer gaat zonder problemen, daarna ben je afhankelijk van de vervoerder en de medewerker die je te spreken krijgt.

2. Als je vol tarief betaalt voor je reizen dan kan een kaartje voor vertrek kopen via bijvoorbeeld de app handiger zijn. Zorg dat je een (mobiele) browser gebruikt waarbij je probleemloos de tickets na aankoop in de app kunt laden. Houd anders een veilige marge van een half uur tot een uur aan.

3. Ja, met losse e-tickets en desnoods tickets van de automaat of het loket (1 euro extra). Je zou ook regelmatig je anonieme ov-chipkaart kunnen vervangen en je geld terugvragen via uitcheckgemist.nl. Nadeel is wel dat het tot 3 tot 4 weken kan duren voordat je je reizen kunt corrigeren. Afhankelijk van je reisgedrag/tijden kan een abonnement als DalVrij, WeekendVrij, TrajectVrij of AltijdVrij ook handiger zijn. Dat is met de informatie die je hebt gegeven niet te zeggen.

Chronisch vergeten betekent dat je het meer dan 3x bent vergeten? Die regel 3x is om fraude tegen te gaan. Wanneer je steeds vergeet uit te checken is reizen met bankpas ook geen optie. E-tickets kopen is dan de beste optie als je geen abonnement hebt.

Ja precies. Het lijkt inderdaad de beste optie voor mensen zoals ik om losse tickets te kopen.

Vergeet je dat dan niet?

Reputatie 7
Badge

Er wordt al enige tijd geëxperimenteerd met "be-in-be-out" waar locatiebepaling via een smartphone wordt gebruikt om te bepalen wat je moet betalen. Het zal nog wel even duren voor dit eventueel mogelijk wordt, maar wellicht wordt dit op langere termijn ook een oplossing voor mensen als TS.

Er wordt al enige tijd geëxperimenteerd met "be-in-be-out" waar locatiebepaling via een smartphone wordt gebruikt om te bepalen wat je moet betalen. Het zal nog wel even duren voor dit eventueel mogelijk wordt, maar wellicht wordt dit op langere termijn ook een oplossing voor mensen als TS.

Dan nog zul je toch op de een of andere manier moeten aangeven dat je een reis begint of eindigt. Anders wordt je ook aangeslagen als je met de auto gaat.

Wellicht moet @edwinvp toch eens hulp vragen voor zijn chronische verstrooidheid want als ik het zo lees neemt die toch wat ongezonde vormen aan.

Badge +3

Dat ‘be-in-be-out’ verhaal houdt in dat als je in de buurt (geo-fence dus min of meer exacte locatie) van een station bent, je in kunt checken via een app (een knop start reis dus). 

Je krijgt dan een qr-code om poortjes mee te openen, en om te tonen bij controle. Als je met de auto vanaf een station vertrekt naar een ander station gebruik je die knop/app natuurlijk niet.

De app houdt vervolgens (elke paar minuten) bij hoe je reist en bij verlaten van de ‘geofence’ word je automatisch uitgechecht (of kunt dat handmatig doen natuurlijk, hier eindigt mijn reis) en je krijgt een factuur voor het afgelegde traject.

Dat heeft nogal wat voeten in de aarde (met name qua privacy en GPS bereik op sommige stations) maar op zich zou het een prima systeem kunnen zijn voor iemand die structureel vergeet uit te checken.

Reageer