beantwoord

Geen Klantenservice in Roosendaal

  • 25 October 2023
  • 14 reacties
  • 173 Bekeken

Een neverending story is bijna opgelost alleen om mijn geld (€35) terug te krijgen moet ik speciaal vanuit Roosendaal naar Breda. Is het nou zo moeilijk om het geld gewoon terug te storten naar de rekening waar ze het hebben afgehaald, zonder dat ik er speciaal moet voor reizen (€11,90). De klant mag toch niet de dupe worden doordat hun klantenservices sluiten.

Het voorval heeft mij 6u chat en 3u bellen gekost.en in het slechtste geval straks nog €11,90

icon

Beste antwoord door MoDe 25 October 2023, 10:11

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geld terug krijgen die op een een geldige ov chipaart staat kan alleen bij een servicebalie van NS. Daar hoef je niet apart naar toe te reizen, dat kan ook als je toch al gaat reizen. 

Terugstorten kan alleen als de kaart verlopen is of geblokkeerd. Bij omkeren moet je zelf de kosten voor een nieuwe kaart betalen.

Dit antwoord heb ik ook in jouw andere topic gegeven.

Reputatie 7

Geld terug krijgen die op een een geldige ov chipaart staat kan alleen bij een servicebalie van NS. 

Waarom is dat zo?

Reputatie 7
Badge +3

Geld terug krijgen die op een een geldige ov chipaart staat kan alleen bij een servicebalie van NS. 

Waarom is dat zo?

Die vraag zul je aan ov-chipkaart moeten stellen.

Geld terug krijgen die op een een geldige ov chipaart staat kan alleen bij een servicebalie van NS. Daar hoef je niet apart naar toe te reizen, dat kan ook als je toch al gaat reizen. 

Terugstorten kan alleen als de kaart verlopen is of geblokkeerd. Bij omkeren moet je zelf de kosten voor een nieuwe kaart betalen.

Dit antwoord heb ik ook in jouw andere topic gegeven.

De NS heeft momenteel de bmt functie uitgezet op mijn kaart om het geld terug te krijgen. Daarna wordt bmt weer aangezet, zodat alles weer op rekening gaat.

Geld terug krijgen die op een een geldige ov chipaart staat kan alleen bij een servicebalie van NS. Daar hoef je niet apart naar toe te reizen, dat kan ook als je toch al gaat reizen. 

Terugstorten kan alleen als de kaart verlopen is of geblokkeerd. Bij omkeren moet je zelf de kosten voor een nieuwe kaart betalen.

Dit antwoord heb ik ook in jouw andere topic gegeven.

De NS heeft momenteel de bmt functie uitgezet op mijn kaart om het geld terug te krijgen. Daarna wordt bmt weer aangezet, zodat alles weer op rekening gaat.

Ik woon in R'daal waar ze geen servicebalie van NS meer hebben, dus moet ik er apart naar toe reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als u vaker met de trein reist komt u misschien wel eens in Breda of een ander station waar ook nog een balie is. 

Reputatie 7

Wat een onzin dat dit zo geregeld is dat het alleen aan een balie kan. Dit is nu weer zo'n typisch voorbeeld van hindernissen met betrekking tot ov-gebruik dat het alleen maar ingewikkeld maakt en mensen irriteert. Ik kan me er aan ergeren. Ov-gebruik en omgang met chipkaart moet je zo makkelijk mogelijk maken.

Ik las trouwens ook dat je aan een servicebalie maximaal 30 euro terugkrijgt van een actieve chipkaart. En @Ab57 wil 35 euro terug.

Badge +3

Wat een onzin dat dit alleen aan een balie kan. Dit is nu weer zo'n typisch voorbeeld van hindernissen met betrekking tot ov-gebruik dat het alleen maar ingewikkeld maakt. Ik kan me er aan ergeren. Ov-gebruik en omgang met chipkaart moet je zo makkelijk mogelijk maken.

Ik las trouwens ook dat je aan een servicebalie maximaal 30 euro terugkrijgt van een actieve chipkaart. En @Ab57 wil 35 euro terug.

Dat laatste is (zeker bij NS Flex, ze weten wie je bent maar neem vooral een id mee) geen enkel probleem, want je kunt het saldo tegenwoordig gewoon ‘retour pinnen’ dus hoeven ze bij een balie geen bakken contant geld meer te hebben (de oorspronkelijke reden van die 30 euro limiet).

Voor dat eerste, als jij 35 euro in je portemonnee hebt (in dit geval dus op een ov-chipkaart hebt gezet) en dat terug wilt op je bankrekening, hoe ga je dat anders doen dan het geld ergens in te leveren/wisselen?

Juistem, bij een balie dus. 😂 Zelf een ‘retour saldo’ bestelling kunnen aanmaken (presenteer je ov-chipkaart en daarna je bankpas bij een automaat) zou een verademing zijn, maar daar wil men dus niet aan helaas. 😣😴

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het logisch dat dit alleen bij een balie kan, alleen is het wel zo dat het aantal balies een aantal jaar geleden is veminderd. Voorheen was er nog een NS balie in Roosendaal, nu niet meer.

https://nieuws.ns.nl/ns-wil-service-op-stations-aanpassen-minder-balies-meer-online/

En vroeger waren er ook meer Servicepunten van andere vervoerders, bv van busvervoerders. 

 

Reputatie 7

Dat laatste is (zeker bij NS Flex, ze weten wie je bent) geen enkel probleem, want je kunt het tegenwoordig gewoon ‘retour pinnen’ dus ze hoeven bij een balie geen bakken contant geld meer te hebben (de reden van die 30 euro limiet).

Voor dat eerste, als jij 35 euro in je portemonnee (dus op je ov-chipkaart) hebt en dat terug wilt op je bankrekening, hoe ga je dat anders doen dan het geld ergens in te leveren (de servicebalie)?

Dat zal vast wel met het “retour pinnen”, misschien bij NS Flex, maar wat lees ik bij het Arriva loket:

 

Bij het Arriva OVservicepunt op de Spoorlaan in Tilburg regel je al je Arriva en diverse OV-zaken persoonlijk en efficiënt. Kom langs bij het Arriva OV Servicepunt voor een uitgebreid scala aan diensten, waaronder:

- (…………………….)
- Actuele reisinformatie
- Het terugvragen van saldo van een actieve OV-chipkaart

Let op:
- Voor dienstverlening aan de balie geldt een voorwaarde dat het saldo van je OV-chipkaart lager moet zijn dan 30 euro.

 

Voor je tweede punt heb je inderdaad gelijk, want het geld blijft op de kaart staan als je het teruggeboekt zou krijgen. Eigenlijk zou je een functie op een kaartautomaat moeten hebben die het bedrag van de kaart haalt, en dat men dat bij doorgeven van je chipkaartnummer achteraf kan controleren. En dan het bedrag naar je overmaken.

Ik snap @Ab57 wel, want hoewel Breda niet zo ver van Roosendaal is, moet je er toch weer speciaal naartoe om dit te laten doen. Als je bijv morgen je geld terug wil om welke reden dan ook, maar je gaat pas over 3 weken ergens naartoe via Breda, kan je dus zolang niet bij je eigen geld. Dat voelt als een obstakel.

Als je in Zeeland woont is het nog erger, want in heel Zeeland is geen servicebalie meer. Dan is de dichtstbijzijnde ook in Breda.

 

 


 

Badge +3

En vroeger waren er ook meer Servicepunten van andere vervoerders, bv van busvervoerders. 

Klopt, die zaten vaak naast elkaar (of samen) op stations, en heten nu ‘OV-winkel’ i.p.v. Tickets & Service. Ze doen geloof ik ook een stukje toerisme (VVV kantoor gesloten in Eindhoven).

De https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker (zoek op balie vervoerder) klopt redelijk, dat wordt dan dus Breda of Rotterdam.

Badge +3

Dat zal vast wel met het “retour pinnen”, misschien bij NS Flex, maar wat lees ik bij het Arriva loket:

Bij het Arriva OVservicepunt op de Spoorlaan in Tilburg regel je al je Arriva en diverse OV-zaken persoonlijk en efficiënt. Kom langs bij het Arriva OV Servicepunt voor een uitgebreid scala aan diensten, waaronder:

Let op:
- Voor dienstverlening aan de balie geldt een voorwaarde dat het saldo van je OV-chipkaart lager moet zijn dan 30 euro.

Onzin (achterhaald), daar gaan ze echt niet moeilijk over doen als er een ‘match’ is dat jij het bent (naam op bankpas en eventueel een id zodat te controleren is aan wie ze het uitbetaald hebben).

Moet je misschien zoals bij 50 euro contant ‘bijpinnen’ (voor zover ze dat nog doen) bij de supermarkt wel even een krabbel/paraaf zetten op de kassabon, plus stempel van kassa-medewerker voor ontvangst. 😅

Reputatie 7
Badge +3

En vroeger waren er ook meer Servicepunten van andere vervoerders, bv van busvervoerders. 

Klopt, die zaten vaak naast elkaar (of samen) op stations, en heten nu ‘OV-winkel’ i.p.v. Tickets & Service.

Vaak was dat inderdaad het geval, maar er waren ook servicepunten die geheel apart waren. Op station Delft was bv een HTM servicepunt, maar geen NS balie. Dat HTM servicepunt is nu gesloten. Zo zullen er wel meer servicepunten van andere vervoerders zijn gesloten, net als dat er diverse NS balies zijn gesloten waardoor je vaak verder moet reizen om bij een balie/servicepunt/OV-winkel te komen. 

 

Badge +3

De ‘oplossing’ gaf ik al (maar gaat NS niet aan beginnen natuurlijk)

En dat is om de NS (of OV-chipkaart) een opdracht te geven om een ‘saldo verwijderen’ bestelling voor je klaar te zetten.

Jij bent bekend, je IBAN is bekend en het is sowieso een handeling die (normaal gesproken) automatisch uitgevoerd wordt bij het ophalen van NS Flex, en bij een balie dus handmatig kan.

Reageer