Skip to main content

**Betreft: Verzoek tot terugbetaling van gemaakte kosten door verlopen OV-chipkaart**

Geachte NS,

Ik richt mij tot u in verband met mijn abonnement dat gekoppeld is aan mijn OV-chipkaart. Afgelopen week reisde ik met deze kaart, en tijdens een rit in een voertuig van de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM) ondervond ik een probleem met de kaartlezer in de tram. Na enig onderzoek bleek dat mijn OV-chipkaart was verlopen op 20 maart 2024, zonder dat ik van uw zijde een vervangende kaart heb ontvangen.

Door het ontbreken van een vervangende kaart zag ik mij genoodzaakt een nieuwe OV-chipkaart aan te schaffen, waarvoor ik een bedrag van € 11,00 heb betaald. Aangezien u mij niet tijdig van een vervangende kaart heeft voorzien, verwacht ik dat u dit bedrag aan mij terugbetaalt.

Mijn bankrekeningnummer is bij u bekend. Ik verzoek u vriendelijk het genoemde bedrag per ommegaande aan mij over te maken.

Ik zie uw positieve reactie met belangstelling tegemoet.

Frans Kool

Dit is een reiziger helpt reizigerforum en u zult dan ook geen antwoord van NS krijgen op dit verzoek. Gezien de verloopdatum lijkt het mij dat u geen regelmatige OV reiziger bent. Vraag: Waar haalt u vandaan dat NS u van een nieuwe gratis kaart moet voorzien? 


Een vervangende kaart wordt alleen gratis versterkt als u een betalend abonnement hebt. Aangezien u tussen maart en september kennelijk niet gereisd hebt (anders was u eerder tegen het probleem aangelopen) vraag ik me af welk abonnement u hebt.


De vraag naar welk abonnement ik refereer is niet ter zake doende.
Wat wel relevant is dat ik moet betalen voor een nieuwe OV-chipkaart.

Het had mij € 11,00 bespaart als de NS mij een nieuwe kaart (en dat gaat kosteloos)
had verzonden. Op dit verzuim is mijn vordering gebaseerd. U kunt hiertegen zoveel
als u zint ten gunste van de NS tegen inbrengen. Het zal mijn zienswijze niet wijzigen.

Hartelijke groet, Frans 

 

 


Snap die 11 euro ook niet, want dat is voor een duplicaat bij verloren/gestolen/defect, of heb je het met een papieren formulier gedaan?

Een kaartvernieuwing kost € 7,50 en kan tot een jaar na het verlopen van je huidige kaart. Als je een in aanmerking komend NS abonnement had op het moment van verlopen kan je die kosten via de Klantenservice terugvragen.


De vraag naar welk abonnement ik refereer is niet ter zake doende.
Wat wel relevant is dat ik moet betalen voor een nieuwe OV-chipkaart.

Het had mij € 11,00 bespaart als de NS mij een nieuwe kaart (en dat gaat kosteloos)
had verzonden. Op dit verzuim is mijn vordering gebaseerd. U kunt hiertegen zoveel
als u zint ten gunste van de NS tegen inbrengen. Het zal mijn zienswijze niet wijzigen.

Hartelijke groet, Frans 

 

 

Je moet zoals elke Nederlander betalen voor uw OV-chipkaart als u geen NS-abonnement heeft. De rest van uw betoog is niet ter zake doende.


Dat dit niet de weg is om mij te richten tot de NS is mij bekend. Ik b en me dat bewust. Toch wil ik u (en anderen) deelgenoot maken van mijn slechte ervaring met de NS. U hoeft daar niet voor open te staan, wellicht een ander wel. Het is verdraaid moeilijk om een direct e-mail contact te leggen met de NS. Ze schermen zich af. Ze maken zich bewust zoveel mogelijk onbereikbaar. Dat is waar ik tegenaanloop. Helaas deel ik die ervaring met anderen.

Met vriendelijke geroet, 

Frans

 


De vraag naar welk abonnement ik refereer is niet ter zake doende.
Wat wel relevant is dat ik moet betalen voor een nieuwe OV-chipkaart.

Of u een NS abonnement heeft doet er wel toe. NS gaat niet zomaar iedereen een gratis kaart geven. Als u geen betaald NS abonnement heeft dan dient u zelf een nieuwe kaart te bestellen en te betalen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

En dat zou zoals Robert al aangaf geen €11 moeten kosten maar €7,50. Met een papieren formulier is het €10,50. 

 

 


De vraag naar welk NS abonnement ik refereer is niet ter zake doende.
Wat wel relevant is dat ik moet betalen voor een nieuwe OV-chipkaart. 
Het had mij € 11,00 bespaart als de NS mij een nieuwe kaart (en dat gaat kosteloos) had verzonden. Op dit verzuim is mijn vordering gebaseerd. U kunt hiertegen zoveel
als u zint ten gunste van de NS tegen inbrengen. Het zal mijn zienswijze niet wijzigen.

Hartelijke groet, Frans 

PS

Is met de vetgemaakte eerste zin het u wel duidelijker gemaakt?
rdat dit nog nodig is]☺️


Is met de vetgemaakte eerste zin het u wel duidelijker gemaakt?
[dat dit nog nodig is]☺️

Je bent een beetje aan het trollen want hebt dit topic al 10 maanden geleden geopend.

Bovendien maakt het wel degelijk uit welk abonnement je hebt om in aanmerking te komen voor automatische (en gratis) kaartvernieuwing.

Dat het lang niet altijd goed gaat is bekend, maar dan kan je gewoon bij NS terecht voor je € 7,50 terug.

 


8 tot 10 weken voor het verlopen van een OV-chipkaart met betaald NS abonnement wordt door NS kaartverlenging ingezet. Als je in januari 2024 een abonnement had, dan zou je een verzoek tot het aanleveren van een nieuwe pasfoto moeten hebben ontvangen. Had jij een betaald NS abonnement in de verlengingsperiode en heb je dat verzoek om pasfoto aan te leveren gekregen?

Een gratis nieuwe kaart wordt alleen aan NS abonnementhouders verstrekt. Had je geen abonnement toen dan zijn de kosten voor jou.

Overigens kom je pas een half jaar na het verlopen je beklag doen, dus zoveel reis je blijkbaar niet met OV.

Mocht je toch een abonnement hebben gehad op de oude kaart en is deze niet overgezet dan moet je dat alsnog laten doen. Als je recht op geld terug hebt, dan kun je telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

 


[dat dit nog nodig is]☺️

Inderdaad, dat dit nog nodig is. De vraag welk abonnement u heeft (of liever had toen de kaart bijna verlopen was) is een simpele vraag waar u geen antwoord op wilt geven. Hierdoor kunnen we u geen goed advies geven. Een NS Flex Basis abonnement is ook een abonnement en daarmee is kaartvernieuwing niet kosteloos. Met een (Flex) Dal Voordeel om maar even een voorbeeld te noemen, is het wel kosteloos. Zonder te weten welk abonnement u had, kan niemand hier u goed advies geven of zeggen of u wel of geen gelijk heeft. Maar blijf lekker in uw eigen zienswijze hangen, ons heeft u er niet mee, u maakt het alleen moeilijker voor u zelf. Users hier willen alleen een goed advies geven, wat nu niet kan omdat we niet weten op welke feiten we dat advies moeten baseren. 


Zeer onvriendelijk allemaal. 

Ik heb een vast abonnement. Het abonnement houdt in eerste klas reizen met korting, buiten de spits en een aantal dagen vrij reizen. Ik ben niet te beroerd uit te leggen om welk abonnement gaat. Wellicht heeft dit abonnement nog een ronkende naam, die me nu niet even te binnen schiet. Ik blijf hangen, en niet ten onrechte, in mijn verwijt dat ik door toedoen van de NS € 11,00 kwijt ben. Dat is moeizaam overheen te komen, maar het had zo niet moeten zijn.

En dan zijn er nog mensen die dit leuk vinden. Ja, het is echt om je slap te lachen😊


Tja, als je dat direct had gezegd had de hele bovenstaande discussie niet gevoerd te hoeven worden.

Neem contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X, en vraag om restitutie van de kosten. Daar heb je gewoon recht op. E-mail is inderdaad helaas niet mogelijk.

Het enige aparte is dat je blijkbaar € 11 hebt betaald voor een nieuwe OV-chipkaart, terwijl je voor € 7,50 een vervangende kunt aanvragen. Bij een ‘nieuwe’ OV-chipkaart wordt ook niet automatisch het abonnement op de nieuwe kaart gezet. Het is dus ook de vraag of dat wel op je nieuwe kaart staat. Maar ook dat kan de klanteNService voor je nakijken.

Zie ook de site van NS:

Heb je geen bericht van ons gekregen en verloopt je pas binnenkort?
Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart. Zorg dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt. Dan worden actieve abonnementen en reisproducten direct op je kaart gezet. De aanschafkosten van € 7,50 krijg je van ons terug. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.

 

 

Wellicht heeft dit abonnement nog een ronkende naam, die me nu niet even te binnen schiet.

Voor een evt. volgende keer: Dal Voordeel op Saldo 1e klas met Keuzedagen.


Er klopt volgens mij iets niet, want voor een kaart die op 20 maart 2024 verlopen is kan je toch helemaal geen duplicaat/vervanging (11 euro) aanvragen?

Vernieuwen kan wel, dat kost dus € 7,50 en kan tot een jaar na de einddatum van je huidige kaart.

Je abonnement (Dal Voordeel op Saldo) kan ook op de kaart staan in de oude vorm Reizen op Saldo NS, korting (oftewel een voormalig Voordeelurenabonnement) en wordt dan overgezet. Voor het overzetten van je Keuzedagen eventueel contact opnemen met de NS Klantenservice, want dat gaat ook nog wel eens mis.

Oh, en vergeet niet het saldo van de oude kaart terug te vragen https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen want bij OV-chipkaart kenden ze je blijkbaar nog niet, anders had je 6 weken voor de einddatum van je kaart wel bericht van hen gehad (per e-mail of brief) om de kaart te vernieuwen.


Tja, als je dat direct had gezegd had de hele bovenstaande discussie niet gevoerd te hoeven worden.

Dat dus. Simpele vraag, simpel antwoord waarna een goed advies gegeven kan worden.

Zie ook de site van NS:

Heb je geen bericht van ons gekregen en verloopt je pas binnenkort?
Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart. Zorg dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt. Dan worden actieve abonnementen en reisproducten direct op je kaart gezet. De aanschafkosten van € 7,50 krijg je van ons terug. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.

 

Dat staat al sinds half juni vorig jaar op die pagina. De storing waar het over gaat was toen opgelost (duurde maar iets van 8 of 9 maanden of zo), dus in maart dit jaar had Frans met het Dal Voordeel abonnement gewoon bericht moeten hebben ontvangen van NS.

Als er in maart geen verzoek is gestuurd om een nieuwe foto voor een nieuwe kaart te uploaden is er vast wel weer iets anders misgegaan, maar de oplossing is hetzelfde: zelf kaartvernieuwing aanvragen en de kosten daarvoor (€7,50) terug vragen bij NS. 


Reageer