Controle en dubbele inchecks.

  • 19 February 2023
  • 21 reacties
  • 510 Bekeken

Reputatie 6

Hoi,

 

Ik vraag me af of conducteurs tegenwoordig inchecks kunnen zien als er dubbel ingecheckt is.

Even wat achtergrond: Ik check zo af en toe verkeerd in (logisch gevolg van twee vervoerders op één lijn en macht der gewoonte). Vroeger blokkeerde Arriva het inchecken als er al een NS incheck was, tegenwoordig niet meer kwam ik vandeweek achter. Of er is iets veranderd in de software, of het komt omdat ik tegenwoordig NS flex gebruik. Maar het blijkt dus dat dubbel inchecken (weer) mogelijk is.

 

Voor mij is dat wel handig, dan zit je in ieder geval altijd goed, en met afgekocht reisrecht kost het toch niets extra. Maar in het verleden, toen dit met een regulier abonnement ook ging, heb ik weleens discussies gehad met NS conducteurs die niet konden zien dat ik ingecheckt was. Daarom ben ik nieuwsgierig of dat tegenwoordig nog steeds zo is, of dat inchecks nu wel gezien worden ook al is er een dubbele incheck. 

 

Groet,

Tonny


21 reacties

Volgens mij niet want bedrijven mogen wettelijk elkaars gegevens niet inzien. Een NS-conducteur mag dus geen Arriva incheck bekijken en andersom.

Daarnaast zouden de inchecks wel eens gebruikt kunnen worden voor de verdeling van de inkomsten dan wel statistisch dan wel via een backoffice oplossing en dan wil je niet dat er maar wat aangerommeld wordt met in/uitchecken.. 

U moet gewoon even bij de juiste vervoerder inchecken, zo moeilijk lijkt me dat nou toch ook weer niet zeker omdat u met afgekocht reisrecht toch als een ervaren reiziger mag worden beschouwd.

Reputatie 6

ik vraag me alleen af of conducteurs de in check bij hun eigen bedrijf kunnen zien, ook als er dubbel ingecheckt is. 

 

overigens mogen bedrijven elkaars gegevens wel inzien zonder dat kan NS flex niet bestaan. bovendien heb ik weleens gtbv claims afgewezen gekregen omdat ik met een andere vervoerder wel binnen dertig minuten op de bestemming was.

 

als laatste: ja, juist inchecken is wel lastig, in verband met macht der gewoonte. statistisch gaat dat gewoon soms fout. dat dat niet afgevangen wordt in het systeem is absurd, maarja, absurd is wel de norm in OV chipkaartland.

 

als ik de administratie moet gaan doen is dat op zich prima, maar als men dan gaten openlaat waardoor dingen mis kunnen gaan, sja...dan is dat niet mijn probleem wat mij betreft. er worden al genoeg problemen bij de reiziger neergelegd. 

ik vraag me alleen af of conducteurs de in check bij hun eigen bedrijf kunnen zien, ook als er dubbel ingecheckt is. 

Alleen de incheck bij hun eigen bedrijf 

overigens mogen bedrijven elkaars gegevens wel inzien zonder dat kan NS flex niet bestaan. bovendien heb ik weleens gtbv claims afgewezen gekregen omdat ik met een andere vervoerder wel binnen dertig minuten op de bestemming was.

NS Flex wordt geregeld via een onafhankelijk backoffice. Dat was een voorwaarde voor Flex.

Als laatste: ja, juist inchecken is wel lastig, in verband met macht der gewoonte. 

Ik kan me hier niets bij voorstellen.

als ik de administratie moet gaan doen is dat op zich prima, maar als men dan gaten openlaat waardoor dingen mis kunnen gaan, sja...dan is dat niet mijn probleem wat mij betreft. er worden al genoeg problemen bij de reiziger neergelegd. 

Ik proef toch een beetje dwarsliggerij.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd was er geen sprake van dat er twee vervoerders op hetzelfde traject reden. 

De situatie in Limburg en Twente waar NS als een soort vreemde eend in de bijt met IC’s tussen de regionale treinen rijdt heeft het veel gecompliceerder gemaakt. Stel dat er een vergelijkbare situatie was ontstaan rond Utrecht dan was dit allang met hoge prioriteit aangepakt.

Reputatie 6

exact wat Mark zegt inderdaad. dwarsliggerij is ook wel een factor, maar dat wordt weer gedreven doordat dit soort situaties kennelijk acceptabel bevonden worden.

ik reis standaard met NS. als ik eens wat later dan gepland aankom, wordt het toch Arriva. dat gaat 9 van de 10 keer gewoon goed, maar soms niet. dat @Tamzin dat niet begrijpt is geen variabele hier helaas :)

 

De dwarsliggerij komt voort uit de problemen die ik hier in het verleden mee heb gehad. ik hou er niet van om als schuldige te worden aangewezen als ik werkelijk altijd netjes betaal maar een fout maak die door een minder absurd systeem gewoon afgevangen had kunnen worden. 

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd was er geen sprake van dat er twee vervoerders op hetzelfde traject reden. 

Dat is inmiddels wel een verhaal van vele jaren geleden. 

 

De situatie in Limburg en Twente waar NS als een soort vreemde eend in de bijt met IC’s tussen de regionale treinen rijdt heeft het veel gecompliceerder gemaakt. 

Nogmaals, ik zie niet wat dit nou zo gecompliceerd maakt. Hooguit misschien dat Blauwnet ook geldt voor de Duitse treinen naar Oldenzaal en Gronau.

Hopelijk beslist de rechter komende maand dat het hoofdnet ook moet worden aanbesteed en krijgen we dan het Duitse model waarbij een vervoersautoriteit de exploitant wordt en in/uitchecken per vervoerder niet meer nodig is.

Reputatie 6

dat laatste kan ik me wel in vinden :) 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De complexiteit is vooral het volgende. Je moet voor het inchecken controleren of waarmee je gaat reizen op tijd rijdt. Pas daarna inchecken bij het poortje of paaltje van die vervoerder. 

Dan nog kan het misgaan en moet je als reiziger een correctie als de trein waarmee je zou reizen vertraagd is en de eerstvolgende reismogelijkheid met een andere vervoerder is. Dan moet je op het perron uitchecken en opnieuw inchecken. 

Dit is allemaal nodeloos ingewikkeld voor de gemiddelde reiziger. En nu er met OVpay gereisd kan worden zal dit nog veel vaker misgaan omdat er incidentele reizigers bijkomen die geen idee hebben dat ze kunnen inchecken bij de verkeerde vervoerder.

Voorbeeld. Ik wil van Sittard naar Maastricht met de trein. Ik heb gepland om met de IC van NS te reizen. Ik check in bij NS. Trein heeft vertraging en de eerste reismogelijkheid is met Arriva. Dan moet ik op het perron uitchecken bij NS om de incheck te annuleren en inchecken bij Arriva. En natuurlijk niet vergeten om in Maastricht bij Arriva uit te checken. 

Welke wereldvreemde malloot heeft dit verzonnen? Voor de gemiddelde reiziger is dit veel te ingewikkeld. Als een vergelijkbare situatie zou bestaan rond Utrecht (IC’s van NS en stoptreinen van een andere vervoerder op hetzelfde traject) dan zou er allang moord en brand geschreeuwd zijn.

Reputatie 6

het is nog leuker. tussen Maastricht en Roermond is er regelmatig een overstap tussen vervoerders in Sittard. het zijn krappe overstappen, kiezen tussen overchecken of je trein halen is een situatie die praktisch gewoon bestaat. dat is voor mij een overweging om vooraf dubbel in te checken. in zo'n situatie kan ik dan "gewoon" proberen m'n overstap te halen. inclusief het voor vertrektijd fluiten wat NS als beleid heeft :) 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn systemen bedacht door wereldvreemde idioten in een kantoor in Utrecht die zelf nog nooit met de trein gereisd hebben. Bij de regionale aanbestedingen is ook nooit nagedacht over deze onbedoelde gevolgen. 

Reputatie 6

maargoed, even terug naar de basis: in de pre-flex tijd heb ik dus weleens de situatie gehad dat ik dubbel incheckte, wat door het NS paaltje geaccepteerd werd maar vervolgens door de conducteur niet zichtbaar was. Dat vond ik wel erg raar, je zou zeggen als het fout gaat zou het consequent fout moeten gaan. Ik vraag me af of dat u met flex nog steeds zo is, of niet. Misschien dat ik er ooit eens achter kom :) 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De complexiteit is vooral het volgende. Je moet voor het inchecken controleren of waarmee je gaat reizen op tijd rijdt. Pas daarna inchecken bij het poortje of paaltje van die vervoerder. 

Dan nog kan het misgaan en moet je als reiziger een correctie als de trein waarmee je zou reizen vertraagd is en de eerstvolgende reismogelijkheid met een andere vervoerder is. Dan moet je op het perron uitchecken en opnieuw inchecken. 

Dit is allemaal nodeloos ingewikkeld voor de gemiddelde reiziger. En nu er met OVpay gereisd kan worden zal dit nog veel vaker misgaan omdat er incidentele reizigers bijkomen die geen idee hebben dat ze kunnen inchecken bij de verkeerde vervoerder.

Voorbeeld. Ik wil van Sittard naar Maastricht met de trein. Ik heb gepland om met de IC van NS te reizen. Ik check in bij NS. Trein heeft vertraging en de eerste reismogelijkheid is met Arriva. Dan moet ik op het perron uitchecken bij NS om de incheck te annuleren en inchecken bij Arriva. En natuurlijk niet vergeten om in Maastricht bij Arriva uit te checken. 

Welke wereldvreemde malloot heeft dit verzonnen? Voor de gemiddelde reiziger is dit veel te ingewikkeld. Als een vergelijkbare situatie zou bestaan rond Utrecht (IC’s van NS en stoptreinen van een andere vervoerder op hetzelfde traject) dan zou er allang moord en brand geschreeuwd zijn.

Dit heeft met de verdeling van het geld te maken. Als er maar 1 landelijke incheck zou zijn en niet per vervoerder, dan zou er een verdeelsleutel moeten komen, zodat iedere vervoerder de inkomsten krijgt waarop deze recht op heeft. Bij inchecken per vervoerder worden de inkomsten eerlijker verdeeld.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat weet ik allemaal wel.

Het heeft vooral te maken met de keuze om niet in te checken per voertuig zoals bij bus en tram. Dat was wellicht een goede keuze toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Maar toen waren er geen trajecten met meerdere spoorvervoerders. Tijdens de wedstrijd zijn de doelpalen verplaatst waardoor er nu een behoorlijk chaotische situatie is op een paar trajecten.

@Tamzin

Voorbeeld. Ik wil van Sittard naar Maastricht met de trein. Ik heb gepland om met de IC van NS te reizen. Ik check in bij NS. Trein heeft vertraging en de eerste reismogelijkheid is met Arriva. Dan moet ik op het perron uitchecken bij NS om de incheck te annuleren en inchecken bij Arriva. En natuurlijk niet vergeten om in Maastricht bij Arriva uit te checken. 

Ja en. Je kunt toch op het perron even omchecken, zeker als je eerste trein vertraging heeft of niet rijdt heb je daar tijd genoeg voor.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ja, dat kan allemaal. Maar het OV is op deze manier veel te ingewikkeld voor een gemiddelde reiziger. Daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden. 

Treinen van verschillende vervoerders op precies hetzelfde traject is vragen om problemen. Dat is echt een slag erger dan verschillende vervoerders op hetzelfde station.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ja, dat kan allemaal. Maar het OV is op deze manier veel te ingewikkeld voor een gemiddelde reiziger. Daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden. 

Treinen van verschillende vervoerders op precies hetzelfde traject is vragen om problemen. Dat is echt een slag erger dan verschillende vervoerders op hetzelfde station.

Het hele leven lijkt tegenwoordig ingewikkeld te zijn, terwijl je alles tegenwoordig kunt opzoeken. Bij mijn 1e zelfstandige treinreizen en vakanties zonder ouders kon ik niet terugvallen op internet en/of apps. Reed er een trein niet dan wachtte je op een omroep. Kaartje kocht je aan het loket net als jouw abonnement of tienertoer. Kaartje kon je ook in de trein kopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij jouw eerste zelfstandige reizen kon je terugvallen op een vakkundige lokettist die je precies kon vertellen hoe je zo voordelig mogelijk kon reizen met NS.

Tegenwoordig worden we murw gebeukt met allerlei keuzes en complicaties waar de gemiddelde burger helemaal niet op zit te wachten. In een nog niet eens zo ver verleden was er allerlei slimme tariefintegratie tussen NS en ander OV. Dat is allemaal verleden tijd. NS verkoopt niet eens meer BTM-abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij jouw eerste zelfstandige reizen kon je terugvallen op een vakkundige lokettist die je precies kon vertellen hoe je zo voordelig mogelijk kon reizen met NS.

Tegenwoordig worden we murw gebeukt met allerlei keuzes en complicaties waar de gemiddelde burger helemaal niet op zit te wachten. In een nog niet eens zo ver verleden was er allerlei slimme tariefintegratie tussen NS en ander OV. Dat is allemaal verleden tijd. NS verkoopt niet eens meer BTM-abonnementen. 

De gemiddelde burger heeft ook geen zin in lezen.

Badge +3

Een conducteur kan een incheck bij een andere vervoerder zien, maar niet waar dat was. Let wel op dat in eerste instantie alleen de laatste getoond wordt, en het apparaat dus een ‘rode melding’ kan geven. Check dus als laatste in bij de vervoerder waar je het eerst mee gaat reizen.

en (met afbeeldingen, weliswaar van een ouder model MCL/Railpocket):

Wij kunnen dezelfde gegevens uitlezen als de reiziger zelf kan uitlezen via de kaartautomaat. Wij zien dus opwaardeermomenten 2x, check-in en outs, overstap 10x en welke reisrechten men heeft. Of men automatisch opwaarderen heeft kunnen we ook zien. Zo spannend is het niet hoor. Wel kunnen wij uitlezen hoe lang de OV nog mee gaat.

Reputatie 6

@Tamzin

Voorbeeld. Ik wil van Sittard naar Maastricht met de trein. Ik heb gepland om met de IC van NS te reizen. Ik check in bij NS. Trein heeft vertraging en de eerste reismogelijkheid is met Arriva. Dan moet ik op het perron uitchecken bij NS om de incheck te annuleren en inchecken bij Arriva. En natuurlijk niet vergeten om in Maastricht bij Arriva uit te checken. 

Ja en. Je kunt toch op het perron even omchecken, zeker als je eerste trein vertraging heeft of niet rijdt heb je daar tijd genoeg voor.

heb je mijn eerdere reactie gelezen? hoe kijk je daar tegenaan? 

Hetgeen @Robert B aangeeft, wij kunnen wel een checkin zien bij een andere verboerder, maar inderdaad niet welk station of welke halte.

Reageer