Skip to main content

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

Nee dat kan (nog) niet. Zie ook onderstaande site.

 

https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-ov-chipkaart-mogelijk-in-belgie-bij-start-drielandentrein-arriva-werkt-aan-oplossing/


Goedemorgen peter5.

Zoals Henkpeetersen aangeeft is dit helaas (nog) niet mogelijk. Voor het gemak hier de omvattende alinea van het artikel wat Henkpeetersen deelt:


‘Wanneer reizen met de ov-chipkaart naar België wel mogelijk is, is nog niet bekend. Wel zegt Arriva zich in te zetten voor die mogelijkheid, “omdat het vanuit reizigersperspectief altijd wenselijk is om in het internationale treinverkeer makkelijk te reizen met de bekende dragers waarmee je ook binnenlands reist.” Wil je voor die tijd al een reis maken met de Drielandentrein? Voor enkele reizen over het hele traject zijn losse kaartjes verkrijgbaar. Ook het Euregioticket is geldig op het volledige traject, net als in andere treinen en bussen in de grensregio. Tussen Luik en Visé koop je voorlopig een los kaartje bij de NMBS, tussen Eijsden en Maastricht check je als vanouds in bij NS en voor Maastricht-Heerlen-Aken blijft de situatie hetzelfde: inchecken bij Arriva is zowel in Nederland als Duitsland mogelijk.’


Dat was wel te verwachten. Arriva heeft dit behoorlijk onderschat.


Lekker ingewikkeld weer en een perfecte aanbeveling voor regionaal internationaal treinverkeer.


Dat was wel te verwachten. Arriva heeft dit behoorlijk onderschat.

Nederlanders hebben sowieso de neiging te denken dat ze ook over de landsgrenzen heen kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Dan krijg je soms het deksel op de neus, zeker in Wallonië zijn ze daar niet van gediend. Overigens kun je dit soort zaken beter op hoger politiek niveau regelen.


Nederlanders hebben sowieso de neiging te denken dat ze ook over de landsgrenzen heen kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Dan krijg je soms het deksel op de neus, zeker in Wallonië zijn ze daar niet van gediend. Overigens kun je dit soort zaken beter op hoger politiek niveau regelen.

Nederlanders hoeven niet te beslissen, maar je zou verwachten dat 3 landen/regio’s zelf de handen ineen zouden slaan en goed samenwerken om van deze trein een succes te maken met één simpel los ticket/ov-chip/of wat dan ook. Hoe meer obstakels, onduidelijkheid en ongemak, hoe meer wegblijvende klanten. Ik neem aan dat Wallonië daar ook niet op zit te wachten, daar zullen ze toch ook wel méér (ook buitenlandse) klanten willen, die makkelijk en duurzamer naar Wallonië kunnen en daar ook centjes gaan uitgeven, mag je aannemen. Maar kennelijk boeit die trein hen weinig.

 

 


 

Nederlanders hoeven niet te beslissen, maar je zou verwachten dat 3 landen/regio’s zelf de handen ineen zouden slaan en goed samenwerken om van deze trein een succes te maken met één simpel los ticket/ov-chip/of wat dan ook.

Dat is weer helemaal geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. De Provincie Limburg heeft (zonder overleg) een drielandentrein.verzonnen terwijl Wallonië daar helemaal geen behoefte aan heeft, laat staan daaraan mee wil betalen via inkomstenderving omdat Nederland wil dat Nederlandse abonnementen ook tot Luik gaan gelden. Als Nederland dat toch wil zal Wallonië in ieder geval eisen dat iedere cent inkomstenderving voor de SNCB(!) door Nederland wordt vergoed. En met al die Vrije reisdagen, WeekendVrij's en Studenten-OV's kan die rekening flink oplopen.

 

Hoe meer obstakels, onduidelijkheid en ongemak, hoe meer wegblijvende klanten. Ik neem aan dat Wallonië daar ook niet op zit te wachten, daar zullen ze toch ook wel méér (ook buitenlandse) klanten willen, die makkelijk en duurzamer naar Wallonië kunnen en daar ook centjes gaan uitgeven, mag je aannemen. Maar kennelijk boeit die trein hen weinig.

Nederland boeit de Walloniers weinig, men zit daar helemaal niet op Nederlandse dagjesmensen te wachten of ze met de trein of auto komen maakt niet uit. In Maastricht komen wel veel Belgen maar die komen bijna allemaal uit Belgisch Limburg.


 

Nederlanders hoeven niet te beslissen, maar je zou verwachten dat 3 landen/regio’s zelf de handen ineen zouden slaan en goed samenwerken om van deze trein een succes te maken met één simpel los ticket/ov-chip/of wat dan ook.

Dat is weer helemaal geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. De Provincie Limburg heeft (zonder overleg) een drielandentrein.verzonnen terwijl Wallonië daar helemaal geen behoefte aan heeft, laat staan daaraan mee wil betalen via inkomstenderving omdat Nederland wil dat Nederlandse abonnementen ook tot Luik gaan gelden. Als Nederland dat toch wil zal Wallonië in ieder geval eisen dat iedere cent inkomstenderving voor de SNCB(!) door Nederland wordt vergoed. En met al die Vrije reisdagen, WeekendVrij's en Studenten-OV's kan die rekening flink oplopen.

 

Hoe meer obstakels, onduidelijkheid en ongemak, hoe meer wegblijvende klanten. Ik neem aan dat Wallonië daar ook niet op zit te wachten, daar zullen ze toch ook wel méér (ook buitenlandse) klanten willen, die makkelijk en duurzamer naar Wallonië kunnen en daar ook centjes gaan uitgeven, mag je aannemen. Maar kennelijk boeit die trein hen weinig.

Nederland boeit de Walloniers weinig, men zit daar helemaal niet op Nederlandse dagjesmensen te wachten of ze met de trein of auto komen maakt niet uit. In Maastricht komen wel veel Belgen maar die komen bijna allemaal uit Belgisch Limburg.

Het is een drielanden trein hé, er zijn ook nog Duitsers die naar België willen. En als die Belgen het niet willen, waarom is die trein er dan toch gekomen? Lijkt me sterk dat daar geen wil in zit en dat het gewoon hun strot is in geduwd... "Wij willen een drielandentrein en jullie hebben niks te willen" gaat natuurlijk niet werken.

 

Bovendien valt er winst uit te halen voor alle partijen, en iedereen houdt van geld zelfs Walloniers!

 

Nederlanders willen ook geen Duitse toeristen in het land hebben, maar toch is het toerisme 1 van de grootste inkomstbronnen voor ons land, dat zal voor de Belgen en Duitsers niet veel anders zijn.


 

 

Het is een drielanden trein hé, er zijn ook nog Duitsers die naar België willen. En als die Belgen het niet willen, waarom is die trein er dan toch gekomen? Lijkt me sterk dat daar geen wil in zit en dat het gewoon hun strot is in geduwd... "Wij willen een drielandentrein en jullie hebben niks te willen" gaat natuurlijk niet werken.

Wallonie is uiteindelijk na vele jaren akkoord gegaan onder de voorwaarde dat er in de exploitatie niets zou veranderen. Dus Belgisch personeel, zelfde tarieven, etc. Dat Nederland nieuw materieel voor de verbinding wilde kopen prima, dan hoeft de SNCB dat niet te doen.

Overigens van Aachen naar Luik ga je natuurlijk niet met deze trein maar via Verviers.

 

Bovendien valt er winst uit te halen voor alle partijen, en iedereen houdt van geld zelfs Walloniers!

Nederlandse dagjesmensen staan er in België (ook in Vlaanderen) om bekend dat ze over iedere cent doodvallen. Ze kopen een zak friet bij het frietkot en een blik bier in de supermarkt maar gaan niet tussen de middag op restaurant zoals Belgen of Fransen dat doen. 

 

Nederlanders willen ook geen Duitse toeristen in het land hebben, maar toch is het toerisme 1 van de grootste inkomstbronnen voor ons land, dat zal voor de Belgen en Duitsers niet veel anders zijn.

Duitse dagjesmensen zijn vergeleken met Nederlandse dagjesmensen veelal big spenders. Overigens is het dagtoerisme niet "een van de grootste inkomstenbronnen voor ons land", op de totale economie is het vrijwel verwaarloosbaar. Voor een winkel of horecatent in de grensstreek ligt dat uiteraard anders, zij profiteren daarbij vooral van het feit dat in Duitsland alles dicht is op zon- en feestdagen.


Het is wat het is. Wellicht moet Arriva een toontje lager zingen bij de onderhandelingen. Met koloniaal gedrag kom je niet ver, zeker niet bij de Walen.


Pech voor Arriva, maar 9 juni gaat ‘m niet worden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/storing?id=6031277


De Provincie Limburg heeft (zonder overleg) een drielandentrein verzonnen terwijl Wallonië daar helemaal geen behoefte aan heeft, laat staan daaraan mee wil betalen via inkomstenderving omdat Nederland wil dat Nederlandse abonnementen ook tot Luik gaan gelden. Als Nederland dat toch wil zal Wallonië in ieder geval eisen dat iedere cent inkomstenderving voor de SNCB(!) door Nederland wordt vergoed. En met al die Vrije reisdagen, WeekendVrij's en Studenten-OV's kan die rekening flink oplopen.

Dat Limburg een drielandentrein heeft verzonnen zonder overleg is natuurlijk raar.

Maar wat ik ook raar vind is dat België (Wallonië) hoewel zo dichtbij, kennelijk niet op ideeën wordt gebracht en naar het grotere plaatje als geheel kijkt (naar het mooie en helaas alleen door Nederland geïnspireerde streven een soepel internationaal vervoersnetwerk in te richten) maar alleen maar naar Eigen Belang en Eigen Centen. Hoezo zouden ze in Wallonië hier totaal geen behoefte aan hebben……..?? Je wilt toch een sterke internationale Euregio met goed openbaar vervoer……. lijkt mij zo logisch…. Hoe twee directe buurlanden/buurregio's toch zo verschillend kunnen denken, verbazend…...

Grenzen bestaan eigenlijk niet meer, maar wat spoorbedrijven betreft kennelijk nog altijd wel. En dat terwijl Zuid-Limburg bijna totaal omsloten is door zowel Duitsland als België. 

Waarom maakt SNCB zich toch zo druk… met die Nederlandse abonnementen komen er toch waarschijnlijk extra reizigers…. verdeelsleutel instellen…. dan levert het hen misschien netto wel meer op dan nu. Allemaal angst dat ze verlies gaan lijden…. de Belgische kaartjes zijn al spotgoedkoop, een enkeltje Visé - Luik kost maar een paar euro en in het weekend is het in heel België allemaal nog goedkoper. 

 


 

 

Het is een drielanden trein hé, er zijn ook nog Duitsers die naar België willen. En als die Belgen het niet willen, waarom is die trein er dan toch gekomen? Lijkt me sterk dat daar geen wil in zit en dat het gewoon hun strot is in geduwd... "Wij willen een drielandentrein en jullie hebben niks te willen" gaat natuurlijk niet werken.

Wallonie is uiteindelijk na vele jaren akkoord gegaan onder de voorwaarde dat er in de exploitatie niets zou veranderen. Dus Belgisch personeel, zelfde tarieven, etc. Dat Nederland nieuw materieel voor de verbinding wilde kopen prima, dan hoeft de SNCB dat niet te doen.

Overigens van Aachen naar Luik ga je natuurlijk niet met deze trein maar via Verviers.

 

Bovendien valt er winst uit te halen voor alle partijen, en iedereen houdt van geld zelfs Walloniers!

Nederlandse dagjesmensen staan er in België (ook in Vlaanderen) om bekend dat ze over iedere cent doodvallen. Ze kopen een zak friet bij het frietkot en een blik bier in de supermarkt maar gaan niet tussen de middag op restaurant zoals Belgen of Fransen dat doen. 

 

 

Man, man, wat een broodje aapverhaal heb je daar weer opgegraven. Het klopt dat Nederlanders in het verleden in het buitenland (Vlaanderen vooral) de naam hadden 'gierig’ te zijn, maar dat is echt zwaar achterhaald. De materialistische jongere generatie Nederlanders doet tegenwoordig qua vakantieuitgaven echt niet meer onder voor andere nationaliteiten. Als je in vakanties en weekenden in steden als Brussel/Antwerpen gaat kijken zitten de (dure) terrassen en restaurants vol met Nederlandse dagjesmensen. 


 

Hoezo zouden ze in Wallonië hier totaal geen behoefte aan hebben……..?

Wallonie is noch sociaal, noch economisch, noch cultureel op Nederland gericht. Walen bewaren liever wat afstand tot Nederland en voelen zich meer verwant met Frankrijk.

 

Je wilt toch een sterke internationale Euregio met goed openbaar vervoer……. lijkt mij zo logisch…. 

Je wilt? Nederland wil, het Euregio idee is iets dat voornamelijk in Limburg leeft.

 

Grenzen bestaan eigenlijk niet meer

Die bestaan nog wel degelijk. Ook in Nederland is de euroscepsis de laatste jaren flink toegenomen en willen veel mensen juist een meer onafhankelijke positie van Europa.

 

Waarom maakt SNCB zich toch zo druk… met die Nederlandse abonnementen komen er toch waarschijnlijk extra reizigers…. verdeelsleutel instellen…. dan levert het hen misschien netto wel meer op dan nu. Allemaal angst dat ze verlies gaan lijden…. de Belgische kaartjes zijn al spotgoedkoop, een enkeltje Visé - Luik kost maar een paar euro en in het weekend is het in heel België allemaal nog goedkoper. 

Meer reizigers in de vorm van Nederlandse abonnementhouders die op het Belgische stuk niet hoeven te betalen levert natuurlijk niets op, ook niet met een verdeelsleutel. De angst voor inkomstenverlies is gewoon reëel, voor het geldig maken van de OV-chipkaart naar Emmerich heeft de Provincie Gelderland ook diep in de buidel moeten tasten om het VRR voor de inkomstenderving te compenseren.

Daarnaast is het voorstel van Arriva wat eenzijdig: Nederlanders moeten met hun OV-chipkaart in België kunnen reizen maar Arriva stelt niet voor dat Belgische kaartjes dan ook in Nederland gaan gelden (wat overigens tot nog meer inkomstenderving zou leiden).

Technisch gesproken kun je overigens ook de OV-chipkaart tot Luik geldig maken en alle gebruikers (ook de abonnementhouders) via hun OV-chipkaart voor het Belgische stuk laten betalen.


@Tamzin

Kortom.... wat de redenen ook zijn.... het blijft aanmodderen met dat internationale vervoer, het biedt weinig aantrekkelijks zo. Het is dus ook niet gek dat mensen die de grens over willen zweren bij hun eigen autootje.

Nu heb ik begrepen dat Wallonië toch al niet bepaald uitblinkt in goed openbaar vervoer, met (erg) lage frequenties en vaak verouderd spoor, dus verbazend is hun houding en weinige interesse ook niet. 


Ik blijf echt verbaasd over wat Tamzin hier allemaal schrijft. Het gaat niet om Wallonië, maar de omgeving van Luik. Luik heeft een gemiddeld inkomen van € 16.500, Maastricht van € 25.500. Als je € 10.000 nodig hebt voor je eerste levensbehoeften, houdt een Maastrichtenaar dus meer dan dubbel zoveel over. Juist Nederlanders dragen mede de economie van Luik. En dan kun je van alles beweren over Vlamingen die klagen over gierige Nederlanders, maar de cultuur van Limburg is echt anders dan die in de Randstad. 

De klacht van Vareo over koloniaal gedrag is helemaal een gotspe, niet gehinderd door enige kennis over de moeilijke verhouding tussen Wallonië en Frankrijk. De NMBS heeft trouwens net zoveel moeite aan de Franse kant van de grens. Vanuit Wallonië rijdt er 1x per 2 uur een trein tussen Charleroi en Maubeuge (FR). Verder hebben de Walen en de Fransen elk een spoorlijn gelegd aan hun kant van de grens, maar je kunt nergens de grens over met de trein in Wallonië. Er liggen wel spoorlijnen, maar die worden niet gebruikt door reizigers.

Dat juist Nederland behoefte heeft aan de drielandentrein, is logisch. Vanuit Luik ga je niet via Nederland naar Aachen, maar via Verviers. De NMBS en Arriva moeten dit gewoon samen op kunnen lossen, zodanig dat ze allebei meer overhouden aan de extra reizigers. 

 


Terug naar de onderhandeltafel dan.


@Tamzin

Kortom.... wat de redenen ook zijn.... het blijft aanmodderen met dat internationale vervoer, het biedt weinig aantrekkelijks zo. Het is dus ook niet gek dat mensen die de grens over willen zweren bij hun eigen autootje.

Er is een verschil tussen makkelijk een kaartje voor een internationale verbinding kunnen kopen en alles maar gratis willen maken. Als ik een studenten ov of weekendvrij heb betaal ik voor vervoer in Nederland, niet voor vervoer in België. 

Bij een auto ligt het anders, daar betaal je via de brandstof in feite altijd per kilometer en heb je geen afgekocht reisrecht. Abonnementen met afgekocht reisrecht zijn het probleem in deze discussie omdat mensen hun abonnement willen gebruiken voor trajecten in het buitenland waar ze niet voor betaald hebben..

Ik zag trouwens gisteren op de Duitse TV dat er in het najaar een app komt waarmee je internationale treintickets tuseen een groot aantal Europese landen kunt kopen.

 

Nu heb ik begrepen dat Wallonië toch al niet bepaald uitblinkt in goed openbaar vervoer, met (erg) lage frequenties en vaak verouderd spoor, dus verbazend is hun houding en weinige interesse ook niet. 

Grote delen van Wallonie zijn zeer dun bevolkt vergeleken met Vlaanderen. Het is dus niet zo vreemd dat het OV er beperkt is. Het verouderde spoor (vnl. in de Ardennen) komt omdat Infrabel weinig geld wil steken in weinig gebruikte lijnen.


En ik hoef niet gratis naar Luik te kunnen. Ik heb alleen geen behoefte om voorafgaand aan mijn reis een kaartje te kopen, want vanuit Midden-Nederland is de kans aanzienlijk dat je vanwege storingen niet in Luik belandt.


Ik hoef ook niet persé gratis naar Luik. En ook niet naar Essen of Antwerpen. Maar wel graag veel simpeler en duidelijker dan nu. Waarom is  treinvervoer toch altijd zo complex en warrig met systemen en tarieven, en dan met name in grensstreken..... eenvoud en overzicht is wat mensen willen.... dat scheelt ook weer veel vragen en klachten en discussies.... 

Met die Drielandentrein wordt het allemaal warrig met die vervoerbewijzen, afhankelijk van welk deel van het traject je aflegt moet je opletten wat wel en niet kan qua vervoerbewijs en waar je hiervoor moet zijn. Tenzij je dat Euregioticket koopt, dat geldt dan weer overal.

Jammer weer dat Infrabel de Waalse lijnen laat versloffen en blijkbaar geen ambitie hebben / budget krijgen om de oude rommel te upgraden. Dan weet je al op voorhand dat er steeds minder passagiers zullen komen, zodat de boel op den duur gesloten kan worden ("tja, er is blijkbaar weinig vraag naar" - nee nogal wiedes) Het lijkt wel de Franse instelling met het laten verslonzen van de regiolijntjes ver van Parijs, ipv upgraden/moderniseren en kostenefficiënter te werken om te zorgen dat er meer volk op afkomt. Eeuwig zonde!


Het lijkt wel de Franse instelling met het laten verslonzen van de regiolijntjes ver van Parijs, ipv upgraden/moderniseren en kostenefficiënter te werken om te zorgen dat er meer volk op afkomt. Eeuwig zonde!

Tja, Wallonie is nou net ook het Franse gedeelte van België dus zou gek is het eigenlijk helemaal niet!

 

Toch vrij bijzonder dat je je trots niet aan de kant kan zetten voor een lijn die best wel eens winstgevend zou kunnen zijn als je er genoeg aandacht aan besteedt.


Toch vrij bijzonder dat je je trots niet aan de kant kan zetten voor een lijn die best wel eens winstgevend zou kunnen zijn als je er genoeg aandacht aan besteedt.

Er is een gezegde “alles wat je aandacht geeft groeit”.


Maar wie moet zijn trots opzij zetten? Arriva of NMBS? Of beiden?


Maar wie moet zijn trots opzij zetten? Arriva of NMBS? Of beiden?

Bij Arriva is er een wil, bij NMBS niet. Zoals jij al zei, opnieuw naar de onderhandeltafel.

 

Arriva zal duidelijk op een paar vlakken hun plan moeten aanpassen willen ze NMBS mee krijgen om het reizen met de drielandentrein zo makkelijk mogelijk te maken voor de reizigers.


vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 


Reageer